Snart sommar: Insektstäcken!

Sv: Snart sommar: Insektstäcken!

Pigalle: även om hästen inte blir biten där täcket ligger, så är de irriterade om ben, mage och huvud osv och springer omkring pga det, så är täcket skit blir de genomsvetta under täcket och då blir de som en magnet i fråga om att dra till sig ohyra etter värre. det är mkt därför jag är så himla skeptisk till insektstäcken per mitt första inlägg.

Gäller nog att ha ett så bra passande täcke som möjligt. Men hästarna är mycket lugnare med dom på än utan. Min häst är inte så förtjust i vanliga täcken, men detta har han inga problem med när det dras på över huvudet.
Benen är ju enklare att skydda med flugmedel än hela kroppen.
Dessutom skyddar de bra mot myggen som gärna sätter sig under magen.
Blir ju mindre ställen som bromsarna kommer åt att sätta sig.

fast jag pratar ju om kvaliteten framför allt och har gjort i hela tråden som primära ämnet. Om kvaliteten är sån att hästen blir varm och svettig under täcket så drar de till sig både flugor mygg och broms etter värre..... har svårt att se att ett täcke från gekås av okänt märke skulle funka på min häst då inte ens ett märkestäcke kvalitetsmässigt gör det ifråga om svett. finns det inga knäppen utan du måste dra det över huvudet :( (orelaterad fråga men ändå :(

svett är nummer ett triggaren luktmässigt att locka till sig ohyra. flugorna är ju där ensklilt just för svett aspekten då det är denna de vill dricka. broms och mygg vill suga blod, men lockas av svetten som talar om att där finns det blod att suga. liksom :D och varken krott eller mygg är ju ute i dagssljus liksom, de kommer ju i skymningen och nattetid - jag har min häst ute dagtid och då har jag hittills aldrig sett/erfarit ett flugtäcke som är riktigt kvalitesmässigt funktionellt - utom då de jag på distans FÖREFALLIT mig tycka verkar bättre, som jag nämt/frågat om tidigare i tråden....

Senast ändrad:

Det är ett eksemtäcke som Pigalle svarade om inget flugtäcke, och tyvärr verkar alla de vara gjorda till att träs över huvudet (gissningsvis för att eksemhästar absolut inte får komma ur täckena).

Jag skall ärligt säga att jag faktiskt inte ens har kollat hur mkt D de är gjorda av har aldrig varit några frågetecken när det gäller hållbarhet på dem så låter faktiskt mkt märkligt att de skulle vara gjorda i bara 600D för de tål som sagt riktigt riktigt hårda tag utan en rispa.

Var tvungen att söka och precis som jag anade så finns wb täckena i olika D precis som de andra som har olika kvalitet/prisklasser finns 600D, 1200D, 1260D och 2000D var de jag hittade vid en snabb sökning. Majoriteten av mina tillhör 1200D sorten dock är faktiskt de som killarna har misshandlat hela vintern utan en skråma endast 600D det får jag faktiskt säga är väldigt stryktåliga 600D.

Vilken säkerhetsaspekt talar du om? Jag har inte haft en enda skada på min eller kompisars hästar genom åren. Däremot går täckena sönder. Ha hästar springande i panik för att bromsen är för jävlig och det blir stora bölder i värsta fall, är det ett alternativ ?

Eller tycker du att lite får dom allt tåla.

Jag menar om man enbart ser till säkerhetsaspekten så är det såklart säkrare att hästen har så lite som möjligt på sig i hagen istället för grimmor, huvor och täcken som faktiskt kan fastna i allt möjligt. Jag pratar då om de fall när hästarna inte har problem av insekterna. (Om hästarna rusar i panik eller får bölder av insekter så finns det ju ett tydligt behov att skydda dem. Det är inte de fall jag pratar om.)

KL

Har funderat lite på om en delförklaring till de ökade problemen med exem o.dyl. kan bero på att hästar flyttas runt mycket mer än för 20-30 år sedan?
Det skulle ju kunna tänkas att en häst som är född och uppvuxen på ett och samma ställe får vänja in sig sakta på just det områdets insektfauna, dessutom första året i skydd av mammans antikroppar, också klarar insekterna bättre resten av livet?
Medan en häst som flyttas efter avvänjning till ett helt nytt ställe kan få en "chock" av alla de nya sorternas knott.
Det är ju rutin på islandsimporter att använda exemtäcke 3 första somrarna, oavsett om de visar symtom eller inte, just för att de ska få vänja sig i små doser.
Nästan alla exemhästar jag känner till här omkring är också importerade, från olika ställen (Sverige, Spanien, finska fastlandet) och olika raser (Fjording, PRE, Finnhäst).

någon som vet hur jacsons eksemtäcke är om det skulle passa på en häst som är rätt rund o grov över bogen? han behöver nog 145 i ryggen o där finns inte L

Jag slängde mitt Amigo Mio idag efter att ha införskaffat ett nytt flugtäcke från Shires.
Kan inte säga något om hållbarheten än men passformen är helt kalas och tyget känns som att det ska hålla de flesta flygjäklarna ute. Täcket har även bra lösningar som magplatta, stor rumplapp och elastisk, lång hals. :laugh:

28spyfr.jpg

Har funderat lite på om en delförklaring till de ökade problemen med exem o.dyl. kan bero på att hästar flyttas runt mycket mer än för 20-30 år sedan?
Det skulle ju kunna tänkas att en häst som är född och uppvuxen på ett och samma ställe får vänja in sig sakta på just det områdets insektfauna, dessutom första året i skydd av mammans antikroppar, också klarar insekterna bättre resten av livet?
Det har jag inte tänkt på. Där finns säkert en del av förklaringen. Klokt tänkt!!

Finns en hel del ute på nätet så du får söka runt lite :)
Gekås har jättebilliga ifall du har vägarna förbi nån gång

Jag slängde mitt Amigo Mio idag efter att ha införskaffat ett nytt flugtäcke från Shires.
Kan inte säga något om hållbarheten än men passformen är helt kalas och tyget känns som att det ska hålla de flesta flygjäklarna ute. Täcket har även bra lösningar som magplatta, stor rumplapp och elastisk, lång hals. :laugh:

28spyfr.jpg
Vart köpte du detta? Blir lite sugen på ett sånt.

dsc03634_155074189.jpg

dsc03635_155074167.jpg

Min har något Horsewear Amigo täcke. Ligger bra och han slipper springa runt som en galning i hagen. Dock ser han ut som en riktigt ailien x)

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 512
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka