Bukefalos 28 år!

söka jobb som personlig assistent

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag behöver ha ett jobb för att få upp min inkomst, då jag just nu bara pluggar på halvfart.
Har hittat ett jobb som personlig assistent som jag funderar på att söka, men jag har ingen varken utbildning eller erfarenhet av omvårdnad - annat än att ta hand om mina egna barn och det är ju långt ifrån samma sak!

HUR bör man skriva i ett personligt brev att man saknar utbildning och erfarenhet, men är beredd att ge jobbet en chans om personkemin mellan mig och brukaren fungerar? Någon som har nåt bra tips?

Personliga brev är min stora ångest och jag vet ju egentligen inte ens om det är ett jobb som passar mig. Men jag är beredd att ge det en chans, som sagt. Platsannonsen har varit ute rätt länge och tjänsten borde varit tillsatt redan, men den ligger ju kvar fortfarande så...
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Sökes det personlig assistent till en speciell brukare, kan du i annonsen utläsa något om kön, ålder, intressen? Det brukar i så fall många gånger även framgå i annonsen vad brukaren söker och det är i regel brukaren/anhöriga/ombud som utser vem som ska kallas på intervjun.

Är annonsen mer allmän är det högst troligt ett företag eller kommun som är i behov av flera assistenter eller löpande rekrytering. Då gäller det väll mer att du visar att du är lättlärd, vetgirig, bra bemötande, ansvarfull, respektfull (som alla andra jobb) m.m. Dock tror jag att det i det senare fallet är mycket svårare att bli anställd utan omvårdnadsutbildning. Som personlig assistent är det ju inte alls ovanligt att utföra hsl-insatser och då måste du vara utbildad.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Har påbörjar mitt sjunde år som PA. Har varit med vid rekrytering och har haft en mängd olika brukare. Omvårdnadsprogram är absolut inget måste. Även brukare med respirator osv har sällan assistenter som har omvårdnadsutbildning. Det ses som ett plus, men aldrig ett måste.

Skickar du länk till jobbannonsen till mig så kan jag se om jag kan hjälpa dig :)
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Sökes det personlig assistent till en speciell brukare, kan du i annonsen utläsa något om kön, ålder, intressen? Det brukar i så fall många gånger även framgå i annonsen vad brukaren söker och det är i regel brukaren/anhöriga/ombud som utser vem som ska kallas på intervjun.
ja, allt det där framgår av annonserna (hittade en till på samma bolag)
Har påbörjar mitt sjunde år som PA. Har varit med vid rekrytering och har haft en mängd olika brukare. Omvårdnadsprogram är absolut inget måste. Även brukare med respirator osv har sällan assistenter som har omvårdnadsutbildning. Det ses som ett plus, men aldrig ett måste.

Skickar du länk till jobbannonsen till mig så kan jag se om jag kan hjälpa dig :)
tack för erbjudandet, kanske gör så. :)
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Det är så gott som alltid personkemin som är det viktigaste och att du som assistent är mån om din brukare.

Det brukar ju stå i annonsen vad de har för kriterier på dem som söker jobbet.

Själv har jag jobbat i det här yrket i snart 20 år. Och man har alltid behov av vikarier som t ex som du studerar och vill dryga ut kassan genom att jobba helger och lediga dagar.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Jag har jobbat som PA hos flera olika brukare. Utan någon som helst vårdutbildning. Även fler brukare med stora vårdbehov, mediciner osv.
Personkemin är oftast det viktigaste som näms ovan! Sedan får man lära sig på plats, får delegeringar osv. Hittar man brukare som man trivs med är det ett väldigt trevligt jobb!

Lycka till!
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Ska man skriva typ "jag saknar formell utbildning, men..."?
Jag vet ju inte ens om det är ett jobb för mig, ska jag formulera detta på något sätt eller ska jag ändå bre på med hur rätt jobbet nog är för mig?
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Fast att du saknar formell utbildning ser de ju när du skickar dina betyg. Skriv vad du är bra på och vad du har för intressen. Du ska ju vara med en person som behöver ditt stöd och då är det ju ett stort plus att du delar eller i alla fall har förståelse för den människans intressen. Jag känner några som har varit aktuella som personlig assistent just för att de är hästintresserade t ex. Brukaren (hemskt ord) hade häst eller gick på ridskola och behövde hjälp med en del kring hästen, många törs ju inte ens gå nära så stora djur.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Precis!
ameo, jag håller med keramin - skriv mer om dig själv. Strunta i det som kommer fram tydligt i CV/meritförteckning.

Jag har jobbat som PA i många år, utan akademisk utbildning inom det området, men med stor vana av olika handikapp och behov, olika arbetsmetoder, olika sjukdomar och diverse interna utbildningar. I alla mina arbetsgrupper har det viktigaste inte varit vilken utbildning man har, utan hur man fungerar i sin roll, i gruppen och tillsammans med brukaren. Det finns grupper där det krävs t ex undersköterskeutbildning eller autism-utbildning, men det är långt ifrån alla.

Så sök du! Och våga berätta om vem DU är. :)
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Jag behöver ha ett jobb för att få upp min inkomst, då jag just nu bara pluggar på halvfart.
Har hittat ett jobb som personlig assistent som jag funderar på att söka, men jag har ingen varken utbildning eller erfarenhet av omvårdnad - annat än att ta hand om mina egna barn och det är ju långt ifrån samma sak!

HUR bör man skriva i ett personligt brev att man saknar utbildning och erfarenhet, men är beredd att ge jobbet en chans om personkemin mellan mig och brukaren fungerar? Någon som har nåt bra tips?

Personliga brev är min stora ångest och jag vet ju egentligen inte ens om det är ett jobb som passar mig. Men jag är beredd att ge det en chans, som sagt. Platsannonsen har varit ute rätt länge och tjänsten borde varit tillsatt redan, men den ligger ju kvar fortfarande så...


Som personlig assistent kan det ofta vara ganska oviktigt med utbildning och erfarenhet. Bara för att man inte har erfarenheter av att jobba som personlig assistent så betyder det ju inte att man helt saknar erfarenheter som man har nytta av i PA-jobbet och som gör en till en bra PA.

När jag fick mitt första PA-jobb hade jag varken utbildning eller efterenhet från vård och omsorg. Däremot så hade jag jobbat som simlärare och hade däremot stor erfarenhet av att ta ansvar för andra människor, i jobbet var även pedagogik, kreativitet och flexibilitet viktigt och det kan man ju behöva i PA-jobbet också.
Jag hade även jobbat i reception och i det jobbet var det viktigt att vara stresstålig, ha en ängels tålamod och vara bra på att bemöta folk. Det är också erfarenheter och egenskaper som är jättebra att ha i PA-jobbet.

Sen var jag också intresserad av just det syndrom som den brukaren hade pga att min granne hade fått en dotter med samma syndrom, vilket hade inspirerat mig till att skriva en uppsats om just det. Så det gjorde väl en hel del också att jag kunde visa att jag faktiskt var intresserad.


Det viktigaste när det gäller personliga brev är att lägga fram exempel och visa med fakta och inte bara påståenden.
Lyft fram dina personliga egenskaper och intressen som du tror kan vara av vikt. Ofta ser man att de skriver att det är mycket utevistelse, då kan man ju berätta om att man har en hund eller häst som ger en mycket tid i naturen i ur och skur.
Att ge exempel gör det dels mycket personligare och dels mycket mer intressant och trovärdigt. Vem som helst kan skriva att "jag är social och flexibel" (vilket ju är väldigt inne att skriva) men genom att ge exempel på situationer då du måste vara extra social och flexibel ger det en mycket bättre bild av dig som person och är ju hela syftet med det personliga brevet.

Däremot bör du inte berätta att du inte vet om det är rätt jobb för dig, det tar dig ingen vart. Skulle du bli ombedd att komma till intervju så fundera ut frågor i förväg och fråga massor, känn efter och ta det som det kommer. Känns det inte rätt när du träffat personen så avböj då, det är inget konstigt. Ibland så funkar det bara inte, och gör det inte det så var inte rädd för att söka något annat, du kanske funkar bättre med en annan brukare.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Ska man skriva typ "jag saknar formell utbildning, men..."?
Jag vet ju inte ens om det är ett jobb för mig, ska jag formulera detta på något sätt eller ska jag ändå bre på med hur rätt jobbet nog är för mig?

Jag hade inte skrivit rakt ut att jag saknar den utbildningen. Lyft fram det du har istället, de ser ju ändå i meritförteckningen att det saknas. De kommer säkert fråga om det ändå när/om du pratar med dem och då är det bara att svara ärligt men positivt.

En del brukare med stora vårdbehov kräver dock en viss utbildning, men det är ju långt ifrån alla.



Vill du ha hjälp med ditt personliga brev så kan du vända dig till en SYV, jag har själv pluggat till syv och det ingår i utbildningen att skriva och hjälpa andra med bla. personliga brev. Det är en konst som så mycket annat i jobbsökandet.
Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: söka jobb som personlig assistent

Jag fortsätter på min gamla tråd i ämnet - ny tjänst att söka... :p (hoppas jag)

Utöver att jag i vanlig ordning har ångest över vad jag ska skriva i det personliga brevet :crazy: så har jag några andra funderingar jag skulle vilja ha svar på.

Om diagnosen är Aspergers och det finns assistentbehov alla tider på dygnet - Vad är det då man kan tänkas behöva ha hjälp med? Vilka egenskaper bör jag ha som person, om man generaliserar, för att fungera som assistent hos någon med Aspergers? Utöver den ack så viktiga personkemin...
Jag antar att det inte är den personliga omvårdnaden man behöver hjälpa till med, eftersom det inte står något om det i annonsen.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Det verkar konstigt att man skulle behöva assistent dygnet runt om aspbergers är det enda problemet - det är inte så att det finns fler diagnoser/sjukdomar?
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Det står inget annat än Aspergers i annonsen.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Det låter verkligen osannolikt att det inte finns något annat funktionshinder också. Förmodligen är resten inte så viktigt som förmågan att möta en person med Asperger på ett bra vis, därav har de inte skrivit allt.

Jag ser ibland annonser om personliga assistenter till personer jag "känner" via jobbet. Det är väldigt sällan hela bilden står i annonsen, om någonsin.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Ring på annonsen och fråga vilka de ser som de tre viktigaste egenskaperna för att passa ihop med just den brukaren. Då får du också reda på vad som krävs lite mer specifikt. Sen kan du fundera över om du passar för jobbet. Mycket bättre så slipper man lägga tid på brev där man kanske ändå känner att det inte skulle fungera. Den här typen av jobb är ju ganska speciella eftersom det just är så personligt med brukaren.
 
Sv: söka jobb som personlig assistent

Det var smart!
De har angett lite intressen som man bör ha, men intressen är ju inte samma som egenskaper...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tror att det kan finnas personer på forumet som sitter i rekryterande befattningar eller som själva har personlig assistans. Vad...
Svar
3
· Visningar
724
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 372
Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig... Tänk er såhär: Lite av ett...
2
Svar
21
· Visningar
1 712
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp