Bukefalos 28 år!

Sockerskatt

Det var det mest korkade jag hört. Kan ta min mamma som exempel. Hon är snart 60 år och har rökt sen i tonåren. Hon har under hela min uppväxt försökt sluta. Nikotinplåster och allt vad det är.
Nu senaste åren så har hon fått sömnapné och sover med en cpap-mask och har ett hjärtfel kopplat till detta. Hennes läkare har försökt hjälpa henne med nikotinplåster, tuggummin och några olika mediciner så hon ska kunna sluta. Har det hjälpt?
Nej. Jag har stått med henne som sällskap idag när vi varit och hälsat på och hon har rökt 2 cigg vid varje tillfälle. Hon kan inte sluta och är medveten om att hon kan trilla pinn när som helst. Men inte ens med livet som insats så klarar hon att sluta.
Exakt vad hade det hjälpt henne att säga åt henne att hon är dum i huvudet som röker när jag höll henne sällskap? Vet du, hon hade svarat mig att hon vet det. Hon hade sagt "Jag vet MM, jag vet det", och suckat hjälplöst.
Men tala om för henne att det är farligt att röka!


(Ironi)
 
Jag kan ärligt säga att man är dum i huvudet om man röker. Skulle aldrig säga åt en överviktig att hen var dum i huvudet om hen åt godis. Typ så.
Och jag kan ärligt säga att du resonerar väldigt omoget.

Mvh Mamma med kol och demens, pappa med två eller tre hjärtinfarkter, en bypassoperation, pacemaker, två strokes, en igenkalkad halsartär och demens. Allt skulle kunna vara mer eller mindre relaterat till att de rökte i många år. Men det är inget jag skyller på för att kunna sätta mig på andra som röker.
 
Jag kan möjligtvis tänka mig att det skulle vara bra om pengarna öronmärks till insatser för de överviktiga som önskar få hjälp och inte får det idag. Då tänker jag inte överviktsoperationer utan t.ex hjälp i form av psykologer, dietister och program där man kan träna i grupp och ha tillgång till både träning, någon form av expertis på träning och hur man bäst kommer igång och kanske även sjukgymnast. Det ska vara individanpassat utifrån den enskildes önskemål och behov och möjligheten till att prova på olika former av motion ska finnas. Allt inom sjukvårdens högkostnadsskydd så att inte ekonomi styr vem som kan få hjälp. Sen behöver självklart pengar skjutas till utöver de pengarna som sockerskatten ger.
 
Jag kan möjligtvis tänka mig att det skulle vara bra om pengarna öronmärks till insatser för de överviktiga som önskar få hjälp och inte får det idag. Då tänker jag inte överviktsoperationer utan t.ex hjälp i form av psykologer, dietister och program där man kan träna i grupp och ha tillgång till både träning, någon form av expertis på träning och hur man bäst kommer igång och kanske även sjukgymnast. Det ska vara individanpassat utifrån den enskildes önskemål och behov och möjligheten till att prova på olika former av motion ska finnas. Allt inom sjukvårdens högkostnadsskydd så att inte ekonomi styr vem som kan få hjälp. Sen behöver självklart pengar skjutas till utöver de pengarna som sockerskatten ger.

Men varför det? Varför kan folk inte få vara som dom är? Stör det dig att folk är överviktiga? Tar du för givet att en tjock person skulle behöva prata med en psykolog?
 
Men varför det? Varför kan folk inte få vara som dom är? Stör det dig att folk är överviktiga? Tar du för givet att en tjock person skulle behöva prata med en psykolog?
"om pengarna öronmärks till insatser för de överviktiga som önskar få hjälp och inte får det idag."
 
Att jag är så pass hård när det kommer till rökning så var det en stor bidragande faktor till att min pappa fick en stroke innan han fyllde 50, vilket påverkade både hans och resten av familjen väldigt negativt. Konstruktivt eller ej, det är något jag har väldigt, väldigt svårt för. Och det påverkar folk i närheten som måste andas in röken.

Det är ett folkhälsoproblem och jag tycker att det är viktigt att såna diskuteras. Det kan lika gärna vara skräpmat, socker, rökning, nedskräpning eller andra miljö/samhällsproblem.

Svarade om rökning ovan.

När jag diskuterar på buke har jag ingen aning om vad dom jag diskuterar med väger, ser ut eller har för bakgrund. Det är jättebra att alla är med och diskuterar!

Jag har aldrig sagt något om att feta borde äta mindre. Jag har sagt "övervikt" som exempel generellt. Och tycker att det är intressant att det verkar vara tabu att diskutera det.

Vården har massor av förbättringar att göra! Håller med till 100%! Jag har aldrig sagt att det inte får kosta. Det är kanske sånt en diskussion kan leda till, tidningar diskuterat, en politiker lyfter det, det blir reserverat pengar i budgeten för forskning/mer vårdpengar osv!

Jag visste faktiskt inte att det var olämpligt av den anledningen. Jag trodde att om man "vågade" prata mer om det så skulle det kunna leda till att det minskade på sikt. Hade tydligen fel!


Jag nämnde tidigare, när jag diskuterar här så har jag ingen aning om vikten på den jag pratar med.:)

Tack för alla svar, tycker ni har intressanta åsikter!
Det är alltså så viktigt för dig att få uttrycka dina ohanterliga känslor kring din pappas stroke, att du har hårda synpunkter på folks rökning OCH tycker att de är dumma i huvudet.

Varför ska rökare behöva hantera dina känslor?
 
Jag kan möjligtvis tänka mig att det skulle vara bra om pengarna öronmärks till insatser för de överviktiga som önskar få hjälp och inte får det idag. Då tänker jag inte överviktsoperationer utan t.ex hjälp i form av psykologer, dietister och program där man kan träna i grupp och ha tillgång till både träning, någon form av expertis på träning och hur man bäst kommer igång och kanske även sjukgymnast. Det ska vara individanpassat utifrån den enskildes önskemål och behov och möjligheten till att prova på olika former av motion ska finnas. Allt inom sjukvårdens högkostnadsskydd så att inte ekonomi styr vem som kan få hjälp. Sen behöver självklart pengar skjutas till utöver de pengarna som sockerskatten ger.
Vilket innebär att det blir en tjockisgrej och inte en hälsogrej, det här med sockerskatt.

Det är för övrigt max 2-5% som håller sin vikt i 5 år när de gått ner i vikt efter att ha haft fetma. Undantaget folk som opererats där resultaten är bra mycket mer bestående över tid. Är det viktminskning du önskar få till med alla dessa insatser så är det alltså redan dömt att misslyckas.

Jag håller med om att sånahär insatser ska finnas för de som vill (och det gör de redan till viss del), men inte riktat mot tjockisar och inte med en tjockisskatt som det ju blir i det här fallet.
 
Det är från inlägget du svarade på. Dvs att man tycker att det kanske skulle kunna vara ett bra förslag ifall pengarna skulle kunna öronmärkas för att kunna användas för att hjälpa personer som själva vill ha hjälp som nu inte får hjälp/tillräckligt med hjälp.
 
Men varför det? Varför kan folk inte få vara som dom är? Stör det dig att folk är överviktiga? Tar du för givet att en tjock person skulle behöva prata med en psykolog?
Nej det gör det inte däremot har jag mött många i mitt jobb som önskat den här typen av hjälp där vården inte haft resurser. Jag tror långt ifrån alla överviktiga behöver eller önskar hjälp.
 
Det är från inlägget du svarade på. Dvs att man tycker att det kanske skulle kunna vara ett bra förslag ifall pengarna skulle kunna öronmärkas för att kunna användas för att hjälpa personer som själva vill ha hjälp som nu inte får hjälp/tillräckligt med hjälp.

Ja, jag vet. Men jag förstod inte varför du citerade det till mig.
Jag håller med det som @gul_zebra i inlägget ovanför. Sluta fokusera på övervikt, det är så jäkla dumt!
 
Jag kan möjligtvis tänka mig att det skulle vara bra om pengarna öronmärks till insatser för de överviktiga som önskar få hjälp och inte får det idag. Då tänker jag inte överviktsoperationer utan t.ex hjälp i form av psykologer, dietister och program där man kan träna i grupp och ha tillgång till både träning, någon form av expertis på träning och hur man bäst kommer igång och kanske även sjukgymnast. Det ska vara individanpassat utifrån den enskildes önskemål och behov och möjligheten till att prova på olika former av motion ska finnas. Allt inom sjukvårdens högkostnadsskydd så att inte ekonomi styr vem som kan få hjälp. Sen behöver självklart pengar skjutas till utöver de pengarna som sockerskatten ger.
Men det resonemanget förutsätter väl att man slår fast att det är sockret som orsakat fetmaproblemet? Sådana klara samband tror jag inte finns, det är mer komplext än så.
 
Nej det gör det inte däremot har jag mött många i mitt jobb som önskat den här typen av hjälp där vården inte haft resurser. Jag tror långt ifrån alla överviktiga behöver eller önskar hjälp.

Men fortfarande - det behöver inte vara sockret som orsakar övervikten. Och om så vore, än sen då?
Självklart ska de personer som vill och behöver hjälp få hjälp.
 
Riktade insatser för att utbilda vårdpersonal i övervikt och fetma vore däremot inte helt fel med tanke på att många är så sjukt okunniga och insnöade i sina fördomar att folk dör av det. Om man nu prompt ska ha en sockerskatt för tjockisars skull alltså.

Jag tror dock inte det är för tjockisarnas skull, utan för alla smalisar/normisar som inte orkar leva i ett samhälle där det går runt pluffsiga människor :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp