Sockerskatt

Vad har det gett för effekter där man infört socker/läskskatt? Har hälsan blivit bättre?

https://www.nordicnutritioncouncil.com/sockerskatt-pa-lask-kan-radda-liv/

Punktskatter mot vissa livsmedel verkar effektivare. Som ex Läsk.

"Danmark har tidigare provat att införa en fett- och sockerskatt som gjorde att produkter som glass, fikabröd, färdigmat och charkvaror blev dyrare. Den fick emellertid inte danskarna att handla mindre feta och söta livsmedel. Istället valde många att köpa billigare produkter med samma socker- och/eller fetthalt, eller så sparade man in på grönsaker och frukt. "
 
https://www.nordicnutritioncouncil.com/sockerskatt-pa-lask-kan-radda-liv/

Punktskatter mot vissa livsmedel verkar effektivare. Som ex Läsk.

"Danmark har tidigare provat att införa en fett- och sockerskatt som gjorde att produkter som glass, fikabröd, färdigmat och charkvaror blev dyrare. Den fick emellertid inte danskarna att handla mindre feta och söta livsmedel. Istället valde många att köpa billigare produkter med samma socker- och/eller fetthalt, eller så sparade man in på grönsaker och frukt. "
"Men söta drycker omfattar inte bara läsk och saft, utan även fruktjuice. Den amerikanska fetmaläkaren Robert Lustig kallar juice för rena giftet och anser att den är värre än läsk eftersom den innehåller mer fruktos." Så fruktskatt eller är det ok om man pressar frukten själv hemma och det är bara den färdigpressade som ska beskattas?
 
Nja, då måste vi förbjuda bilåkande, sporter osv. För inte ska väl folk som inte kör bil/sportar behöva betala för att folk är med i olyckor?
Hur tänkte du nu? :confused:
Bilåkande kan vi inte förbjuda. Då skulle samhället stanna.
Sporter gynnar hälsan. Även om man kan ifrågasätta vissa extremsporter och ridsporten tex.
 
Det vore ju inte en nackdel för folkhälsan i stort om bra/nyttig mat var billigare och "dålig"/onyttig mat var dyrare, vilket ju inte direkt är fallet i nuläget.
Att bra mat skulle vara dyrt/dyrare tycker jag inte riktigt är sant, det beror på hur man jämför.
 
"Men söta drycker omfattar inte bara läsk och saft, utan även fruktjuice. Den amerikanska fetmaläkaren Robert Lustig kallar juice för rena giftet och anser att den är värre än läsk eftersom den innehåller mer fruktos." Så fruktskatt eller är det ok om man pressar frukten själv hemma och det är bara den färdigpressade som ska beskattas?
Om man nu skulle genomföra en sådan skatt så antar jag att man skulle titta på hur mycket socker/mängd då det skulle vara ganska skalbart mot problemfaktorn.
 
@Hero
Du frågade tidigare varför folk är mer överviktiga idag mot 70-talet. Jag gjorde en snabb googling och fick upp ett antal förslag;
-Samhället är mer stressigt (mindre tid till att laga mat själv från grunden utan mer mat köps färdig samt mer bil och bussåkande istället för att promenera/cykla.)
-Ökad medvetenhet om faror/mindre tid vilket gör att barn skjutsas mer istället för att promenerar till skola/aktivitet
-föroreningar och bekämpningsmedel kan ändra hormonella processer som påverkar vikten.
-receptbelagda läkemedel såsom antidepressiva medel främjar viktökning.
-Sötningsmedel trigger hunger
-ökade öppettider/ cafékultur vilket gör att vi har tillgång till mat/socker stor del av dygnet

Finns säkert många fler studier/ andra ideer.
 
Beroende på hur du hanterar livsmedlet så går ju socker/mängd upp eller ned, hur gör man då?
Hur man gör? Man beskattar dryck efter sockermängd om någon sedan behandlar den så får det väl vara så. Tror du att det skulle bli ett stort problem med folk som går hem och reducerar fruktjuice för att få upp sockerkoncentrationen?
 
@Hero
Du frågade tidigare varför folk är mer överviktiga idag mot 70-talet. Jag gjorde en snabb googling och fick upp ett antal förslag;
-Samhället är mer stressigt,
-mindre tid till att laga mat själv från grunden utan mer mat köps färdig,
-Ökad medvetenhet om faror vilket gör att barn skjutsas mer istället för att promenerar till skola/aktivitet
-föroreningar och bekämpningsmedel kan ändra hormonella processer som påverkar vikten.
-receptbelagda läkemedel såsom antidepressiva medel främjar viktökning.
-Sötningsmedel trigger hunger
-ökade öppettider/ cafékultur vilket gör att vi har tillgång till mat/socker stor del av dygnet

Finns säkert många fler studier/ andra ideer.

De två översta punkterna skulle kunna kopplas till att samhället blivit mer jämställt(feminism).
Men en sån diskussion känner jag inte för att starta.

Men alla låter rimliga. Särkligen är det flera bidragande orsaker och inte bara socker konsumtion. Även om jag tror den är rätt central.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp