Bukefalos 28 år!

"Snäll" eller "sträng" ridning?

Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

När hästen förstår vad man vill ha och vet att den inte har levererat så kan den bli oerhört samarbetsvillig av att bli avslöjad.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Hm, det skulle passa in på hans psyke. Han är tuff utanpå men en riktig mjukis inuti. Jag tror att hans kraftiga motreaktioner i början var ett försvar, men nu kanske han börjar förstå att jag inte kommer att slåss tillbaka, så då behöver han inte börja slåss heller, utan han kan koncentrera sig på att våga försöka.

Jag får en stark känsla av att han känner sig mycket sårbar när han jobbar rätt. Om jag då är orättvis så stänger han av direkt. Men tydligen räknades inte min "stränghet" som orättvis... Kan det vara så?
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Ja då så kan han ju inte ha koll på omvärlden och vara beredd på faror.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag har alltid strävat efter att vara "snäll" i min ridning, att be hästen göra det jag vill och försöka få den att vilja göra som jag vill utan press.

Igår blev jag sur på min häst som stretade i tyglarna, hängde med ryggen. klapprade med bakhovarna på framskorna och allmänt föll isär och vägrade jobba. Så för första gången någonsin använde jag sporrarna med flit och utan tvekan. Jag fick nog helt enkelt. Detta är en häst som slagits med sin tidigare ägare, och som i början av vår gemensamma tid stegrade och gjorde courbetter för att skrämma mig så fort jag krävde något ansträngande... jag förväntade mig därför protester.

Jag tog ett stadigt tag i tyglarna och petade till honom två gånger kvickt med sporrarna samtidigt som jag morrade lite.

Till min stora förvåning spetsade han genast öronen, samlade ihop sig och gick som en dröm resten av passet. Så fort han försökte hänga i min hand eller ramla iväg påminde jag honom med sporre eller morrning och han blev bara mer och mer villig, mer och mer nöjd.

Har ni upplevt detsamma? Att en häst faktiskt föredrar "sträng" ridning framför "snäll"?
Att bli sur är en mänsklig förmåga som inte hör ihop med ridning eller annan hästhantering. Hästen förstår inte och gissar på något som kanske inte stämmer med det ryttaren vill.

Vem stretar mest, du eller din häst? När hästen stretar i tygeln kan det bero på att den spjärnar med bakbenen.

Om hästen vägrar eller skräms för att ryttaren ber om något så talar hästen om att något är fel. Den kanske har ont, inte förstår, ... Men den gör det absolut inte för att jävlas. Den har inte sådan mental förmåga. Att förvänta sig protester eller att hästen skyggar för något är att be om dessa problem. Ryttaren gör då (omedvetet) sin kropp redo för den situationen. Det känner hästen och reagerar på.

Mästarna/de kunniga ryttarna använder inte sporrarna för att förstärka skänkelns inverkan utan som en egen hjälp med en viss innebörd. (De upprätthåller på annat sätt skänkelhjälpens framåtdrivande/sidförande funktion.) Du kanske omedvetet använde sporrarna på mästarnas vis så att hästen använde bakbenen bättre och slutade spjärna.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag brukar ge tre chanser (under förutsättningen att hästen förstår vad jag ber om såklart) viska - be - säga till.

Korrigering/tillsägelse är jag snål med efter som att jag vill använda det när det faktiskt behövs. Att använda det frekvent kan dels leda till att hästen inte längre är lika känslig som jag vill ha den men också till att man skapar en ovilja till att arbeta. Jag hade inte uppskattat om någon satt på min rygg och petade mig med sporren i varje steg (ny syftade jag inte på dig). Oftast är hästen så pass känslig att den lyssnar på första och gör den det inte ska nästa steg vara en tillräcklig fingervisning för att det ska ge reaktion.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Hm, det skulle passa in på hans psyke. Han är tuff utanpå men en riktig mjukis inuti. Jag tror att hans kraftiga motreaktioner i början var ett försvar, men nu kanske han börjar förstå att jag inte kommer att slåss tillbaka, så då behöver han inte börja slåss heller, utan han kan koncentrera sig på att våga försöka.

Jag får en stark känsla av att han känner sig mycket sårbar när han jobbar rätt.
Om jag då är orättvis så stänger han av direkt. Men tydligen räknades inte min "stränghet" som orättvis... Kan det vara så?



Du skrev inte till mig men jag svarar lite kort ändå. :)

De ÄR ju väldigt sårbara när de släpper efter, de är mjuka och eftergivna i mun/nacke/hals/rygg. Om ryttaren då skulle rycka till, eller på annat sätt missbruka sin position så har hästen inget försvar - den är inte beredd och kan inte hålla emot.

Det är ett stort förtroende från en häst att våga vara eftergiven.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Det är ett stort förtroende från en häst att våga vara eftergiven.

Verkligen! Det är det som gör det så tråkigt på ett vis att rida felridna hästar, de visar ofta mycket "smärta" eller vad man ska säga? Inte som att de har ont utan man känner att de agerar utifrån att det kan bli obekvämt, kan göra ont osv. Och det är samtidigt det tacksamma när de börjar känna sig bekväma i situationen oai lita på arbetet man ber dem om :idea:

Unghästar är på det viset väldigt tacksamma. Så länge man inte tryckt undan ryggen så har de den gärna uppe i lugnt förtroende helt utan tankar på vad de kan behöva skydda sig mot osv :love:
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Och många tycker man kan rida in i vilken sadel som helst, det är ju bara en inridningssadel. Tänk vilka problem man skapar :crazy:
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Ja det är ju just under inridningen som musklerna anpassar sig till arbete.
Så där kan fel sadel förstöra mycket.

Men ryttaren kan ju för all del sitta obekvämt den lilla stunden.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Har ni upplevt detsamma? Att en häst faktiskt föredrar "sträng" ridning framför "snäll"?
När jag utövar alltför "snäll" ridning tenderar jag att sluta rida och börja åka häst istället. Då blir hästen fundersam och uttråkad och finner utrymme att hitta på saker - kanske ibland i all välmening om det är så att jag slutar rida, så tror hästen att den måste stå för underhållningen.

Yngre, orutinerade och osäkra hästar vill gärna ha tydliga instruktioner vad de ska göra, och att din häst återgår till att vara ett beskedligt arbetsvilligt djur efter att du morrat och petat till den med skänkeln lite som en påminnare dels till dig och dels till hästen om att det är du som återtar kontrollen.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Med min häst skulle man aldrig komma någonstans om man var snäll som i mesig. Han behöver tydliga, bestämda och konsekventa riktlinjer att gå efter (vilket jag iof ser som grundstenar i hästhantering), och hellre sträng än mesig. Han kan bli riktigt odräglig och på gränsen till farlig i ridningen om man inte är bestämd och lite tuff mot honom. Men jag skulle aldrig sätta kräva mer av honom än vad jag vet att han kan och klarar av. Det där är ju en fin balansgång. Visst provar jag mig fram på ett "snällare" och mer erbjudande/frågande sätt på nya saker, men när jag vet att det är något han kan utan problem kräver jag direkt respons.
Sen är det ju som det alltid är med hästar, man får anpassa efter individen. Min herre har fått göra lite som han ville tidigare, vilket resulterade t.ex. i rejäla avkastningar i ren rastlöshet och olydnad. Men så fort han började hanteras med bestämd (men vänlig) hand slutade han upp med det och blev plötsligt en mycket trevlig och rätt så lätthanterlig häst.
Och så är ju allt relativt, jag personligen uppfattar ordet "snäll" som mesig, medan jag inte alls förknippar "sträng" med våld (vilket det säkert finns folk som gör).
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

*KL*

Nu har jag fortsatt att analysera detta i nästan två månader, och jag misstänker att ni ändå hade rätt i att det har mycket med min tydlighet (eller brist därav) att göra. När jag blir lite arg så rider jag bättre, för jag blir mer fokuserad och stilla i min kropp. Jag låter inte hästen långsamt glida iväg utan håller mina ramar och stoppar in hästen i dem. Jag blir även mer sträng med mig själv och slutar "slörida" utan tar istället kontroll över situationen och rider med ett mål.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag tror inte att någon häst föredrar att bli petad hårt i sidorna eller dragen i munnen. Faktiskt. Om det vid ngt tillfälle funkar beror det troligen på att hästen "vaknade till" av behandlingen eller ansåg att det var lättare att följa än att streta emot med risk att få nytt obehag.

Däremot kan det ibland vara så att en osäker häst behöver en ryttare med skinn på näsan för att känna sig trygg i olika situationer. Att dalta runt är inte ett stabilt beteende utan hellre då att man säger att "nejdu, detta kan vi klara, gå på nu". Men att bli arg hjälper ingen.

När det kommer till ridning vill jag att min häst har roligt, annars har inte jag roligt. Ridningen är ett påhitt från min sida som jag utövar för att roa mig själv, inte har jag rätt att bli arg eller otrevlig mot min häst för att han inte vill delta. Det vore ganska omoraliskt av mig. Inte heller kan jag veta om hans ovilja beror på trötthet, stelhet, missförstånd eller annat som inte har med hans vilja att göra. Vad gör det då för nytta att ge honom en känga? Varför man ens kan tycka att det är roligt att utnyttja en annan varelse på det sättet. Om ridningen krävde det skulle jag ge upp den på stört.

TILLÄGG: Ser nu ditt sista inlägg och jag håller med om att det nog kan vara en förklaring på det du upplevde. :)
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag tror inte att någon häst föredrar att bli petad hårt i sidorna eller dragen i munnen. Faktiskt. Om det vid ngt tillfälle funkar beror det troligen på att hästen "vaknade till" av behandlingen eller ansåg att det var lättare att följa än att streta emot med risk att få nytt obehag.

:bow: :bow:
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

KL

För mig är inte "snäll" ridning okonsekvent ridning, snäll ridning är när man har överseende med varandras missar och är medveten om att ingen är perfekt.
Det är viska-säg-kräv för mig. Går någonting inte så backar man tillbaka och försöker igen tills det går.
En lugn, mjuk typ av ridning som passar de allra flesta hästar.

Sträng är nog för mig när man plockar bort "säg" så det istället blir viska-kräv. Man sätter hårt mot hårt direkt när något inte går rätt till. Istället för tre chanser får man ett försök och går inte det så får man en tillsägelse.

Den typen av ridning passar min häst absolut bäst. Annars blir hon odräglig och stretig. Att få tillsägelsen tidigare i händelseförloppet gör otroligt mycket för henne, och trots att det ibland kan se väldigt hårt ut att morra till vid "minsta snedsteg" så är det precis vad denna hästen behöver, annars går allt överstyr väldigt snabbt.
De pass vi haft där jag fått vara extra hård är de gånger hon är absolut gladast och nöjdast vid avskrittning, trots att det kanske blivit hårda förhållningar eller en extra "kick" i sidan.
Varför har jag inte förstått helt och fullt då jag själv är typen som gillar och föredrar viska-säg-kräv när det kommer till mig själv, men vi är väl alla olika.

Att tillägga är att hade jag försökt detta "stränga/hårda" på någon av de andra hästarna hade de blivit stressade och låst sig, det hade bara gjort saken värre alltså.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Hade en valack, red jag "snällt" på så sätt att han fick möjligheten att "inte ha ork att göra det där" så gjorde han aldrig "det där". Men om man krävde allt man ville ha så gjorde han också allt. Med öronen framåt och aldrig något bråk... Dock så är det ju så personligt! Vissa hästar får man ju lirka mer med än andra...
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Om jag vet att hästen förstår vad jag ber den om, att den inte har ont eller känner obehag, men ändå väljer att inte följa mina direktiv. Då har jag inga problem att säga till på skarpen, en häst kommer aldrig att göra dig till lags av ren välvilja för att göra dig glad.

Däremot så föredrar jag de dagar då jag inte behöver ge pålle en reprimand, är naturligtvis mkt trevligare då man rider och känner att ryttare och häst samverkar och arbetar mot samma mål.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 430
Ridning Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: LisaY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp