Bukefalos 28 år!

Snälla hjälp mig..

F

Fantasi

har en tråd sedan tidigare men har inte fått speciellt mycket respons som jag önskat..

har en häst vars ben är ett mysterium, hästen är haltfri (ej böjd) torr och jättefin i sina senor.

Men varm.. och värmen kommer och går under dagen, ibland är han mycket varm i både hov, kota upp efter senorna och pyttelite på knäet, några timmar senare kan han vara i det närmsta kall (lika kall som det andra benet) för att det ytterligare några timmar senare skall svänga igen..

de två första dagarna red jag honom, skritt ca 30 min, de två senare dagarna har han stått. Rörelsen verkar ej har varit negativ, dvs han har ej varit värre efter att jag ridit honom.

Ej heller hittar jag någon puls..

kan inte bli klok på vad det kan vara? och varför värmen kommer och går så tydligt flera ggr under dagen..

Hästen står i hage, brukar inte busa överdrivet, står själv.
hittar inga sår..

då benet i det närmsta är lika kallt som det andra så kan man lokalisera lite värme vid kot och hovled men ytterst lite.. annars är han varm från hov och upptill knäet, ej fram på skenbenet.

hjälp mig, vad kan det vara? Tror ni jag skall skritta honom (förutsatt att inget annat symptom uppstår) eller skall jag låta honom stå? hur länge skall jag "godkänna" värmen innan jag väljer att ta honom till atg (vill helst inte fara dit i onödan om det inte är nödvändigt, men uppvisar han fler symptom eller att värmen inte försvinner måste jag ju göra det naturligtvis, men hur länge kan jag vänta?

hästen är barfota, och något hövöm (dock har jag ej sett i hagen att han verkar hovöm utan bara då han rids) skall skos på fredag.


vad tror ni? vad kan det vara vad skall jag göra? Värma eller kyla benet? låta det vara? låta honom stå eller motion under nogrann uppsikt??
 
Sv: Snälla hjälp mig..

hästen håller dessutom på att sättas igång nu, vilket innebär att han bara skrittas och travas lite, har haft tre månaders bete och före dess var han aktiv på travbanan, dvs i toppkondis i våras. så han arbetas ej hårt nu heller..
 
Sv: Snälla hjälp mig..

Du har inte skrivit hur länge denna värmeväxling har hållit på.
Kan det vara en hovböld som lurar månne? :confused:

Tycker som du att det verkar skumt. Hur gammal är han?
Kanske skulle ta och göra en utredning på klinik....billigt;)

Kan inte ge dig några råd..tyvärr

Lycka till!
 
Sv: Snälla hjälp mig..

hästen är barfota, och något hövöm (dock har jag ej sett i hagen att han verkar hovöm utan bara då han rids) skall skos på fredag.

Är den barfota hovöm när den rids så är den det även GARANTERAT så oxå i hagen (även om det inte syns) *Nu får jag skit här från "vissa" men så är verkligheten även om många verkar blunda för det)

Hästen verkar ju inte "för dagen":angel: uppvisa hälta genom barfotaridning men mkt ofta försöker hästen avlasta den ömmande kroppsdelen vilket ofelbart brukar ge en överbelastning i en helt annan kropps del som senare "havererar".

Man skall ha klart för sig att värme i ena eller andra benet(benen) är helt normalt, det tyder på bra cirkulation och INGEN häst har samma värme konstant i alla benen samtidigt. Det är fysiologiskt omöjligt då hästens hjärta inte har kapacitet för att ge exakt samma cirkulation i alla fyra benen samtidigt. Hjärtat skulle i så fall "explodera"

Jag tycker inte du ska vara orolig, problemet är som jag förstår det övergående då den i veckan ska skos.;)
 
Sv: Snälla hjälp mig..

så du tror det beror på hoven? jag vill ju tro det själv oxå.. stod i kväll och hamrade runt hoven och tycker då att jag får en reaktion just från den hoven, utsida.. så kanske det är hoven.. det jag tänkt är att han skall ha trampat på en sten och fått någon blödning i sin hov..

i kväll då jag kollade var han varm, hela hoven (även varmare på hovens undersida då man jämför framhovarna) kronrand, kota och hela vägen upp till knä, värmen är som starkast runt kota och kronrand samt nedanför kronranden.. även ballarna är varma.

nej, jag vet oxå att ingen häst har samma värme konstant i samma ben, utan det som är är att detta ben har haft värme mer eller mindre hela tiden i fem dagar i sträck, medans de andra benen stundvis har varit iskalla, det tyder ju på att något är fel!

men du som är kunnig på hovar, hur kommer det sig att hästen blir varm ända upp till knäet om felet sitter i hoven? *tacksam för svar*

önskar att hovslagaren kunde komma ut tidigare men bättre sent än aldrig..

ska jag låta honom stå? eller skall jag hålla igång honom (lugnt på mjukt underlag?) han är otroligt framåt då han är ute och visar inte en tillstymelse av missnöje (annat än då han går på underlag där han ömmar då..)

Jag har haft så otroligt otur med andra hästar så jag är så otroligt rädd att det skall vara något "större" fel på denna häst :-( men jag hoppas att det är som du säger hovis...
 
Sv: Snälla hjälp mig..

5 dagar hovböld tycker jag i slutänden skulle ge hälta? utredning blir det om det inte blir bättre efter skoning.. som sker på fredag..
 
Sv: Snälla hjälp mig..

bör kanske tillägga att hagen han går i är för närvarande väldigt mjuk (läs blöt) då det regnat väldigt mycket de senaste dagarna.. så än om han är hovöm borde han då inte varit mindre hovöm=mindre varm då underlaget är mjukare?
 
Sv: Snälla hjälp mig..

fast han kanske får ett högre tryck på sulan då han går i en mjuk hage där hovarna sjunker ned lite, än i en hård(som den brukar vara).. *funderar*
 
Sv: Snälla hjälp mig..

hur ser hagen ut o vas gör han där precis inna du tarin honom?

håller i övrigt me dhovis..

ibland kan min perosnal,speciellt nyanställda reagera,om de gör somd e är tillsagda o visiterar hästen,på att speciellt dne ena är varm i ett eller flera ben.

jag frågar då var de hämtade honom-och han har hittills alltid stått i sin solhörna..;)

däremot skall jag skaffa visitertång o gips efter att en kompis häst fått hovböld o veterinären inte kom på det...
 
Sv: Snälla hjälp mig..

hagen är vanligtvis en packad sand/grus/jord hage som för närvarande är både mjuk och geggig pga allt regn.. i dag är dessutom första dagen med sol sedan värmen uppstod så han har ej stått i något solhörn. Innan jag plockat in honom har han antingen stått stilla och vilat eller vankat runt och plockat åt sig lite höstrån.. typ..
 
Sv: Snälla hjälp mig..

bör kanske tillägga att hagen han går i är för närvarande väldigt mjuk (läs blöt) då det regnat väldigt mycket de senaste dagarna.. så än om han är hovöm borde han då inte varit mindre hovöm=mindre varm då underlaget är mjukare?

Jo så län ge han går på detta mjuka blöta underlag, fast du rider väl inte i hagen???

Du skriver att det har regnat väldigt mkt och att hagen är blöt och mjuk, Vad tror du händer då med hovarna??? Jo dom övermättas med vatten och det betyder i sin tur att hovarna blir mjuka. Vet inte hur din sommar va men där jag arbetar så va det snustort hela sommaren och detta ledde till att hovarns naturliga fuktighet mer eller mindre avdunstade och dom blev stenhårda.

Hästar som under den blöta våren inte kunde ta två steg på en grusgång kunde under dessa sommar månader plötsligt galoppera flera km på exakt samma grusgång, helt obehindrat.

Jag har många ggr försökt förklara detta med att hovarna ändrar sin mjukhet/hårdhet och elasticitet utifrån den miljö dom går och lever i med det finns inte en enda sk utbildad barfotaverkare som verkar fatta det.

Det tror väl fasen att dom sk vildhästarna som går mest på sandmark i en öken där det nästan aldrig regnar får mkt hårdare/tåligare hovar än hästarna på Irland eller England där man ser upp förvånat när det plötsligt börjar lysa en gul lampa på himelen.
 
Sv: Snälla hjälp mig..

men du som är kunnig på hovar, hur kommer det sig att hästen blir varm ända upp till knäet om felet sitter i hoven? *tacksam för svar*

Jag vet inte men jag tror att det har ngt med nedre benets Vener och Artärer att göra samt deras speciella struktur.

Jag kan berätta för dig att det heller inte är ovanligt att en häst med hovböld kan uppvis extrem smärta i senapparaturen vid palpering på obelastad hov och uppvisa svullnad(tjock som en telefonstolpe) i hela nedre benet.
 
Sv: Snälla hjälp mig..

Jag har många ggr försökt förklara detta med att hovarna ändrar sin mjukhet/hårdhet och elasticitet utifrån den miljö dom går och lever i med det finns inte en enda sk utbildad barfotaverkare som verkar fatta det.

Det tror väl fasen att dom sk vildhästarna som går mest på sandmark i en öken där det nästan aldrig regnar får mkt hårdare/tåligare hovar än hästarna på Irland eller England där man ser upp förvånat när det plötsligt börjar lysa en gul lampa på himelen.
Smart Hovis :bow: Jag håller helt med dig ,för mkt väta som vi ofta har i sverige periodvis e inte alltid bra för hovarna.

Träskmonstren bygger sina bon under denna period och hästar kan hittas i halvmeterdjup lera.Tyvärr kan en sko försvinna in i träskmonstrets gap,spec en dojja som specialtillverkats för speciell hov ,iinte kul.Min vanliga otur..:crazy:

Du den där gula lampan på himlen?Menar du månen då eller?;) :rofl:
 
Sv: Snälla hjälp mig..

Du den där gula lampan på himlen?Menar du månen då eller?;) :rofl:

Du, det finns en tråd på Senior där din kunskap vore mkt välkommen. Har ngt med falska XLB att göra. Du som inte är falsk kanske har ngt bra att komma med där.

Den "gula lampan" bör vi kanske här inte diskutera då den verkar ha en månscykel som sammanfaller med kvinnlig brust.:p

Gud, nu skäms jag. :o
 
Sv: Snälla hjälp mig..

Du, det finns en tråd på Senior där din kunskap vore mkt välkommen. Har ngt med falska XLB att göra. Du som inte är falsk kanske har ngt bra att komma med där.

Den "gula lampan" bör vi kanske här inte diskutera då den verkar ha en månscykel som sammanfaller med kvinnlig brust.:p

Gud, nu skäms jag. :o
Brust?jag tror jag frustar!:rofl:
Konstiga ord du använder ,varit på barfotakurs?:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp