Socialt, jobbrelaterat på fikapauser och utanför arbetstid (Utbruten från "Vad kommer du INTE att gå tillbaka till att göra när pandemin är över?")

Ett team behöver hjälpas åt att växeldra och bidra med input. Det är tungt att vara den mer extroverta som alltid ska se till att de som inte är med på fikan ändå vet vad som sker.
Det är din uppgift som chef att se till att alla får den information de behöver för att göra sitt jobb. Det är mycket bättre att ha regelbundna möten för sådant än att lita på att information sprids under och efter informella sammankomster som fika. Låt fikastunden vara paus och avslappning för alla, social samvaro för dem som vill och en ensam kopp kaffe för dem som vill, och samla teamet för möten när de behöver information.
 
Som chef förstår jag dock att du blir inkallad på sånt. En arbetsgrupp arbetar bättre ihop om de träffas och pratar.
OM det är av nån anledning till att man kommer ha kontor efter covid är det just denna, att få folk att interagera med varandra enklare. Och dessa saker sker på arbetstid och är därmed en arbetsuppgift som vilken annan som helst.

Möjligtvis om vi faktiskt jobbade ihop. Vilket vi inte gör. ;)
 
jag har inte nämnt "utanför arbetet" utan under arbetstid. Alkohol ska såklart aldrig vara ett tvång. Men en person som alltid drar sig undan, aldrig är med är oftast samma person som kanske uppfyller sina 5 uppgifter men aldrig gör nåt extra, aldrig kommer med ideér eller bidrar till sammanhållningen. Ett team behöver hjälpas åt att växeldra och bidra med input. Det är tungt att vara den mer extroverta som alltid ska se till att de som inte är med på fikan ändå vet vad som sker.

Sen är jag inte för 2 samlade fikor om dagen med fasta tider.

Fascinerande. Hos oss var det helt tvärt om. Jag var en av de mest kreativa personerna, som kom med flest idéer på hur man kan förbättra (vi jobbade med lean dvs ständiga förbättringar) och den person som så gott som alltid tillbringade ett par timmar/dag på fika bidrog aldrig med nåt när det kom till idéer eller sammanhållning. Hen snackade bara skit och dunkade ryggar sas. Men alla arbetsplatser är ju olika.
 
Det är din uppgift som chef att se till att alla får den information de behöver för att göra sitt jobb. Det är mycket bättre att ha regelbundna möten för sådant än att lita på att information sprids under och efter informella sammankomster som fika. Låt fikastunden vara paus och avslappning för alla, social samvaro för dem som vill och en ensam kopp kaffe för dem som vill, och samla teamet för möten när de behöver information.

Nu pratade jag inte om generell information utan det som sker när man pratar med varandra. Jag har heller inte pratat om att bli tvingad att umgås på lunch eller utanför arbetstid utan sånt som är förlagt på arbetstid.
 
AW är utanför arbetet. Lunch är utanför arbetet.

Att alkohol inte är ett tvång betyder inte att det inte uppstår sociala tryck för det. Det är aldrig ett uttalat tvång, men alltför ofta ett grupptryck som peppar på sånt här. Så det är jobbigt för de som inte vill säga nej i sociala situationer. Personligen bryr jag mig inte ett dugg om kollegors reaktioner på att jag inte vill supa med dem, men det finns folk jag känner som verkligen tycker detta är jobbigt. Man kan ju fråga sig varför supande måste förekomma när kollegor träffas?

Man ska inte behöva vara med på fikan för att förstå vad som sker i arbetet. Då misslyckas chefen. Fikat ska vara en paus från jobbet, socialt, trevligt, utan tvång och inte arbetstid.

Visst är det synd om nån person aldrig bidrar med input. Det är dock nått helt annat än vad vi pratar om. Känner till massvis med folk som alltid är med på AW, fika, sitter där på luncher utan att bidra med nått extra i arbetet.

Jag är väldigt extrovert, men jag försöker inte tänka att mina kollegor måste vara det. Eller att jag för den skull ska vilja umgås med folk jag inte gillar att umgås med.

Jag pratar om sådana tillställningar på arbetstid. Lite förvånad över att du inte förstår det sociala trycket runt handskakning och kramar men för alkohol?

Det handlar inte om ren information utan om det informella informationsutbytet, tankarna som startas när du får veta att kollegan du inte känner kan saker som skulle lösa de grejer du stör dig på i det dagliga arbetet. tex.

Arbete innebär mer än att utföra arbetsuppgift X.
 
Möjligtvis om vi faktiskt jobbade ihop. Vilket vi inte gör. ;)
Fascinerande. Hos oss var det helt tvärt om. Jag var en av de mest kreativa personerna, som kom med flest idéer på hur man kan förbättra (vi jobbade med lean dvs ständiga förbättringar) och den person som så gott som alltid tillbringade ett par timmar/dag på fika bidrog aldrig med nåt när det kom till idéer eller sammanhållning. Hen snackade bara skit och dunkade ryggar sas. Men alla arbetsplatser är ju olika.

Men om du aldrig pratar med dina kollegor hur ska du veta vilka LEANförbättringar som gynnar dem?
 
Jag pratar om sådana tillställningar på arbetstid. Lite förvånad över att du inte förstår det sociala trycket runt handskakning och kramar men för alkohol?

Det handlar inte om ren information utan om det informella informationsutbytet, tankarna som startas när du får veta att kollegan du inte känner kan saker som skulle lösa de grejer du stör dig på i det dagliga arbetet. tex.

Arbete innebär mer än att utföra arbetsuppgift X.
Vad menar du att jag inte förstår?

Vad är arbete utöver att utföra sina arbetsuppgifter? Kan du förklara lite närmre så är det lättare att förstå dig.
 
Vad menar du att jag inte förstår?

Vad är arbete utöver att utföra sina arbetsuppgifter? Kan du förklara lite närmre så är det lättare att förstå dig.

Det blir en definitionsfråga. Men arbetsuppgifter kan vara både sådana som är tydligt utdelade och sen finns en radda sådana som ingår på ett mer informellt vis för alla, utan att någonsin ingå som exempel i arbetsbeskrivningar. En del av dem kräver fysisk närvaro för att fungera bra, anser jag, och är det vi förlorar nu med "work from home". Det är viktigare än vad många tror i att hitta lösningar, förmedla information och bygga kultur.
 
Senast ändrad:
Som chef förstår jag dock att du blir inkallad på sånt. En arbetsgrupp arbetar bättre ihop om de träffas och pratar.
OM det är av nån anledning till att man kommer ha kontor efter covid är det just denna, att få folk att interagera med varandra enklare. Och dessa saker sker på arbetstid och är därmed en arbetsuppgift som vilken annan som helst.

Jag hade blivit galen om chefen tvingade mig att vara med på aws och fikor. Jag interagerar med mina kollegor på jobbet som en normal och trevlig person (tror jag i alla fall haha). Är med på både aws och fikor när jag har ork men ibland pallar jag inte. Då vill jag hellre sitta själv inne på mitt rum och dricka kaffe då jag kan bli så trött av socialiserande i perioder. Hade jag haft en chef som la sig i det hade jag velat sluta.
 
Jag hade blivit galen om chefen tvingade mig att vara med på aws och fikor. Jag interagerar med mina kollegor på jobbet som en normal och trevlig person (tror jag i alla fall haha). Är med på både aws och fikor när jag har ork men ibland pallar jag inte. Då vill jag hellre sitta själv inne på mitt rum och dricka kaffe då jag kan bli så trött av socialiserande i perioder. Hade jag haft en chef som la sig i det hade jag velat sluta.

Självklart "lägger sig chefen i" ditt beteende på arbetsplatsen? Sen pratar ingen om att alltid delta utan om att det finns behov för folk att träffas. Jag tycker pandemin tydligt visat på det, sett till utveckling, kulturbyggande osv.
 
Det blir en definitionsfråga. Men arbetsuppgifter kan vara både sådana som är tydligt utdelade och sen finns en radda sådana som ingår på ett mer informellt vis för alla, utan att någonsin ingå som exempel i arbetsbeskrivningar. En del av dem kräver fysisk närvaro för att fungera bra, anser jag, och är det vi förlorar nu med "work from home". Det är viktigare än vad många tror i att hitta lösningar, förmedla information och bygga kultur.

Vad är arbete som en anställd ska utföra som inte ingår i deras arbetsuppgifter? Vad menar du ingår i en anställds arbete som är "informellt" och inte med i de beskrivna arbetsuppgifterna för den anställde? Behövs exempel, tycker jag.
 
Självklart "lägger sig chefen i" ditt beteende på arbetsplatsen? Sen pratar ingen om att alltid delta utan om att det finns behov för folk att träffas. Jag tycker pandemin tydligt visat på det, sett till utveckling, kulturbyggande osv.
Väldigt svepande det där. Självklart lägger sin chefen i visst beteende, och lika självklart ska den inte lägga sig i precis allt.
Behov att träffas, sure, beror också helt på vad man gör. Ingen har väl sagt att man aldrig ska träffa en kollega nånsin ever?

Men vad har pandemin tydligt visat tycker du angående utveckling och kulturbyggande?
 
Vad är arbete som en anställd ska utföra som inte ingår i deras arbetsuppgifter? Vad menar du ingår i en anställds arbete som är "informellt" och inte med i de beskrivna arbetsuppgifterna för den anställde? Behövs exempel, tycker jag.

Att delta i fikarums- och korridorsdiskussioner, är ett exempel. Dvs diskussioner som inte är schemalagda. Att inte alltid vara med är inget problem alls, att aldrig vara med är ett stort problem.

Att hjälpa sina kollegor med problem de stöter på. Att visa att man bryr sig om sina kollegor. Att ge feedback till sina kollegor. Att hjälpa till att ta fram den där moppen när nån har lyckats spilla ned hela golvet och har problem att reda ut det. Att öppna dörren när det kommer besökare. På såna mindre företag jag jobbar på finns det tusentals små saker man förväntas bidra med, som inte står i arbetsbeskrivningen.
 
Att delta i fikarums- och korridorsdiskussioner, är ett exempel. Dvs diskussioner som inte är schemalagda. Att inte alltid vara med är inget problem alls, att aldrig vara med är ett stort problem.

Att hjälpa sina kollegor med problem de stöter på. Att visa att man bryr sig om sina kollegor. Att ge feedback till sina kollegor. Att hjälpa till att ta fram den där moppen när nån har lyckats spilla ned hela golvet och har problem att reda ut det. Att öppna dörren när det kommer besökare. På såna mindre företag jag jobbar på finns det tusentals små saker man förväntas bidra med, som inte står i arbetsbeskrivningen.
Vad menar du med "fikarumsdiskussion"? Du menar alltså att arbete skall diskuteras på fikaraster och att man som anställd därför ska delta i dessa? Eller menar du socialisering/bondande med kollegor _enbart_ ?

Hjälpa kollegor med problem är nått helt annat. Visa sig att man bryr sig är ett för vagt påstående att kommentera. Ge feedback är en del av det normala arbetet och hur man beter sig mot andra. Ingen av dessa saker har nått att göra med om man är på kontoret eller ej.

Öppna dörren för besökare är nått man rimligtvis gör som en del i sitt arbete när man är på plats, också inget som handlar om att vara på kontor eller ej.

Nej, det finns inte tusentals saker man ska göra utöver sin arbetsbeskrivning.
 
Bygga relationer med kollegorna är något man förväntas göra.
Detta görs oavsett man vill eller ej. Jobbar man med personer så bygger man per automatik en relation. Bra/dålig/svag/stark är en annan sak, förstås. Du kan liksom inte jobba med 10 personer och inte ha nån slags relation med nån av dem, det är omöjligt.
 
Detta görs oavsett man vill eller ej. Jobbar man med personer så bygger man per automatik en relation. Bra/dålig/svag/stark är en annan sak, förstås. Du kan liksom inte jobba med 10 personer och inte ha nån slags relation med nån av dem, det är omöjligt.

De som går på fikapauserna bygger ju bättre relationer med varandra. Den som väljer att inte göra det kommer oundvikligen hamna utanför. Något som inte gynnar ens jobb. OM man inte har ett jobb där man jobbar extremt avskilt ensamt utan nån form av samarbete med kollegor.
 
De som går på fikapauserna bygger ju bättre relationer med varandra. Den som väljer att inte göra det kommer oundvikligen hamna utanför. Något som inte gynnar ens jobb. OM man inte har ett jobb där man jobbar extremt avskilt ensamt utan nån form av samarbete med kollegor.
Ptja, de _kan_ göra det. Eller inte särskilt. Har varit med om båda situationerna på olika jobb. Oavsett så är fikaraster inte arbetstid, och ska inte behandlas som sådant. Det finns inga problem att arbeta med varandra på ett professionellt vis även om du inte sitter och kacklar med vissa personer på fikaraster. Jag har jobbat helt på distans med kollegor ett par år, och vi hade minst lika bra relationer som när jag jobbar på kontor ett par år med andra kollegor. Bättre, faktiskt. Det var inte som att vi aldrig pratade med varann liksom :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp