• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Buckingham
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 922
B

Buckingham

Vet inte om den hamnat rätt men iaf

Har kommit på att jag vill åka utomlands (jobba) men Mitt hjärta säger att jag skall stanna hemma med hästen..:confused: Har satt ut annons på honom(foder) och nu får jag se om jag kan hitta någon som vill ha honom i ett år eller mer, men jag är ganska så osäker på om jag vill detta men nu eller aldrig.. :confused: :cry: behöver veta vad ni skulle ha gjort i min situation. Har hittat ett jobb och har pratat med dom (mejl)och det skulle vara så spännande och i sånna fall skulle jag få börja i Maj.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snyfft

Så svårt. Hade jag inga egna hästar skulle jag inte tveka att åka utomlands och jobba. Men nu står här 5 egna och en foderhäst plus lillasysters 2 hästar.

Men kan du inte ta med dig honom? Annars är väl foder en bra ide. Bara du hittar en bra fodervärd och kanske har någon kompis som kan kolla till honom ibland. Varför kan du inte hitta jobb i Sverige? Är det något speciellt du vill jobba med?

Har själv suttit i din situation. Jag tänkte "nu eller aldrig" och det blev nu. Jag såg till att mina hästar hade det bästa tänkbara medan jag var borta. Det var en av de roligaste erfarenheterna i mitt liv, bodde i USA två år. När jag kom hem fanns allt där igen och jag kunde ta vid som det var innan jag åkte. (Mina två hästar stod under hela tiden kvar i sitt stall hemma på mina föräldrars gård och reds och sköttes av två tjejer som de kände sen innan).

Mitt tips till dig är att verkligen fundera igenom det, väg för och nackdelar. Bestämmer du dig för att åka, se bara till att hästen har det så bra som möjligt under tiden. Ha det så jättebra!

Har själv suttit i din situation. Jag tänkte "nu eller aldrig" och det blev nu. Jag såg till att mina hästar hade det bästa tänkbara medan jag var borta. Det var en av de roligaste erfarenheterna i mitt liv, bodde i USA två år. När jag kom hem fanns allt där igen och jag kunde ta vid som det var innan jag åkte. (Mina två hästar stod under hela tiden kvar i sitt stall hemma på mina föräldrars gård och reds och sköttes av två tjejer som de kände sen innan).

Mitt tips till dig är att verkligen fundera igenom det, väg för och nackdelar. Bestämmer du dig för att åka, se bara till att hästen har det så bra som möjligt under tiden. Ha det så jättebra!

Jag känner att jag behöver komma någon vart, Funderar på att låta min medryttare ha honom medans jag är borta och så betalar jag honom, men jag ska höra med dom om det finns något stall där nera så jag kan ta med honom men det kommer troligtvis inte att gå då det är dyrt att flyga ner hästar .
tack

Flyga? Är det Australien/Nya Zeeland du vill åka till? Eller USA? Annars brukar det ju vara enklare/billigare att transportera hästarna landvägen.

Då skulle jag absolut försökt hitta någon som kunde ta hand om hästen härhemma! Om du trivs därborta och vill stanna kan du ju alltid skicka efter den sen.

Jag har lånat ut mina hästar vid tillfälle, och det är alltid ett jobbigt beslut att ta. Men om du hittar rätt person och dessutom ser till att ha någon/några "oberoende källor" (föräldrar, ridlärare, kompisar eller så) som kan åka och titta till hästen då och då och kolla att den mår/har det bra, och rapportera till dig, så ska du se att det känns lättare när du väl släppt taget och åkt.

Det bästa är kanske om du kan hitta någon som vill/kan låta hästen stå kvar i "hemmastallet", så att den kan ha kvar sin vanliga hovis, veterinär osv. Om man vet att man har människor man litar på (som dessutom känner hästen) runt omkring den är det lättare att lägga över ansvaret.

Men åk! Om du känner att du vill ut och testa dina vingar så kommer du troligtvis inte ha så kul hemma med hästen om du stannar bara för den skull. Bättre att sticka iväg ett tag (naturligtvis ser man till att hästen har det bra under tiden) och sedan komma hem med ny energi och motivation. Det kommer att gynna både dig och hästen!

Jo det är faktist nu jag har chansen att göra något sådant. Har min medryttare som kommer 2 ggr veckan och hon som har stallet hjälper mig. och även en tjej som är medryttare på en annan häst just nu men kan kanske bli på honom men söker även på buke efter vuxna medryttare.

tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 541
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 435
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka