Bukefalos 28 år!

Sockerskatt

Jag tror inte han rökte under fläkten, men han rökte så mycket att röken tog sig den vägen också. Brukade känna när han öppnade ytterdörren att där var väldigt inrökt.
Det är viktigt att hantera sin rökning på ett sådant sätt att de positiva faktorerna överväger de negativa. Måttlighet är nog den främsta nyckeln där.

Men fortfarande: vad hade rimligen en hård linje ifråga om rökning från din sida gentemot grannen kunnat resultera i? Jag fattar inte det här att folk känner sig manade att ha moralistiska synpunkter på andras tobaks- eller matvanor.

(Inom parentes: plötsligt minns jag hur folk pratade om doft av vitlök på ungefär samma sätt som man nu talar om tobaksrök, för några decennier sedan. Jag uppfattade det redan då som ett sätt att uttrycka främliingsfientlighet. Mönstret är bekant på något vis.)
 
Jag håller med! Jag vill inte råka vara "den personen", så jag försöker förstå HUR man ska diskutera utan att trampa någon på foten. Iom att jag inte är/har varit överviktig själv så vet jag inte vad folk tar illa upp av. Förutom det som är självklart, folk är ju gärna idioter överlag.

Diskuterar man rökning så är jag riktigt hård. Det är ändå ett val man har gjort och det är den personens val att sluta. Då kan säkert rökaren ta illa upp. Men det handlar om ett beteende och det känns som en annan sak?

Övervikt är känsligt, men ett stort problem i dagens samhälle. Som bara ökar. Rökning håller väl sakta på att minska har jag för mig? Ytterligare en jämförelse som inte går att köra rakt av, men du förstår kanske hur jag tänker?
För mig blir denna diskussion så mkt dubbelmoral. Jag vet så många med fetma som själva ber om hjälp från vården men som inte får det. Folk är snabba på att säga att det är fruktansvärt att folk är feta idag. Men vad ska folk göra då?
Jag har vänner som själva säger att de kommer äta ihjäl sig. De känner själva att de inte klarar av det. Men dessa personer kan rabbla kalorier och vet exakt hur man ska göra. Men deras beroende kommer de inte ifrån. De får inte den hjälp som behövs.
Vården måste bli bättre på att hjälpa folk med fetma som har ätstörningar. Många av dessa är helt desperata.
Jag är så jäkla trött på folk som pratar om hur farligt övervikt är så länge man inte samtidigt erbjuder vård. Det känns som Det bara är för att ta billiga poänger. Folk ska vara normalviktiga men det får inte kosta samhället något.
 
.

Så bara för att man inte kan ändra på det personligen ska man hålla tyst? Då finns det ju massor av ämnen man inte kan prata om.
Tycker att man tystar ner självmord, men det är min personliga åsikt. Ex när det sker en dödsolycka i trafiken och det blir stora rubriker, sen visar det sig att det var självmord och det blir knäpptyst.
Tyst har jag aldrig sagt. Man kan prata om saker på olika sätt. Men ibland ligger en del okunskap bakom och det är väl då det kan bli tokigt. Och framförallt måste man ju överväga om det kan skapa negativa effekter även om man menade gott.

Gällande självmord så är det ju faktiskt olämpligt med ex rapportering i media eftersom det kan leda till en ökning. Så det är ju ett välgrundat och klokt beslut att inte rapportera så mkt i media.
 
Så om jag säger något som råkar vara uppenbart är det shaming? Det känns som en djungel, ska det vara helt tabu att ens prata om övervikt? Jag tycker att övervikt är ett samhällsproblem då många blir bevisat sjuka och diskuterar gärna lösningar på det. Men det blir shaming direkt?

Man löser inga problem om man inte får prata om dom, det gäller även, utan att jämföra, självmord till exempel. Det är det knäpptyst om, för det får man inte prata om! Hjälper det? Knappast..

Nu har jag ingen lösning på problemet övervikt, men tycker att det är viktigt att prata om, då det tillför hälsoproblem för många. Från hjärt-kärlsjukdom, till dåliga knän osv.

Mår man bara bra och är överviktig så ser jag inga problem med det.
Om du förklarar för en fet människa att det är ohälsosamt så är det självklart shaming iom att du utgår från att personen pga sin storlek är en idiot. Det är som om jag skulle sitta och förklara för dig att 1+1 är 2 som om du vore efterbliven och att du precis som oss feta blev lika idiotförklarad av resten av samhället också. Det är inte samma sak som att man inte får diskutera det, det får man - men det är väldigt ofta bara förtäckt fetthat som här och det är väldigt ovanligt att man i såna diskussioner lyssnar på oss som är feta och faktiskt har en insikt som diskussionsivrarna inte har. Jag vet inte hur många gånger jag fört fram fetthatet som en orsak till fetma tex, men det går liksom inte fram utan diskussionerna består i stort sett alltid av smala människor som moraliserar över att feta har en dålig livsstil och i stort sett ignorerar det som kan tänkas sabba deras världsbild med det lata fettot som lever på berg av snabbmat.

Jotack, jag är medveten om vilka hälsoproblem man kan få. Men som sagt - övervikt och fetma är två olika saker.
 
Vad uppnår man med momssänkning av ekologisk mat? Den subventioneras redan av staten o dessutom får kunderna betala dyrare än för konventionellt odlad mat. De enda det gagnar är hipsters som tror dom gör något för miljön genom att köpa sig fri från dåligt samvete.

När jag började köpa tex eko kaffe och bananer så gjorde jag det främst för att jag hört att arbetarna fick vada i de gifter som användes vid besprutning, vilket gjorde dem sjuka och gav kortare livslängd. Om det är helt sant är jag inte säker på men det var iaf inte för att vinna poäng eller känna mig duktig på något sätt som jag började köpa ekologiskt.
 
Jag skulle vilja att det handlade om den erbarmligt dåliga inställningen som finns till mat. Allt verkar gå ut på att få ner kaloriinnehållet istället för att äta god (om än näringstät) mat. Det shamas att använda fett i matlagningen, trots att fett i lagom mängd höjer smak mer än det höjer kalorivärdet. Det skrivs DRÄNKAS i grädde. Så då låter folk bli grädden i löksåsen och tar mer av lingonsylten. Summan av kaloriintaget blir troligen plus minus noll.
Jag möter så många ungdomar som lever på energidryck och skitmat. Dom är lika många smala som tjocka. Men trötta. Och så muskelsvaga så det är löljigt. Lär våra ungdomar att äta. Inte att låta bli.
 
Även om man inte kan göra jämförelsen rakt av, så förstår jag ändå inte riktigt vad du får ut av att vara "riktigt hård" när rökning diskuteras. Varför är det viktigt för dig att vara hård i den frågan? Vad ger det dig? Vad tror du att det tillför andra än dig?

Och sen då - oavsett om nu jämförelsen funkar eller inte - vad är det med övervikt som du finner det viktigt för dig att diskutera? Så vitt jag kan se av dina inlägg är det inte så att du besitter någon nämnvärd kunskap kring överviktsrelaterade frågor, och du har inte heller själv problem med övervikt enligt vad du skriver. Varför är det då viktigt för dig att diskutera övervikt? Vad gott kan komma ut av att du diskuterar den frågan?
Att jag är så pass hård när det kommer till rökning så var det en stor bidragande faktor till att min pappa fick en stroke innan han fyllde 50, vilket påverkade både hans och resten av familjen väldigt negativt. Konstruktivt eller ej, det är något jag har väldigt, väldigt svårt för. Och det påverkar folk i närheten som måste andas in röken.

Det är ett folkhälsoproblem och jag tycker att det är viktigt att såna diskuteras. Det kan lika gärna vara skräpmat, socker, rökning, nedskräpning eller andra miljö/samhällsproblem.
Vad har du för anledning att vara hård mot rökare, så länge du inte utsätts för deras rökning? Visst går det att sluta röka, jag gjorde det själv för 13 år sedan. Men jag vet också att många helt enkelt har så mycket annat att tas med i vardagen att rökslutet inte är en prioriterad fråga. Både rökning och fetma hänger till del ihop med socioekonomiska faktorer, därför bör man inte vara dömande.

Vad gäller övervikt och fatshaming så finns massor att lära av de på Buke som modigt brukar kliva fram som tjocka när saken diskuteras. Det finns en syn på dem i samhället som är häpnadsväckande, har jag insett när de berättat.
Svarade om rökning ovan.

När jag diskuterar på buke har jag ingen aning om vad dom jag diskuterar med väger, ser ut eller har för bakgrund. Det är jättebra att alla är med och diskuterar!
Varför vill du diskutera övervikt? Ämnet övervikt är i sig uttjatat, det är lite som att diskutera rökning som sådan, hur man beter sig, vad ett halsbloss är. Det som är befogat att diskutera är olika företeelser som kan vara relaterat till övervikt men utifrån just det fenomenet.

Diskuterar man utifrån att affärerna drunknar i kolhydratrika produkter, att folk sitter framför datorer och inte rör sig naturligt, hur en sockerskatt kan påverka sockerintaget så är det mycket mindre provocerande än att diskutera att feta överäter och borde låta bli.
Jag har aldrig sagt något om att feta borde äta mindre. Jag har sagt "övervikt" som exempel generellt. Och tycker att det är intressant att det verkar vara tabu att diskutera det.
För mig blir denna diskussion så mkt dubbelmoral. Jag vet så många med fetma som själva ber om hjälp från vården men som inte får det. Folk är snabba på att säga att det är fruktansvärt att folk är feta idag. Men vad ska folk göra då?
Jag har vänner som själva säger att de kommer äta ihjäl sig. De känner själva att de inte klarar av det. Men dessa personer kan rabbla kalorier och vet exakt hur man ska göra. Men deras beroende kommer de inte ifrån. De får inte den hjälp som behövs.
Vården måste bli bättre på att hjälpa folk med fetma som har ätstörningar. Många av dessa är helt desperata.
Jag är så jäkla trött på folk som pratar om hur farligt övervikt är så länge man inte samtidigt erbjuder vård. Det känns som Det bara är för att ta billiga poänger. Folk ska vara normalviktiga men det får inte kosta samhället något.
Vården har massor av förbättringar att göra! Håller med till 100%! Jag har aldrig sagt att det inte får kosta. Det är kanske sånt en diskussion kan leda till, tidningar diskuterat, en politiker lyfter det, det blir reserverat pengar i budgeten för forskning/mer vårdpengar osv!
Tyst har jag aldrig sagt. Man kan prata om saker på olika sätt. Men ibland ligger en del okunskap bakom och det är väl då det kan bli tokigt. Och framförallt måste man ju överväga om det kan skapa negativa effekter även om man menade gott.

Gällande självmord så är det ju faktiskt olämpligt med ex rapportering i media eftersom det kan leda till en ökning. Så det är ju ett välgrundat och klokt beslut att inte rapportera så mkt i media.
Jag visste faktiskt inte att det var olämpligt av den anledningen. Jag trodde att om man "vågade" prata mer om det så skulle det kunna leda till att det minskade på sikt. Hade tydligen fel!
Om du förklarar för en fet människa att det är ohälsosamt så är det självklart shaming iom att du utgår från att personen pga sin storlek är en idiot. Det är som om jag skulle sitta och förklara för dig att 1+1 är 2 som om du vore efterbliven och att du precis som oss feta blev lika idiotförklarad av resten av samhället också. Det är inte samma sak som att man inte får diskutera det, det får man - men det är väldigt ofta bara förtäckt fetthat som här och det är väldigt ovanligt att man i såna diskussioner lyssnar på oss som är feta och faktiskt har en insikt som diskussionsivrarna inte har. Jag vet inte hur många gånger jag fört fram fetthatet som en orsak till fetma tex, men det går liksom inte fram utan diskussionerna består i stort sett alltid av smala människor som moraliserar över att feta har en dålig livsstil och i stort sett ignorerar det som kan tänkas sabba deras världsbild med det lata fettot som lever på berg av snabbmat.

Jotack, jag är medveten om vilka hälsoproblem man kan få. Men som sagt - övervikt och fetma är två olika saker.

Jag nämnde tidigare, när jag diskuterar här så har jag ingen aning om vikten på den jag pratar med.:)

Tack för alla svar, tycker ni har intressanta åsikter!
 
Jag nämnde tidigare, när jag diskuterar här så har jag ingen aning om vikten på den jag pratar med.:)

Tack för alla svar, tycker ni har intressanta åsikter!
Givetvis inte, jag menade generellt sett i sånahär trådar, att feta inte lyssnas på av de som propsar på att få diskutera just oss.
I mitt fall får väl min avatar ses som en ledtråd dock :D
 
Givetvis inte, jag menade generellt sett i sånahär trådar, att feta inte lyssnas på av de som propsar på att få diskutera just oss.
I mitt fall får väl min avatar ses som en ledtråd dock :D
Haha! Jag har inte ens tittat så noga på den! :rofl: i och med att jag inte vet hur någon ser ut, som inte har en bild som avatar så är ni kropp- och ansiktslösa :D
 
#
Att jag är så pass hård när det kommer till rökning så var det en stor bidragande faktor till att min pappa fick en stroke innan han fyllde 50, vilket påverkade både hans och resten av familjen väldigt negativt. Konstruktivt eller ej, det är något jag har väldigt, väldigt svårt för. Och det påverkar folk i närheten som måste andas in röken.

Det är ett folkhälsoproblem och jag tycker att det är viktigt att såna diskuteras. Det kan lika gärna vara skräpmat, socker, rökning, nedskräpning eller andra miljö/samhällsproblem.

Svarade om rökning ovan.

När jag diskuterar på buke har jag ingen aning om vad dom jag diskuterar med väger, ser ut eller har för bakgrund. Det är jättebra att alla är med och diskuterar!

Jag har aldrig sagt något om att feta borde äta mindre. Jag har sagt "övervikt" som exempel generellt. Och tycker att det är intressant att det verkar vara tabu att diskutera det.

Vården har massor av förbättringar att göra! Håller med till 100%! Jag har aldrig sagt att det inte får kosta. Det är kanske sånt en diskussion kan leda till, tidningar diskuterat, en politiker lyfter det, det blir reserverat pengar i budgeten för forskning/mer vårdpengar osv!

Jag visste faktiskt inte att det var olämpligt av den anledningen. Jag trodde att om man "vågade" prata mer om det så skulle det kunna leda till att det minskade på sikt. Hade tydligen fel!


Jag nämnde tidigare, när jag diskuterar här så har jag ingen aning om vikten på den jag pratar med.:)

Tack för alla svar, tycker ni har intressanta åsikter!
#inteallarökare
 
När det gäller andra olyckor brukar det komma en uppföljning med en notis, typ föraren är misstänkt för brottet, halka på platsen tros vara orsaken... Jag pratar inte om en artikel eller liknande, men jag upplever att självmord aldrig nämns. Fast det här var ett totalt sidospår och inget vi behöver diskutera.
Här var ett dödsfall som först utreddes som mord, en person anhållen. Sen släpptes personen och i media skrevs nånting om att man kommit fram till att det inte ligger nåt brott bakom händelsen. Sen behöver verkligen inte allmänheten veta om det var olycka, självmord, överdos etc, det är privat liksom?
 
Din pappa också? :eek:

För min pappas del kan det ha handlat om en stilla stund. Vi var en tvåbarnsfamilj som bodde på 50 kvm (inget onormalt på den tiden) och han ville nog dra sig undan och göra tre goa grejer samtidigt, helt enkelt.
JA! Vi bodde ganska stort och hade ett gästrum bredvid den toaletten som han hade kunnat använda, lite avskilt från resten av huset, men det verkade vara röka på toan som var grejen. Han fick egentligen inte röka inomhus så mamma blev jättesur varje gång :laugh:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp