A
Ammon
Jag har ett ganska stort problem. Det fanns redan med när jag köpte min hälskade häst. Han sparkade och levde om när man skulle lyfta benen. Jag köpte honom som ohanterad 3åring, och visste vad jag fick hem. Fick börja träna honom genom att stryka med "förlängninsarm" osv på benen, sen ställa halmbalar bredvid honom och börja smeka med handen. Förlängningsarmen med handsken gick bra men inte min vanliga hand. Så halmbalarna stoppade sparken när jag skulle börja ta på honom. Det tog inte så lång tid innan allt funkade faktiskt. Och man kunde faktiskt börja lyfta, utan att bli sparkad! Problemet uppstod dock igen när hovlsgaren dök upp. Han slickade öronen bakåt, piskade med svansen och sparkade som en galen ko!! Efter det bad jag om att få återkomma efter mer träning, och så vart det. Fick honom då skodd i bak, fast med någon enstaka spark! Oftast går det bra att lyfta upp hoven, men nså fort ett slag ifrån hammare lr dylikt kommer rycker han åt sig hoven och sparkar med full kraft, emot dig helst! Har efter det haft närmare tio olika hovlsagare!! Två stycken som det funkat bra för. Men den ena har flyttat, och han som klarade det allra bäst osv han har tyvärr slutat. Typiskt! Dom senaste gångerna har han blivit sederad, bara för att jag inte tänker bråka med honom och jag vill inte riskera någon hovlsgares liv. Han har sen i somras fram till i vintras gått oskodd runt om. Men i oktober fick han en hovböld i v.f så vi fick åka in till ultuna, djursjukhuset i uppsala. Bad dom sko honom runt om när vi ändå var där inne, med bra hovslagre osv, och så vart det. Var sen in ytterligare en gång och skodde honom men han gick sen oturligt nog och tappade sin ringsko som han fick på den skadade hoven och vi fick åka tillbaka förra tisdagen (9/1). Då händer det som inte får hända! Jag bad dom även kolla att skorna satt som dom skulle i bak, och en tjej kommer för att sedera honom. Han sitter dock fast i en sån där tjock "gummisnodd"/gummigrimmskaft inne i smedjan där inne på ultuna. Han får iaf panika när tjejen ska sätta kanylen och han kastar sig bakåt. Eftersom han sitter fast i grimman så stuper han till sist. Far i backen med en smäll och ligger där och kravlar med huvudet fast. Jag står framför honom och kan inte göra ett dugg! Kan inte få bort honom eftersom gummit är sträckt in i de längsta! Han kommer iaf upp halvt, men har hakat i bakbenen i avskiljar rören som finns där inne. Så han stuper en gång till, denna gång med huvudet före rakt in i väggen!! Han kommer sen upp och jag får loss honom. Skärrad och skinnflådd! Dock inga andra skador än uppskrapad på flera ställen på höger sida, som tur var. Kunde gått illa. Men nu efter detta så har han blivit hemsk med sina bakben. Vilket jag kan förstå, han blev väl livrädd! Han sparkar så fort man ska lyfta, och till och med mot mig, som det har funkat för tidigare. Jag har nu lånat en film med Monty Roberts, Fix Up 3 - Preparing for farrier. Men för att kunna prova och genomföra det han lär ut måste man ha någon kunnig och orädd medhjälpare. Jag vet inte vart jag ska ta vägen längre!
Jag blir så ledsen och arg att jag bara gråter vissa dagar! Han är nämligen världens goaste och mysigaste häst i vanliga fall. Men nu behöver jag hjälp! All hjälp jag kan få!! Snälla är det någon som har något tips eller vet någon som kan få bukt på mina problem?? Sorgsen kram / Tessan