Snälla ge mig svar !

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare pooutinoouti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 272
P

pooutinoouti

Jag undrar måste ett stall ligga minst 200m från ett bostadsområde. Det finns nämligen ett stall som ligger vid mig som ingen använder och nära jag frågade en i stallet om det sa hon att det låg för nära bostadsområdet. Men det finns ett annat stall som ligger lika nära med en väg i mellan. En vägbredd och kanske 15 m till huset det kan juinte heller vara "lagligt" då ?

Tacksam för svar då jag är väldigt fundersam över detta :P

Sv: Snälla ge mig svar !

Jag undrar måste ett stall ligga minst 200m från ett bostadsområde. Det finns nämligen ett stall som ligger vid mig som ingen använder och nära jag frågade en i stallet om det sa hon att det låg för nära bostadsområdet. Men det finns ett annat stall som ligger lika nära med en väg i mellan. En vägbredd och kanske 15 m till huset det kan juinte heller vara "lagligt" då ?

Tacksam för svar då jag är väldigt fundersam över detta :P

Socialstyrelsen eller Bostadsverket eller någon har utfärdad rekommendationer att man ska ha avstånd på minst 200 m mellan bostadsbebyggelse och hästhållning. Vi fick rekommendationerna av kommunens djurskyddsinsp när vi sa att vi kanske vill ansöka om hästhållning i vårat bostadsområde.

Men om stallet redan ligger där så är det väl en gång accepterat och grönt?

är det utanför stadsplanerat område får ni ha hästar utan tillstånd där...

bero väl också på vad som kom först.
Stallet eller bostadshusen?
Känns ju som att de borde ha accepterat att det är ett stall där om de nu skulle bygga hus.
Mitt stall ligger ca 50meter från min pappa, och där är det många hur i backen. Så jag tror inte det :)

frågan är lite svår att svara på då jag inte vet om området är detaljplanerat?
måste ju ändå söka bygglov för att bygga stall... så då lär nin väl få avslag om det ligger för nära.

Det finns ingen generell gräns utan det är upp till varje kommun, så hör dig för med dem vad de har att säga. :idea:

Okej tack för svaren... Ve3t ett sall med fina ängar som står tomt för de har byggt hus för nära men jag ska kolla upp det. Det kanske funkar m man bara har två tre hästar där. MVH Louise

Det kan ju vara så att det tidigare har varit hästar där men att de boende klagat och därför har det blivit förbud att ha hästar där. Det spelar ingen roll vilket som var först, stall eller hus. Klagar de boende så blir det alltid de som har rätt.

Men hör med din kommun vilka beslut som finns kring detta stall.

Okej tack så mycket för alla svar . vi får se hur vi gör jag har stalpl,ats i ett annart stall än så länge.. Men sedan får vi se...

Åk till stockholm o spana in ridskolorna mitt i stan, dem ligger väl en sådär 10m från vägarna..? Jobbigt om hästarna skenar o har sig på uteplan..

Vårt stall ligger 5 m från ett bostadshus åt ena hållet.. hagarna är precis utanför deras tomt och ridbanan med.
Åt andra hållet är det väl 30 m till ett bostadshus och hagarna går precis utanför det huset med.

Okej ja vi skall kolla upp detta om någon vecka ... Varför ha ett oanvändbart stall :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 234
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 125
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 965
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 998
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka