Bukefalos 28 år!

Snälla hjälp!

Eriathwen

Trådstartare
Jag har två gerbiler. En av dom har börjat se sjuk ut. Efter att ha letat efter svar på internet har jag kommit fram till att det kan vara möjligt att han har fått en stroke. Har gjort i ordning en bädd åt honom och har en lampa riktad mot det hörnet för att han ska få värme. Men jag undrar över hans andning, han andas väldigt fort. Är det "normalt" vid strokes eller är det nått annat fel? Och kan hans kompis vara kvar hos honom i buren? (han är och stör honom ibland) de ska ju ha lugn och ro när de vilar. Snälla du som vet eller har några gissningar/idéer svara gärna! :heart

Btw har han ätit dåligt idag, han som annars är värsta matvraket :(
 
Sv: Snälla hjälp!

Bästa är om du kan ringa fråga Veterinär och har du otur så förstår inte veternärena på mindre djur än Marsvin som dem som finns här.

Hade för ett tags sen en gerbil som mådde dåligt men han blev bättre och verkade komma tillbaks till sitt rätta jag. Tills en dag han mådde såpas dåligt att jag hoppades han skulle avlida för hans skull och han gjorde det, fick sin sista tid men sina kompisar. Pratade med några på djuraffär som har haft gerbiler tidigare och tyckte mitt beslut att han skulle få den sista tiden med kompisarna var det bästa alternativet.
Jag gjorde inte så mycket med han mer höll koll på han mådde och gav han solfrosfrön så han åt något.

Sover hans kompis med honom och inte stöter bort han? Så är bästa att ha kompisen kvar. Har man dem separerade och han blir bra igen, så kan bli slagsmål då den ene inte lukar rätt.
Mina puttade lite och störde lite men oftast för sova ihop och kolla till sjuklingen. Ge han nått som han tycker är gott bara så han äter, solrosfrön brukar gå hem. Bra ordnat en hörna med värme, min var lite otacksam med det föredrog kompisarna.

Är det en gammal herre som du har?
Min herre var minst 3år när han avled kanske ev. äldre, visste ej åldern mer än gerbilerna var kring 1år när jag fick dem.
 
Sv: Snälla hjälp!

Vi har en veterinär som är väldigt duktig på det mesta, vet dock inte om det gäller gerbiler också. Får ringa honom så fort det går.

Imorse sov dom tillsammans, men nu ligger den friska inne i huset och den sjuka är lite överallt. Han var och tittade vid huset förut men gick inte in. Min vill inte ha något alls att äta. Imorse fick jag i honom två bitar pannkaka och lite gurka, men sen ville han inte äta någonting. Försökte även få i honom vatten men det tog han inte heller emot. (Kanske ska lägga till att mina inte är så väldigt tama)

Jag vet faktiskt inte hur gammal han är tyvärr. :( men när jag köpte dem var den minsta könsmogen och den äldre är pappan.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla hjälp!

Hoppas han blir bättre.
Mina är väldigt tama men trots det är inte lätt alls att få i han mat eller vatten när han va sjuk. Förutom solrosfrön så jag visste han fick i sig något. Han gick på matskålen och vattnet, då trodde jag han skulle bli bättre. Tills han blev såpas dåligt att han inte åt solrosfröna.

Tänkte på han kanske är såpas gammal att det är av ålder.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 419
Senast: sandrafors
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 886
Senast: sweet_extraa
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp