Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ela66

Trådstartare
Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig. Nu är det igång igen. Nu vill två av ägarna absolut ha tjocka termotäcken (300g) på hästarna inne i stallet om natten. På dagen har de ofodrat resp tunnfodrat regntäcke. Det är så ologiskt! En häst är oklippt och en är spårklippt.
Hur skönt kan det vara att dygnet runt vara täckt så hårremmen inte får luftas ordentligt? Få skav av täcken OCH bogskydd? Vara överdrivet varm inne och svalare ute? Inte kunna reglera sin temperatur själv?
Jag är övertygad om att detta inte är bra för hästarnas hälsa.
Varför ska det tjatas om detta vareviga år? Tänk om folk kunde skaffa sig mera kunskaper istället. Det skulle vara bättre än att hela tiden utgå från sig själva. För mig blir detta som att sitta inne med en tjock dunjacka för att sedan ta på mig en tunnare täckjacka när jag går ut.
Täcken ska användas med förnuft.

Hur ser det ut i era stall? Finns det några såna här hästägare överallt eller har jag bara otur? Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tror du sätter dig lite i skiten... Även om man kan tycka att hästen inte behöver täcke så lider den knappast av det.

Låt varje hästägare avgöra själv. Har du frågat hästägarna varför dom gör si eller så? Dom kanske har jättebra orsaker till detta.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Lika häst ägare finns det nog, jag är själv i mitt stall = upp till mig allting ;)

Får hem en häst snart som skakar bara man säger "du är blöt" så henne msåte jag nog täcka både inne å ute (två hästar i stallet ingen direkt värme) annars täckar jag bara mina när de regnar eller är blötsnö på nergående..
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Vet iof inte vart i landet du bor, men här är det bra kallt på nätterna. Aldrig att jag då skulle ha min helklippta häst utan täcke! Idag har det blåst iskallt och spöregnat, konstigt att jag tycker hästen ska ha täcke på sig va?!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Som jag sa i en annan tråd tycker jag man ska anpassa till individen, vissa hästar är hjälpa av täcke jämnt höst/vintertid.
Men att ha varmt på natten och kallt ute dagtid låter ju väldigt ologiskt. Samma ute + vind/regnskydd, om det inte är extremt mkt kallare ute, låter väl mer logiskt?!
Visst får man försöka lufta pälsen ngn timme då och då men den längre tiden tror jag ändå många individer mår bra av skydd.
En klippt häst ska alltid täckas tycker jag.
Jag gillar inte det här generaliserandet som en del gör - att hästar är hästar, har päls etc etc - och för den skull inte skulle behöva täcke! Alltid öppet fönster och utan täcke in i det längsta! (Visst passar det vissa individer men inte alla!)
Hur är hästens päls?
Hur är hästens hull?
Hur gammal är den?
Har den känslig rygg?
Rör den sig mkt i hagen?
o s v.
Jag får ibland höra att jag är pjoskig med min häst, men han är 17år, dåligt hull, haft problem med ryggen - klart som sjutton att det är bättre att hålla honom varm än att riskera att han fryser, spänner sig eller tar onödigt mkt energi åt att hålla sig varm. Jag vill inte heller att han riskerar att stå i drag utan täcke.
I vårt stall får man inte byta täcke på morgonen (om man inte gör det själv och det är i praktiken omöjligt för mig), alltså får man tänka till hur man planerar täckena. Oftast ett termotäcke inne (nu 150gr) och tunnare regntäcke ovanpå ute. När det blir minusgrader ute har jag oftast 300gr inne, samma tunna utetäcke ovanpå, alt 100gr med hals ovanpå.
Tänk till vad som är bäst för just din häst!

Kanske blev en liten utvikning...men som sagt skriva av sig lite är bra :)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sen tycker jag nog att man får acceptera ägarens vilja. De flesta har alltid det bästa för sin älskade häst i åtanke. Det enda man kan göra är att försöka råda och prata om saker och ting. Jag är i alla fall alltid tacksam för råd, men besluten måste få vara mina.
En variant är ju också att införa att du inte byter täcken, bara lägger på eller tar av...fast det är ju en tråkig lösning, hade önskat mitt stall utfört täckesbyten vid behov men inser hur mkt tyngre det skulle vara för 2-3 i personalen på ca 40 hästar.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)

Ja säger jag, kunskapen är mycket låg, och intresset att skaffa sig kunskap om möjligt ännu lägre.

det man kan göra är väl att sprida information om hur man bedömer om hästen är kall, samt hur hästen fungerar dvs hur den reglerar sin kroppstemperatur samt de faktorer som spelar in.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

jag anser att om man har en hel klippt häst eller en gammal häst visst täcke OK, men om man hästen har ordentligt med päls, sån varför skall man då lägga på ett täcke, i många fall är det också så att dom svettas om dom går med täcket på sig . då det kan vara regnigt och lite blåsigt på morgonen men framåt lunch sol!! Sen är det också så att om man börjar ha täcke på dom så tar det pälsen väldigt lång tid att bli som förr igen. hade täcke på min ponny förr när hon jobbade mer, det är klanske 5-6 år sedan först i år har hon fått ordentlig päls igen.

Så om det inte är VIKTIGT med täcke så skippa det!!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag tror du sätter dig lite i skiten... Även om man kan tycka att hästen inte behöver täcke så lider den knappast av det.

Låt varje hästägare avgöra själv. Har du frågat hästägarna varför dom gör si eller så? Dom kanske har jättebra orsaker till detta.
Jo om man har tjocka täcken inne o tunna ute så lider hästen.
Har dessutom sett mycket lidande i form av hudproblem på hästar som gått med för varma täcken.
PL
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Inlägget säger inte så mycket. Om det är plus och sol på dagarna, och klart och minus på nätterna och det är ett kallstall är inte täckningen så konstig (att ha varmt inne och svalare ute).

Dock med ett varmstall blir den obegriplig t ex.

Mina täckade har samma täcke inne som ute, kallstall. Nu senaste veckan har dagarna bjudit på 2 - 6 plusgrader, och nätterna ner till 6 minus.

Fbl (oklippt men hade inte varit skillnad om han varit klippt, ska eg vara klippt bara inte hunnit) har ett 100 - 150 grams täcke med fleecefoder.

Idag ösregnar det, igår med, och idag är det snöblandat och blåser halv storm. Då får ponnyn ett ofodrat regn med hals, och fbl ett likadant över sitt 'vanliga' (ponnyn skulle eg helst haft fleecefoder eller ngt, men han får överleva).

När jag får byta täcken, det lilla jag måste, är det förutom lägga på mer regnskydd, just att byta till varmare täcke inför natten. Men då har jag kallstall.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jo om man har tjocka täcken inne o tunna ute så lider hästen.
Har dessutom sett mycket lidande i form av hudproblem på hästar som gått med för varma täcken.
PL


Jag skulle precis tillägga att om hästarna svettas så bör man nog se över det. Jag hade en ponny förut som hade massa päls. La på den ett ulltäcke för jag hade fått det och det var så fint och jag ville använda det. Jag var 12 år då.
På morgonen berättade stallägaren för mig att min ponny varit helt svettig på morgonen under det täcket och efter det lades det på hyllan och användes aldrig mer.
Men de flesta täckena idag (både inne och ute) är andastäcken.

Men berätta gärna för mig hur hästen lider annars av att ha tjockt inne och tunnt ute om den nu inte svettas.

Jag tycker det beror på många faktorer och vad för typ av stall man har.
Tex kallstall och hästen i box, den kan inte röra sig som den vill. Ute är hästen mycket aktiv och fri tillgång på grovfoder....
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

håller med!

ts; du må spy över täcken men jag spyr över alla som inte kan sköta sitt, samma vad det gäller. :mad:

om det stör dig så enormt att dina inackorderingar använder täcken på sina hästar så får du väl sparka ut dom då. och ha som regel att täcken är förbjudit. ^^

om hästarna verkligen är överdrivet varma så får du väl upplysa ägarna om det istället för att spy galla över dom här på buke!! dom vill helt säkert inte att deras hästar ska bli överupphettade.

men det är rejält kallt på natten över nästan hela landet nu, så om inte dom har en hel massa päls eller du har varmt stall, så är det inte alls säkert att dom är för varma. har du öht känt på hästarna eller har du bara utgått från att dom är överupphettade pga tjockleken på täcket? på dagen är det betydligt varmare så helt tokigt verkar det inte med regntäcken då. ute rör ju dessutom hästarna på sig lite mer.

nä jag är så sjukt trött på folk som bara klagar och snackar skit på buke om sina stallkompisar istället för att försöka hjälpa och förklara för personen/erna som hängs ut... :crazy:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jo om man har tjocka täcken inne o tunna ute så lider hästen.
Har dessutom sett mycket lidande i form av hudproblem på hästar som gått med för varma täcken.
PL

Ja, någon liknande teori hade jag också tidigare.....

Blev helt omvänd då jag läste en SAMMANSTÄLLNING av en hel rad, av varandra oberoende undersökningar om hästars sömn, som jag läste i en brittisk tidning för några år sedan.

Artikeln var intressant för att den var helt opartisk och bara redovisade vad de olika undersökningarna hade kommit fram till och vad man ev kunde dra för slutsatser av detta.
Källorna var tydligt angivna och de var många och från hela världen.

En slutsats gällde det här med att täcka hästen varmt inne i stallet.
Det visade sig att om hästen var täckad och varm om natten så sov den mer av den för hälsan, även för hästar, viktiga R E M sömnen.
En utvilad häst presterar bättre.
Och eftersom vi kräver mer av den än att den bara skall överleva så är ett varmt täcke på natten ett BRA sätt att hålla hästen i topptrim.

(Sen om hästen får ett FÖR varmt täcke och svettas, är ju en annan sak.)

Utomhus vår och höst är det många gånger i solen lika varmt, många gånger varmare , än i stallet på natten. Dessutom kan hästen röra på sig på ett annat sätt än när den står i boxen.

När det som idag är snöstorm och kallt ute, borde de som täckar inne välja ett tjockare täcke ute, (men inte nödvändigtvis tjockare än innetäcket)och det tror jag faktiskt att de flesta gör.

Skall försöka leta reda på artikeln, för jag sparade den det vet jag, så kan jag mer ordagrant redovisa vad som stod ifall ngn är intresserad......
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag läser gärna den undersökningen.

Det finns undersökningar som visar att hästar sover bättre på halm än spån/torv.

Personligen tror jag att hästar sover bäst om de har en varm, torr och trygg liggplats som är dragfri. Sen hur man ordnar det är en annan fråga.

Ponnyn här sov inte mer på halm än på spån, däremot ligger han (rätt naturligt) mer inne än ute. Jag tvivlar ganska starkt på jag skulle se någon skillnad vad gäller täcke, eftersom han inte fryser i 'grund och botten'. Däremot om han stod och var lite småfrusen/småkall, och fick ett täcke så visst att han nog skulle slappna av mer då (jmf själv hur svårt det är att sova om man är lite frusen, eller det är för varmt för den delen).

Sen är frågan hur mycket det spelar in att ett täcke hur man än beter sig ÄR hindrande när de ligger ner, så frågan är om inte lagom temperatur och varm, dragfri och trygg liggplats slår trygg men dragig fast täckad häst, helt enkelt för det är bekvämare ligga ner utan täcke.

Så jag tror det är farligt att stirra sig blind på en detalj utan ta in helheten. Och inte minst individen. Fblherrn t ex är otroligt känslig mot 'övertäckning', och vad 'värre' är, han är rätt 'varm i sig själv'. Så normaltäckning kan få honom att bli på tok för varm. Och alltså för varm fast han KÄNNS lagom, men man märker på honom att HAN tycker det är för mycket. Han visar inte ett dugg obehag av att vara lite för kall, men jag märker ju att musklerna tar stryk. Men får han välja så är han heller lite för kall än för varm, och hans syn på vad som är för varmt är en annan än 'en helt vanlig hästägare' skulle tycka vara för varmt.

KÄNNS han varm för handen under täcket, då är det FÖR varmt för honom.

Så, inte glömma individen, inte stirra på en detalj, utan ta in helheten. Vissa trivs bäst med tjocka täcken, andra med tunnare täcken och ytterligare andra utan täcken.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det är ju så mycket en individfråga! Min häst har gått på lösdrift hela sitt liv med undantag för det senaste 1,5 året, nu är han tillbaks på lösdrift. Tidigare när han gick där var han unghäst och reds bara promenader i skogen. Nu är han igång, tränar 1-2 ggr per vecka och har satt en hel del muskler. Som visar sig vara jättekänsaliga för kyla! Han har tidigare satt grym päls och inte reagerat nämnvärt på regn/rusk/kallt. Nu när det helt plötsligt blev ruskväder efter en jättefin (naken) höst la jag på regntäcke, men det räckte inte alls till trots rejäl vinterpäls under. Han var superöm i HELA ryggen idag, så 200g-täcket åkte på trots att jag tycker det är för mycket nu egentligen. Men håller det här skitvädret i sig får jag nog kapitulera och använde de tjocka täcken jag har liggandes oanvända för att de aldrig behövts tidigare...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

La du på ett ofodrat regntäcke? I så fall så har du nog svaret där. En fullpälsad häst blir ironiskt nog KALLARE med ett ofodrat regntäcke på sig. Det ger ingen värme utan bara skydd mot vind och väta. Dessutom trycker det ner pälsen, och förstör det isolerande luftlager de har i pälsen, och förhindrar att de kan resa pälsen för att isolera.

Nu gör hällregn ungefär samma sak, men de riktigt anpassade är som en gos ungefär, vattnet rinner av, de ser ut som dränkta råttor men är torra in mot skinnet.

Men måste man täcka en fullpälsad som normalt inte är täckad, så hellre ett regntäcke med lite fodring (fleecefoder/100 gram) än ett ofodrat.

POnnyn här är väldigt ofrusen, går normalt otäckad. Idag är det kring noll, ösregnar snöblandat skit och blåser nära nog storm. Han åkte ut i ett ofodrat regntäcke med hals. Men det hade varit MYCKET bättre om han fått på sig ett fleecefodrat. Nu slipper han bli blöt och kylas av vinden, så han kommer inte komma in och skaka som ett asplöv. Men han kommer vara kall, och i samma ögonblick som regnet upphör kommer han med täcket vara kallare än utan.

Ofta tänker man inte på det där just för de normalt inte går täckade, och lägger på just ett ofodrat, men det blir till viss mån eller helt och hållet (beroende på väder) bakvänt, och ofta är de där gångerna med ofodrat täcke de gånger man ser hästen 'som aldrig annat brukar frysa' just frysa. Betyder inte per automatik den är frusen och behöver tjockare täcke, utan att den behöver ANNAT täcke (eller inget, beroende på)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

La du på ett ofodrat regntäcke? I så fall så har du nog svaret där. En fullpälsad häst blir ironiskt nog KALLARE med ett ofodrat regntäcke på sig. Det ger ingen värme utan bara skydd mot vind och väta. Dessutom trycker det ner pälsen, och förstör det isolerande luftlager de har i pälsen, och förhindrar att de kan resa pälsen för att isolera.

Jo, fast den teorin har tidigare vintrar inte applicerat riktigt på honom. Han har haft sin päls rejält uppburrad under täcket, och fleece/fodrat har gjort att han känts FÖR varm under. Men nu kom ju det här skitvädret rätt snabbt på så dom har väl inte hunnit anpassa sig riktigt. Inte går dom in i sin jättefina ligghall heller mer än nån minut då och då....:grin:
Sen tror jag hans behov av varmare täcke nu beror mycket på att han har musklat sig mkt efter att för en gångs skull varit hel och kunnat hållas igång hela vår/sommar/hösten. Tidigare har han inte gjort nåt jobb och man har då inte märkt av ev anspänning av att gå och hålla värmen på samma sätt.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Men hur var väderförhållandena de gånger du konstaterade att han blev för varm med fleece under regntäcket? Låter oerhört konstigt att en häst skulle bli så extremt varm, med fleece under ett vanligt regntäcke om det är låga plusgrader och rejält med regn och rusk ute nämligen. Folk stirrar sig blinda på vad termometern visar, och glömmer att vindar och nederbörd faktiskt spelar den största rollen för temperaturen i sig.

Classic: Källa tack till den studien, den vill jag läsa, har aldrig hört talas om den!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag har frågat. De tror hästarna ska frysa. När jag påpekat att det inte är riktigt logiskt att ha ett tunnare täcke ute i kallare temperatur så vill de inte svara alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp