Bukefalos 28 år!

Snubblar i skogen

L

lisas

Vår 20-åring är så otäckt snubblig i skogen vissa dagar. Jag vet att han haft en kotledsinflammation men inte vilket ben. Mest verkar han snubbla på frambenen och jätteläskigt i nerförsbackar. Jag har inga skydd idag men kanske borde jag ha det. Han har haft det förr vet jag. Han hoppas en hel del och annars rider vi i all sorts mark och på asfalt.

Vad hade ni gjort? Han har också gallor bak men dom är mjuka.
 
Sv: Snubblar i skogen

Hallå där ute! Är det bara jag som har en snubbelfotad pålle?

Om ni inte har det kanske ni ändå kan ge mig tips på hur jag ska skydda hans ben. Eller gör man fel om man börjar med senskydd eller liknande?
 
Sv: Snubblar i skogen

jag har en snubbelfotad sak inellan åt oftast är det för att han är lat o inte orkar lyfta på hovarna..
jag gör inget speciellt utan brukar mest bara försöka driva på så det är lite mer aciton i han eller som på vissa ställen säga lyft till han då han lärt sig det=)
 
Sv: Snubblar i skogen

Jag har också en pålle som kan vara väldigt snubbelfotad. Anledningen till det är att hon är extremt inåttåad på vänster fram och därför kan ha svårt att balansera sig i vissa situationer, t ex i nerförsbackar. Hon har även lättare för att snubbla när hon börjar bli lång i tårna, alltså strax innan skoning.

I lägen där jag vet att hon riskerar att snubbla försöker jag rida henne så balanserat som möjligt. Hjälper henne genom att samla upp henne bakifrån, aktiverar henne så att hon inte går och sänker huvudet och blir låg fram. Vid uteritter får hon alltså inte gå o "dra benen efter sig" - speciellt inte i nerförsbackar! - utan rids aktivt hela tiden.

Jag rider henne alltid med frambensskydd, men det är mest för att skydda ett överben som hon har fått på det inåttåade vänsterbenet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 867
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 531
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 438
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp