söker sig framåt nedåt, men utvecklat underhals?

Spirit

Trådstartare
Jag försöker rida min valack, så han skall söka sig framåt nedåt, med lätt kontakt med handen. Men ändå på något sätt så bygger han underhals istället. Jag ser inget konstigt mer än att han kan vara väldigt spänd ibörjan och går högt med huvudet men sen slappnar han av o söker sig framåt nedåt. Longerar jag han i kapson så går han kanonfint i låg och avslappnad form, men har lite problem med böjningarna.
Rider jag sen på volt o ber han flytta ett bakben lite mer itaget så går det jättebra.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra.. Eftersom han utvecklar underhals så måste jag göra något fel?
 
Att han inte klarar böjningarna är väl ett svar i sig själv. :confused: Ett tecken på att något inte är som det borde vara.
Om inte annat så kanske det är dags för en undersökning? Annars vet du inte vad det är som är svagt, eller ifall det är något som bör behandlas eller läkas ut.
För hästens bästa, istället för att chansa och träna på och pressa hästen in i något som den inte fysiskt är kapabel till?

Hur rör sig din häst i hagen? Är den avlsappnad och harmonisk eller kan du se att den är stel och kantig?
Hur står den när den vilar?
Hur känns din häst på stallgången, utan sadel, är han onormalt spänd i några muskler?
Kan han utföra alla stretcher utan protester eller problem?
Hur känns ryggen?

Hur är din sadel?
Hur är det i hästens mun?

Bara några frågor som kan vara bra att tänka på... :)
 
Han går lugnt och ledigt i hagen, kan ibland bralla runt med dom andra hästarna. Står avslappnat på stallgången, men ändå pigg och alert. Rör inte en min när jag kommer med sadeln eller spänner den. Fungerar annars fint på bettet jag har. tredelat eggbett. Han är en ostartad travare, men har varit lite tränad. Vet. besiktigad för 2 ½ månad sedan o var u.a. Han söker sig fint framåt nedåt.
Lyssnar på vikthjälperna samt förhållningar. tycker det är jobbigt med böjningar i hörnorna samt att förstå ställning utan att svänga. Det klandrar jag han inte för, är fortfarande "ung" Är riden i 3 månader & är 6 år. Har ägt han i snart 3 mån.

Det jag var fundersam över var underhalsen, har mer muskler där än i "överlinjen" . På något sätt så arbetar han ändå inte rätt, trots det ser rätt ut och jag kan inte sätta fingret på var. Dom som ser oss jobba tycker han går jättfint.

Han står ofta på stallgången/ boxen o strechar sig själv. Gör något hundliknande manöver o sträcker bakbenen & ryggen. Samt han strechar själv nacke och hals. Lägger huvudet på sned o vrider hela halsen åt sidan och bakåt, så man ser underkäken på han, jättesvårt att förklara. Men ser väldigt kul ut.

Jag strechar bara frambenen eftersom han fixar det andra själv & sträcker ryggraden genom att dels dra lätt i svansroten samt att trycka på punkterna på bakdelen så han höjer ryggen. Kiropraktikern visade mig det på min gamla häst.

Han reagerar inte när jag drar fingrarna längs ryggraden med tryck.

För 3 år sedan så bröt han underkäken, men allt är läkt och efterkontrollerat av vet. Var något rädd om huvudet i början efter jag fick hem han.
Bettet tar han villigt varje gång, står still på hängande tygel vid uppsittning. Är väldigt sällskaplig och myssjuk i övrigt.
Jag skall be vet. kolla han igenom han när han skall få sin andra vacc spruta för säkerhetsskull.

Jag red ett par clinic`s i sommras/höstas med min förra travare, som gjorde fina framsteg på dom. Har inte gjort mycket annorlunda med min nya förrutom ha anpassat kraven.

Det hela ser rätt ut men han musklar sig ändå fel i just halsen, bakdelen är rund och fin och höftknölarna är jämna, så han är inte sned i bäckenet.

Jag kan inte sätt fingret på vad som är problemet.. Skall spekulera vidare idag..

/ Spirit
 
Ofta om hästen utvecklar underhals är det inte alls träningen som påverkar. Bra att du kollar upp det, kanske ta ut en massör eller equiterapueft också för att kontrollera "mjukdelarna"? Om en häst utan ryttare rör sej på så sätt att den utvecklar underhals är det självklart svårt att förändra det vid ridning, man rider trots allt max någon timme om dagen.

Svårt att säga vad det beror på utan att se hästen i fråga. Kan ju även bero på att hästen har lättare att bygga de musklerna sedan travet. Är hästen 100% fräsh i kroppen (vilket iofs få hästar är) och den rids bra framåt nedåt ska den inte utveckla underhals om den inte har ett exteriört fel.
 
Ett förslag är att du lär dig med hjälp av instruktör att tömköra honom. Ett utmärkt sätt att bygga muskler på rätt ställe. Du ser hur han rör sig och kan kanske upptäcka något du inte upptäckt när du ridit honom!
;)
 
Vet. hittade inget att anmärka på bes. men kan ändå ha missat något. Det är jag medveten om.
Skall be han komma ut i samband med vacc och känna lite. Sen ringa kiropraktiker & massören så dom går igenom han, lika bra att göra det.

Återkommer igen när det är gjort.

Han är väldigt kvadratiskt med kort kropp, låga ben & tungt huvud. Kan Shakopee ha anlag för underhals exteriört sett?


Bilden är visserligen tagen samma dag han kom hem för 3 månader sedan.

http://groups.msn.com/shakopee/shakopeegry.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=26

resten:
http://groups.msn.com/shakopee/shakopeegry.msnw

/SPirit
 
Mjukdelar, precis som andra redan sagt kan vara ett ledtråd. Genom att stretcha eller rättare sagt lyfta och dra fösiktigt (ifall man vet hur man ska göra så att man inte bryter) så kan man få en hint om var det tar imot och är obehag. Kan man inte själv så finns kunniga på området att anlita, ifall inte din vet. är specialutbildad på häst.
Ifall din häst stretchar mycket själv så är det ju tydligen något som stör honom.
Vad sa vet. om hans nuvarande tandstatus?
Kan du känna ifall han har spänningar runt käken?
Även om käken läkt ihop korrekt så har han muskler som kan behöva hjälp för att på ett sunt sätt stärkas och balanseras. Nacken kan vara ett mkt känsligt område för hästar med (f.d) käkproblem och då bör man vara extra försiktig.

Jag skulle jobba mer från marken för att få honom mer avslappnad och balanserad men det är ju jag det...sen fick du ju ett glimmrande förslag, tömkörning!

3 månader är inte lång tid.

Viktigast är nog att lära sig att tolka hästen, både vid ridning och annan hantering så att man på så sätt kan få ledtrådar till var problemen sitter och anpassa träningen för kunna stärka kroppen, utveckla smidihet, lösgjordhet och balans.

(Förtydligande. Det är inte meningen att låta som nån expert eller förståsigpåare, utan jag försöker bara komma med lite allmänna tips)

Efter att ha sett bilderna så undrar hur han ser ut när han söker fram/ner?
Han ser ut att ha lång hals?
 
Jag har en massör som jag har förtroende för, som jag skall ringa och rådfråga nu när du tog upp det med käken.
Vet tittade på tänderna men hade inget att anmärka.

Jag har kliat mig i huvudet i försök att hitta problemet, men det kan sitta i käken som du säger, hade inte en tanke på det ärligt talat.

Tömkörde gjorde jag mycket i början, innan jag tyckte han var redo för ryttare, borde ta upp det igen.

Tack för tipsen.
 
Får du honom att söka fram/ner och vara avslappnad även under tömkörningen?
 
Din häst säger åt dig att du sitter i bakvikt, dvs bakom hans tyngdpunkt och då trycker du ner honom på bogarna (=underhals) Försök att leta upp hans tyngdpunkt genom att försiktigt luta dig framåt tills du finner hans lugna läge, där han slappnar av och börjar bära. På unga hästar är detta väldigt långt framåtlutad oftast.
 
hej,

Min pålle har också mycket underhals (han har en rejäl överlinje också) detta beror nog på att han är hingst och vill hålla koll på de andra hästarna i "hans" flock. När han inte äter håller han huvudet högt och spanar på de andra hästarna. Samtidigt spänner han sig också i ryggen och blir helt felvänd och ser totalt ding ut! :crazy: Det är inte så mycket jag kan göra åt det förutom att försöka arbeta honom rätt den lilla tid på dygnet jag kan påverka detta.

Jag hörde av en hästmassör att muskeln på halsens undersida är den längsta och största :confused: (obs kan ha fel) :confused: muskeln på hästen. Om dett är rätt kan man ju förstå att det är svårt att undvika att använda den hela tiden. Denna hästmassör gav mig även tipset på att träna hästen på att buga. Låt den ta en morot mellan frambenen så den får sträcka ut ovansidan, rygg, nacke, hals osv.
 
Morotstricken ovan är faktiskt jättebra att göra efter ridning. Sedan låter det som att du är lite otålig :D Du har ju inte ridit hästen speciellt länge och eftersom den också har lång hals typiskt för travare tar det lite längre tid än för raser som får hals naturligt. Jag jobbar fortfarande på mitt fullblod/travares hals. Jag köpte honom i juni och då hade han ingen hals alls. Han går fint och i form men jag vill ha mera hals, mer rygg, mer rumpa men det kommer.
 
Massören hittade spänningar i nacken samt nån knuta mitt på halsens högra sida, som hon masserade bort. Skall komma en gång till. Vet hittade inga fel på hästen, kollade tänderna o dom såg bra ut. Kiropraktikern får jag inte tag på. Jobbar han lös i grushagen nu innan jag åter sitter upp.

Skall försöka tänka på alla tipsen som te.x att jag satt i bakvikt & morotstipset.

Jag är inte otålig med han, men anser att det är bättre att försöka bromsa underhalsen redan nu än att vara passiv o måste jobba bort ALLT senare. Ultimata är att han aldrig får någon underhals.

/Spirit
 
Vad kan du som ryttare/människa ändra så att hästen får en annan upplevelse av dig från ryggen?
Så att hela ekipaget utvecklas, inte bara hästen.
 
Bara apropå.

Hade under 4 månaders tid ( kö tid ) haft problem med min hästs tänder, har haft ute 3 olika vet som har tittat, raspat och pillat och sagt att det ser bra ut.

Tandläkaren var förstörd, av den stackars tilltygade munnen som såg f*jvlig ut i milda ordalag.

Mitt förtroende för vet är mycket litet, de flesta har en i mina ögon bristande häst kunskap.

Att en häst går igenom en besiktning betyder oftast att hästen inte är halt, eller tok ömmar/är svullen någonstans. Ofta ser dom inte mycket mer än vad man själv som hästägare gör. ibland mindre. Detta dock baserat på mina faktist dåliga vetrinär upplevelser genom åren, EN vet av ca 10 genomgångna är godkännd i mina ögon.
 
Jag vet faktiskt inte vad jag skall svara..

Jag har en dressyrtränare men ändå så blir det fel :confused:

Just nu så tömkör jag han bara utan inspänning, kör lite volter, serpentiner, ställer han åt båda hållen.. Får se när jag sitter upp igen..
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 049
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp