Snälla, använd reflexer!

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Idag åkte jag i vanlig ordning hem från jobbet. Det började skymma, och vid den här tiden på året kommer mörkret snabbt, även i de södra delarna av landet.

Längs en väg kom jag ikapp en ryttare. Mörk häst, mörkt klädd ryttare. Inga reflexer. Jag såg dem, men det var tur att jag inte körde speciellt fort (klart under hastighetsbegränsningen).

Några minuter senare var det nästan helt mörkt ute. En liten stund senare mötte jag några andra bilar. När jag skulle tända heljuset igen fick jag syn på ett par rutiga pyjamasbyxor precis till vänster om bilen. Det var en pojke i nedre tonåren som var ute och gick. Även han utan reflexer. I ett område där det inte finns en tillstymmelse till trottoarer eller gångvägar, där bilisterna i bästa fall håller hastighetsgränsen på 70km/h längs vägarna och bara ibland noterar att hastigheten sänks till 50km/h när den passerar några bostadshus.

Det är mörkt nu. Även om ni tänker att ni hinner hem innan det blir mörkt, sätt på er reflexer! Det finns inget som heter att ha på sig dem "i onödan", för även i dagsljus gör de att man syns på betydligt större avstånd jämfört med utan reflexer.

Ta hand om er. Och ni som har barn i er närhet, tvinga dem att också ha på sig reflexer. Sy fast reflexer på deras skor, eller på väskan eller vad som, något plagg som alltid tas på så att det är omöjligt att råka glömma dem. Vi alla vill ju komma hem oskadda.

Idag åkte jag i vanlig ordning hem från jobbet. Det började skymma, och vid den här tiden på året kommer mörkret snabbt, även i de södra delarna av landet.

Längs en väg kom jag ikapp en ryttare. Mörk häst, mörkt klädd ryttare. Inga reflexer. Jag såg dem, men det var tur att jag inte körde speciellt fort (klart under hastighetsbegränsningen).

Några minuter senare var det nästan helt mörkt ute. En liten stund senare mötte jag några andra bilar. När jag skulle tända heljuset igen fick jag syn på ett par rutiga pyjamasbyxor precis till vänster om bilen. Det var en pojke i nedre tonåren som var ute och gick. Även han utan reflexer. I ett område där det inte finns en tillstymmelse till trottoarer eller gångvägar, där bilisterna i bästa fall håller hastighetsgränsen på 70km/h längs vägarna och bara ibland noterar att hastigheten sänks till 50km/h när den passerar några bostadshus.

Det är mörkt nu. Även om ni tänker att ni hinner hem innan det blir mörkt, sätt på er reflexer! Det finns inget som heter att ha på sig dem "i onödan", för även i dagsljus gör de att man syns på betydligt större avstånd jämfört med utan reflexer.

Ta hand om er. Och ni som har barn i er närhet, tvinga dem att också ha på sig reflexer. Sy fast reflexer på deras skor, eller på väskan eller vad som, något plagg som alltid tas på så att det är omöjligt att råka glömma dem. Vi alla vill ju komma hem oskadda.
Brukar ha ett litet elastiskt reflexband i handväskan, så har man alltid något att lägga runt armen/benet ifall man överraskas av mörkret. Den klassiska hängreflexen fastsatt inne i en ficka är också underskattad (de av hårdplast är bäst).

Brukar ha ett litet elastiskt reflexband i handväskan, så har man alltid något att lägga runt armen/benet ifall man överraskas av mörkret. Den klassiska hängreflexen fastsatt inne i en ficka är också underskattad (de av hårdplast är bäst).

Jag har ett sådant där "slap band" som rullar ihop sig själv på handtaget på resväskan, då har jag alltid med mig någon reflex om behov uppstår. Sådana har jag flera av i bilen också, utöver reflexväst odyl.

Går sällan på vägen i mörker, men om vi blir "överraskade" av mörker så har alla hundar både reflex i halsband o koppel.
Är det redan mörkt o vi går så ser vi ut som julgranar med allt som lyser o blinkar, så pass så att det finns bilister som stannat och tackat oss, jag bor även på en raksträcka så jag hör när dom ser oss o sänker hastigheten.

Här är det omöjligt att gå ut med hunden utan att gå åtminstone en del av sträckan längs bilväg, och det är mörkt större delen av dygnet ungefär halva året. Jag är alltid svartklädd och hunden är helt svart, så vi får rusta oss som ett par julgranar för att synas. Jag har stark pannlampa, reflexsele på kroppen, extra reflexer på benen och en liten lampa på armen närmast vägbanan. Hunden har koppel och sele med inbyggd reflex och en lampa fastsatt på selen, samt reflexväst om det är extra mörkt eller vi ska röra oss där det är mer trafik. Jag upplever att vi syns bra för bilarna brukar sakta ner och ta ut avståndet i god tid innan vi möts.

Jag märker att andra hundägare också tar sitt ansvar för att synas, jag vet långt i förväg om vi kommer få hundmöte tack vare det. Men när jag själv är ute och kör ser jag alldeles för många som inte har minsta reflex på sig. Senast förra veckan fick jag skrämselhicka av en cyklist som utan att se sig för körde över ett övergångsställe mitt framför min bil. Inga lampor på cykeln och inget på sig själv, det var bara tur att hen var nära en gatlykta så att jag såg siluetten för annars hade det kunnat gå illa. :(

Det är tamejtusan helt omöjligt att få folk att fatta att man inte syns ens under en gatlampa när det är mörk ute.

En kollega boende inne i stan stan ändrade exakt den uppfattningen först när hen själv fick körkort och faktiskt såg själv vad dåligt man faktiskt syns.

För att inte tala om alla som är ute på vägar utan belysning. Som om de var självlysande.
Eller som ger sej ut i skymning oh 'hoppsan, det blev visst mörkt innan jag hann hem'

Hur svårt ska det va?
Blir så orimligt upprörd!

Sorry 🙈

Jag vill gärna även ha nått som lyser oxå, så man syns även utan att bli belyst.
Haft cykellyse på stigbyglarna (rött bak iaf, nya hästen tyckte vitt framåt va scary
.), men måste shoppa nya för i år.
Vi deckar ut oss fullt även dagtid, iaf nu i älgjaktstider med 2 bruna hästar 😅

Önskar verkligen att det fanns mer sommarkläder å grejjer med hi-viz å reflex. Tom mailat hööks med önskemål om det 🙃 ... och allt i rosa 😇

... och varför har typ inga reflextäcken svanskappa o.O liksom sällan bilar kryper upp på sidan..

Jag har en reflexväst som ligger i handväskan. Jag brukar börja med vinterjackan tidigt eftersom att det är reflexjacka. Jag brukar tom bli utskälld för att jag verkar tro att jag är julgran. En på jobbet ylade som en prärievarg för jag syntes.

Det är tamejtusan helt omöjligt att få folk att fatta att man inte syns ens under en gatlampa när det är mörk ute.

En kollega boende inne i stan stan ändrade exakt den uppfattningen först när hen själv fick körkort och faktiskt såg själv vad dåligt man faktiskt syns.

För att inte tala om alla som är ute på vägar utan belysning. Som om de var självlysande.
Eller som ger sej ut i skymning oh 'hoppsan, det blev visst mörkt innan jag hann hem'

Hur svårt ska det va?
Blir så orimligt upprörd!

Sorry 🙈
Absolut jag :bag:

Tänkte att man syns väl okej under vägbelysningen. Sen skaffade jag körkort vid 35 och ville plötsligt införa utegångsförbud för alla fotgängare (inkl mig själv) efter kl16 🙈

Jag tycker att fler kläder skulle ha "inbyggda" reflexer så man inte behövde leta efter sådant när man köper t.ex. en jacka.
En nackdel med det är att flera luras att tro att reflexen är någon slags evighetsprodukt som alltid håller sig bra. Mjuka reflexer tappar generellt funktion långt innan kläderna är utslitna. Jag har sett många(!) som tex har på sina hundar selar med inbyggd reflex, i tron att hunden då syns. Bara det att selen är så gammal att reflexen sedan länge slutat fungera som den ska.

Men, det är klart, just människokläder tenderar ju (tyvärr!) att bytas ut oftare än hundselar, och hellre att folk någon gång har något som gör dem synliga än att de aldrig har det.

Jag har reflextejp lindat på min rockard, rött bakåt och vitt framåt. Men vägen jag kör på är en snirklig 70-väg utan vägren, så jag vågar inte vara ute med ponnyn i mörkret. Vi kör bara i dagsljus, men jag tänker att reflexerna kan hjälpa lite även när det är dimma ute.

Har flera gånger fått panikväja med bilen när jag kört hem från stallet och nån gått på sidan av vägen i mörkret utan några reflexer. Värst var den som var klädd i reflexväst men inte hade nån reflex öht på sin hund. :(

Jag har med reflexer som jag delar med mig av när det behövs. Alltid reflexer i jacka, bil o väska. Hundarna hade cykellampor i selarna, finns på Biltxma o dylika affärer superbilligt med gummisnodd att fästa med.
Samma här - jag brukar plocka på mig en näve reklamreflexer när jag ser sådana och stannar när jag ser folk utan.
De blir ofta väldigt förvånade när jag säger; "Snälla, använd den här, jag vill inte köra på dig!"

Mötte ett par som var ute och gick med en svart hund igår på väg hem från stallet. Inga reflexer förutom nån liten reflextråd i hundens sele. Såg dem inte förrän de var väldigt nära bilen. Enda bra med det var att min dotter som var med i bilen såg hur dåligt de syntes, så hon äntligen förstår nyttan av reflexer.

Jag påminner ständigt ungarna om reflexer! Nu på kvällarna när det skymmer syns man inte ett skit.

Tack vare den här tråden så beställde jag lite reflexer åt dom igår som jag ska sätta på deras skolväskor och dataväskor och lägga ner i väskorna och jackor så det alltid finns nåt för dom.

Jag tycker allmänt att de flesta har blivit duktiga på att använda reflexer. :)

Man kan alltid bli bättre och det är en bra sak att påminna men jag upplever det som att fler och fler börjat använda det.

Liknande trådar

• Stulet paket
  • Reflexdax!
  • Har vården gjort fel? Har jag gjort fel?
  • Spelet om väljarna (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?