Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

annakg

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp!
Det går inte att få tag på ponny i hagen! Efter att de släpptes ut på sommarbete har hon varit odräglig, precis som hela förra betesperioden :cry:.

Hela vinterhalvåret har ponny varit busenkel att fånga i hagen, hon sprang till och med fram till mig några gånger. Men dagen de släpptes på bete går hon inte att få tag på (precis som förra året)!

Jag börjar gå åt hennes håll och ser lugn och oskyldig ut, direkt hon ser en börjar hon gå/trava och till slut galoppera iväg! Ledarskapet sitter som ett smäck: hon flyttar på sig och följer mig perfekt utanför hagen (och även i vinterhagen). Har drivit runt runt på volt och hållit på i TIMMAR (på riktigt) och till slut ger hon upp av ren trötthet, men inte något man vill göra varje dag direkt... Ignorera har jag och också gjort i flera timmar bara varit i hagen och pillat med lite godis osv. Godis, äpplen, morötter, kraft och annat TOTAL ignoreras :(. Konsekvensen finns där, försöker ta in henne varje dag men ibland ger man bara upp eller har bråttom så hon får sin vilja igenom vissa tillfällen (att stanna ute).

Jag börjar tro att det har något med mitt kroppsspråk att göra, att jag ser drivande ut och inte "bromsande" men hur ändrar man detta?

Har verkligen testat "allt" så behöver verkligen hjälp från någon mer kunnig och erfaren än mig. Är trött på att vara så uppgiven med ponny att man nästan gråter när man försökt för tusende gången i flera timmar :(.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Jag finderar på om det hjälper att ta ut hennes bästa hästkompis? Om jag går rakt in, ignorerar ponny ifråga och tar den andra hästen (de är 5 i hagen) kanske hon tycker det är något lurt?

De andra hästarna klättrar i princip upp på mig när jag ska hämta henne... :rofl:

Har ni inga andra ideer om hur jag ska göra eller är det bara att ge upp ridningen i sommar??? :cry:
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Haha, nu är det bara jag som svarar i min egna tråd :angel:.
Men har läst lite och hittade detta: http://www.western-ridning.com/traening/natural-horsemanship/Kap-4.-Haestar-som-aer-svaarfaangade.html

Ska testa göra det nästa gång jag är hos ponny och vara konsekvent, funkar det inte efter ett tag tar jag ut hennes kompis som hon brukar springa till och gömma sig (alt. tar med kompisen i griskaftet istället och forstätter övningen). Låter det som en bra plan?? :confused:
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Det är bara att testa och se..
Jag hoppas att det funkar.
Annars ett lasso;)
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

prova att bara gå ut och hälsa på ponnyn i hagen. Ta inte in den varje gång då du går ut i hagen.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Hej har oxå problem med det här med att ta min häst i hagen.
Funderar oxå på med det här med tryck och eftergift i kroppsspråket om man kan använda sig av en mental bild för ge rätt signaler till hästen tex när man ska göra halt kan det ju räcka att man tänker halt. Finns kanske någon som arbetar med det här med tryck & eftergift som har hittat känslan/bilden & vad h*n förmedlar till hästen? Jag har inte gjort det själv än, är ju svårt det här med kroppsspråket & kroppskännedom..:confused:
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Bästa sättet är att driva henne in i ett hörn och ta henne eller att driva henne på volt till hon ger sig...att ta ut dom andra hästarna osv blir bara en "genväg" som kanske funkar ett litet tag sen kommer hon gå iväg även fast dom är ute
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Gå ut i hagen och ge de andra hästarna godis gå sedan därifrån
gå ut i hagen och hämta en annan häst
Gå ut ihagen och gör inte ett försök att hämta eller ens titta på henne var bara där. Gå därifrån.
OM hon till slut blir nyfiken på dej ha en morot i fickan, stick till henne den och gå därifrån.
Den här hästen måste övertygas om att det INTE blir varken jobbigt eller trist när hon följer med dej. Löslongering i timmar är inget bra sätt att få hästen att vilja vara med en om sanningen ska fram.

Gå ut i hagen och gå mot henne i slingerkrokar och inte magen riktad mot henne, tjuvkika på henne och gå mot hennes bakdel. SÅ fort hon tillochmed NÄSTAN tittar på dej, går du raskt därifrån. När hon inte längre ser dej går du mot hennes bakdel igen, om hon vänder upp huvudet så går du raskt därifrån. Vitsen är att INNAN hon springer BORT från dej, går DU bort från henne. OM du orkar hålla på tillräckligt länge kommer hon till slut att bestämma sig för att följa efter dej när du går ifrån henne och då vänder du dej INTE om utan du saktar av och kollar om hon fortsätter komma mot dej, då stannar du med ryggen åt henne och kanske kommer hon då ända fram och kan t ex få något hon verkligen gillar och sedan kan ni bara vara där ett tag i hagen. Du tränar henne i att fånga dej.

Tar tid, är frustrerande kanske men kanske värt det om du tycker det är jobbigt att jaga häst varje dag.
Lycka till
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Skojar du, eller är du en bordercollie?
Hur i hela friden ska man kunna driva hästen på en volt när det går på ett stort sommarbete.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Om jag hade haft de problemet så skulle jag göra en fålla i ena hörnet på hagen och driva in hästen där så får man lätt tag på den. Förstår du hur jag menar med fållan?

Du sa att ledarskapet mellan er fungerar bra. Då skulle jag sätta mej ner på huk eller stå upp och vänta in hästen. Det kan ta skitlång tid de första gångerna med allteftersom så går de fortare och fortare=)
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Tack för alla svar! Jag ska testa alla förslag och håller tummarna för att något kommer fungera!
Svarar alla i ett och samma post...


prova att bara gå ut och hälsa på ponnyn i hagen. Ta inte in den varje gång då du går ut i hagen.

Jag gör faktiskt inte alltid det och nu är jag desssutom tvungen till det ;) eftersom jag inte rider henne just nu (väntar på hovslagare som kommer nästa vecka). Då blir det värre för hon tycker jag är "tråkig" att komma till om vi inte ska ut och rida! Hon blir likadan om man skippar ridningen någon dag eller helg. Förra året reds hon väldigt sporadiskt under sommaren och det var verkligen ett helvete att ta henne, då fick jag bara tag i henne om man var två och då var det hur lätt som helst för den andra personen! :devil:

Hej har oxå problem med det här med att ta min häst i hagen.
Funderar oxå på med det här med tryck och eftergift i kroppsspråket om man kan använda sig av en mental bild för ge rätt signaler till hästen tex när man ska göra halt kan det ju räcka att man tänker halt. Finns kanske någon som arbetar med det här med tryck & eftergift som har hittat känslan/bilden & vad h*n förmedlar till hästen? Jag har inte gjort det själv än, är ju svårt det här med kroppsspråket & kroppskännedom..:confused:

Ja det är jättesvårt! Jag kan få henne att vända te x bara genom att vrida rätt axel mot henne i dessa situationer. Läs gärna länken jag länkade till lite högre upp, jag ska testa att göra sådär!

Gå ut i hagen och ge de andra hästarna godis gå sedan därifrån
gå ut i hagen och hämta en annan häst
Gå ut ihagen och gör inte ett försök att hämta eller ens titta på henne var bara där. Gå därifrån.
OM hon till slut blir nyfiken på dej ha en morot i fickan, stick till henne den och gå därifrån.
Den här hästen måste övertygas om att det INTE blir varken jobbigt eller trist när hon följer med dej. Löslongering i timmar är inget bra sätt att få hästen att vilja vara med en om sanningen ska fram.

Jag tycker också det är dumt att driva och driva tills hon blir så trött så hon "ger upp" men det är ända sättet som funkat hyffsat bra hittills, jag ska testa massa annat nu! Ska testa göra precis som du skrev också!

Gå ut i hagen och gå mot henne i slingerkrokar och inte magen riktad mot henne, tjuvkika på henne och gå mot hennes bakdel. SÅ fort hon tillochmed NÄSTAN tittar på dej, går du raskt därifrån. När hon inte längre ser dej går du mot hennes bakdel igen, om hon vänder upp huvudet så går du raskt därifrån. Vitsen är att INNAN hon springer BORT från dej, går DU bort från henne. OM du orkar hålla på tillräckligt länge kommer hon till slut att bestämma sig för att följa efter dej när du går ifrån henne och då vänder du dej INTE om utan du saktar av och kollar om hon fortsätter komma mot dej, då stannar du med ryggen åt henne och kanske kommer hon då ända fram och kan t ex få något hon verkligen gillar och sedan kan ni bara vara där ett tag i hagen. Du tränar henne i att fånga dej. Tar tid, är frustrerande kanske men kanske värt det om du tycker det är jobbigt att jaga häst varje dag.
Lycka till

Ska testa detta! Absolut mer värt än det jag får göra nu de dagar beteendet är som värst!

Om jag hade haft de problemet så skulle jag göra en fålla i ena hörnet på hagen och driva in hästen där så får man lätt tag på den. Förstår du hur jag menar med fållan? Du sa att ledarskapet mellan er fungerar bra. Då skulle jag sätta mej ner på huk eller stå upp och vänta in hästen. Det kan ta skitlång tid de första gångerna med allteftersom så går de fortare och fortare=)

Jag brukar driva in henne i vinter hagen (de är kopplade) som är mindre. Där har hon gått hela vintern och varit URsnäll att ta! Nu är hon lika motsträvig där också. Ska kanske sätta upp en fålla just efter ingången till vinterhagen så är det lätt att stänga till den också! Men jag måste få tag tråd och pinnar men det borde det finnas gott om hos oss. Får göra detta om alla andra lösningar inte funkar bra. Sen att bara vänta har jag ju testat efter jag drivit in henne i vinterhagen, då brukar hon på ungefär en 45minuter komma så att hon står inom 5 meter och bara glor på mig. Och detta fortsätter i oändlighet? Om jag går fram då sticker hon som vanligt, godis och prassel hjälper inte. Ska testa ta med en bok en gång och något som prasslar riktigt mycket och bara sitta där som ett fån en hel dag och ser vad som händer... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen



Jag brukar driva in henne i vinter hagen (de är kopplade) som är mindre. Där har hon gått hela vintern och varit URsnäll att ta! Nu är hon lika motsträvig där också. Ska kanske sätta upp en fålla just efter ingången till vinterhagen så är det lätt att stänga till den också! Men jag måste få tag tråd och pinnar men det borde det finnas gott om hos oss. Får göra detta om alla andra lösningar inte funkar bra. Sen att bara vänta har jag ju testat efter jag drivit in henne i vinterhagen, då brukar hon på ungefär en 45minuter komma så att hon står inom 5 meter och bara glor på mig. Och detta fortsätter i oändlighet? Om jag går fram då sticker hon som vanligt, godis och prassel hjälper inte. Ska testa ta med en bok en gång och något som prasslar riktigt mycket och bara sitta där som ett fån en hel dag och ser vad som händer... :angel:


Jag menade bara en liten fålla, ungefär som 2 boxar tillsammans. Som är i ett hörn. Du behöver bara 1 stolpe och 2 trådar =)
Om du ska prova att vänta ut henne så ska du inte ha fokusen på henne. Gör nått annat tex mocka hage? Det funkar på mina hästar =) Dom kommer alltid fram och kollar vad jag gör då och där man snabb och tar upp de godaste godiset hästen tycker om oxå^^ Men de bästa (ledarskapmässigt) tror jag är att bara sitta och vänta ut hästen. Inte pyssla med nått annat än att bara vänta. Tråkigt kanske, men man vill ju ha tag i hästen. Just de gjorde jag med en väldigt svårfångad och människorädd häst och de funkade =D Efter de fick jag tag på henne mkt lättare =D=D
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Jaha, jo, det borde kunna byggas en sådan fålla! Men det känns ändå bättre om jag lär mig en teknik som fungerar ute fritt. Men i nödfall eller om jag har bråttom kan jag ju testa göra så.

Annars var det en bra ide att pyssla med något. Under vintern brukade jag alltid utfordra hästarna så alla väntade på mig och blev glada och nyfikna när jag kom dit. Nu har ju de gräs i hagen så det ges ingen mat men jag ska nog börja göra så att alla hästar får en näve korn varje gång så kanske ponny blir lite mer intresserad... :devil:
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Uppdatering: Provade "backningstekniken" och det funkade! Men ponny verkade inte riktigt vara på sitt vanliga urtjuriga ta-in humör. Det gällde vara snabb med eftergift och jag fuskade och hade gott med mig så det gick riktigt bra! :angel:
Fast från början gick jag in och bara gav alla de andra lite mat var och hon blev sååå avis. Så kan ha varit det :rofl:. Det bästa hade ju varit om jag kunde belöna efter jag hämtat henne just för att hon var snäll och kom fram men vi ska jobba på det! :devil:
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

HeJ!

Min pålla är jordens mysigaste och vill nästan alltid komma in, men så har hon dom där dagarna när det regnar (och det är mattes fel) och det blåser kallt (också mattes fel!) och då går hon när jag kommer. Från början brukade jag följa efter henne tills hon tröttnade, men då kunde man hålla på ett tag. Nu har jag insett att när hon börjar gå bort från mej då måste jag vända och gå åt andra hållet. Då blir hon nyfiken och kommer fram.. Och går att fånga hur lätt som helst..

/ Lavinia som minns kompisens arab som hon oftast jagade i hagen lika länge som det tog för oss andra att ta in våra, rida, fixa stallet för natten och sen hämta henne.. Inte alla dagar hon fick in kräket..
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

Upptäckte idag att min nya häst inte ville komma. Han släpptes ut på bete igår, samma dag som jag fick honom, och trivs perfekt i flocken så han är INTE redo att gå därifrån än... Jag ska testa alla dessa metoder, jag har gott om tid. Tråkigt bara att just idag så skulle ETn komma och titta på honom. Det gick ju inte. :grin: Tack gud för snälla och förstående hästfolk - "Det är inte första gången och definitivt inte sista. Det är djur vi har att göra med."

Skriver mest i tråden för att komma ihåg.
 
Sv: Snälla Hjälp! Ponny går inte att få tag på i hagen

kort svar.

Att backa hästen är att pånytt etablera rang då du tar hennes plats, dvs driver bort henne utan att försöka fånga henne. Hoppas det funkar i längden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 384
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 386
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp