Sned sadel?

S

sova

Har hemma en beg sadel på prov. Sadeln är av ett bättre märke och *skön*! Dock märkte jag att den låg lite skumt på henne. Syntes inte så mycket från marken, men när jag satt på. Red utan vojlock kan jag kanske säga.. På vä sida låg bossorna ca 2 cm från ryggraden. På hö var det ca 4 cm... Försökte rätta till det ifall jag sadlat snett eller så, men det gick inte. Hästen visade inget obehag eller så, men jag blir ändå lite konfunderad. Sadeln ser inte sned ut om man tittar underifrån. Kan det vara jag eller hästen som är så sneda? Fick även en känsla av att vä sittben kom längre fram än hö.
Ska se om min tränare kan komma ut imorgon. Vad tror ni? Slopa sadeln eller? Är superfin annars och hästen gick på som vanligt... (visar annars tydligt när hon är missnöjd med något)
 
Men en sadel som ligger så ojämt på ryggen som den här gör ska du inte köpa. Om det inte är som du sadlat slarvigt så skippa den. Sen får du kolla om det var sadeln eller hästen som är send och fixa sadel efter hästens rygg.
 
håller med snuffsan, slopa sadeln.
man ska kunna sadla lite slarvigt utan att sadeln ligger dåligt och en sne sadel går i princip inte att rätta till om det är bommen som har blivit sned.
 
Har samma problem fast att den åker åt andra hållet. Det verkar som hela bossorna flyttat sig för tunneln är inte på mitten längre :crazy:
Den sadeln ska skrotas :( Men då får hon ju en ny, rak sadel :D
 
Provade den idag igen, men med schabrak under så att sadeln inte skulle klistras fast på henne av svetten. Låg väl något bättre av vad jag kunde se, men tänker nog inte ta den iallafall. Hade dock varit intressant och höra vad sadelmakaren skulle tyckt om den.. *tänka, tänka* :smirk:
 
Köp inte en sån sadel!! märktes inte på min pålle att sadeln va sne men varje gång kiroprakorn var där så var han sne åt samma håll i kroppen... har köpt en ny sadel nu å ska ta dit kiropraktorn å kolla om han fortfarande är det... tror inte det.. men man ska passa sej noga för att ha saker som är snea på sin häst då går hästen i belastar fel å kan både bli sne å få belstningsskador!! varje mm spelar roll!! mitt tips är alltså... köp den inte spelar ingen roll hur fin den är å vilket märke det är, men det tror jag att du också vet. :)kram//JOhanna föresten ursäkta om det kanske lät argt det var absolut inte meningen för jag var inte arg... :D
 
Det är lugnt :)
Bad min tränare att titta på den idag, och jag hade rätt. Den ÄR sned. Hon sa att om jag nödvändigtvis ville ha den så var jag tvungen att både stoppa om den + ev sy om den = absolut inte aktuellt. Ska man ha en dyr, ordentlig sadel ska den iallafall vara ok. Blir nog en ny Dominus iallafall. :confused: :smirk:
Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 077
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 334
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp