Bukefalos 28 år!

Snart skjuter jag dem

Sv: Snart skjuter jag dem

Det står kattlåda.
Jag kan nog riva tidningspapper i den och slippa den förbannade kattsanden.
 
Sv: Snart skjuter jag dem

Självklart ska innekatter ha en låda att gå på toa i, men samtidigt kan man undra hur lagen är anpassad-en del katter inne hela livet och en del hundar helt ensamma längre stunder- det kan inte vara efter deras naturliga beteenden.

Ja, lagstiftningen kan man absolut fundera över men det är inte riktigt rättvist att jämföra katter och hundar med varandra. De är väldigt olika djur med väldigt olika behov. Likheterna slutar ungefär vid att de båda arterna är rovdjur. Därefter skiljer de sig åt i att hundar är flockdjur och katter solitära. De har olika jaktbeteenden tex. hundar jagar naturligt i flock, katter jagar ensamma och hundar spårar upp sina byten medan katter snarare lurpassar eller har ett opportunistiskt jaktbeteende. Katter är kortdistansare medan hundar snarare än långdistansare. Att tillfredsställa en 50 kg stor hunds fysiska behov inomhus ter sig rätt naturligt mycket svårare än det är att tillfredsställa en 3 kg stor katts.
 
Sv: Snart skjuter jag dem

Bra förslag.
Jag har inget emot lådan - det är sanden. *Hata*

Jag har funderat på spånpellets eller halmpellets.

Spånpellets är rätt så poppis hos kattuppfödare med många katter, i kombination med PeeWee-låda.

Det funkar nog vilket som, det är ju mycket en vanesak.
 
Sv: Snart skjuter jag dem

Våra stora slimmade 5kg hanar till katter kan man inte ha inne när de skall motionera.
Huset skulle inte överleva det.
 
Sv: Snart skjuter jag dem

Spånpellets har jag hemma så det verkar enklast.
Och jag äger lådor.
Minst 3 st som jag vet var de finns.
 
Sv: Snart skjuter jag dem

Med den inställningen visar du tydligt att du inte ens har en vilja att förstå katters beteenden och behov och hur känsligt kissande och bajsande kan vara för en katt, vilka faktorer som kan spela in och vad som får en katt att börja kissa fel inomhus.

Finns väl fler här än jag (som I_U) som tar ut sina katter så de får vara ute emellanåt- på dig låter det som det hade varit bättre om de hade varit i stallen på heltid och inte fått vara inne, än komma in närapå hur mycket de vill men i vuxen ålder vara utan låda inne. Kissa och bajsa ute¨.

Jag förstår inte ens hur du kan tänka så inskränkt, det finns hur många fler olika kiss o bajs ställen ute än de där 2-3 lådorna inne du erbjuder för dina katter att samsas om.
 
Sv: Snart skjuter jag dem

Finns väl fler här än jag (som I_U) som tar ut sina katter så de får vara ute emellanåt- på dig låter det som det hade varit bättre om de hade varit i stallen på heltid och inte fått vara inne, än komma in närapå hur mycket de vill men i vuxen ålder vara utan låda inne. Kissa och bajsa ute¨.

Jag förstår inte ens hur du kan tänka så inskränkt, det finns hur många fler olika kiss o bajs ställen ute än de där 2-3 lådorna inne du erbjuder för dina katter att samsas om.

Det är inte fel att låta katter ha möjlighet att vara utomhus och att alltså kissa och bajsa utomhus - också. Mina innekatter får vara ute mycket när vädret är behagligt och varmt, flera timmar varje dag faktiskt. Av mina 4 katter är det dock bara 2 som tycker tycker att det är självklart att man även kan kissa och bajsa i skogen bakom huset (där andra djur kissar och basar) och krafsa i löv och jord. 2 av katterna håller sig tills de kommer in så att de kan använda sina egna lådor med kattsand i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp