Bukefalos 28 år!

Sockerskatt

Jag tror dock inte det är för tjockisarnas skull, utan för alla smalisar/normisar som inte orkar leva i ett samhälle där det går runt pluffsiga människor :D
Där har du en poäng! Får sätta kaninöron runt "för tjockisars skull" :cautious: Fast vore det inte bättre då att inte ha sockerskatt? Om vi skippar det och således inte har pengar till utbildning av vårdpersonal så kan ju tjockisar fortsätta dö i oupptäcka hjärntumörer istället, mycket mer effektivt! :idea:
 
Där har du en poäng! Får sätta kaninöron runt "för tjockisars skull" :cautious: Fast vore det inte bättre då att inte ha sockerskatt? Om vi skippar det och således inte har pengar till utbildning av vårdpersonal så kan ju tjockisar fortsätta dö i oupptäcka hjärntumörer istället, mycket mer effektivt! :idea:

Det tycker jag att vi kör på! :D
 
Men fortfarande - det behöver inte vara sockret som orsakar övervikten. Och om så vore, än sen då?
Självklart ska de personer som vill och behöver hjälp få hjälp.
Tvärtom. Övervikt har blivit vanligare. Konsumtionen av socker har inte ökat under den tiden. Det talar inte för att sockret är orsaken.

Konsumtionen av kött och mejeriprodukter har däremot ökat rejält.
 
Tvärtom. Övervikt har blivit vanligare. Konsumtionen av socker har inte ökat under den tiden. Det talar inte för att sockret är orsaken.

Konsumtionen av kött och mejeriprodukter har däremot ökat rejält.

Men stör det dig? Övervikt är fortfarande inte något som stör andra eller ens individen själv.
 
Men stör det dig? Övervikt är fortfarande inte något som stör andra eller ens individen själv.
Nej. Naturligtvis stör andras vikt mig inte. Det bör framgå av mina inlägg om fat shaming, om inte annat.

Det inlägg du citerar instämde i vad du själv skrev, och som jag citerade.
 
Vad som borde göras är inte att beskatta något som det, redan framförts igen och igen i tråden, inte har något visat samband med övervikt/fetma. Vad som ska göras är att sluta vara så förbannat 'orolig' upphetsad och stressad av något som inte har med personen ifråga att göra! Vad som ska göras är att sluta med kroppsfixeringen som numera finns i alla socionomiska och åldersgrupper.

Min systerdotter när hon var elva, helt normalviktig, äter bra. Ekologiskt, herregud vad mycket ekologiskt som den äkta vegetariska kulturtant på Södermalm min syster är. Inget ont menat om vare sig Södermalm, kulturtanter eller vegetarianer! ;). Hon har otroligt bra kondis men får av skolsköterskan höra att hon är överviktig enligt någon kurva SSK hade och borde gå ner i vikt. Fick min systerdotter att ha ångest över sin vikt länge, hon brukade sitta och peta sig själv i magen, vilja banta och fråga sin mamma varför hon inte var lika smal - syster som fö är underviktig - försökte förklara att hon inte var överviktig alls och åt bra mat. Sedan var det extra löjligt eftersom båda föräldrarna är långa och helt naturligt i en växtperiod så ändrades kroppsformen utan att SD gjorde någonting annorlunda.

Alla som mår dåligt psykiskt och fysiskt av sin kroppsform ska få den hjälp och stöd de behöver. Pengarna tar vi, inte genom sockerskatt, utan från militären. Det räcker och blir över :sneaky: Ingen ska behöva må dåligt, överviktiga, underviktiga, feta, av sin kropp eller dömas för sitt utseende.

Edit: Apropå ekologiskt, jag lovade att baka havrekakor med choklad och valnötter till systerdotters någonting och syster ringer och säger att jag måste köpa ekologisk choklad. :angel:
 
:banghead: på dig själv du som envisas med att förutsätta att alla fungerar som du.
Tror du på riktigt att ingen överviktig störs av det själv?
Jag skulle tro att de flesta överviktiga faktiskt störs mest av alla av olika skäl.

Det har jag aldrig envisats med.

Men jo, såklart att många tjocka personer mår dåligt. Jag tror inte att någon skulle välja att vara tjock om det hade gått att välja. Varför välja att inte passa in? Det är ju mycket trevligare att få vara som en är utan att ständigt bli kritiserad och dömd utifrån ens tjocklek.
Men att störa sig på själva fettet? Nej, jag tror inte att många gör det. Inte egentligen. Men eftersom samhället är som det är så är det inte speciellt konstigt att alla (ja, tjock som smal) stör sig på tjocka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp