Bukefalos 28 år!

"Snäll" eller "sträng" ridning?

Houdinie

Trådstartare
Jag har alltid strävat efter att vara "snäll" i min ridning, att be hästen göra det jag vill och försöka få den att vilja göra som jag vill utan press.

Igår blev jag sur på min häst som stretade i tyglarna, hängde med ryggen. klapprade med bakhovarna på framskorna och allmänt föll isär och vägrade jobba. Så för första gången någonsin använde jag sporrarna med flit och utan tvekan. Jag fick nog helt enkelt. Detta är en häst som slagits med sin tidigare ägare, och som i början av vår gemensamma tid stegrade och gjorde courbetter för att skrämma mig så fort jag krävde något ansträngande... jag förväntade mig därför protester.

Jag tog ett stadigt tag i tyglarna och petade till honom två gånger kvickt med sporrarna samtidigt som jag morrade lite.

Till min stora förvåning spetsade han genast öronen, samlade ihop sig och gick som en dröm resten av passet. Så fort han försökte hänga i min hand eller ramla iväg påminde jag honom med sporre eller morrning och han blev bara mer och mer villig, mer och mer nöjd.



Har ni upplevt detsamma? Att en häst faktiskt föredrar "sträng" ridning framför "snäll"?
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Ja, framförallt gillar min häst när jag är tydlig, lite som du beskriver. Om jag mer "åker med" o tillexempel själv är trött o lite oengagerad så blir han rätt svår att rida, framtung, går inte fram, faller isär o går emot etc men är jag själv balanserad, ger hjälper när det verkligen behövs o är noga med att sitta på rumpan, vara stilla med handen o inte låta honom hänga där så blir han fantastiskt fin, ju mer jag kräver i takt o samling utan spänning o utan att vara ojuste desto bättre går han, på nåt sätt känns det som att han inte "orkar" bära sig när jag slö-rider?
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Man ska vara rättvis och sen är det extremt viktigt med timing. Det är klart du kan/ska korrigera, bara du vet att hästen kan utföra det du vill ha ut av korrigeringen, psykiskt och fysiskt, och att du korrigerar i rätt ögonblick, ett ögonblick där hästen förstår VAD du korrigerar. Sen är timingen lika viktig när du sen ska berömma.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag rider alltid enligt principen " Fråga - Göra sig säker på att hästen faktiskt förstår/klarar av det man ber den - Kräv". Nu rider jag främst mkt känsliga/ambitiösa hästar och är man för tuff mot en sådan så brukar dom bli alldeles för stressade utan dom måste alltid känna att dom kan "fråga" om det är något som dom inte förstår men å andra sidan så vill jag inte ha en häst som ifrågasätter saker den mycket väl klarar av. Dvs att inte försöka göra det som man vill är inte ett alternativ men sen om det blir fel spelar mindre roll till en början.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Japp, hästen jag rider är sån. Då slappnar han liksom av och verkar tycka "gud vad skönt, om du bestämmer så slipper jag, jag tycker egentligen det är skitjobbigt!".
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag är precis som du, för mig är det "naturligt" att hålla sig ganska passiv på hästryggen, göra små saker och inte i onödan. Det har fungerar på de flesta hästar jag ridit i alla mina år, men jag har ju också alltid fallit för känsliga hästar som uppskattar sådan ridning och fungerar med det.

Jag har först på senare år konfronterats med det du kallar "stäng" ridning och mot min övertygelse också fått inse att det är något som krävs på vissa hästar, ibland tillfälligt men på endel konsekvent och alltid. Min egen häst är ett praktexempel, hon fungerar inte alls om man rider på något annat sätt. Det är en häst som kräver tydliga ramar och "handledning" kan man säga. Annars hittar hon på egna saker, struntar i ryttaren, blir olydig och går emot och tjafsar... blir allmänt otrevlig att rida helt enkelt. Hon tar lillfingret om hon får hela handen och hon tolkar detta "snälla" ridsätt som att ryttaren är osäker och behandlar ryttaren därefter...

Detta passar inte egentligen ihop med mig, det krävs ansträngning från min sida vid varje ridpass för att inte vara för mesig med henne. Jag upplever mig hård, men hon går som en klocka de pass då jag verkligen tycker att jag tar i för mkt :o
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

"Snäll" ridning har sällan fungerat för mig, om snäll ridning defenieras som mesig och okonsekvent ridning. Konsekvensär viktigt när man rider och hanterar hästar i övrigt. Man måste veta vad man vill och vad man förväntar sig av hästen och ta igenom det man vill. Att fråga hästen och sen inget mer utan fortsätta att fråga och fråga, då blir det bara galet tillslut.

Jag tror ingen häst mår bra av en velig och mesig eller "snäll" ryttare. Då blir dom osäkra och vet inte vad som förväntas av dom.

Däremot så blir jag aldrig arg på hästarna, lugnt och bestämt fungerar med dom flesta oavsett om dom är väldigt känsliga eller lite tuffare i psyket.
 
Senast ändrad:
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Det skulle kunna varit min häst du beskrev. Låter exakt som min dam hemma. Hon behöver också tydliga ramar och lite "tuffare" ridning annars hittar hon gärna på saker själv och blir pissjobbig att rida. Därav rider jag endast dressyr när jag är motiverad till 110% och kan ge henne den ridningen annar blir det bara pannkaka av allt och jag blir grinig på henne som blir grinig på mig och så har vi helt enkelt backat 3 steg istället för att utvecklas :)
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Alla hästar mår bra av tydlighet.
En tydlig ryttare är så mycket lättare för hästen att arbeta med.
Och kanske upptäckte din häst att det var bekvämare att arbeta rätt och att det var vägen ur det obehag som han kände.
Det är ganska så vanligt.

Ryggen hänger.
Hästen tycker att det är obehagligt och hänger ännu mer med ryggen.
Varvid det blir ännu obekvämare för hästen.
Och så visar ryttaren hästen hur den skall göra för att det skall bli behagligt och då blir hästen så nöjd och samarbetsvillig.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Japp, hästen jag rider är sån. Då slappnar han liksom av och verkar tycka "gud vad skönt, om du bestämmer så slipper jag, jag tycker egentligen det är skitjobbigt!".

Sådär har vi en häst som är också, främst i hagen! För två år sedan sålde vi flockledaren och den här hästen blev då den som blev tvungen att leda flocken. Han trivdes inte alls med det och blev stressad och mer svårjobbad överhuvudtaget. I somras hyrde vi in en häst i vårt stall som då tog över ledarskapet. Nu har vi fått tillbaka vår glada och underbara goding som trivs med livet:). Han trivdes verkligen inte med att vara tvungen att bestämma saker och ting!
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

håller helt med både dig och angel!


varje gång man ger en hjälp ska den ges med små medel, man ber artigt. Nästa hjälp är olika beroende på svaret. Om svaret är ett dröjande jaa, som att den inte vet hur den ska göra så får man tala tydligt och enkelt så att den förstår vad man ber om (vad den ska göra). Om svaret däremot är 'har jag inte lust med' så är det tuffare bud som gäller.. 'det gör du visst!'. Man får vara sträng, men nästa gång man ber om en hjälp så måste man be snällt igen, det för att vara rättvis, så hästen får en chans att göra rätt och vara duktig! Tanken är ju att hästen ska utvecklas och det gör den inte om man svarar åt den sas... 'han tar aldrig högerskänkeln' eller 'han går aldrig framåt!'. om första frågan är 'fram då ditt ök' så får man inte så positiva svar....

det är en sak att veta om hästens svagheter, som att den är svagare i höger än vänster bakben ex. eftersom detta inte går att ändra på fem minuter. Men hästens inställning till arbetet går att påverka varje gång man ger den en hjälp.

Sen var det tajming... om man själv svarar dröjande så funderar ju hästen på om han verkligen ska utföra det du ber om, eller om du ångrat dig. Handlar det om beröm som inte kommer i tid så blir det istället oklart för hästen om det den gjorde var rätt och den kan bli osäker, vilket gör den känsliga hästen ganska stressad.

den bästa ryttaren borde alltså vara både snäll (artig) och sträng (och ha bra tajming!). Man utgår från lätta hjälper som hästen ska svara lätt och villigt på, får man inte det önskade svaret (resultatet) så får man vara tydligare. Den ryttaren kan både rida känsliga hästar och få tuffare hästar att bli känsligare.



Det handlar väldigt mycket om mental inställning hos ryttaren... man måste vara väldigt klar i huvudet, inte tänka på det som hände för fem minuter sen (eller fem timmar sen!) utan har fullt fokus på vad som sker NU. Det hänger ihop med att hålla sig neutral.. inte få spader för att det var 7nde felfattningen, utan lugnt bara göra om göra rätt. Det gör den stressade hästen mer lugn och den 'bråkiga' hästen upplevs inte lika bråkig, utan man kan tolka svaren mer objektivt.

Mental träning är ofta väldigt underskattat! antingen viftar man bort det som flumflum, 'det är inte det jag behöver träna på, jag behöver träna på galoppfattningar'. eller så kanske man tycker att det är väl ambitiöst att träna på när man ändå bara rider LC.. men det gör stoor skillnad, men det tror jag inte man inser förrän man börjar behärska det..

... så har jag flummat och skrivit av mig lite :p
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag tycker det väldigt mycket handlar om att hästar är olika också, och kunna lära sig anpassa sin ridning och graden av bestämdhet efter vad som passar den hästen. Jag rider en annan häst också, ett känsligt fullblod, där man inte kan vara snäll nog i ridningen, så att säga, blir man bestämd blir han bara stressad och spänd. Tjurar aldrig, lägger aldrig öronen bakåt när man rider, så där får man rida med silkesvantar och liksom diskret föreslå det man hade tänkt sig. Medan man på den första hästen måste vara tydlig och kvick, annars tappar han intresset.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

fast det handlar inte om bestämd.. för du är ju bestämd i att det ex. ska bli höger galopp (inte vänster), det är ju inte så att du nöjer dig med att det iaf blev galopp även om det blev fel galopp, bara för att han är känslig?

Att vara bestämd har ingenting med att vara hård eller tuff eller argsint eller något sådant att göra. Att vara bestämd är att ha klart för sig vad man vill komma till, vad man har för mål. Som ryttare måste man också ha väldigt klart för sig att hästen -kan- utföra det man har bestämt sig för (som tidigare skrivits). Är det rimligt att hästen klarar av det så är det också rimligt att jag kräver det.

Att vara tydlig och bestämd låter för det flesta som att sätta sporrarna i sidorna, nu jäklar. Men det är ju minst lika viktigt på en känslig häst som en 'trubbigare' häst. Den känsliga hästen kan ofta vara stressad just för att ryttaren är velig och otydlig, ena stunden betyder denna signalen det och nästa stund så betyder det något annat. 'Men herregud vad vill du att jag ska göra??' säger hästen och far iväg med huvudet i skyn.

Som sagt så tycker jag mycket handlar om att vara neutral i inställningen. Då har man inte problem med att rida stressade hästar, för man blir inte stressad själv, eller blir arg för att det inte funkar. Det går också bra att rida mer 'trubbiga' hästar, för man rider ju NU, inte för fem minuter sen -eller- fem minuter senare. Man läser av hästen varje sekund och fattar beslut utifrån den känslan just då och gör det utan att blanda in sina egna känslor.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag tänker lite att "snäll" ridning är tydlig ridning där hästen har lätt för att göra rätt. "snäll" som i mesridning där man ger hjälper som "kanske" betyder nåt -det är inte schysst. Sedan tydligheten varierar ju i styrka beroende på individ. Vissa kräver en tydlig "ram" medan andra hade fått panik i samma ram.
Jag har en superkänslig häst och en som inte är lika lätt att stöta sig med ;) Jag är "sträng" mot båda men på olika sätt. Det ska aldrig vara någon tvekan om vad det är jag ber om (där ligger ansvaret på mig att vara tydlig) och jag vill ha ett tydligt svar tillbaka.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Konsekvent och bestämd. Eller egentligen tydlig. Att de vet vad man vill skapar trygghet.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Ridning ska vara konsekvent och tydligt. Jag kan inte förvänta mig en rektion på en hjälp dag ett, och sedan en annan reaktion på samma hjälp dag 2.

Sträng... vet inte om jag skulle använt det ordet just - men ja, jag vill ha en reaktion på inverkan. Det kan bli kanske blir missförstånd, eller "för mycket", men reaktionen ska komma.

Tänker också att just känsliga hästar är sådana som verkligen behöver tydliga och klara direktiv. Annars blir de osäkra - sådana behöver veta exakt vad som menas, i varje sekund. Då kan de slappna av.

Däremot ridskole-Fjodor lunkar runt oavsett om ryttaren flaxar, tar i för hårt, tar i för lite, sitter fel... Där är det inte lika viktigt att vara konsekvent. Han tolkar inverkan lite mer generöst helt enket.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Jag tänker inte i termer som "snäll" och "sträng". Utan jag ber i regel alltid men kräver även om situationen och hästen kräver det. Min ena kan jag ibland pressa när jag vet att han vet vad jag vill. Sen direkt eftergift. Min andra ber jag mer och väntar ut och visar. Hon är rätt grön än och osäker men bara man är lugn och bestämd men ändå låter henne få sina ryck så kommer hon tillbax när hon märker att det inte händer något. Osäker med andra ord. Min andra tror han är en tuffing men han kan bli rätt osäker i fel sällskap. Försökte hitta medryttare till honom för nått år sedan och aldrig nånsin mer. Då testade han en van ryttare så mkt att jag kände att jag vågar inte låta nån annan rida honom om jag inte är med. Jaha vad gjorde han då? Ja vad gjorde han inte! Bocka, krumelurer, tar bettet å sticker, går emot, ska mot mig hela tiden. Nej jag kände inte igen honom då. Så omöjlig kan han väl inte vara? Men det räckte vill inte utsätta andra eller honom för det igen. En kompis till mig provade honom en gång det gick jättebra tills jag bara skulle in och hämta en grej från sadelkammaren. Han hade tydligen blivit tokig, spänd och nervös men när jag kom blev ju allt lugnt igen han såg bara lite spänd ut och ryttaren var då van vid diverse hästar och ridit in en del men sa det att det går inte att rida på honom om jag inte var med.

Nej ibland fattar jag inte grejen. Det är bara en ryttare som funkat ok med honom utan mig fast med henne stack han några gånger :crazy:. Fast hon hade ett ganska bra lugn i sig själv. Tycker absolut inte att han är omöjlig på nått sätt utan lyhörd. Men visst oftast ber jag men ibland får jag kräva -nu ska vi! Och han är alltid så nöjd efter träningspassen.
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Snäll ridning är tydlig ridning. Om man vill vara snäll finns risken att man blir otydlig. (Och då är det inte snällt alls).
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

Ja, för jag blir oftast mesig i min ridning. Man är inte snäll om man mesrider och låter hästen gå och slappa! Skärper jag till mig och ställer krav blir pållen GLAD och mycket mer på g ifall han först bara går och slöar.

Däremot så bråkar jag mig inte till något, då ställer man för höga/fel eller för otydliga krav som hästen inte kan genomföra. Då föredrar jag hellre mesridning :p Därför hamnar jag lätt där jag jag själv inte riktigt vet hur mycket/hur/vad jag bör kräva. Men ibland vågar jag testa och pålle brukar i 99 % av fallen säga "ÄNTLIGEN matte, nu GÖR vi ju något och det är KUL!" typ. Så verkade din häst också reagera :)
 
Sv: "Snäll" eller "sträng" ridning?

*svarar alla*

Jag tycker nog att jag varit tydlig och bestämd innan, men nu blev jag på riktigt sträng. Jag blev faktiskt en smula arg på honom, och det skäms jag lite för. Jag gillar inte att använda sporrarna, har dem på för att tränaren tjatat på mig och jag vet ju att jag måste vänja mig.

Jag blev bara så paff över att han tog det så bra, tidigare har han fått lite panik när man gått på honom, men nu köpte han det och verkade gilla det. Kanske litar han på mig nu och det var därför han tog det så bra?

Naturligtvis kräver jag inte mer av honom än han klarar av. Jag har köpt mig en läromästare, han kan mer än jag kan be om.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 651
Senast: liiinnea
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 491
Senast: Askur
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 432
Ridning Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i...
Svar
5
· Visningar
1 345
Senast: LisaY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp