Snart sommar: Insektstäcken!

Sv: Snart sommar: Insektstäcken!

Någon som vet hur h**ks nuvarande arizona är? är lite nyfiken på det :) vill gärna ha ett med avtagbar hals :)

Någon som provat eksemtäcket från hästprodukter? funderar på att köpa ett sånt

kl

Jag trodde jag skulle slippa köpa flugtäcke i sommar, har ju mina bucas som jag gillat!
Men nej då, hästen får skav.

Tips på täckande flugtäcken till skavkänslig häst med smalt bogparti men lång kropp? Får inte vara stort hål framme vid bogen så insekterna kommer åt, hon blir uppäten direkt :crazy:

Är nöjd med mitt Amigo flugtäcke (Mio fly rug), sitter bra och han får inte bogskav av detta täcke.

Har provat andra modeller men de har både gått sönder lätt och gett skav.

Dom är små i storlekarna (som alla deras täcken verkar vara) och väldigt thighta i halsen, alltså där halsen sitter ihop med bogen... Jag var rädd att min skulle få sår av resåren som satt där eftersom den var så thight :crazy: Så han hade bara på sig det en dag typ, sen lyckades hans kära hagkompis ha sönder det vid bogen, menmen, jag skulle ha skrotat det ändå eftersom det satt så dåligt...

Kan tillägga att jag har en kallblodstravare som är 135 över ryggen men alltid måste ha 145 i täcken eftersom han är stor över bogen, även om han är en väldigt smäcker modell i övrigt... och detta täcke var 145, och det var kort över ryggen på honom :cool:

KL

Jag hör till den gamla generationen som aldrig använder flugtäcke på min häst utan tycker att de ska få slippa täcken som sitter åt och packar in osv sommartid...... Jag kör med kemialier istället : ) En stor anledning ska villigt erkännas, är att jag har dålig erfarenhet av det enda flugtäcke jag ngnsin införskaffat, vilket skedde ett år för många år sen då vi hade total bromsinvasion i bygden.... både jag och stallkollegan införskaffade då två flugtäcken av märke Weatherbeeta. Det tog bara några timmar efter första användandet så hade jag konstaterat att jag - och även hästen, fullständigt hatade det. Detta täcke är som ett lager plast :cool: Det blir otroligt varmt, svettigt och överj-ligt för hästen med detta täcke på sig. Enda gången jag använder det sen dess är vid skoning sommartid i stallet.

FINNS det flugtäcken som faktiskt inte blir varma och kladdiga och hemska om det är +25 grader och gassande sol? Jag är superskeptisk, men ni får gärna överbevisa mig : )

Jag hade ett från Börjes förra sommaren till mitt halvblod när bromsarna var som värst och hon blev inte jättevarm i det. Nu var ju pålle mörkbrun och täcket ljusblått så det drog nog inte till sig lika mycket värme. Det var ett täcke i ganska tunt tyg

Dom är små i storlekarna (som alla deras täcken verkar vara) och väldigt thighta i halsen, alltså där halsen sitter ihop med bogen... Jag var rädd att min skulle få sår av resåren som satt där eftersom den var så thight :crazy: Så han hade bara på sig det en dag typ, sen lyckades hans kära hagkompis ha sönder det vid bogen, menmen, jag skulle ha skrotat det ändå eftersom det satt så dåligt...

Kan tillägga att jag har en kallblodstravare som är 135 över ryggen men alltid måste ha 145 i täcken eftersom han är stor över bogen, även om han är en väldigt smäcker modell i övrigt... och detta täcke var 145, och det var kort över ryggen på honom :cool:

vilket märke på täcke menar du?

Ja det gör det:p. Köpte nyligen et Amigo Fly Rug och det är ju så tunnt att det nästan är genomskinligt. Sitter bra, men värt att veta är att HW är stora i storlekarna på sina ododrade täcken.

Jomen alla flugtäcken är ju tunna liksom, det är ju det som karaktäriserar dem? :D Hur går det att skapa ett täcke som oavsett hur tunt det är, inte blir ett extra värmelager på hästen i gassande 30 graders värmebölja liksom?

kl

Jag har använt och botaniserat bland Horsewares täcken ,då de är de enda som passar min häst,han har lite udda mått ;)

Amigo bugrug hade jag förra året , sålde dock iväg då det ar på tok för långt i ryggen , Köpte ett Rambo protector men det var felmärkt verkade bra förövrigt.
Köpte ett Rambo flybuster istället pga utav dels de stora sidostyckena som viks ihop under buken och även det här medlet som det är impregnerat med.

Det här med varma hästar osv ,nu vet jag inte med rambot då det inte har hunnit vara särskilt varmt ännu ,men förra året var han svalare under täcket än på de kroppsdelar som var otäckade.

Ni som använder eksemtäcken till era hästar: sitter halsen uppe av resåren eller måste man ha tex grimma på?

Skönt att se att det finns en till som tänker som jag. Lite ot kanske, men jag blir faktiskt allvarligt oroad över att en väldigt stor del av hästbeståndet säga vara överkänsligt mot insekter och behöver täckas. ÄR det så att de är överkänsliga så hoppas jag någon forskare söker svar på varför. OM det är hästägarna som är överkänsliga och skyddar i onödan hoppas jag de kommer på bättre tankar. Jag tycker som du att täcken ska användas när det finns ett behov. Går man bara 10-15 år tillbaka i tiden så fanns det mycket få överkänsliga hästar.

KL

Slänger in en fråga här:
Jag köpte precis Hansbo exemtäcke (typ Boettkopia) åt mitt kallblod. Han har börjat klia manen lite, tussar har åkt och han verkar väldigt kliiig under magen med. Så det behövdes, funkar inte med bara insektmedel tyvärr.
Täcket i storlek 145 sitter väldigt bra i övrigt MEN jag tycker att halsresåren är väldigt tajt? I alla fall när man ska ha den över ett grovt kallblodshuvud:o. Ska det vara så? Funderar på att sprätta upp vid sömmen och lägga in en bit extra, mjukare resår.

ÄR det så att de är överkänsliga så hoppas jag någon forskare söker svar på varför. OM det är hästägarna som är överkänsliga och skyddar i onödan hoppas jag de kommer på bättre tankar. Jag tycker som du att täcken ska användas när det finns ett behov. Går man bara 10-15 år tillbaka i tiden så fanns det mycket få överkänsliga hästar.

Jag läste nyss en intervju med en forskare som sa att visst fanns det känsliga hästar och exemhästar förr, men eftersom det inte fanns insektmedel eller täcken att skydda dem med så togs de bort om de var så besvärade att de inte kunde utföra sitt arbete och skötas som "normala" hästar. Och man avlade absolut inte på dem.

Idag är ju situationen helt annorlunda, man kan skydda hästen med kemikalier och täcken och gör det också, och det avlas ju också på exemhästar tyvärr. Där finns säkert endel av förklaringen.

alltså jag har bara så svårt att se hur det kan finnas ett täcke, hur tunt det än må vara, som SVALKAR i 30 graders värme. Flugtäckena säljs med UV skydd hitten och ditten - vaddå UV skydd? varför ska hästen ha det? :confused: Jag är bara nyfiken på om folk faktiskt har KOLL på om hästarna verkligen är svala och bekväma i dessa täcken? sen tycker jag det är lite ironi att man ser så många hästar sommartid i flugtäcken som går ute i ur och skur, täckena är blöta rakt igenom, vintertid oroar man sig för att hästen ska bli kall osv - men inte sommar? :confused:

kl

Angående överkänsliga hästar ,Vet ju inte hur det är i stort men min blir ytterst besvärad sommartid ,han reagerar på knotten Och får enorma bulor utav andra flugfän.
Föregående sommar höll han på att bli tokig i hagen tills han fick täcke på sig. Att han är knottkänslig är jag inte så förvånad över eg då han är import.

Är det ihållande regn så tar jag av täcket , Han går på bete 10 min hemifrån ,kan inte jag så gör stallägaren det åt mig.

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 512
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka