snygga detaljer till ridbana.

Inka-90

Trådstartare
Vill ni dela med er och visa bilder på era ridbanor, hur staketet ser ut? grindarna? belysningen? har ni någon bänk eller pall? hinderförvaring?

kan ni inte visa bilder på era ridbanor och på fina detaljer?

Sv: snygga detaljer till ridbana.

ja kom igen nu, alla som har en ridbana eller brukar rida på en, visa bilder på hur de ser ut!

ok. här kommer en liten bild på vår paddock. Den är ca 27*55, med rött staket, har två 1500 w strålkastare (inte det bästa ljuset, men dock fullt funktionsdugligt en mörk vinterkväll!)

IMG_8809.jpg

Som "snygga detaljer" är dessa hinder inköpta... till saken hör att jag helst inte hoppar högre än 50-60 cm, så jag menar faktiskt lite allvar när jag kallar dem för "paddock-prydnader" :D ...fast det fungerar ju bra att löshoppa hästarna också!!

Syns inte på bilden ovan, men vi har bokstäver från H**ks på staketet också.

Tack för ditt svar! det var en fin paddock du hade! då är du som jag, hoppa gärna men lågt ska det vara..:D
vd har du för underlag?

ridbaban_1925.jpg

Här är min ridbana med liten sittplats och parasoll utanför kortsidan.

Nu har jag också satt upp blomlådor på kortsidan mot stallet! Köpte fina plastbegonior, så slipper dom vissna:D

Underlaget består av ca 10-15 cm bärlagergrus, sedan är det "vanligt väggrus" ca 10 cm ovanpå. Under paddocken är det dessutom täckdikat - funkar kanon! Bilden ovan (med hindrena) är fotad när det hade regnat oavbrutet i säkert 3 dagar...! Blir en liten pöl i mitten och sen kan paddocken kännas mjukare än vanligt (såklart), men det blir i allafall ingen sjö :D
Byggd ca 2001 och sedan dess är inget gjort med underlaget förutom att vi harvar den ibland då förstås ;)

Funderar dock på att lägga ett lager med stenmjöl ovanpå. Har läst om det här på Buke och det kanske blir än bättre dränering (?). :laugh:

Vilken snygg paddock :love:

Du får gärna Pm:a mig om var du har köpt hindrena, behöver sådana. Kan dock inte hitta några. ;)

Hindrena är startpaketet + två extra hinderstöd från Saf**y Sy**em. Superbra! Lätta hinderstöd som attan och underhållsfria bommar (inplastade träbommar). :D
Googla så hittar du säkert hemsidan med prisuppgifter å sånt! :laugh: Lycka till!

Gammal tråd, men jag väcker upp den ändå eftersom jag har lite funderingar kring staket till ridbana och vad man ska tänka på.

Bandyboy: Vad är det för stolpar och slanor som du har? Dimensioner, och var har du fått tag i virket? Vilket avstånd är det mellan stolparna?

Hur djupt behöver man slå ner stolparna?

Hur har ni andra gjort med staket till era ridbanor? Har ni köpt en färdig byggsats, eller köpt stolp och slanor löst var för sig? Jag är också intresserad av att läsa hur djupt stolparna är nerslagna och annat som kan vara relevant. :)

hi hi vad lustigt att jag av en slump råkade titta in i det här forumet (är oftast på distansforumet liksom...) och öppna den här tråden :D

Jag har faktiskt ingen aning om staketbygget - paddocken var klar när jag flyttade till gården (min man och hans ex byggde den - så jag slapp dessutom vara med och betala *skratt*)

gissar dock att det är 3 meter mellan stolparna och att de är 60 eller 80 mm i diameter. brädorna mellan stolparna kan jag inte uppskatta, men de är ganska böjliga, så de är inte speciellt kraftiga i allafall. Virket är garanterat köpt på den närliggande "brädgår´n", men skulle tro att de vanliga virkeskedjorna har samma material.

...hur långt ner i marken... tja, uppskattningsvis så långt man orkar slå ner dem :D Vi brukar spetta och sedan slå ner staketstolp med bamseslägga och jag tror det är så maken har gjort även för paddocken.

Vad jag vet är att allt är gjort i tryckat virke och att vi sedan, efter ett par år, målade staketet med falu rödfärg. Helt klart smidigare med falu än vitmålat, eftersom det blir enklare att underhålla vid ommålning sedan. Jag tycker det blir en trevlig färgklick också :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 059
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ceta
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 692
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka