snälla hjälp mig =S

K

knasenknas

vill ha hjälp av alla duktiga dressyrkunniga. :d
det rä så att jag har ett d-ponny sto, som jag helt enkelt inte kan få att gå i form. jag tester allt volter, skritt-trav, skritt-galopp m.m

snälla hjälp mig med ett dressyrpass, vad jag ska göra o.s.v

ska skaffa en instruktör snarast, men tills dess vill jag ha hjälp av er :banana:

å framför allt vad ska jag tänka på tycker ni?
jag har jätte svårt för att rida i vänster varv, någon bra övning på detta?

snälla hjälp :angel:
 
Sv: snälla hjälp mig =S

gör mycket sidvärts rörelser som skänkel vikning och öppna det är jätte bra för stela hästar även om du rider en fyrkantig volt och gör bakdels ell framdelsväningar i stället för hörn, gör även mycket tämpo växlingar att du gasar lite och sen tar till baka lite igen för att hästen hela tiden skall vänta på att du skall säga ngt den skall gö.

hitta på egna vägar i rid huset eller paddocken så att du inte hela tiden går på dom vanliga snett igenom medellinjen utan planera din väg och rid lite huller ombuller så att hästen lyssanr på dig och inte bara stänger av som vissa kan gö när dom gör för ensidigt arbete använd din fantasi när du rider

och tänk på att det är bakbenen du vill ha in under hästen för att den sen kan gå i form

Lycka till (föresten vart bor du kankse kan tippsa om tänare??)
 
Sv: snälla hjälp mig =S

tycker du bara ska jobba hästen i skritt ett tag för att finna formen. kanske ngt litet travinslag för att sedan ta ner rätt omgående igen.

prova att hitta formen under tömkörningen, o sen uppsuttet.
 
Sv: snälla hjälp mig =S

tycker du ska kolla om hästen har ont först.. kolla sadeln och ta ut en kiropraktor kanske?
 
Sv: snälla hjälp mig =S

Hur är hon i gången? Snabb och hetsig, långsam och seg? Jag tycker att du ska inrikta dig på två saker till att börja med:

1) Noggrannhet. Detta börjar med dig. En "testövning" är att rida en volt i trav med bestämd storlek. I nästa varv rider du samma storlek, men inte volt utan fyrkant, se till att få hörnen där de ska vara, sedan växlar du med volt varannan gång, fyrkant varannan gång. Detta kan även göras på serpentinspår. Detta kommer att tala om för dig om du talar om för hästen vilket spår den ska gå, eller om du slarvar med det. Så länge du slarvar, kan du inte begära att hästen ska gå ordentligt. Ett problem som kan uppstå vid denna övning är att man upptäcker att hästen springer för fort, att man inte hinner med, därför är nr

2) Tempo. Du ska hitta en arbetstrav där hästen vilar "en tiondels sekund" i varje steg, annars hinner den inte föra fram det upplyfta bakbenet tillräckligt långt fram under sig. Detta görs med halvhalter, och om hästen inte lyssnar på dessa, börjar man om med att träna lydnaden för halt. Om hästen är seg och arbetsovillig, måste du först jobba med att hästen ska respektera framåtdrivande hjälper, och då får du prioritera bara det utan att tänka på formen, med ganska lång tygel alltså. En häst utan framåtbjudning är lönlöst att försöka rida i form.

Hoppas att det hjälper dig lite, och fundera över utrustning och sådant också, om hästen tycker det är obehagligt hjälper det inte med några ridtips! Och naturligtvis behöver du någon som tittar på din sits när du rider, det kan räcka med en kompis. Låna tex Kyras bok på bibblan och kolla i först, så att ni är överens om vad kompisen ska titta efter. Lycka till!
 
Sv: snälla hjälp mig =S

__Stilett__ skrev:
tycker du bara ska jobba hästen i skritt ett tag för att finna formen. kanske ngt litet travinslag för att sedan ta ner rätt omgående igen.

prova att hitta formen under tömkörningen, o sen uppsuttet.


helt fel. Jobba aldrig en häst i form i skritt som inte har muskler för det. Att sammla ihop en häst i skritt är att förstöra framåtbjudningen. Arbeta häldre hstenm med friare tyglar och frammåtbjudning i skritten och försök istället att i trav få hästen att få med sig bakbenen.
 
Sv: snälla hjälp mig =S

En del hästar är ju byggda på ett sätt som gör att de har väldigt svårt att gå i form.

HAr du kollat mellanrummet mellan ganascherna och första nackkotan? Om det är trångt kan det vara en förklaring till varför det inte går. Om ponnyn är ganska "fyllig" mellan ganascherna så kan det också försvåra det för den, för att när den går i form då så blir det jobbigare att andas.

En häst måste ju inte gå och kröka som bara den på nacken för att den ska jobba med rätt muskler... ;)

Lycka till!
 
Sv: snälla hjälp mig =S

bokslukaren skrev:
och tänk på att det är bakbenen du vill ha in under hästen för att den sen kan gå i form

jo det vet jag, men hur märker jag att hästen trampar under sig då??
bra övningar till detta? :confused:

bokslukaren skrev:
Lycka till (föresten vart bor du kankse kan tippsa om tänare??)

jag bor i karlskrona. :D
 
Sv: snälla hjälp mig =S

HAr du kollat mellanrummet mellan ganascherna och första nackkotan? Om det är trångt kan det vara en förklaring till varför det inte går. Om ponnyn är ganska "fyllig" mellan ganascherna så kan det också försvåra det för den, för att när den går i form då så blir det jobbigare att andas.


nej det har jag inte gjort, hur gör man detta då? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: snälla hjälp mig =S

Asa_S skrev:
Hur är hon i gången? Snabb och hetsig, långsam och seg?

hon är långsam och seg :(


Asa_S skrev:
Låna tex Kyras bok på bibblan och kolla i först, så att ni är överens om vad kompisen ska titta efter. Lycka till!

vad heter boken? eller heter den kyras bok, hehe?
 
Sv: snälla hjälp mig =S

knasenknas skrev:
nej det har jag inte gjort, hur gör man detta då? :confused:


Det är ganska svårt att förklara... Alltså du ska få in två fingrar mellan ganaschen och första nackkotan, mer än så kan jag itne beskriva... du har ingen som kan sådant där du har ponnyn? Jag ska kolla om jag hittar någon bok där det står om det...

Någon annan här kankse är bättre än mig på att förklara detta? :crazy:
 
Sv: snälla hjälp mig =S

Boken heter "Dressyr med Kyra", skriven av Kyra Kyrklund och Jytte Lemkov (?). Där finns det mycket användbart angående både sits och ridning, hon talar även om ganaschstorleken om jag inte minns fel.

Om hästen är seg och trög är det absolut ingen idé att försöka rida henne i form. Då måste du helt enkelt inrikta dig på att få hästen att gå framåt utan att du arbetar dig blå. Ett skänkeltryck=framåt, svarar inte hästen då så lägger du på spö obönhörligen men se till då att inte du sitter och tjuvhåller i tygeln, för då är det ditt fel att hästen är trög!

Man kan även öva upp lydnade framåt genom longering, då lägger man helt enkelt an pisksnärten på baken om hästen inte lyder, efter 2-3 snärtar brukar det sitta rätt bra, och naturligtvis måste man berömma jättemycket så fort hästen gör rätt. För det mesta vill faktiskt hästen göra människan glad, det brukar oftast vara så att man har trög häst för att man själv inte är tillräckligt tydlig med vad man vill att den ska göra.

Kyras bok är jättebra, jag skulle råda dig att läsa åtminstone de första kapitlen innan du sätter igång så att du vet vad du ska göra.

Och - framför allt - gör sådant som hästen tycker är roligt så att den är glad och pigg! Kamp och bråk gör inte hästen mer framåt!
 
Sv: snälla hjälp mig =S

CeciliaHeikne skrev:
helt fel. Jobba aldrig en häst i form i skritt som inte har muskler för det. Att sammla ihop en häst i skritt är att förstöra framåtbjudningen. Arbeta häldre hstenm med friare tyglar och frammåtbjudning i skritten och försök istället att i trav få hästen att få med sig bakbenen.



:eek: Vart får ni allt ifrån?

För et först så använder hästen, i skritten endast minimalt me muskelkraft även om den arbetar i en bra form, så det är knappast en muskelfråga. (och för detta finns vetenskapliga belägg, jag kan ge dig källor om du vill ha...)

Att samla en häst i skritten förstör INTE framåtbjudningen om man gör dte på ett korrekt sätt, varför skulle det? Däremot så kan man förstöra skritten om man knäpper av hästen i nacken. Passtakt är ett vanligt fel som uppstår när man bara förmår hästen att böja på nacken.
 
Sv: snälla hjälp mig =S

Rid många övergångar.

Gör halvhalter, alltså förhållning, eftergift och lätt framdrivning. Många halvhalter ger resultat. Det är viktigt att inte fastna i en halvhalt, ta istället flera halvhalter.
Om hästen tar upp huvudet i en förhållning, driv fram hästen mot tyglen så att hästen tar kontakt med tygeln igen (Alltså håll emot och driv). Släpp sedan efter och ge eftergift. Börja om med nya halvhalter.

Var mjuk i handen, fjädrande.
Tyglarna får inte glappa. Du ska hela tiden ha kontakt på tygeln.

Beroende på var du och hästen befinner er i utbildningen, kan man öva på volter på olika sätt. Men kontakt på yttre tygel är viktigt. Ledande tygel tag, lirkande, ställande på inre tygel. Inre skänkel långt fram, yttre skänkel verkar mothållande. :smirk:
 
Sv: snälla hjälp mig =S

CeciliaHeikne skrev:
helt fel. Jobba aldrig en häst i form i skritt som inte har muskler för det. Att sammla ihop en häst i skritt är att förstöra framåtbjudningen. Arbeta häldre hstenm med friare tyglar och frammåtbjudning i skritten och försök istället att i trav få hästen att få med sig bakbenen.

Men snälla nån. Att hitta en bra form i skritt har ju ingenting med samling att göra, vad har du fått det ifrån? Bjudningen går utmärkt att få fram och hitta i skritt, det man får vara noga med är att följa med med handen i huvudets pendelrörelse så man inte låser hästen och på så sätt framkallar passartad gång.

Hästen kan mycket väl ge efter i nacke och mun utan att ha några som helst muskler.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 829
Relationer Under hela skolgången var jag i ett gäng. Innan var det dagis. Vi körde förskola grundskola och gymnasiet. Extremt kul. Busiga och glada...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Texaz
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 383
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp