Snälla hjälp mig förstå denna lönespecifikationen!!

NotlikeI

Trådstartare
Hej!
Alltså det är första gången jag överhuvudtaget faktiskt kollar på en lönespecifikation, detta pga jag inte fått ihop min lön riktigt denna månad. Jag har nämligen ett intyg som gör att jag inte ska ha några karensdagar. Men när jag kollar på lönespecifikationen blir jag knappast klokare!
Är det alltså för dagarna i mars som jag fick nu i april? eller vad menas med 03 före annars?
Är helt lost och får ingen vidare hjälp från jobbet heller... hur fungerar det egentligen när man är sjukskriven 2/3 och jobbar 1/3 och har 75% som anställningsform? :confused:

loumlnespec_zpsmy6a24hz.png

Ja, du har fått sjukavdraget och sjuklönen för mars månad nu i april. Det är ganska vanligt att man betalar ut/gör avdrag för sjuklön i efterhand eftersom lönekörningarna oftast görs runt 7-10:e i månaden och då vet de ju inte hur mycket en person kommer vara sjuk den månaden totalt.

Hur menar du med hur det blir? Dina 75% är ju din anställnings 100%, självklart kan du vara sjukskriven 75% av din anställning. Så i pengar blir det ju månadslönen-75%(9400.50)=3134 kr som du ska få för ditt arbete minus skatt när försäkringskassan tagit över din sjukskrivning. Det gör dom fr om dag 15 och det kan man ju också se på ditt lönebesked att dom gjort.

har du jobbat 1/3 under hela mars? I så fall är den där specen helt galen.
Då ska du inte ha 100% avdrag alls vilket du har utan då borde man lägga sjukavdrag 67% från 1/3-31/3.
Dessutom så saknas det sjuklön för 1 mars till 19 mars.
Har du jobbat en 1/3 så ska du också få behålla det av lönen, dvs 12.543/3= 4178:- + sjuklönen på 10% (av de 67% avdrag) och därefter skatt.
Så som det ser ut nu har du nästintill jobbat gratis..

Är du säker på att inte lönekontoret kan hjälpa dig?

Om det är som du sa att du jobbat på 33% hela mars så borde din lönespec se ut så här i en liten förenklad version (utan att veta ert avtal då förstås, jag kan ha fel såklart)

Månadslön. 12.543:-
Sjukavdrag dag 15-
Omfattning 67% 1/3-31/3 31 dagar á 412.08:- Tot: 8558.90 (412.08x31x67%)
Sjuklön dag 15- 10%
Omfattning 67% 31 dagar á 41.20:- Tot: 855,72 (41.20x31x67%)
12543-8558.90+855,72= 4839,82 och sen minus skatt på det

Och man får mer än gärna rätta mig om man tycker jag har fel :)

För det första TACK så himla glad att någon försöker hjälpa mig förstå det här!
Jag började jobba den 1 mars, jag är sjukskriven 1/4, 25%. Jag som tänkte fel. Så jobbar 1,5 timme om dagen av mina normalt 6 timmar. Min anställningsform är fast på 75%. Så min lön är alltså 75% av 12 534 alltså 9400 rätt exakt. Så min tanke är att jag ska ha 25% av 9400? alltså 2350 kr. Sen minus skatt på det. Så typ 1645 kr?
Men fick 1180 typ. Därför misstänkte jag att något blev tokigt denna månaden, jag ska ju ha betalt även om jag är sjuk den där 1,5 timmen någon dag. Fast då 80% då det är "sjuklönen" alternativt att jag ska ha den 1,5 timmes betalningen från försäkringskassan. Då jag är över sjukdag 15 och högriskskyddet gäller fram till dag 14. Hmmm
För i sådana fall så ska ju det anmälas till försäkringskassan, men kan det komma nästan månad då?
SUCK! Om jag bara kunde bli frisk typ IDAG så hade jag sluppit det här strulet

För det första TACK så himla glad att någon försöker hjälpa mig förstå det här!
Jag började jobba den 1 mars, jag är sjukskriven 1/4, 25%. Jag som tänkte fel. Så jobbar 1,5 timme om dagen av mina normalt 6 timmar. Min anställningsform är fast på 75%. Så min lön är alltså 75% av 12 534 alltså 9400 rätt exakt. Så min tanke är att jag ska ha 25% av 9400? alltså 2350 kr. Sen minus skatt på det. Så typ 1645 kr?
Men fick 1180 typ. Därför misstänkte jag att något blev tokigt denna månaden, jag ska ju ha betalt även om jag är sjuk den där 1,5 timmen någon dag. Fast då 80% då det är "sjuklönen" alternativt att jag ska ha den 1,5 timmes betalningen från försäkringskassan. Då jag är över sjukdag 15 och högriskskyddet gäller fram till dag 14. Hmmm
För i sådana fall så ska ju det anmälas till försäkringskassan, men kan det komma nästan månad då?
SUCK! Om jag bara kunde bli frisk typ IDAG så hade jag sluppit det här strulet

Men nu rör du väl ändå till det med lönen. Din lön för din 75% anställning är 12543:- då kan du ju inte dra av ytterligare 75% för att få fram din lön - Stopp och belägg. Din lön är 12543:- du är sjukskriven på 75% - jobbar 25% - då ska din lön för denna period vara 12543*,75=3136:- brutto och sen minus prel skatt och ingenting annat.
Sen är nästa fråga - är sjukdag 1 den 1 mars eller var du sjukskriven redan innan på 100%
Blev du sjuk den 1 mars ska du ha sjuklön dag 1-14 (du får ju för karensen dag 1) på 80%. Har du redan vart sjuk sen innan så kan det stämma med sjuklön från dag 15- och då 10% som ni verkar ha enligt avtal (men du har ju inte fått sjuklön från 1-19 mars alls eller hur det nu va)

Dessutom så gör man kalenderdagsavdrag, dvs det dras samma belopp 7 dagar i veckan. Och eftersom du är deltidssjukskriven då kan man inte göra dessa avdrag på 100% utan då ska avdraget vara på 75% varje dag eftersom du inte jobbar 7 dagar i veckan - då blir summan av kardemumman att du får behålla de 25% av lönen som du faktiskt jobbar.

Vänd dig till lönekontoret igen, det är grava fel i den där specen enligt den information du gett oss här. Möjligt att de bara blivit helt knas i systemet eller så sitter det någon på sin plats som inte vet vad hen gör!

Är du säker på att hon rör till det med lönen?

Jag har en månadslön på xkr, månadslönen är satt för 100% anställning. Jag jobbar 80% och får därmed 80% av den lönen = precis så som TS räknat.

Är du säker på att hon rör till det med lönen?

Jag har en månadslön på xkr, månadslönen är satt för 100% anställning. Jag jobbar 80% och får därmed 80% av den lönen = precis så som TS räknat.
Okej - jag har aldrig vart med om detta så därför reagerar jag, samt att en heltidslön på 12543:- är mycket liten lön och jag blir mycket förvånad om en vuxen person har så låg lön för heltid därför har jag antagit att detta är fel. Det är dessutom inte angivet att månadslönen är för 100% och inget avdrag till 75% lön isåfall. Detta måste ju i så fall redovisas på något vis - vilket det inte gör!

Oavsett så är det märkligt att på en lönespec skriva ut en 100% anställning om man har en 75% på anställningsbeviser- varför?

Men tillbaka till din lönespec - hur redovisas det där att du faktiskt bara får lön för 80% av de 100% som visas?
Mycket märkligt att skriva en annan lön än den man faktiskt har måste jag säga.... OM det inte är så att man har någon form av tillfällig ledighet vill säga.

Detta kan självklart ha gått mig helt förbi under min utbildning till lönespeciallist och att jag aldrig stött på det, skulle gärna se exempel isåfall på detta :) Njae, jag håller nog fast vid min åsikt tills motsatsen bevisas ;)

Okej - jag har aldrig vart med om detta så därför reagerar jag, samt att en heltidslön på 12543:- är mycket liten lön och jag blir mycket förvånad om en vuxen person har så låg lön för heltid därför har jag antagit att detta är fel. Det är dessutom inte angivet att månadslönen är för 100% och inget avdrag till 75% lön isåfall. Detta måste ju i så fall redovisas på något vis - vilket det inte gör!

Oavsett så är det märkligt att på en lönespec skriva ut en 100% anställning om man har en 75% på anställningsbeviser- varför?

Men tillbaka till din lönespec - hur redovisas det där att du faktiskt bara får lön för 80% av de 100% som visas?
Mycket märkligt att skriva en annan lön än den man faktiskt har måste jag säga.... OM det inte är så att man har någon form av tillfällig ledighet vill säga.

Detta kan självklart ha gått mig helt förbi under min utbildning till lönespeciallist och att jag aldrig stött på det, skulle gärna se exempel isåfall på detta :) Njae, jag håller nog fast vid min åsikt tills motsatsen bevisas ;)

Har inte rört till det med lönen lovar jag, min heltidslön är 12543:- men jag jobbar 75% och får alltså 75% av min heltidslön. Ja det är sorgligt lågt betalt!
Det känns bara som att jag någonstans ifrån fått lite väl lite, fick knappa 7000 med lön och försäkringskassan, hade alltså tjänat mer på att bara vara sjukskriven helt... vilket jag inte riktigt får ihop och känns ganska omotiverande när det redan är ett stort problem för mig att jobba.
Min närmsta chef vet inte ens vart jag ska vända mig... detta företaget jag jobbar för har det stått i tidningen om massor och inget bra. De har aldrig koll på något känns det som!

Okej, men det är inget avdrag på lönespecen för de 25% som skiljer utan avdragen som är gjorda är endast för sjukdom, det kan du lätt räkna ut också och se.
Är din lön för 75% 9400:- så måste det ju göras ett bruttolöneavdrag på mellanskillnaden först å främst vilket inte har skett av vad man kan se av det du har lagt upp. Du får gärna förklara annars om det är något jag missar :)
Vad står på ditt anställningskontrakt egentligen?.. :confused:
I alla fall, någon är det ju som hanterar lönerna, kan du ringa huvudkontoret? Eller din chefs chef kanske?
Jag svarar gärna på fler frågor om du undrar över något mer, det finns inget värre än arbetsgivare som inte verkar schyssta!

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta... 2
Svar
37
· Visningar
2 641
Senast: Sol
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 209
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 161
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m