Snart kommer deklarationen.

Ingen skrik- och panikhändelse här heller, men skönt att veta. Hade aldrig velat få 10000:- att betala och kunna rycka på axlarna liksom. Men nu har mitt kommit och jag får tillbaka 260:-, skönt att inte behöva betala!
Oklart om det där var en passning till mitt inlägg eller en mer generell kommentar..?

Jag kan iallafall säga att jag inte "rycker på axlarna" åt att få betala just 10 papp, självklart hade jag hellre fått tillbaka pengar, men i mitt fall kommer det sig ju de facto av att jag haft inkomster/avkastning av kapital och därför faktiskt har råd och ska betala. Jag har heller aldrig tidigare i mitt liv behövt betala restskatt och hade det bara berott på lön så hade det antagligen känts jobbigare. Men ja, det är en privilegierad och kanske provocerande situation.
 
Ingen skrik- och panikhändelse här heller, men skönt att veta. Hade aldrig velat få 10000:- att betala och kunna rycka på axlarna liksom. Men nu har mitt kommit och jag får tillbaka 260:-, skönt att inte behöva betala!
Får man den summan att betala finns det ju ofta en anledning, exempelvis att man sålt något med vinst, använt för mycket rot/rut osv. Någonstans är man ju ofta, om man har lite koll på ekonomi, beredd på att den där smällen kommer att komma. Då kan man ju förbereda sig lite. Jag har t.ex använt för mycket rot/rut i mitt namn vid något tillfälle, något man kunde anta skulle ske när man kollade siffrorna. Det kunde vi lägga över på min partner då han hade mer marginaler och jag slapp betala. Vi har också sålt ett par bostäder med vinst genom åren, något som gör att man tittat lite på vad man har att vänta sig till deklarationen och förberett sig.
 
Trodde att jag skulle få betala någon tusenlapp, men får istället tillbaka drygt 3500. Har två inkomster och den inbetalade sammanlagda skatten brukar vara något låg trots att jag betalar extra preliminärskatt. Ska se om de ersätter lite körning också. Pengarna kommer nog användas till semester i vinter.
 
Ingen skrik- och panikhändelse här heller, men skönt att veta. Hade aldrig velat få 10000:- att betala och kunna rycka på axlarna liksom. Men nu har mitt kommit och jag får tillbaka 260:-, skönt att inte behöva betala!
Jag tror att om man har koll (av just det skälet) så förstår man inte hur andra inte kan ha koll och hur man kan se det som pengar ut eller in. Jag får tillbaka mycket i år och tycker det känns jobbigt, just i år hade de pengarna förräntat sig bättre på andra konton. Att betala tillbaka är ju mer värt då man har haft mer pengar som också kunnat förräntas.
 
Jag ska betala tillbaka nästan 7k. Jag förstår inte varför jag alltid ska betala tillbaka, men jag antar att mitt jobb drar för lite skatt? Men varför gör dom det på bara mig då och inte mina kollegor? Jag har liksom inte en massa pengar nånstans. Sparar lite på Lysa, men det är så små summor så det borde väl inte göra att jag betalt så mkt skatt för lite?
Vi har lån och folk pratar ju alltid om att man får tillbaka pga ränteavdraget eller vad det heter, men det har jag aldrig heller märkt av. Jag har varit skyldig varje år sen jag började jobba här tror jag.
Sen brukar milavdragen göra att det blir typ 0 eller nån hundralapp plus och det är väl iofs bättre än att behöva betala. Men jag hade ju hellre legat runt 0 och sen gjort milavdraget..
 
Jag ska betala tillbaka nästan 7k. Jag förstår inte varför jag alltid ska betala tillbaka, men jag antar att mitt jobb drar för lite skatt? Men varför gör dom det på bara mig då och inte mina kollegor? Jag har liksom inte en massa pengar nånstans. Sparar lite på Lysa, men det är så små summor så det borde väl inte göra att jag betalt så mkt skatt för lite?
Vi har lån och folk pratar ju alltid om att man får tillbaka pga ränteavdraget eller vad det heter, men det har jag aldrig heller märkt av. Jag har varit skyldig varje år sen jag började jobba här tror jag.
Sen brukar milavdragen göra att det blir typ 0 eller nån hundralapp plus och det är väl iofs bättre än att behöva betala. Men jag hade ju hellre legat runt 0 och sen gjort milavdraget..
Bor du i annan stad med annan skatt än dina kollegor?
 
Jag ska betala tillbaka nästan 7k. Jag förstår inte varför jag alltid ska betala tillbaka, men jag antar att mitt jobb drar för lite skatt? Men varför gör dom det på bara mig då och inte mina kollegor? Jag har liksom inte en massa pengar nånstans. Sparar lite på Lysa, men det är så små summor så det borde väl inte göra att jag betalt så mkt skatt för lite?
Vi har lån och folk pratar ju alltid om att man får tillbaka pga ränteavdraget eller vad det heter, men det har jag aldrig heller märkt av. Jag har varit skyldig varje år sen jag började jobba här tror jag.
Sen brukar milavdragen göra att det blir typ 0 eller nån hundralapp plus och det är väl iofs bättre än att behöva betala. Men jag hade ju hellre legat runt 0 och sen gjort milavdraget..
Jag hade kontaktat lönekontoret, jag vet själv att jag har behövt göra det för att få rätt på det.
 
Fick min nu och ska betala 2500:- :(

Är inte jätteförvånad då jag varit föräldraledig större delen av året och försäkringskassan väl är sådär duktiga med att dra korrekt skatt, men det känns ändå riktigt trist. Trots att jag vet att det är pengar jag ändå skulle betalt egentligen över året så är det ju liksom ändå en del pengar som ska ut på ett bräde. Speciellt som jag varit föräldraledig och haft en mindre inkomst än vanligt.
 
Får tillbaka 4000 (och några kronor) vilket verkar rimligt men hade hoppats på lite till. Har jobbat för kort tid för att få ihop tillräckligt med mil att dra av (om jag förstår det rätt?).
Med tanke på att jag har fått restskatt de senaste två åren så är jag väldigt nöjd.

Det hela åker in på mitt sparkonto och gör att jag når upp till mitt första delmål för i år. Eller ja, det dröjer ju till att pengarna kommer trilla in så förhoppningsvis så när jag upp till mitt mål innan dess.
 
Fick min i natt och får tillbaka drygt 21 000:- och ska göra lite reseavdrag så blir ett par tusen till. Misstänker att det är kombinationen av att jag bytt jobb och att vi betalt bra mycket mer ränta än innan. Hoppas sambon får tillbaka några tusen lappar också. Pengarna kommer gå till 3 saker i huvudsak: nya sommardäck, renovering/gård och som del av en resa till hösten! Känns skönt, oavsett om det hade varit bättre att betala rätt från början och ha pengarna på annan plats. Jag gillar att få tillbaka på skatten, som ett litet extra sparande :)
 
Bor de andra i hus? Fastighetsavgiften betalar man ju via deklarationen, så har de andra inte hus (eller lägre fastighetsavgifter) kan förklaringen ligga där.
Det är nog fler som bor i lägenhet när jag tänker efter. Så det kan ju förstås vara en anledning!

Får ni samma peng in på kontot?

Känns det jobbigt kan du ju be arbetsgivaren att dra mer skatt.
Nä, vi lär ju ha olika löner. Men borde ju dras procentuellt lika mkt skatt. Men de kan ju ha andra saker förstås som gör att de inte blir skyldiga. Jag tror att jag ska be AG göra det, känns lite jobbigt när beloppet bara blivit större för varje år och jag inte fattar varför. Hade varit skönt att ligga på 0!
Jag hade kontaktat lönekontoret, jag vet själv att jag har behövt göra det för att få rätt på det.
Jag får göra det, ska nog be dom dra lite mer skatt på mig.
 
Jag ska betala tillbaka nästan 7k. Jag förstår inte varför jag alltid ska betala tillbaka, men jag antar att mitt jobb drar för lite skatt? Men varför gör dom det på bara mig då och inte mina kollegor? Jag har liksom inte en massa pengar nånstans. Sparar lite på Lysa, men det är så små summor så det borde väl inte göra att jag betalt så mkt skatt för lite?
Vi har lån och folk pratar ju alltid om att man får tillbaka pga ränteavdraget eller vad det heter, men det har jag aldrig heller märkt av. Jag har varit skyldig varje år sen jag började jobba här tror jag.
Sen brukar milavdragen göra att det blir typ 0 eller nån hundralapp plus och det är väl iofs bättre än att behöva betala. Men jag hade ju hellre legat runt 0 och sen gjort milavdraget..
Kan du inte prata med lönekontoret om det? Att det blir för lite skatt? (jag har gjort det en gång när jag fick betala tillbaka)
 
Tycker det är intressant att en del föredrar att behöva betala och andra att få tillbaka.

Själv föredrar jag att jag betalat för mycket och få tillbaka och jag har inga problem med att låna ut till något som är bra för samhället och oss alla.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
522
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 118
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 419
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp