Sv: Snodd

Sådär skriver du ju i varje gummibandstråd man kan hitta här..:D

:rofl:

Förresten (riktat till trådskaparen) så finns det 100 trådar om vad bukefalister tycker, sök i forumen så ska du se vilka krig det har varit....;)

Vimzis skrev:
Jag är av åsikten, ju mindre hjälptyglar, desto bättre.

självklart.
Men man får hoppas att det finns någon anledning till att man använder hjälpmedel och inte bara för att det ska vara snyggt. :angel:

shampiz skrev:
självklart.
Men man får hoppas att det finns någon anledning till att man använder hjälpmedel och inte bara för att det ska vara snyggt. :angel:
Och sen när är det snyggt med div hjälptyglar och krafs? :crazy: ;)

Jag har börjat använda snodd..min häst är väldigt lätt att få ner på tygeln, men jag tycker att hon går mycket mycket bättre med snodd och därmed får hon hitta sin "form" själv.. det känns mycket bekvämare med denna snodd än att hålla på och mixtra med hennes mun hela tiden.. jag tror hon tycker snodden är bekvämare.. visst får jag "krama" i tyglarna men detta blir mycket mer skonsamt och lättare för både mig och hästen..
har aldrig kännt henne så stadig på benen förut.. och hon GÅR I RÄTT FORM.. de har jag till och med vittnen för ;) men för säkerhets skull ska jag nog lägga ut en liten film på henne här på buke så får vi se vad andra tycker..

Tigertofflan skrev:
Ptja, knoppar och flätor brukar vara snygga på många hästar...

hehe ne ja använder den inte för att det är snyggt.. tvärtom.. jag tycker det är fult med den där snodden :S själva hästen blir väl snygg och även utan snodden.. men det är inte direkt det jag strävar efter :)

Många gånger kan hjälptyglar leda till att hästen går tungt på bogarna med huvudet inkrullat mot bringan och baken i vädret... dvs fullständigt felaktig form.

Med gummisnodd är dessutom risken att hästen "går och drar" i snodden och därför bygger upp helt fel muskler i halsen.

Släng snodden på gödselstacken, där hör den hemma.

Senast ändrad:

Om man nu ska ha hjälptygel så tycker jag inte att snodden är att föredra, eftersom den drar så där lagom hela tiden.

Med en graman är det tvärstopp om hästen försöker spjärna med huvudet och ingen påverkan alls när den slappnar av. Men med gummisnodden på påverkas hästen av hjälptygeln även när den gör rätt.

Sen var det ju det där med pippilotter...

Snodd är den mest värdelösa av allt i utrustning, hästen smiter lätt med snodd. Mycket lätt att slå sig ur, lika lätta att smita under. Chambong i typ longering skulle i så fall vara bättre, i övrigt försök att rida utan hjälpmedel och förbättra din ridning då dessa ofta skapar onaturliga spänningar i hästen som kan vara svåra att få bort.

..min häst är väldigt lätt att få ner på tygeln, men jag tycker att hon går mycket mycket bättre med snodd och därmed får hon hitta sin "form" själv.. det känns mycket bekvämare med denna snodd än att hålla på och mixtra med hennes mun hela tiden.. jag tror hon tycker snodden är bekvämare..

Att få ner på tygeln är en sak, de kan nog de flesta få. Men kan du rida hästen in i handen som att eftergiften kommer från bakbenen, det är en väsentlig skillnad än att bara böja nacken.

och hon GÅR I RÄTT FORM.. de har jag till och med vittnen för men för säkerhets skull ska jag nog lägga ut en liten film på henne här på buke så får vi se vad andra tycker..

Förklara vad är rätt form då?

till att börja använd rätt benämning...halsförlängare heter det...men men jag personligen har aldrig förstått vad den ska göra för nytta...tycker den e helt värdelös..

Tibra skrev:
Vad tycker ni om att hästen har snodd?

Jag personligen gillar snodd bra mkt bättre än andra inspänningstyglar.

Nu så fungerar det väldigt bra och behöver inte ha den i tvingande syfte vilket många har. Jag hänger bara på den och de söker sig väldigt bra frammåt nedåt.

Skall se om jag kan ficka lite bilder på det så ni ser hur jag menar.

Kan ju tillägga att jag endast använder den för att unghästarna skall busa av sig lite innan ridning och inte vill att de skall springa som tokar (pigga herrar)

Annars gillar jag inte den, longerar mkt sällan som träning

Det beror väl ändå på hur man spänner den?? Alla hjälptyglar kan ju verka fel men i vissa fall kan dom ju faktiskt vara till hjälp också. Allt handlar ju om att använda dom på rätt sätt. Du kan ju till exempel spänna en halsförlängare väldigt lång samtidigt som du kan göra gramantygeln mycket kort, och tvärtom. Själv skulle jag föredra ett mjukt tryck än ett ryck i munnen.

Ja, men vissa hjälptyglar är ju bättre än andra.

Vill man ha framåt nedåtsökning är en chambon jättebra.
Vill man dessutom kontrollera nosen så är en gouge jättebra.
Vill man lära hästen en "riktig" form (dvs nacken som högsta punkt) är inspänningstyglar bra.
En snodd däremot, är i mina ögon aldrig bra. En snodd är helelastisk. Det finns inget "stopp" på den. Går hästen emot den blir den segdragen i munnen. Hjälptygeln är liksom helt.... "stum".
En graman är bra på så sätt att hästen kan ändra sin huvudposition ganska fritt. Jag har använt gramanen när jag longerat några gånger. Tycker egentligen den är överlägset bäst.

Jo jag förstår hur du menar men det kan ju vara mycket olika beroende på vilken häst man har. har man en som lyssnar på lite mjukt "motstånd" anser jag inte ska behöva ett stumt motstånd. Men sen har jag aldrig använt några hjälptyglar så jag kan ju inte säga bestämt åt något håll. Bara mina funderingar och filosofiska tankar kring det...

Vissa spända hästar kan tycka om att han snodden, den kan hjälpa dem att slappna av. Men jag föredrar graman där du kan reglera själv. Kom för guds skull ihåg att INTE dra ihop hästen :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, konstig rubrik men jag undrar om någon har tips på hur jag kan ha håret i två tofsar utan att behöva trä en snodd över. Har långt...
Svar
19
· Visningar
1 161
Senast: NilHe
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 889
Senast: Görel
·
Övr. Barn Jag har börjat titta lite på airtag till bla barnvagnen. Men jag sen läste jag om den nya uppdateringen som gör att man inte ska kunna...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: starcraft
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka