Bukefalos 28 år!

Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag tror nog att du försöker, men jag är inte säker på att du ''inte tillåter'' på rätt sätt.. det där med att dra upp i pannluggen t.ex. ; du gör ju jobbet (att lyfta huvudet) åt henne, istället för att kräva att hon lyfte upp huvudet utan att du behöver anstrnga dig...typ..
Jag har inga mer råd att ge dig, hade gärna sett dig IRL, så kanske man kunde hjälpa till på ett tydligare sätt..
Men kämpa på, problem löser sig sällan över en natt. :3
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Ja, alltså jag gör ju så gott jag kan, men du har rätt i att hon "inte behövde anstänga sig", ska ändra på det! Har du nåt tips? Det är ganska svårt att få henens uppmärksamhet när hon väl gör som hon gör.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Om hon fokuserar på något annat, få fokus genom att säga åt henne att göra något. Stanna, svänga vad som. Föreställ dig i huvudet hur du ska göra något. Som exempel: du ska leda henne från hagen och till stallet, hon ska gå snyggt bredvid dig med fokus på dig röra sig stadigt framåt. När du kan se det tydligt i huvudet så gör du det. Är du tillräckligt tydlig, självsäker på att det kommer att bli så och rör dig med lite pondus kommer hon att följa bättre.

Möjligt är att hon testar lite extra om hon märker att du börjar ta kontrollen lite. Men det är en tröskel man i så fall måste ta sig över.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jo, ska prova det:) Men det är inte alltid så lätt som det låter =/
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hoppa, stampa, skrika, vad som helst som gör att hon tittar på dig istället. Sluta och bli nomal igen så fort hon tittar ordentligt på dig.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Okej, ska prova med det! Men det här gäller väl bara markarbete eller vad? Hon gör ju så i ridningen att hon vägrar gå fram, och så kan hon stå och titta på någonting, och jag blir så jävla sur när hästar gör så. Tror att dom kan göra som dom vill! Men hon tittar ju inte länge om man säger så :devil: Då får hon allt lära sig att om hon nu ska stå stilla och vara fastfrusen när man rider, så då jävlar ska hon ha uppmärksamheten på mig :devil:
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Fast att de tittar en 10dels sekund är ju inte så farligt.. bara de går fram när du ber om det, direkt. :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Nej, men ibland börjar hon trippa och gå korta steg, och titta på nåt annat, och då blir jag sur! :p Du har inte nåt mer tips elr så om nånting? :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver.
När jag köpte min ponny var jag väldigt ung och inte så rutinerad. Jag var inte alls så bestämd som jag skulle ha varit, självklart tog ponnyn tillfället i akt och tog kommandot.
Detta slutade med att jag aldrig kunde rida ut själv, och om jag försökte var det tvär stopp! Jag kunde inte flytta henne en centimeter. I början förstod jag inte alls hur jag skulle lösa detta och hade problem med att rida själv väldigt länge.

Lösningen på problemet var att ta hjälp av äldre, kunniga människor och att bara träna, träna, träna, träna på att rida ensam. Som någon annan skrev, börja att ta täten om du är ute och rider med en kompis.
Jag började med att rida korta sträckor och sen vända, så att hon inte ens hann tänka tanken att hon skulle stanna, sedan gick jag längre och längre.

Idag har vi inga problem alls, några återfall då och då, inte mera. Om jag hade visat att jag var ledare från början hade detta antagligen aldrig hänt, men nu vet jag bättre till nästa gång. De flesta problem går att lösa, lycka till :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Ja, jag förstår hur du menar! Jag ska testa nästa ggn jag rider. :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

¨Nej.. har inga fler allmänna tips..
Prova det jag sagt och se om det fungerar. Fungerar det inte alls så lär ju inte mina andra tips funka så bra heller.. :3
Sen kan du ju beskriva en speciell situation, hur du hanterar den (eller hur du tycker att du hanterar den; ofta gör man saker man inte tänker på) och hur hästen reagerat. Kanske jag kan ge mer tips då..
Men du ska inte följa det jag eller någon annan säger här till 100%.. Du kan prova och se hur det går. Vi kan ju inte se dig med hästen, så vi kan ju inte heller ge perfekta tips.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hm, hur jag reagerar? Fråga om nåt spec tillfälle, annars kan jag inte komma på nåt xD
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Återkom när du provat eller kommer till ett spec tillfälle då ;)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag är en av de där jobbiga 'NH-fantasterna' som är helt övertygade om att funkar det inte från marken, funkar det inte från hästryggen heller. Nu menar jag inte typ att borsta, utan hästen ska tydligt se dig som sin ledare. Dvs. säger du åt hästen att flytta t.ex. rumpan från dig, ska den göra det utan att du behöver röra den. Samma med att backa, flytta framdel, longering m.m.
När allt det där fungerar, är det dags att börja träna ridning. Om jag vore du skulle jag först av allt lära mig en viktig 'livräddare': the one rein stop. Det vill säga, du tar tag i en tygel, ganska långt fram, och drar den försiktigt mot höften. Anledningen till att du tar upp handen är att hästen inte kommer gå omkull lika lätt då. När du gör the one rein stop, kommer hästen gå runt i en cirkel. När den korsat sina bakben kan den inte rusa iväg igen. Den kommer så småningom att stanna, och när den gör det ska du släppa hela tygeln och berömma. Träna på detta från skritt och trav först.
Efter att du och hästen lärt er the one rein stop, är det dags att träna på att gå över järnvägen. Led först hästen fram dit, backa, stanna osv. Led runt hästen lite grann, sen kan du gå hem igen. Testa sedan att leda hästen över järnvägen och därifrån rida iväg. Om hästen försöker rusa får du dra i en tygel tills den stannar. Den kommer aldrig att stanna om du drar i båda tyglarna.

När du testat detta får du gärna återkomma, så ger jag dig gärna mer tips :)

Och du, försök att undvika att hålla hårt i hästen (utom om den rusar mot din vilja) för då känner hästen att du är osäker och nervös.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Okej, men det där one rein stop, gör man det från häst ryggen? Tack så jättemkt för svar :D Men jag ska prova med ledarskapövningar mera nu, ska höra med ägaren vad dom tycker. :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

ska och rida nu så jag säger efteråt hur det gick :D
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hmm, då ska vi se.. hon gormade hela vägen, förutom hem, då hon gallopperade allt vad hon hade (var rätt kul ändå:)) Men sen när vi kom till en kurva, så märkte jag att hon inte skulle hinna svänga, så då halkade hon, och så fick jag henne över mig (elr mitt knä, rättare sagt), så hon och andra hästen skenade hem, och så fick dom komma och hämta oss med bil =/ Så nu sitter jag här med stödgrejjs till knät och så får vi se hur det ser ut imorgon.. Hästen klarade sig utan skador som tur var :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

måste bara fråga vad du menar när hästen gormar?
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Du klarar helt enkelt inte av den här hästen!!

Skaffa en säkrare innan det slutar med något värre än ett mosat knä!

Hästen behöver korrigeras/uppfostras och du är nog inte rätt person för det.

Ta nu inte detta som kritik utan det är bara menat som omtanke för din hälsa:)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hmm, då ska vi se.. hon gormade hela vägen, förutom hem, då hon gallopperade allt vad hon hade (var rätt kul ändå:)) Men sen när vi kom till en kurva, så märkte jag att hon inte skulle hinna svänga, så då halkade hon, och så fick jag henne över mig (elr mitt knä, rättare sagt), så hon och andra hästen skenade hem, och så fick dom komma och hämta oss med bil =/ Så nu sitter jag här med stödgrejjs till knät och så får vi se hur det ser ut imorgon.. Hästen klarade sig utan skador som tur var :)

Överväg om hästen är värd allt ditt jobb och om du verkligen klarar av den, den är ju trots allt inte din. Du ska ju inte bli skadad. Och det är inget fel i att leta efter en bättre häst när det blir alltför svårt.

Om jag fattat dig rätt var hon väldigt seg hela vägen ut och sprang hela vägen hem.
Varför lät du henne springa mot stallet? Om hon blev het och du började få svårt att hålla henne kunde du ha stigit av istället och fått henne att göra något ansträngande rån marken (för att hon inte ska känna avstigningen som en belöning för dåligt beteende. Här är det väldigt bra att ha övat på .tex. öppnor vid hand eller andra jobbiga markövningar.) och när hon var lugn kunde du ha suttit upp och börjat rida hem. stressar hon och blir svår är det bara att hoppa av oc upprepa proceduren.
Sen vet jag att det inte alltid är lätt att hoppa av innan det är försent ens om man faktiskt tänker på det. Man vill gärna pröva lite till, det känns som ett nederlag att stiga av. :3 Och det är det i hästens ögon med, sålänge man inte får den att göra något som är jobbigare än at ha dig på ryggen. Blir det bekvämt och härligt när ryttaren stiger av lär de sig rätt snabbt hur de ska göra... men blir det jobbigt är det inte lika kul att få av ryttaren. Man får bara aldrig bli aggressiv.

Jag hoppas ditt knä blir bra. Jag har fortfarande problem med min handled som jag bröt i en ridolycka för ett drygt halvår sen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp