Snällaste mildaste bettet? o häst med tandproblem.

diabla

Trådstartare
Vilket är det snällaste och mildaste bettet man kan stoppa in i en väldigt känslig hästs mun som har haft problem med tänderna?

Jag har alltid trott att ju tjockare bett, desta mildare är det för hästen - men sen så på sistone har jag hört att nä, så är det inte.

Så, vilket är det mildaste bättet?

Och vilket sorts bett skulle vara bra för en häst som har haft tandproblem?

Sv: Snällaste mildaste bettet? o häst med tandproblem.

Bettlöst? För att hästen ska återfå förtroendet för handen.

Ett lagom tjockt (smalt) rakt tränsbett som inte är för långt är snällt, men det är inte säkert att hästen gillar det.

Byt bett då o då, även höjdläge för att det inte ska bli nötning på samma ställe.

Det beror helt och hållet på handen som håller i tyglarna. Har du en mjuk hand och inte sliter så kan du ju rida på ett stångbett och ge mild inverkan. Men med en hård och tjafsig hand så blir vilket bett som helst som anses "milt" raka motsatsen.
Har du en häst som är känslig och har tandproblem skulle jag rekomendera bettlöst. Rid med hackamore/sidepull/repgrimma, fungerar super. Tänk bara på att hackamoret också kan bli väldigt skarpt om man inte är försiktig med handen.

Hej!

Jag tror man skall akta sig för att säga att ett visst bett är snällare än ett annat. Alla hästar ser olika ut i munnen. Vissa trivs på tjocka bett, andra är trånga och vill därför ha tunnare bett.
När det gäller två- eller tredelat är smaken olika. Personligen tycker jag att tvådelat funkar bättre än tredelat eftersom det tredelade blir alldeles för skarpt på min känsliga häst. Dessutom använder jag tjocka bett och de tredelade är oftast på tok för smala och skarpa.
Men det är jag det. Man får prova sig fram på sin egen häst och "höra efter" med den vad den gillar.
Det är väldigt svårt att ordinera något när man inte vet problemet.
Jag tycker du skall höra med tandläkaren vad hästen har/har haft för problem och rådgöra med denne om vilket bett som kan passa.

Mvh tovan

Det allra mildaste "bettet" äe att rida bettlöst:idea:

Annars har jag ett oledat Apple-mouth bett i syntetmaterial som jag stoppar in i mina små känsliga ungähstars munnar!

okej, jag glömde säga: detta är inte min häst, det är en tjej i stallets.

Han är en ung häst, inriden på lite fel sätt kan jag tänka mig och lyssnar inte så bra på hjälperna, på sitsen etc, så man kan tydligen inte rida den på hackamore säger ägaren för den lyssnar inte alls på det och "förstår" inte.

Men tack för era svar!

Jag rekomendera verkligen gummibettet antingen ett rakt eller ett delat....har haft/har det på många av mina hästar som är känsliga.....;)

http://www.werinova.se/nova.htm

diabla skrev:
okej, jag glömde säga: detta är inte min häst, det är en tjej i stallets.

Han är en ung häst, inriden på lite fel sätt kan jag tänka mig och lyssnar inte så bra på hjälperna, på sitsen etc, så man kan tydligen inte rida den på hackamore säger ägaren för den lyssnar inte alls på det och "förstår" inte.

Men tack för era svar!
Hitta ett bett som passar,sen går man tebaks till ruta ett..!
Longering och tömkörning,inne och ute.

Han är en ung häst....

Åh, då förstår jag, mitt i bytet av tänderna, kan va lite knepigt för en del....men gummibetten är inte alls så dumma då....;)

det beror ju helt på individen, alla hästar tycker om olika bett. Men silikon bett brukar många uppskatta.

Jag införskaffade ett läderklätt rakt bett till min unghäst som fick problem med vargtänder läder bränner inte som gummibett kan göra.Skulle ha använt hackamore om det inte hade varit för att han var bara 2 och endast inkörd tandproblemen är borta men jag kör fortfarande med det bettet efter 3 år han trivs fortfarande med det.:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 867
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka