Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

- Alla klippta hästar behöver täcke. Allmänt kan man säga att om täcke behövs eller inte beror av en rad faktorer, som ras, ålder, storlek, pälsansättning, möjlighet till flock/skydd och klimat. Den allra viktigaste faktorn är utfodringsintensiteten. Erfarenhet, hästöga och sunt förnuft behövs för att göra en bra bedömning,

Tror att du tittade för mycket på första meningen/resten säger eg. samma som du - olika individer

Det betyder också att det är effektivare att öka hästens högiva än att lägga på ett täcke om man oroar sig för att hästen fryser.

Hästar som inte är klippta kan också fälla upp håren i pälsen. På så sätt hamnar stillastående luft mellan hårstråna, som fungerar som en utmärkt isolering. - Om hästen reser pälsen eller skakar är det ett tecken på att den fryser,

Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter.


.....samma där anser du att din individ inte behöver extra hö för att klara sig så är det nog så.
Du är nog en av ganska få undantag som vet vad dina klippta hästar behöver
& lägger inte på ett täcke i onödan.
Det ger i alla fall en liten grund till det bättre än att t ex övertäcka //Mi
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Erfarenhet, hästöga och sunt förnuft behövs för att göra en bra bedömning,


Där har du mina referenser.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Däremot händer det att folk frågar varför man har sin häst täckad, och att det märks så jäkla väl att det bakom frågan ligger ett underförstått "är du dum i huvudet, hästar ska leva natuuuuuuurligt" :devil:

Då är mitt standardsvar "För att jag är en dålig hästägare som tror att min häst är gjord av porslin".

De kommer liksom av sig då! :angel:
[/QUOTE]
Tycker det var minst sagt ett fånigt svar. Tänk om frågan kommer för att de verkligen vill ha ett svar då?
Även om frågan kommer för att de tycker täcke är onaturligt så kan man väl svara på ett trevligt sätt? Det där skapar bara osämja. (och vad vinner man på det??)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

- Om hästen reser pälsen eller skakar är det ett tecken på att den fryser,

Om hästen reser pälsen är det ett tecken för mig att den gör det för att hålla värmen, (för att den inte ska frysa)
Hästarna är ju faktiskt oftast bra på att reglera sin temperatur.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det betyder också att det är effektivare att öka hästens högiva än att lägga på ett täcke om man oroar sig för att hästen fryser.

Hästar som inte är klippta kan också fälla upp håren i pälsen. På så sätt hamnar stillastående luft mellan hårstråna, som fungerar som en utmärkt isolering. - Om hästen reser pälsen eller skakar är det ett tecken på att den fryser,

Om hästen skakar fryser den ja, fast reser håren gör den ju för att öka värmen. Ponnyn här kan ju se ut eom ett litet luddklot, rest all päls. Men varm och go, dvs resa pälsen räckte.

Och ja jag klippte medvetet ur selektivt, för de som står i inackorderingsstall där de inte ka ge mer mat i hagen/ge mat oftare i hagen, vilka meningar tror du de 'hänger upp' sitt täckesbeslut på? Därför jag tycker formuleringarna är olyckliga. Det är 'ska' och 'behöver' istället för t ex 'kan behöva om..'

Hästens underhudsfett är också en betydligt viktigare faktor än till exempel päls, som isolering mot kyla. Fett isolerar tre gånger bättre än annan vävnad. Se därför till att din häst inte är mager, om du vill hjälpa den att hålla värmen i vinter


Fast haken är att underhudsfett och fett inte är samma sak. Nämnt det i någon annan tråd, men mina var ju med i någon forskningsgrej där man ville kolla samband mellan ävervikt och hälta etc. Iaf, som en del av detta mättes underhudsfettet just. Min trinda valack hade väldigt lite underhudsfett. Mindre är superslimmade fullblodet.

DET gav mig en stor AHA-upplevelse dock varför valacken var så sjukligt frusen. Han fick täckas in absurdum, även oklippt och trots att han satte rejäl päls (som dock var mer fluffig än tät).Frusen i sommarregn etc med

Han var vid undersökningstillfället i vad som bedömdes som 'rejält gott hull', dvs rund och med några trivselkilon men inte fet. Fbl var precis på gränsen till underhull. Men är ju samma på människor, fett är en sak, men underhudsfett är en annan sak och de följer inte alltid med varandra uppåt tyvärr. Sen ger hull en viss värme överlag, så absolut bra att se till att hästen inte är mager, ur en massa aspekter.


samma där anser du att din individ inte behöver extra hö för att klara sig så är det nog så.


Jag bedömer mest på hur det är här. Har ju haft en del lättfödda, och det serveras tyvärr begränsad giva ut till alla just pga det. Iofs får de nog mer och oftare mat ute än 'snittet' på begränsad giva. Men de där ofrusna har inte frusit ändå, även fast maten inte ökats. Oavsett om de varit lätt eller svårfödda. Utan det tycks sitta mer i andra saker, som just t ex underhudsfett.

Jag tror risken är lika stor att de som är 'vän av täcken' använder den där sidan till att försvara övertäckning tyvärr =/ Även om tanken med den är jättegod, och det inte finns sakfel egentligen, men formuleringarna och i vissa fall formuleringsfelen.

Hmm, man borde skicka hästägare på grundkurs i 'SÅ ser du om din häst verkligen FRYSER' ;)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

........håller med, det står inte direkt perfekt...
& visst tolkas saker & ting som man vill se det själv....då de flesta "gör rätt" efter sitt tycke.
Det är nog som det är ....................vi får hoppas att de som älgen....ser :

Erfarenhet, hästöga och sunt förnuft behövs för att göra en bra bedömning.

....den kursen skulle nog behövas...men ingen skulle erkänna det!
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

jo visst blir dom det men vadå...dom torkar ju...slänger på ett ulltäcke om dom är dyngsura och så får dom mumsa lite hö medans dom torkar...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

alexandra....jag har då hört att just när hästarna skakar (fryser i våra ögon) så är de just inte de dom gör utan dom gör VÄRME....men ska inte svära på bibeln men men....tänkte innan någon annan säger nått

täckar alltid mina hästar med förstånd
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ja, men jag är fortfarande nyfiken..:D
Visst torkar de, men det måste ta en hiskelig tid?

Och blir de inte onödigt svettiga och varma under själva träningen?
Själv tycker jag att långhåriga hästar som blir för varma blir slöare att rida. De blir liksom överhettade.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

alexandra....jag har då hört att just när hästarna skakar (fryser i våra ögon) så är de just inte de dom gör utan dom gör VÄRME....men ska inte svära på bibeln men men....tänkte innan någon annan säger nått

täckar alltid mina hästar med förstånd

Ja tyvärr har den storyn verkat spritt sig, och jag förstår inte riktigt hur, men det är många som verkar hört den..
att hästen skakar innebär, (precis som faktiskt, vi människor även om man vanligtvis INTE ska jämföra) att den nått sin nedre gräns för att hålla värmen och börjar skaka som sista försök att få upp värmen. Med andra ord är den KALL och FRYSER.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Och blir de inte onödigt svettiga och varma under själva träningen?
Själv tycker jag att långhåriga hästar som blir för varma blir slöare att rida. De blir liksom överhettade.

Nu orkar jag i vanliga fall inte med diskussioner om täcken (för att jag har en häst som kräver väldigt mycket täcken, han är oerhört fryssen, lika som att han är otroligt varm av sig på sommaren. Klurig häst det där. Den andra är inte ens hälften så varmt klädd), men jag ger míg ändå in i den här diskussionen en snabbis bara för att kommentera det du har skrivit.

Den hästen som har mycket täcken på sig klarar inte av att vara långhårig. Han blir helt orkeslös när han ska jobba, blir jättesvettig och liksom matt. Han har jättekämpigt på sommaren när det är väldigt varmt och kvavt också. Han hålls därför väldigt kortklippt på vintern (sätter riktigt björnpäls) med mycket täcken så att han ska orka prestera på en hög nivå vid ridning.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

alexandra....jag har då hört att just när hästarna skakar (fryser i våra ögon) så är de just inte de dom gör utan dom gör VÄRME....men ska inte svära på bibeln men men....tänkte innan någon annan säger nått

täckar alltid mina hästar med förstånd

När du är ute och blir kall så du börjar skaka, fryser du då?

På samma sätt fungerar hästar. De skakar för att öka värmen, eftersom kroppstemperaturen är för låg. Det fungerar om vad det nu är som kyler ner dem avtar, t ex regnskuren. Det fungerar inte om omgivningen fortsätter vara som den är. Då kommer de istället bli ömma över bakdel och rygg. Helt enkelt för de får träningsvärk.

Jag får inte stora nojan om ponnyn kommer in och skakar efter att ha varit ute i skitväder, men försöker ge honom täcke nästa gång det blir sånt väder. Men en häst som skakar dagligen, eller heldag, den behöver täckas/täckas mer.

På samma sätt som när jag står och skakar som ett asplöv behöver jag klä på mig/gå in/öka värmen.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

alexandra....jag har då hört att just när hästarna skakar (fryser i våra ögon) så är de just inte de dom gör utan dom gör VÄRME....men ska inte svära på bibeln men men....tänkte innan någon annan säger nått

täckar alltid mina hästar med förstånd

Varför behöver dom alstra värme då? Jo för att dom fryser. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp