Sockerskatt

Sant.

Sant att stress kan göra att vi äter sämre.

Varför är folk så stressade ? Varför är vi mer stressade idag än på -70 talet ? Varför mår vi sämre ?

Det är nått jag funderar mycket på. Vi jobbar inte mer än förr. Dock har vi oftast ett mer stillasittande jobb, vilket nog ökar stressnivåerna. Vi har generellt högre krav på samhället och eftersom det är vi alla som är samhället, så ökar pressen på oss. Både från andra och oss själva. Sen har säkert internet en stor del i det hela, pga den ständiga uppkopplingen har vi möjlighet/blir tvingade att jämföra oss med andra hela tiden.

Typ.

Ännu värre när man pratar om att vi som smala ska betala fetas vård :banghead: Feta betalar väl också skatt, för det första, och för det andra har de fått betala för min vård som både utbränd och deprimerad.

Nej, det luktar fat-shaming långa vägar.

Nu läser du dåligt.
Det om vården var inget jag menade. Det var som ett svar till hur verklighetsfrånvänt hennes resonmang om att införa skatt på sporter. Lika som mitt var.

Nu läser du dåligt.
Det om vården var inget jag menade. Det var som ett svar till hur verklighetsfrånvänt hennes resonmang om att införa skatt på sporter. Lika som mitt var.

Nu pratade jag visserligen om den här diskussionen överlag och inte enbart i denna tråd. Smala som betalar fetas vård är ett argument jag hört tidigare, likväl som icke-rökare som betalar rökares vård osv.

Alltså. Det här måste ju vara något av det bästa jag läst idag. Att feminismen är en anledning till att folk idag är feta?! :rofl::rofl:

I så fall är det troligare att patriarkatet är en anledning till det...

Tänker inte gå in i diskussionen.
Men du likade faktist den personen som erkände följande

Ja jag tror absolut vissa punkter handlar om att kvinnor inte finns hemma på samma sätt idag som för 50 år sedan.

Sån din kommentar känns väldigt ologisk. Mer än att du vill förlöjliga.

Nu pratade jag visserligen om den här diskussionen överlag och inte enbart i denna tråd. Smala som betalar fetas vård är ett argument jag hört tidigare, likväl som icke-rökare som betalar rökares vård osv.

Diskussionen pga att jag startade tråden eller pga att du inte tror på sockerskatt ?

Jag tror att fetma (och i viss mån övervikt) oftast är baserat på ätstört beteende. Inte pga att det är billigt. Skulle dessa människor börja må bättre bara för att skatten höjs? Knappast.
Jag tror övervikten speglar måendet generellt bland oss människor. Vi mår sämre (mer stressade) vilket gör att vi äter sämre. Dels för att hinna/vi inte orkar och dels för att socker trots allt ger en belöning i sinnet. Om än tillfälligt. Så nej, jag tror inte på nån sockerskatt. Jag tror på ett bättre utbud av nyttig färdigmat (faktiskt) och att börja fundera på varför vi är så stressade och jobba med det i första hand.

Fetma och övervikt behöver absolut inte vara baserat på ätstörningar. Och att vara tjock är inte = må dåligt.
Men håller med om att utbudet av nyttigare färdigmat skulle vara toppen, oavsett om folk är tjocka eller inte så är ju nyttig mat bättre.

Sockerkonsumtionen i Sverige har minskat sedan 60-talet, enligt Livsmedelsverket. Om jag inte fattar deras kurvor helt fel.
Fast den har så klart också ändrats. Vi köper mindre socker i paket, men det följer med mer socker med färdiga produkter.

Något som jag uppfattar som väldigt synligt i vanliga livsmedelsaffärer, är att konsumtionen av fett har ökat rätt mycket på senare år.

Fetma och övervikt behöver absolut inte vara baserat på ätstörningar. Och att vara tjock är inte = må dåligt.
Men håller med om att utbudet av nyttigare färdigmat skulle vara toppen, oavsett om folk är tjocka eller inte så är ju nyttig mat bättre.

Jag har inte påstått det du skriver heller.

Fast den har så klart också ändrats. Vi köper mindre socker i paket, men det följer med mer socker med färdiga produkter.

Något som jag uppfattar som väldigt synligt i vanliga livsmedelsaffärer, är att konsumtionen av fett har ökat rätt mycket på senare år.
Jag tror det hör ihop med LCHF och olika dieter.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka