• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Svarta_Bringan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 467
Sv: Snodd???

Vad gör den för nytta om den bara hänger där då?

Hästen jag såg igår var HÅRT inspänd och gick bara med böjd nacke, inte i rätt form.. Att dessutom sadeln satt mycket illa gjorde ju inte saken bättre det heller. :cry:

MercedesBenz skrev:
Det stämmer ju bara om bettet används på fel sätt. Nu har jag haft pessoa på min dam i 2 år pga min sjukdom som gjorde mig svag. I förrgår bytte jag och hon är så superkänslig iaf i munnen på ett tredelat tränsbett.

precis, det var ju därför jag skrev "så är det större risk" :p Visst ett starkt bett behöver ju inte göra hästen stum. Men man borde ju sträva efter att använda det snällaste bettet man kan hitta..tycker jag..Dessutom så verkar det ju som denna hästen inte är "mogen" för att gå i form, så då skulle iafll inte jag ha ett skarpt bett på den...

Har bara använt den vid longering / löslongering och fäst den mellan frambenen. Har den bara korta stunder

Hmmm jag vet hur jag ska rida... Kanske ska svara trådskaparen istället
Det var riktat till trådskaparen:smirk:

Vad menar du med att man ska bryta ner öppna i beståndsdelar? Ditt uttryck är ju så lustigt så ingen människa begriper det. Trådskaparen ville ha enkla råd hur hon skulle göra, då ska man ju inte krångla till det för mycket. Och som du säger så är det en form av övning som kräver ganska mycket uppsamling, trampa under sig, ska vara lyhörd med mera. Tror inte att den hästen riktigt har kommit dit ännu. Jag förespråkar inte heller alldeles för mycket ridning på volten, då det sliter mkt på benen. Lagom är bäst. Jag ville ha fram till trådskapren att hon ska rida lite som man gör på tex, unghästar eller väldigt heta hästar som behöver "landa" lite.

Överst är skrivet till ETO som har lånat datorn av chica..

När jag köpte henne för sex år sedan hade hon det bett hon har nu, jag testade andra bett men inget funkade. Hennes förra ägare red henne med snodd iblkend men jag har inte gjort det än. Hon är ganska het och kan väldigt mycket,skänkelvinkngar,öppna, slutna mm.

Hur är hon om du arbetar från marken? Är hon bara pigg eller stressat het?

Vet inte om det här hjälper dig men skriver lite vad jag har brukat gjort. En del travare (direkt från banan) jag ridit har man fått "börja om" med och tagit det lugnt så de har fått tagga ner. Det tar dock tid och något som har varit effektivt är att rida med långa tyglar (blir dock många men korta förhållningar till en början). De flesta är naturligt pigga och har de gått på bana har de lärt sig att stöd i munnen betyder full fart. När de sedan kopplat av går det av börja lugnt att korta tyglarna. Sedan mkt arbete från marken bla tömkörning.

mazariin skrev:
Vad gör den för nytta om den bara hänger där då?

Hästen jag såg igår var HÅRT inspänd och gick bara med böjd nacke, inte i rätt form.. Att dessutom sadeln satt mycket illa gjorde ju inte saken bättre det heller. :cry:

Men den kan vara bra ifall hästen kör upp huvudet, tex som martingal.. men annars ser jag inge positivt i en snodd heller på ngt vis.. jag gillar den inte och använder den ej.

När man arbetar från marken blir hon bara arg och gör inte alls som jag vill. Lyder efter ca 1h.

Hon är bara startad 2 ggr när hon var 4 men sedan har hon varit ridhäst i 14 år

Hur är hon annars att hantera? Låter som hon är ranghög. Håller du på eller har du testat lite horsemanship? Annars rekomenderar jag starkt att hitta någon NH clinic eller tränare i närheten vars metod verkar passa dig.

Jag tycker det låter som om att du ställer för stora krav på din häst och som att den inte är varken fyiskt eller psyskiskt riktigt mogen för uppgiften. Att hon har tillräcklig "kondition" och orkar springa behöver
inte betyda att hon är tillräckligt stark för att orka gå på tygeln. Om hon dessutom är stark och het behöver hon lära sig att gå ner i varv,
om hon är svår att jobba med på marken behöver ni jobba på den biten med. Du behöver nog hitta en metod som passar dig och hästen och att hitta en liten röd tråd att följa, kunna börja i den ena änden och ha ett mål att sträva efter.

Börja med att jobba henne från marken så att hon accepterar dig och det du vill på ett positivt sätt. Hon ska 'lyda' men lika mycket kunna lika på dig. Börja t.ex. med och jobba henne i repgrimma eller liknande så du har kontroll på henne. Gör halter, sväng och vänd etc. se till att hon är lyhörd och uppmärksam på det du vill göra.
Så fort hon gör rätt måste du kunna berömma och kunnna ge henne eftergift.

När kommunikationen på marken blivit bättre behöver du jobba henne från marken. Dels behöver hon kunna arbeta lugnt och sansat och vara mjuk i munnen, kunna svara på hjälperna etc. Om hon är hård i munnen kan det finnas flera olika anledningar till det, hon kanske känner obehag av något och om hon skulle göra det så är det upp till dig att ta reda på vart obehaget kommer ifrån. Har ni t.ex. kikat på tänderna på henne? Ligger sadeln bra? Hur välanpassade är bettet? Har hon ont någonstanns? När man åtgärdat ev. fel som skulle kunna vara en orsak går man vidare.

Jag personligen tycker att det är helt okej att använda ett lite skarpare bett tillfälligt men man ska ju givetvis sträva efter att kunna rida med ett så milt bett som möjligt, det viktigaste är dock att det ligger bra i hästens mun.

DU får heller inte bli hård i handen, det kan faktiskt också vara en orsak som man inte tänker på. Om det blir dragkamp kommer hon ändå att vinna till sist, hon är bra mycket starkare än dig, så man måste sträva efter att få henne uppmärksam och lyhörd i stället.

Rid på lite längre tyglar ett tag och se hur det går. Det kan hända att hon spänner sig och blir hårdare i munnen om du t.ex. har viss tendens att hålla för hårt i henne.

Gör halter, sväng, rid mycket varierade ridvägar och mycket halvhalter så hon får sätta under och stärka sin bakdel. Tänk på att hon ska jobba BAKIFRÅN OCH FRAM, dvs. lägga tyngden på bakdelen.
Jobba med att få en mjuk, lyhörd och harmonisk häst.

Så småning om kan du börja korta tyglarna lite mer så de är sträckta, men se till att du t.ex. inte spänner dig i handen eller armarna och se till att du böjer dina armbågar.

När du har uppnåt det målet går du vidare och börjar jobba henne lugnt i trav, se till så att hon är lugn och harmonisk och fortfarande svarar på dina hjälper, rid mycket varierande och se till så att hon är uppmärksam. När du uppnåt det du vill i traven börjar du jobba henne i galopp, att Bara träna fattningar är bra och stärkande, när hon tar fattningarna korrekt kan du börja jobba henne mer i galoppen också.

Se till att så att du själv inte stressar och om hästen gör fel måste du också se till dig själv. Det är Du som rider, det är Du som inverkar
på hästen. Vad kan Du ev. göra för möjliga fel när du rider? Du måste tänka på att ge dig själv lite konstruktiv kritik också.

Ang. gumminsnodden tycker jag inte om den så värst mycket personligen. Longerar lite med den gör jag själv någon gång emellanåt (kanske en gång varje eller varannan månad) men använder den inte vid ridningen. Vissa tycker den är bra, andra inte. Jag gillar den inte på såvis att hästarna ofta bara kröker på nacken och därmed snarare går och felbelastar sig i stället, när man är tillräckligt duktig och har en häst som är stark i sin bakdel och kan göra så att den arbetar och sätter under sig korrekt är man oftast så pass duktig att man ändå inte behöver använda den, dessutom tycker jag oftast inte hästarna får tillräcklig eftergift på den heller, vissa påpekar dock att de tycker att de visar hästen "vägen" genom att använda en sådan så det är väll olika vad man tycker om den helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31