Snok eller huggis?

Tranan

Trådstartare
Och titta inte på denna tråd om du inte gillar ormar eller spindel.
DSCN5799 (2).JPG
 
Knepig fotovinkel för säker artbestämning, men jag tycker det lutar åt svart huggorm. Kölade fjäll och ser inte huvudet lite trekantigt ut? Och inte har den väl runda pupiller?

Kul att ett så pass bra fotografi är så odugligt för ett säkert svar.
 
Huggormarna är grövre, har tydligare fjäll och mer kantigt huvud. Snokarna har gula fläckar bakom "öronen" och ser slätare ut (tänk att en huggorm är som nya åretruntdäck och snoken som slitna sommardäck).

Snokarna behöver inte ha fläckar, samt kan det vara svårt att jämföra fjäll och huvud utan den andra arten bredvid. Pupillen funkar jämt :)
 
Instämmer de andra i tråden, definitivt huggorm! Ett sätt att skilja på huggorm och snok är att titta på hur många rader fjäll de har mellan ögon och mun. Har de bara en rad fjäll så är det en snok, har de två är det en huggorm :) Sen går det ju bara om man kan se dem på riktigt nära håll, till exempel på bild :up: På den första bilden syns det tydligt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 391
Senast: Sel
·
Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: Sel
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 095
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp