Snälla Hjälp Mig!?

Humelibumlan

Trådstartare
Åter igen en sån där "vad ska jag ha för ras tråd" och jag hoppas ni vill vara snälla och har tid och lust att hjälpa mig med vilka raser som kan passa?

Jag söker en ras som passar in på dessa kriterier:

*Familjevänlig och människokär
*Frisk ras
*"Ingen" pälsvård
*Arbetsvillig men inte åt hyperhållet, utan ska kunna slappna av inne.
*Jag har Intresse för lydnad (ev tävling) och ev. IPO
*Liten till mellanstor
*Inget jakt o vall intresse
*Ej schäfer

Jag har all tid i världen ungefär och söker en passande familjehund som kan vara med i stallet och på ridturer i skogen och som jag kan träna lydnad med utan att få allt för mycket gråa hår ;)

Jag har hundvana sen tidigare dock inte av bruksraser, men har fått en enveten dv.schnuzer-pappillon/bichon med kraftigt utvecklad selektivhörsel att kunna vara lös utan att försvinna och komma på inkallning....inom en minut iallafall och det borde ju vara ganska meriterande ;)

Jag har många vänner som sysslar med IPO och tävlar inom det, så jag har bra "backup".:)

Just nu har jag fastnat för Amstaff... är jag fel ute?

Sen söker jag i första hand en unghund och ingen valp, vart 17 kan man finna dessa förutom på blocket?

Sv: Snälla Hjälp Mig!?

Om du vill satas på IPO kan du ju tyvärr glömma staffen - och alla andra raser som ej tillhör - SBK.

En liten lätt rottis-tik kanske skulle kunna fungera?

Bra unghundar som finns kvar hos duktiga uppfödare annonseras inte alltid ut!
Så vill du få fatt i en sådan då blir det till att ringa runt och prata med dem och förklara vad det är du söker.

/Swat

Om du vill satas på IPO kan du ju tyvärr glömma staffen - och alla andra raser som ej tillhör - SBK.

En liten lätt rottis-tik kanske skulle kunna fungera?

Bra unghundar som finns kvar hos duktiga uppfödare annonseras inte alltid ut!
Så vill du få fatt i en sådan då blir det till att ringa runt och prata med dem och förklara vad det är du söker.

/Swat

Tack för svar :)
Får jag inte ens träna och gå kurser med en staffe på brukshundsklubben eller gäller det bara tävla IPO? *läser på sbk*

Träna på vanliga kurser får alla som är medlemmar göra på SBK klubbar, men det kan nog vara svårare att hitta en grupp att träna IPO med om du har en staff, eftersom de inte är berättigade till att tävla. Sådana träningsgrupper brukar bara vilja ha med ekipage inriktade på tävling :).

Sen finns det ju en mängd olika privata företag som också håller kurser, så man är ju inte bara bunden till SBK kurser :laugh:!

Träna på vanliga kurser får alla som är medlemmar göra på SBK klubbar, men det kan nog vara svårare att hitta en grupp att träna IPO med om du har en staff, eftersom de inte är berättigade till att tävla. Sådana träningsgrupper brukar bara vilja ha med ekipage inriktade på tävling :).

Sen finns det ju en mängd olika privata företag som också håller kurser, så man är ju inte bara bunden till SBK kurser :laugh:!

Aha :)
Men jag skulle få tävla i lydnad? *korkad* :o

Nu är jag ju inte tävlingsgalen, utan mest nyfiken.

Japp, t.ex lydnad och agility får ALLA tävla i (även blandraser) :laugh:. För att tävla i bruksgrenarna så måste man ha en brukshund som SBK har ansvaret för.

Så om du skulle hitta en bra, nätt rottistik som Swat föreslog, så skulle du vara helgarderad och få tävla i ALLT ;):D!

Japp, t.ex lydnad och agility får ALLA tävla i (även blandraser) :laugh:. För att tävla i bruksgrenarna så måste man ha en brukshund som SBK har ansvaret för.

Så om du skulle hitta en bra, nätt rottistik som Swat föreslog, så skulle du vara helgarderad och få tävla i ALLT ;):D!

Man får tävla i bruks (spår, sök, rapport) med renrasiga, reggade hundar.

Jag förstår :laugh:

Men jag vill inte ha nån rottis, så jag får släppa IPO då ;)

Vad jag spontant tänker på vad gäller amstaff, är att jag knappt sett någon som har varit ute och tävlat aktivt. Det finns säkert någon, men inte i den utsträckningen att jag själv hört talas om/sett dem. Jag tycker mig höra att man måste vara extremt noga med linjer om man vill ha en amstaff som är förig och arbetsvillig till den grad att de är tävlingsbara (obs, endast min egen empiriska erfarenhet som talar, inga vetenskapliga belägg för detta)

Däremot har jag sett flertalet engelska staffar som varit ute och tävlat (agility och lydnad har jag sett.)

Tänkte på att du ville ha en liten till mellanstor. En engelsk staff kanske vore något att fundera på också :laugh:?

Vad jag spontant tänker på vad gäller amstaff, är att jag knappt sett någon som har varit ute och tävlat aktivt. Det finns säkert någon, men inte i den utsträckningen att jag själv hört talas om/sett dem. Jag tycker mig höra att man måste vara extremt noga med linjer om man vill ha en amstaff som är förig och arbetsvillig till den grad att de är tävlingsbara (obs, endast min egen empiriska erfarenhet som talar, inga vetenskapliga belägg för detta)

Däremot har jag sett flertalet engelska staffar som varit ute och tävlat (agility och lydnad har jag sett.)

Tänkte på att du ville ha en liten till mellanstor. En engelsk staff kanske vore något att fundera på också :laugh:?

Åh tack, jag gogglar :)

Hm... vad är skillnaden?

*kl*

Ge gärna förslag på andra raser, det är bara jag som råkar ha fastnat på amstaff, antagligen för att jag läste någonstans om hur härliga de var...

med risk för att bli tjatig så rekommenderar jag labbe. den passar till allt du rabblat upp utom skydd. de är mycket förigare än amstaffar = mer lättdresserade och syns ofta på tävlingar, även i elitklass. amstaffar ser man i princip inte alls, vare sig på klubbarna eller på tävlingar, trots att de har blivit så vanliga. engelska staffar är mycket mer samarbetsvilliga och de ser man då och då. de ser ut att vara roliga hundar med undantag för en del testostoronstinna hanar.

ett alternativ är ju boxer, som är en bruksras. men ska du ha boxer så ska du också ha en ängels tålamod ;)

Jag vet ett par Amstaffar som tävlar/tävlat spår.
Jag känner en staffe som tävlar elit spår o som nu riktat in sig på sök.

Om man vill ha en arbetande hund ur dessa raser så får man leta nogrant.
Vad gäller rottis så finns det små nätta hanar oxå.

Hejsan:), det jag tänker på när du skrivit upp detta är en australian sheperd:), det är som en bordecollie fast lungare. älskar att vara ute och de jag har träffat är extrema familjehundar som älskar hela familjerna:), sök lite på det så kan du se lite:),
de fäller ju lite på våren men det är cäll en borstning i veckan tror jag:) mvh emelie

*kl*

Åh vilken röra detta är...

Halvfodervärd?
Helfodervärd?
Oregistrerad renras?

Kan någon förklara innebörden?

Halvfodervärd: Uppfödaren har rätt att ta en kull på hunden, du betalar halva priset.

Helfodervärd: Uppfödaren har rätt till 2 kullar på hunden, du betalar inget vid leverans.

(Antal kullar är för tikar, tror det kan vara fler för hanar)

Oregistrerad renras: Kan lika gärna vara en blandras. Räknas som blandis i alla tävlingssammanhang och du vet egentligen inte mer om vad du får.

Omplaceringar annonseras ibland ut på rasklubbens hemsida.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 552
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har haft schäfrar i många år men nu känner jag att det är dags för en ny ras. De senaste åren har schäferaveln gått åt ett... 2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag har haft hund tidigare. Vill ha en hund som vill följa med ut på promenader, åka skidor, träna lydnad och tex. spår osv. Är en rätt...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka