Bukefalos 28 år!

Snart kommer deklarationen.

Hur har du räknat ut ränteavdraget? Jag trooor jag bör få tillbaka lite just pga av det.

Trodde att deklarationen inte kommer förrän den 19?
Deklaration börjar skickas ut nästa vecka om man har digital brevlåda.
Jag har räknat ut via den här

https://www.skatteverket.se/privat/...aknautdinskatt.4.309a41aa1672ad0c837436a.html

Men just själva ränteavdraget är ju annars lätt att räkna ut om man vet vad man betalt i räntor, det har du säkert fått i brev/meddelande på hemsidan på din bank. :) för det är ju 30% upp till 100 000 i räntekostnad.

Men på Skatteverket kan man ju lägga in lön/sjukpenning och annat.
 
Egentligen är det bäst att inte få tillbaka eller att betala lite. Då har man själv kunnat välja vad man ska göra med sina pengar. Men jag vet att många tycker det är bonuspengar.
I år har jag varit dålig på att hålla koll så kommer nog få tillbaka en del då räntorna gått upp, men har samtidigt sålt en del aktier på depå med vinst.
Förra året betalade jag tillbaka drygt 150 000 då jag fått bonus i aktier. Jobbet betalade ut pengarna som skulle till skatteverket så jag förfogade över dem i nästan ett år och kunde ha dem på ett konto med bra ränta under tiden.
 
Får tillbaka högst troligt pga boräntor vi betalat. Har också valt att sätta ett frivilligt skatteavdrag på lönen varje månad utöver det som dras automatiskt för att täcka upp för eventuella saker under året som kan ske.
 
Egentligen är det bäst att inte få tillbaka eller att betala lite. Då har man själv kunnat välja vad man ska göra med sina pengar. Men jag vet att många tycker det är bonuspengar.
I år har jag varit dålig på att hålla koll så kommer nog få tillbaka en del då räntorna gått upp, men har samtidigt sålt en del aktier på depå med vinst.
Förra året betalade jag tillbaka drygt 150 000 då jag fått bonus i aktier. Jobbet betalade ut pengarna som skulle till skatteverket så jag förfogade över dem i nästan ett år och kunde ha dem på ett konto med bra ränta under tiden.
Jag kan inte jämka mina bolån under året då jag är sjukskriven sen 10 år tillbaka och vart tvungen ha en medlåntagare när jag köpte egen bostadsrätt efter separation 2022.
Annars hade jag gärna jämkat och satt in på fondsparande varje månad.
Men därför ser jag ser som sparande ändå. Även om jag får det i en klump.
 
Jag brukar få tillbaka ränteavdrag och göra avdrag för resor till och från jobbet. Nu får jag milersättning från jobbet, så kan inte göra sånt avdrag och ränteavdraget lär vara minimalt. Så nån tusenlapp kanske?
 
Har inte jämka och har bolån så räknar få tillbaka ungefär samma summa som förra året. Tänker alltid att jag ska jämka efter att jag får information om löneökningen i april men det blir inte av.
 
Om jag får tillbaka en bra summa så gör jag ett ingrepp. möjligen något åt struphuvud eller en slipning av ansiktet.
men jag vet inte.
 
Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala.
Jag brukar få tillbaka några tusenlappar och enligt egna beräkningarna blir det så även i år. Ändå är det lite spännande.

Brukar ni få tillbaka?
Och vad gör ni i så fall med dom pengarna?

Mina åker oftast in på sparkontot om jag inte har något särskilt planerat.

Har räknat på ca 2 000 kr tillbaka, det blir en extraamortering.
 
Brukar få tillbaka, men hade tre jobb förra året, har vad jag vet dock dragit nog mkt skatt på dem alla. Men ja, får jag tillbaka så går det till nya vinterdäck till bilen.
 
Jag brukar få betala nånstans 3-7 000. I år vågar jag inte gissa. Förra året var jag sjukskriven en del o FK drar väldigt lite skatt, samtidigt har räntorna ökat mycket o mitt bolån är mycket högre än vad det varit 'förr'. Har inte heller fattat hur stor påverkan ISK-skatten får på totalen.

Har betalat in på skattekontot varje månad under året för säkerhets skull, frågan är om det varit tillräckligt 🙈
 
Har hitills alltid fått tillbaka men det har varit olika mycket eller lite. Första gången skojade jag om att det vore kul att få 5' och fick nästan det dubbla, typ lycklig haha 😄. Som mest har jag fått tillbaka 20' och minst typ nån tusenlapp. Brukar sätta in på sparkontot el använda till något behövligt.
 
Har inte jämka och har bolån så räknar få tillbaka ungefär samma summa som förra året. Tänker alltid att jag ska jämka efter att jag får information om löneökningen i april men det blir inte av.
Glömde skriva vad jag planerar för pengarna... Tror jag kommer få tillbaka drygt 20'. Dom går nog in på sparkontot alternativ att hälften går in på sparkonto och hälften till fix/renovering i min lägenhet.
 
Jag kan inte jämka mina bolån under året då jag är sjukskriven sen 10 år tillbaka och vart tvungen ha en medlåntagare när jag köpte egen bostadsrätt efter separation 2022.
Annars hade jag gärna jämkat och satt in på fondsparande varje månad.
Men därför ser jag ser som sparande ändå. Även om jag får det i en klump.
Det låter märkligt. Har du ingen sjukpenning eller sjukersättning som det dras skatt på?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 466
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp