Snart sommar: Insektstäcken!

Marty

Trådstartare
Nu börjar insekterna komma mer och mer, och jag har beslutat mig för att köpa en insektstäcke till min överkänsliga häst. Jag har försökt läsa gamla trådar här på Buke och googlat runt hur mycket som helst, men det finns ju så många modeller! Som fattig student har jag inte heller råd att köpa de allra dyraste utan vill ha ett täcke under 1000-lappen, helst några hundralappar under det.

Jag har hittat lite olika modeller som jag funderat på. Dels Shires flugtäcke, Amigos täcken och även Catago hittade jag ett som verkade helt okej. Jag tänkte dock kolla med er om ni har några erfarenheter eller övriga tips? Jag vill helst inte att pållan ska få en massa skav eller att det inte sitter bra när hon ska gå på bete.

Tack på förhand!
/Marty

Sv: Snart sommar: Insektstäcken!

Min ena häst är extremt känslig för skav, speciellt på sommaren, men måste ha flugtäcke ute vissa perioder för att inte bli galen. Jag har testat hur många olika täcken som helst, både dyra och billiga och av de flesta får hon brännsår på bogarna efter en dag :crazy:
Det enda som funkar är Horseware, jag har Amigo Mio (tror det heter så, det billigaste röda iaf). Det har super passform och mjukare tyg än många andra täcken, det har inte ens skavt lite och är dessutom lagom dyrt :laugh: Är också student...

Det har börjat bli lite slitet nu efter två somrar och de dyrare HW täckena håller antagligen bättre, men det skaver inte :D

Ska du förresten ha det på dygnet runt hade jag nog satsat på ett exsemtäcke istället, de har också bra passform och känns säkrare att lämna hästen med på natten i hagen. De är mer gjorda för det.
De är ju rätt mycket dyrare iof...

Jag köpte ett Rambo Sweetitch begagnat, ville ha något som klarade blinningarna. Det funkar bra!

Men skulle jag köpa något som tar "allt" eller komplettera med ett till täcke så hade jag kollat på exemtäcken som nämdes ovan. Numera finns det dessutom många billiga kopior av Boetts.

Vet att många är nöjda med sina insektstäcken från Gekås oxå, kanske ett tips? Finns många olika modeller redan.

Min fullblodskorsning har täcke på sig under värsta delen av sommaren och går på bete dygnet runt. Innan har han haft olika flugtäcken och det bästa var ett från Börjes i den gamla modellen, mycket bra passform och kvalitét på tyget. Det blev dock massakerat av en annan flockmedlem (vilket man knappast kan beskylla täcket för).

Kikade lite på Amigo Mio flugtäcket men har nu beställt ett exemtäcke för att se om de har aningens bättre passform, hoppas att så är fallet. Det bör dyka upp i veckan, innan dess hoppas jag bara att det är ett bra alternativ.

Skulle exemtäcket visa sig vara en dålig idé så testar jag dock ett Amigo nästa gång.

Jag har dels ett Sweetitch-täcke, men eftersom du letar efter lite billigare så kan jag rekomendera Källquist Protector, ett sånt har jag också till min häst och jag är jättenöjd med det :) Lång hals, bra täckande svanslapp och inte alltför varmt. Nu är inte min häst nån täckesmarodör, men han har på sig det dynget runt i hagen och det är inga problem med skav eller att han har sönder det...

Beroende på hur täckande du behöver, så har jag faktiskt varit nöjd med Börjes billiga flugtäcke.:)

Nu är det några år sedan jag hade mitt, det var grått med grönrandiga gjordar och remmar och hade lite kortare hals än den senaste modellen. Så det ser ju ut att ha förbättrats sedan dess, till ett lägre pris, dessutom...;)

jag har amigos bug rug (heter det verkligen så :confused: ?) och är supernöjd, lätt och smidigt, funkar att ha dygnet runt om man vill och ligger stilla och bra. köpte det för under 1000lappen.

har även ett rambo fly buster tror jag det heter, det är som ett nät och det kan stå själv, haha. känns som stärkt säckväv. ingenting att ha om man ska ha på det hela tiden men det är faktiskt bra, går lågnt ned så det typ täcker magen. det gör amigot oxå.

Förra året hade hästen ett Amigo Fly rug, bra pris men usel kvalité.

Inför denna säsong har jag spanat in ett kanonfint flugtäcke från Three Crown med magplatta, stor stjärtlapp och en lång hals med elastisk överdel för att förhindra att manen skavs där priset låg på ynka 600kr!

kl

Är oxå inne på flugtäcke denna sesång, första ggn så jag har i princip INGEN koll förutom allt jag googlat och bukefalosat. Och det jag kommit fram till är att man ska satsa på Bucas eller Amigo/Rambo. Men det är ändå svårt! ;o

Såg att några här hade Amigo Rio, kikade på det för priset var ju toppen, men antog att det var dålig passform osv. Men så är alltså inte fallet? Är väl som med alla täcken, olika från häst till häst. Suck. :p Haha. Blir inte klok på detta..

Jag har gjort som du. Jag var lite inne på Amigo Mio, men jag läste att det hade dålig passform över halsen och gärna åkte ned/vred sig... Dock känns det som om det är väldigt individuellt, då vissa är jättenöjda och andra inte. Jag vill ju köpa RÄTT täcke på en gång ju.

Jag har använt Haglunds i 3-4 år, och jag är jättenöjd med deras. Vid vanlig
användning (dvs inga täckesmarodörer) har mina hållit hela tiden, fått köpa
nya enbart för att unghästen växte ur sitt. Mitt första lever än, och det har
prytt 2 olika hästar.

Deras burka har också hållit bra, ända tills man kände sig tvungen att fastna
i en pinne och dra för glatta livet....

Och det silverfärgade som jag använt och tyckt bäst om, var ju snuskigt
billigt i år! :eek:

Det är väldigt mjukt, och har inte skavt min häst som är äckligt skav-
känslig.

Mitt Amigotäcke satt faktiskt förvånatsvärt bra. Det jag var missnöjd med var att det inte tålde någonting (stort hål redan första dagen), halsen var på tok för kort och det var ett enormt glapp mellan halsen och bogen...

Jag har två Amigo Mio flugtäcken, ett som jag köpte förra året och ett året innan. Det som är två år gammalt har rätt kort hals men på det nyare är den lite längre med nån extra del som går fram.

Men det är som sagt så att man får vad man betalar för, det sitter super på mina hästar (fullblod och fullblodskorsning) men vill man ha ett hållbart täcke får man nog satsa på ett dyrare typ Rambo, tyget är ju rätt mjukt. Men detta duger iaf jätte bra till mina som är ute dagtid i platta hagar och är snälla mot täcken :)

Hur lång är halsen på dom täckena, täcker dom när hästen betar?
Är alltid på jakt efter bra flugtäcken, man måste ju ha lite att byta med utifall att liksom :p, och det skadar ju inte om dom är billiga :angel:;)

Den räcker till så att säga... Min ena som hade 145 i Rambo, fick ha 135 i denna.
Dom blå vet jag inte hur dom är i storlekarna.
Burkorna däremot är en storlek mindre, så har man 135 i deras silver får man
ta 145 i burka.

Beror på vad/hur du menar?
Det är "fläpp"spännen i bogen (tänk ryggsäck"klick") och dessa går att ställa.
Sen är det samma spännen på undersidan av halsen, 3 eller 4 tror jag.

Dom är väääl tilltagna i storlekarna. Min storbogade hade behövt kanske 125,
men måste ha 135 för längden.

Jag har bara gott att säga om dessa faktiskt. Och det går in 2 st i en vanlig
tvättmaskin! :banana::D

Synd att dom hade så liten svanslapp :crazy: Jag är på jakt efter ett till flugtäcke med lång hals (och stor svanslapp), och det är inte lätt att hitta verkar det som...

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 512
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka