Sockerskatt

Är inte det ganska tydligt redan idag då?
Kolla innehållsförteckningen ? Ska det behövas varningskyltar ?
Eftersom jag ofta handlar åt en kolhydratfobiker vet jag att det krävs ganska mycket ansträngning att leta reda på hur många procent sockerarter en produkt innehåller. En snabb blick på förpackningen eller prisskylten utan att behöva glasögon tycker jag vore rimligt. Och det är inte varningsskyltar det är handlar om utan information. Kan tänka mig situationer där kunden vill ha den sötaste produkten.

Mindre tid syftar på att folk jobbar mer idag antagligen för att kvinnor inte var ute lika mkt på arbetsmarknaden som idag. Dvs mindre fritid idag och då lägger man inte den på matlagning.
Jag tror som sagt att det är mer att man hellre gör något annat och har alternativen. Om det bara var kopplat till tid så skulle personer som tränar ha ännu sämre matvanor eftersom även träningen tar tid.

Mindre tid syftar på att folk jobbar mer idag antagligen för att kvinnor inte var ute lika mkt på arbetsmarknaden som idag. Dvs mindre fritid idag och då lägger man inte den på matlagning.

Detta tror jag absolut är ett skäl till att vi har sämre matvanor och äter mer halvfabrikat, där vi inte har koll på vad innehållet består av. Jag behöver inte gå längre än till mig själv eller den turen som går förbi McDonalds strax efter att folk slutat jobbet. Köerna ringlar långa.

Okynneskorven på väg hem, när man ändå tankar på macken. All läsk som konsumeras till måltider.

Det är väl ingen hemlighet att det är ett problem att vi äter för mycket socker? Främst vet vi inte allt socker vi stoppar i oss, titta bara på bröd. Det är jättesvårt att hitta osötat bröd i butikerna.

Känns som att någon är på riktigt grälsjukt humör idag när man både startar en tråd om hur hemskt övervikt är och dessutom passar på att slänga in både ridsporten och feminismen som bovar. Suck, så tröttsamt och genomskinligt.

Nej, eftersom jag inte vill starta några gräl så sa jag uttryckligen att jag inte vill ha diskussionen. Men ändå fortgår den.

Jag tror att fetma (och i viss mån övervikt) oftast är baserat på ätstört beteende. Inte pga att det är billigt. Skulle dessa människor börja må bättre bara för att skatten höjs? Knappast.
Jag tror övervikten speglar måendet generellt bland oss människor. Vi mår sämre (mer stressade) vilket gör att vi äter sämre. Dels för att hinna/vi inte orkar och dels för att socker trots allt ger en belöning i sinnet. Om än tillfälligt. Så nej, jag tror inte på nån sockerskatt. Jag tror på ett bättre utbud av nyttig färdigmat (faktiskt) och att börja fundera på varför vi är så stressade och jobba med det i första hand.

Jag tror övervikten speglar måendet generellt bland oss människor.
Sant.
Vi mår sämre (mer stressade) vilket gör att vi äter sämre.
Sant att stress kan göra att vi äter sämre.

Dels för att hinna/vi inte orkar och dels för att socker trots allt ger en belöning i sinnet. Om än tillfälligt. Så nej, jag tror inte på nån sockerskatt. Jag tror på ett bättre utbud av nyttig färdigmat (faktiskt) och att börja fundera på varför vi är så stressade och jobba med det i första hand.

Varför är folk så stressade ? Varför är vi mer stressade idag än på -70 talet ? Varför mår vi sämre ?

Verkligen! Det verkar vara normalviktiga ickerökare som värnar om folkhälsan där ANDRA drar ner på hälsostatistiken.

Man kan visserligen vara både intresserad av och bekymrad för folkhälsan som frisk. Själv är jag väldigt oroad för den ökade psykiska ohälsan, men det är väl för att det ligger mig och mina erfarenheter nära. Jag tycker också det är kul att se att rökningen minskat. Det som är alarmerande är ju just när personer pratar om hälsorisker hos överviktiga och utesluter annan folkohälsa som dessutom är betydligt allvarligare, då får jag riktiga fettförakt-vibbar. Ännu värre när man pratar om att vi som smala ska betala fetas vård :banghead: Feta betalar väl också skatt, för det första, och för det andra har de fått betala för min vård som både utbränd och deprimerad.

Nej, det luktar fat-shaming långa vägar.

Man kan visserligen vara både intresserad av och bekymrad för folkhälsan som frisk. Själv är jag väldigt oroad för den ökade psykiska ohälsan, men det är väl för att det ligger mig och mina erfarenheter nära. Jag tycker också det är kul att se att rökningen minskat. Det som är alarmerande är ju just när personer pratar om hälsorisker hos överviktiga och utesluter annan folkohälsa som dessutom är betydligt allvarligare, då får jag riktiga fettförakt-vibbar. Ännu värre när man pratar om att vi som smala ska betala fetas vård :banghead: Feta betalar väl också skatt, för det första, och för det andra har de fått betala för min vård som både utbränd och deprimerad.

Nej, det luktar fat-shaming långa vägar.

Ja, det går ju liksom inte att välja själv vad ens skattepengar ska gå till... då slutar ju samhället fungera helt.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka