Vad som borde göras är inte att beskatta något som det,
redan framförts igen och igen i tråden, inte har något visat samband med övervikt/fetma. Vad som ska göras är att sluta vara så förbannat 'orolig' upphetsad och stressad av något som inte har med personen ifråga att göra! Vad som ska göras är att sluta med kroppsfixeringen som numera finns i alla socionomiska och åldersgrupper.
Min systerdotter när hon var elva, helt normalviktig, äter bra. Ekologiskt, herregud vad mycket ekologiskt som den äkta vegetariska kulturtant på Södermalm min syster är. Inget ont menat om vare sig Södermalm, kulturtanter eller vegetarianer!

. Hon har otroligt bra kondis men får av skolsköterskan höra att hon är överviktig enligt någon kurva SSK hade och borde gå ner i vikt. Fick min systerdotter att ha ångest över sin vikt länge, hon brukade sitta och peta sig själv i magen, vilja banta och fråga sin mamma varför hon inte var lika smal - syster som fö är underviktig - försökte förklara att hon inte var överviktig alls och åt bra mat. Sedan var det extra löjligt eftersom båda föräldrarna är långa och helt naturligt i en växtperiod så ändrades kroppsformen utan att SD gjorde någonting annorlunda.
Alla som mår dåligt psykiskt och fysiskt av sin kroppsform ska få den hjälp och stöd de behöver. Pengarna tar vi, inte genom sockerskatt, utan från militären. Det räcker och blir över

Ingen ska behöva må dåligt, överviktiga, underviktiga, feta, av sin kropp eller dömas för sitt utseende.
Edit: Apropå ekologiskt, jag lovade att baka havrekakor med choklad och valnötter till systerdotters någonting och syster ringer och säger att jag måste köpa ekologisk choklad.