Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Har vell inte mer att säga än andra som svarat.

Prova att ge pollen lite käk när du väl får in henne.(i stallet då). En del hästar funkar det utmärkt på. *om jag följer med matte, kanske jag får mat*.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

kort svar.

Att backa hästen är att pånytt etablera rang då du tar hennes plats, dvs driver bort henne utan att försöka fånga henne. Hoppas det funkar i längden.

Jag skrev nog otydligt kom jag på! Jag backade inte henne men när jag kände att jag kom inom hennes "gräns" i hagen så backade jag och väntade en stund och sedan närmade mig lite tills jag kände att "NU" kommer hon gå iväg, då gav jag henne lite eftergift igen genom att backa själv! Det var så jag menade, nu vet jag inte vad det betyder i rang osv men det har vi bra med så fort hon inte går i sin sommarhage :rofl:.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Har vell inte mer att säga än andra som svarat.

Prova att ge pollen lite käk när du väl får in henne.(i stallet då). En del hästar funkar det utmärkt på. *om jag följer med matte, kanske jag får mat*.

Jo, ger henne morötter som är hennes ABSOLUTA favorit :devil:. Men när man är grinig och vill vara ute och inte bli ompysslad så bryr man sig inte ett dugg om att det väntar gott i stallet :rofl:.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Jag behöver verkligen hjälp!
Det går inte att få tag på ponny i hagen! Efter att de släpptes ut på sommarbete har hon varit odräglig, precis som hela förra betesperioden :cry:.

Hela vinterhalvåret har ponny varit busenkel att fånga i hagen, hon sprang till och med fram till mig några gånger. Men dagen de släpptes på bete går hon inte att få tag på (precis som förra året)!

Jag börjar gå åt hennes håll och ser lugn och oskyldig ut, direkt hon ser en börjar hon gå/trava och till slut galoppera iväg! Ledarskapet sitter som ett smäck: hon flyttar på sig och följer mig perfekt utanför hagen (och även i vinterhagen). Har drivit runt runt på volt och hållit på i TIMMAR (på riktigt) och till slut ger hon upp av ren trötthet, men inte något man vill göra varje dag direkt... Ignorera har jag och också gjort i flera timmar bara varit i hagen och pillat med lite godis osv. Godis, äpplen, morötter, kraft och annat TOTAL ignoreras :(. Konsekvensen finns där, försöker ta in henne varje dag men ibland ger man bara upp eller har bråttom så hon får sin vilja igenom vissa tillfällen (att stanna ute).

Jag börjar tro att det har något med mitt kroppsspråk att göra, att jag ser drivande ut och inte "bromsande" men hur ändrar man detta?

Har verkligen testat "allt" så behöver verkligen hjälp från någon mer kunnig och erfaren än mig. Är trött på att vara så uppgiven med ponny att man nästan gråter när man försökt för tusende gången i flera timmar :(.

Har haft samma problem som dej tidigare med min ponny.
Du ska eldrig låta din häst vara om hon börjar springa ifrån dej i hagen, det är bara att gå efter tills hon ger upp och jag lovar det gör de för eller senare.
När du fått in din ponny ge henne en morot och släpp henne igen och håll på så.
Om detta blir för krävande kan du ju ha henne i en mindre hage med lite mindre kompisar.
Dels har hon inte lika stor yta att smita på. och sen kan du ta in den andra först så hon känner sig ensam, då brukar de ofta komma och ställa sig vid utgången:)
Lycka till
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Jo, ger henne morötter som är hennes ABSOLUTA favorit :devil:. Men när man är grinig och vill vara ute och inte bli ompysslad så bryr man sig inte ett dugg om att det väntar gott i stallet :rofl:.

Jag skulle komma på stört om morötterna var choklad:d

Har du ingen i stallet som kanske skulle kunna hjälpa till?
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Jag skulle komma på stört om morötterna var choklad:d

Har du ingen i stallet som kanske skulle kunna hjälpa till?

Hade varit super om jag hade haft någon som hjälpt till för de andra kan hämta henne hur lätt som helst :rofl:. Ponny står dock tillsammans med några hästar som inte rids alls (unghästar) och en som rids mycket sporadiskt och vi lyckas aldrig tajma tiderna vi är där! Så det är ju synd.

Sen om någon hade borstat mitt hår, gett mig mat och motiverat mig till att träna varje dag hade jag kommit fram till och med utan mat :angel:
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

inte egentligen av intresse för hur du skall kunna hämta in henne men, är det ponnyn på din användarbild?


Hon ser riktigt busig ut, på ett snällt sätt. :)
En riktigt "thihi" ponny. ;)
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

inte egentligen av intresse för hur du skall kunna hämta in henne men, är det ponnyn på din användarbild?


Hon ser riktigt busig ut, på ett snällt sätt. :)
En riktigt "thihi" ponny. ;)

Haha, ja, det är ponny ifråga! Och lite så är hon, lite ponnyfånig ibland, men mest snäll! Iaf när hon inte går på sommarbete!
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Tänkte bara säga att jag idag provade metoden du länkade till på min islandshäst. I tre dagar har jag inte fått gå närmre än fem meter innan han har sprungit iväg, men nu tog det bara 20 minuter innan jag kunde stå och klappa honom på halsen! Vet inte hur han skulle reagera om jag försökte fånga honom, det var inte målet idag så jag provade inte ens. Det ska dock sägas att han galopperade omkring en heeel del under de där 20 minutrarna... Imorgon ska han få vila (rättare sagt: jag jobbar helgnätter och åker inte till betet på lördagar) och på söndag och måndag ska jag återigen prova metoden med målet att bara klappa. På tisdag tänkte jag ha med mig grimskaftet och lägga det på halsen på honom, och målet är att kunna leda honom om lite drygt en vecka. Det hade varit super verkligen.

Vad jag ville komma till var att det var en metod som fungerade väldigt bra på min häst, och att den säkert kan fungera på din också! Ett plus var att när de andra hästarna i hagen inte fick någon uppmärksamhet så fattade de efter en liten stund att det inte var någon idé att vara i vägen. Väldigt bra faktiskt! Okej, jag hade en tvååring som buffade mig i ryggen och nafsade i håret och blåste mig i örat och... :p Men de andra hästarna gick lugnt och betade vilket är en jätteskillnad mot igår när alla skyddade min häst.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Tänkte bara säga att jag idag provade metoden du länkade till på min islandshäst. I tre dagar har jag inte fått gå närmre än fem meter innan han har sprungit iväg, men nu tog det bara 20 minuter innan jag kunde stå och klappa honom på halsen! Vet inte hur han skulle reagera om jag försökte fånga honom, det var inte målet idag så jag provade inte ens. Det ska dock sägas att han galopperade omkring en heeel del under de där 20 minutrarna... Imorgon ska han få vila (rättare sagt: jag jobbar helgnätter och åker inte till betet på lördagar) och på söndag och måndag ska jag återigen prova metoden med målet att bara klappa. På tisdag tänkte jag ha med mig grimskaftet och lägga det på halsen på honom, och målet är att kunna leda honom om lite drygt en vecka. Det hade varit super verkligen.

Vad jag ville komma till var att det var en metod som fungerade väldigt bra på min häst, och att den säkert kan fungera på din också! Ett plus var att när de andra hästarna i hagen inte fick någon uppmärksamhet så fattade de efter en liten stund att det inte var någon idé att vara i vägen. Väldigt bra faktiskt! Okej, jag hade en tvååring som buffade mig i ryggen och nafsade i håret och blåste mig i örat och... :p Men de andra hästarna gick lugnt och betade vilket är en jätteskillnad mot igår när alla skyddade min häst.

Det kan verkligen vara det värsta som finns när man ska fånga hästen och har typ hundra :angel: unghästar efter sig som bara vill ha uppmärksamhet eller vill jagas eller leka eller ha mat. Pust.

Men kul att det fungerade så bra för dig, hoppas att det går vidare till att bli bättre! Själv tycker jag alltid att det är ett väldigt lätt steg från att stå och klappas och sen smyga grimskaftet runt för att leda, men det är ju självklart olika för alla och kanske inte är så för din! Men vi får ju hoppas det :).

Min ponny har jag hittills haft bra famgångar med denna betesomgången med just denna metoden, det gäller att verkligen KOLLA på kroppsspråket och backa om hon ens vänder bort örat! Men då går det fort, 10min, gött om man tänker tillbaka på förra sommaren då hon verkligen var ett monster :cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 383
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 863
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp