Söker hundras (igen)

Gabbi

Trådstartare
Jag söker namnet på en ras jag vill lära mig mer om. Den ser ut som en dvärgschäfer/lapsk vallhund ungefär och är någon slags vallare på valfri alptopp i Europa. Ringer det någon klocka hos nån?
 
Sv: Söker hundras (igen)

rase_173_1.jpg
?

:angel:
 
Sv: Söker hundras (igen)

Inte den där Nordamerikanska vallhunden som vi pratade om på träffen? Fast den ser iofs mer ut som en mini-aussie...

OT; Såg filmerna, helt klart är Råda en blivande freestyle hund :love:
 
Sv: Söker hundras (igen)

Vet inte hur en dvärgschäfer/lapsk vallhund ser ut - men en vallhund på valfri alptopp som är black och tan - samt vit är ju både appenzeller sennenhund och entlebucher sennenhund.

chakir.jpg


hera.jpg
 
Sv: Söker hundras (igen)

Kelpie? Inte Finsk lapphund? Svensk lapphund (förvisso helsvart men)?

Nej, nej. Någonstans nere på kontinenten. Det är alltså en hund en person med normal till rätt stor raskunskap (jag) inte kände igen första gången jag såg den.
 
Sv: Söker hundras (igen)

Färgmässigt stämmer det, men de ser mer ut som shelties till uttryck och päls.
 
Sv: Söker hundras (igen)

Jag kom på det! Chodsky pes, böhmisk vallhund. Jag har suttit och funderat på Cesky pez och Böhmski pez, men inte hittat nåt. Men nu så!

chodsky_pes05a.jpg


w_vylet23_b.jpg
 
Sv: Söker hundras (igen)

Vilka sötnosar! Dom måste jag titta mer på!
 
Sv: Söker hundras (igen)

Jag tror bestämt att Råda är en Chodsky pes, böhmisk vallhund, inte någon långhårig schäfer :p.
 
Sv: Söker hundras (igen)

Jag förstår inte hur du menar. Namnet bergsschäfer som det används i Sverige kommer från Kaukasisk Ovtjarka, som betyder schäfer (herdehund) från Kaukasus, alltså bergen.

Dessa är visserligen också vallhundar, men finns i Sverige i sån liten utsträckning att jag inte tror att någon tänkt särskilt mkt på dem alls när namnet bergsschäfer myntades.
 
Sv: Söker hundras (igen)

Och jag förstår inte hur du menar.
Om jag behöver undervisning så ber jag om det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
33
· Visningar
1 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp