Snäll mat för gallan

Tyvärr har läkarna alldeles rätt i detta - det är verkligen oerhört individuellt. Vi har gallbesvär i släkten men det är VÄLDIGT olika vad de som är drabbade reagerar på. Själv var jag i många år extremt känslig just mot fett - och inte minst fett i kombination med något syrligt. (Lustigt nog äter jag numera LCHF - inkl MASSOR av ägg - och mår mkt bra på det!) Någon har aldrig reagerat på fett men är mkt känslig mot lök och äpplen samt gurka. För någon kan starkt kryddad mat utlösa ett anfall och någon får besvär av rökt mat resp ägg... Min erfarenhet är att man helt enkelt får prova sig fram.
Precis samma sade de till min man. Det är väldigt individuellt.
Dock fick han inflammation så småningom så då fick de operera bort gallblåsan.
Så nu behöver han inte tänka lika mycket på vad som kan trigga anfall längre...
 
Har samma erfarenhet, inte haft ett enda anfall sen jag slängde ut allt vad margarin och lättprodukter heter och drastiskt drog ner på stärkelse och socker i maten. Då har jag haft regelbundna anfall sen 13 års ålder, värsta perioden var under min VV-tid (fettsnål och kolhydratsrik kost med mycket frukt)
Sen skulle jag inte rekommendera någon med pågående anfall äta fet mat, för det om något sätter fart på de redan existerande stenarna i gallgångarna.

+1 på detta! Hade nästan kunnat tro att det var jag som skrivit ditt inlägg!
 
Tusen tack allihopa! Just nu ligger han inne över natten för mer prover eftersom de har väldigt svårt att hitta en smärtlindring som fungera hemma och dessutom tycker de inte riktigt att hans symptom stämmer helt och hållet med problem med gallan. Så vi får väl se om de är något klokare i morgon.
Hur har det gått?

Själv har jag gallstenar som inte spökar speciellt så länge jag tar min dos med cocosfett i kvällstéet. Något som inte funkar för mig är julbord. Vet inte vad det är som triggar, men jag får alltid sjuka anfall av julbord och julmat. Annars kan jag äta vad som helst. På sommaren grillar jag mycket och äter då en del kött och rödbetssallad och det verkar ju funka, så jag vet inte vad det är just med julmaten.
 
Hur har det gått?

Själv har jag gallstenar som inte spökar speciellt så länge jag tar min dos med cocosfett i kvällstéet. Något som inte funkar för mig är julbord. Vet inte vad det är som triggar, men jag får alltid sjuka anfall av julbord och julmat. Annars kan jag äta vad som helst. På sommaren grillar jag mycket och äter då en del kött och rödbetssallad och det verkar ju funka, så jag vet inte vad det är just med julmaten.
De tror att det är något annat än gallan men vet inte vad än... Han ligger kvar på sjukhuset en natt till och så någon slags röntgen imorgon, det var lite oklart. Han har fått näringsdropp under tiden och nu på efm fick han börja med flytande föda i små mängder.
 
De tror att det är något annat än gallan men vet inte vad än...
Nu är vi ju alla olika, men jag tror också att det är någonting annat om inte smärtlindring hjälper för honom. Jag har haft ordentliga gallanfall och då har jag fått en morfinspruta och sen har jag kunnat jobba dagen efter. Nu känner jag ju när gallan är igång och då motar jag olle i grind och tar två alvedon och en diklofenak (på recept) så är jag fit for fight, även om det är en viss "spänning" i bröstet och ryggen på mig.
 
Nu är vi ju alla olika, men jag tror också att det är någonting annat om inte smärtlindring hjälper för honom. Jag har haft ordentliga gallanfall och då har jag fått en morfinspruta och sen har jag kunnat jobba dagen efter. Nu känner jag ju när gallan är igång och då motar jag olle i grind och tar två alvedon och en diklofenak (på recept) så är jag fit for fight, även om det är en viss "spänning" i bröstet och ryggen på mig.
Förra omgången hjälpte den starka morfin han fick, men då såg han även björnar... :cautious: ;) Men han verkar inte svara på diklofenak alls, han fick det utskrivet, tog två suppar (efter ha pratat med 1177) men det tog inte bort smärtan.
Inte heller voltaren gjorde någon skillnad första omgången, när jag var in med honom igår så gav de allt på en och samma gång, diklofenak, voltaren och så en "coctail" som egentligen brukar hjälpa om man har typ magkatarr och då fick han tillräckligt mycket att ta bort smärttopparna, så att han åtminstone kunde ligga still.
Det "konstiga" är väl att det har hållit i så länge, han började få ont i onsdagskväll, var in på natten mellan onsdag/torsdag och fick smärtlindring, kom hem och sov ett par timmar för att sedan få ont igen, fick lite hjälp av oxycodone men efter 1,5 h så hade det klingat av och han fick hög smärta igen, då körde jag in honom igen. Men det var först sent igår kväll som han kände sig smärtfri, men väldigt öm i magen.
 
Det "konstiga" är väl att det har hållit i så länge, han började få ont i onsdagskväll, var in på natten mellan onsdag/torsdag och fick smärtlindring, kom hem och sov ett par timmar för att sedan få ont igen, fick lite hjälp av oxycodone men efter 1,5 h så hade det klingat av och han fick hög smärta igen, då körde jag in honom igen. Men det var först sent igår kväll som han kände sig smärtfri, men väldigt öm i magen.
Fast det är helt normalt om man har flera stenar som kommer ut. Numer har jag inte så där många dagar, men när det först drog igång kunde jag ha anfall i flera dagar. Vart man får ont varierar ju jättemycket, men jag har ont rakt in i solar plexus som sedan strålar ut i ryggen. Jag brukar säga att det känns som att man kört en pinne rakt igenom solarplexus och att pinnen sticker ut ur ryggen. Jag blir ungefär lika stel som att jag hade haft en pinne där också.

Innan jag fattade att det var gallsten trodde jag att det var ångest, för det kom alltid i samband med stress. Det var inte förrän @CillaW förklarade för mig at ångest inte ger fysiskt ont. När jag kom in på akuten skrattade läkaren gott åt det och sa att jag var den första patienten som trodde att jag hade ångest när det egentligen var fysiskt, normalt sett brukar det vara tvärtom. ;)
 
Som tidigare sagts verkar det vara oerhört olika. Jag har inga som helst problem med fet eller stekt mat. Äter glatt ägg.

Det jag får ta det lugnt med är råa grönsaker. Det gäller alla grönsaker, men främst tomater, paprika och morötter.
Vin håller jag mig borta från helt och hållet.

Hoppas det löser sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har fått i hemläxa att utesluta all stark, kryddad, fet samt stekt mat ur min kost. Problematiskt då jag nästan enbart äter stekt...
Svar
5
· Visningar
4 194
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 909
Senast: Fraegd
·
Småbarn Vet varken ut eller in nu och hoppas ni har några goda råd att komma med! Vår två och ett halvt åring har nu varit magsjuk sen i...
2
Svar
31
· Visningar
9 541
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp