Snart kommer deklarationen.

Jag får tillbaka drygt 34 000:- (!!) MEN sen tillkommer F-skatten på mitt företag, som jag inte har någon aning om, där betalade jag preliminärskatt löpande under året. Jag har dessutom två periodiseringsfonder (ett jäkla sk*t...) som nog måste lösas nu. Så jag biter på naglarna och inväntar besked från min revisor. Det kan bli bra eller katastrofalt....
 
Skatteverket har inte uppgift om din inköpskostnad. Du måste antingen hitta ditt riktiga inköpspris eller använda schablonmetoden (inköpspriset anges som 20% av försäljningspriset ).
Självklart behöver jag ta fram inköpspriset. Det är ju inget Skatteverket har. Jag menade mer fråga Skatteverket på allmän basis om jag har rätt till avdrag i en situation som min samt hur jag då ska lägga till det i min deklaration. :)
 
Nu orkar jag inte läsa hela men vem här får mest tillbaka och vem får minst tillbaka samt vem får betala mest och vem får betala minst pengar
 
Som väntat "får jag tillbaka" runt 55 tusen. Jag har en liten EF också som jag ska stämma av med förenklat årsbokslut, men prel skatten borde täcka upp där.

Min bror finansmannen är oerhört provocerad av mitt sätt att hantera detta och ja, det är väl rätt korkat 😅
Jag har under året haft fler än en anställning då jag varit projektanställd utöver min fasta anställning. Har dragit skatt från första kronan och hoppat grundskatteavdraget, samt tagit i lite extra med egen fast skattesats.
 
Får tillbaka några hundralappar, vilket jag är nöjd med eftersom jag fick pengar från två olika håll under 2023 och var osäker på om de skulle synka tillräckligt bra. Hobbybolaget går lite mer plus än vi hade tänkt oss, men inte mer än att jag klarar mig från att behöva betala.
 
Jag väntar med spänning då jag ska deklarera dödsbo med tillhörande husförsäljning och inte har stenkoll direkt.
Min egen deklaration bekymrar mig mindre, jag brukar försöka gå jämnt ut och möjligtvis betala några hundralappar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
522
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 124
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 420
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp