Snygga islandsträns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare marijaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 10 397
Sv: Snygga islandsträns

ojoj, man måste visst bestämma storlek på nosgrimman, hur mäter jag det :crazy:
brukar ju vara one size...

Just nu har jag ett körträns köpt för 25:- på Börjes. :D

japp, jag läste det... men frågan är ju hur den SKA sitta, när man haft olika one size som suttit på olika sätt.. blir bara lite föriundrad, ska jag mäta från mungipan, över nosryggen och till nästa mungip och sen dra av ett par cm :D eller hur ska jag mäta?

kristel skrev:
Ja, visst gör det! Kan hon bli blind tror du?
jag antar att du är sarkastisk fast den ser ju onekligen ut att kunna störa lite...

Ahaa! Sorry. Såg inte det. :o Remontgrimmor är ju himla bökiga att hitta rätt stl på. Du har ingen gammal som passar bra som du kan mäta? Annars skulle jag nog mätt från bettring till bettring, där man tycker att den ska sitta utan att störa bettringarna osv. Sen hålla tummarna att den passar!

Jag har ett GD träns till min häst. Köpte det för kanske 4-5 år sen till den hästen jag hade då, och sen fortsatte med det när jag köpte min nya. Det har hållt j*vligt bra måste jag säga, då jag inte är den som smörjer tränset 1 gång i månaden utan snarare 1 gång om året;)
Stör mig inte så mkt på flikarna vid bettringarna. Något som jag tycker är bra är att man kan ändra längden på nosremmen med, även om det är inte är så många hål, så gör det ju lite skillnad.
Rätt snygg och färgen på spännena har hållt rätt bra, har inte tränset ihopsatt utan var del för sig. :D

Jag var tvungen att laga ett till hål på undersidan av nosgrimman för oavsett hur löst man hade det på frontspännena så var det ändå tight där bak, så det är jag lite less på, men kvalitén klagar jag inte över.

marijaa skrev:
jag antar att du är sarkastisk fast den ser ju onekligen ut att kunna störa lite...
Ja det ser så ut, men det gjorde det inte.
Jag KUNDE ha skrivit i mitt inlägg med bilden: " Detta är första gången min häst har just detta tränset på sig och vi höll på att justera hennes utrustning så inspänningen är inte den slutgiltiga. Jag flyttade "pluppen" som håller fast nosgrimman med sidostycket högre upp samt släppte ett hål på sidostycket och drog det bak en bit i nacken."
Då du hade en hade en fundering över ett specifikt träns och jag hade tränset på bild så jag beslöt visa hur det såg ut.
Det föreföll sig aningen långsökt att ge en så uttömmande förklaring, därav mitt störiga svar;) .

/kristel, som faktiskt inte brukar vara såhär tyken:) och hoppas att ingen tagit anstöt av tykenhetsutbrottet.

Senast ändrad:

marijaa skrev:
tycker du det funkar bra? kvalité?
Jag tycker att det är ett prisvärt träns, jag är nöjd med det.
Håll bara koll på dendär plutten som håller ihop sidostycket och nosgrimman så den inte kanar fär långt ner, då hamnar det gärna nära ögat som du ser på min bild;) .
Jag gillar att man kan reglera nosgrimman så pass.

marijaa skrev:
japp, jag läste det... men frågan är ju hur den SKA sitta, när man haft olika one size som suttit på olika sätt.. blir bara lite föriundrad, ska jag mäta från mungipan, över nosryggen och till nästa mungip och sen dra av ett par cm :D eller hur ska jag mäta?

alltså nu upprepar jag mig kanske men detta inlägg skrev jag nyss:

det är snyggt men alla ni som har remont nosgrimma tänk på en viktig detalj...ringen på nosgrimman ska sitta INNAN bettringen(framför alltså) så att den inte stör eller ligger på...därför ska man mäta sin hästs mått över nosryggen finns massa olika mått och hööks säljer tydligen bara en "noslängd".

jag vet det eftersom jag fick köpa speciellt kort till min 19cm långt bara (de normala är typ 25cm långa) helts skulle jah behöver 18 men då får man specialbeställa.

som ni ser på bilderna så sitter den jäkla ringen till remoneten nästan på bettringen hela tiden.

alltså ska du mäta så att bettringen ligger fritt och bra utan att bli störd:

detta är en bild på min pålle och hans austund träns jag köpte på vm....love it så jäkla mjukt och bra kvalite alltså.
781916.jpg

här ser du hur det ska sitta med nosgrimman och det....här stör det inte..gämför med hööks bilder.

lycka till.

Köpte nyss en Àstund nosgrimma, och standarden låg på 22 cm. Vilket låg bra på pålle!
Viktigt att tänka på också är att remmen(arna?) över nosen ska ligga i en rak linje, 180 grader, det är därför man har den extra läderbiten mellan sidostycket och remmen över nosen så att det ska hålla sig rakt och inte ligga över luftvägarna.

Ett bra exempel är just Gullans nosgrimma.

Senast ändrad:

kristel skrev:
Jag tycker att det är ett prisvärt träns, jag är nöjd med det.
Håll bara koll på dendär plutten som håller ihop sidostycket och nosgrimman så den inte kanar fär långt ner, då hamnar det gärna nära ögat som du ser på min bild;) .
Jag gillar att man kan reglera nosgrimman så pass.

Nejdå, tar inte åt mig av din tykenhet :angel: Tycker egentligen inte heller om lösa kommentarer om saker som diskussionen inte handlar om. FAST, i detta fallet tycker jag nästan det är befogat, för det skulle ju kunna vara så att det här tränset var felkonstruerat och att det lätt hamnat nära ögat... Om du skrivit ovanstående kommentaren till din bild tror jag inte det uppstått något missförstånd från början...
Tack för svar och bild :)

Yeahnny skrev:
Köpte nyss en Àstund nosgrimma, och standarden låg på 22 cm. Vilket låg bra på pålle!
Viktigt att tänka på också är att remmen(arna?) över nosen ska ligga i en rak linje, 180 grader, det är därför man har den extra läderbiten mellan sidostycket och remmen över nosen så att det ska hålla sig rakt och inte ligga över luftvägarna.

Ett bra exempel är just Gullans nosgrimma.

jaha okej så den låg på 22 standarden jaja va rätt nära med 25 iaf haha men de sålde t.o.m 28 så det var stor skillnad mellan str.
min har iaf ovanligt liten nos:angel:

va bra att du tyckte exemplet va bra håller med tycker det syns rätt bra gillar det tränset det är enkelt men hållbart och stilrent.

va många träns du hade:d vilket gillar du/hästen bäst?

Liknande trådar

Utrustning Letar efter ett träns med remontnosgrimma som finns i x-full till vår nordsvensk. Enda kraven är egentligen att det ska finnas i svart...
Svar
16
· Visningar
1 815
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 724
Senast: Louiisee
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 461
Senast: Buck
·
Utrustning Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den! Jag fick för ett tag sedan ett träns av...
Svar
12
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka