Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

S

solglimt

Jag är på jakt efter ett nytt vintertäcke, då det jag har precis blev upprivet längs hela bogen.

Det måste vara väldigt varmt, helst 300-400 g fyllning (för svenska hårda vintrar), ha fastsydd hals (de med avtagbar klurar mina hästar ut hur de ska få av sig dom), riktigt bra rivtålighet, kryssgjordar, bensnören, "svanslapp", gärna snabbspännen, inte fleecefoder närmast hästen, andasfunktion & regntätt.

Något ni kan rekommendera?
Jag har sökt på många sidor, men de flesta har avtagbar huva.
Såg på "Haglund's" att de hade ett jättebilligt täcke som verkar bra, nåt att rekommendera?

Glad för alla tips!
kramar Linnea
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

shires på ridsportshopen. 400g, fast huva, snabbspännen, kryssgjordar. vattentäta och inte alltför dyrt
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Horseware Rambo plus är 370 g med fast hals och super passform! har tyvärr inga bensören med det brukar inte behövas då de sitter så bra ändå.
H_uteT_RamboPlus.jpg
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Jag har ett täcke som passar in ganska bra på din beskrivning.
Av märket thermo-master.

PICT2503liten.jpg
(den högra)
P10101641liten.jpg


Tyvärr kassa bilder.
Kryssgjordar och snabbspännen (annorlunda spännen som ALDRIG gått upp), bensnören, svanslapp med reflex, rejält fodrat (minns ej exakt men minst 400 g och det håller mitt frusna fullblod varmt). Kryssgjordarna spänns innanför täcke och vattnet rinner av istället för in. Inge skav på känsliga fullblodshuden heller.
DOCK är det dragkedja till halsen (som är stabil och bra och behöver inte sättas fast i någon grimma utan håller sig uppe själv). Klurar de ut hur dragkedjan funkar också? Det är kardborre på tre ställen runt om halsen också, en på manken och en på början resp. slutet av dragkedjan (man sätter för 'dragaren' till dragkedjan).

Ett bra täcke annars, har klarat mycket lek i hagen (dragkedjan och lappen har tagits sönder men de är lätta att laga, annars helt 'orört').
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

jag har ett från shires som går in på din beskrivning.
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Shires!
Jag är supernöjd med mitt, har överlevt senan 2003, trots mycket nafsiga hagkamrater!
Tyvärr inte snabbspännen fram men annars är det ju det du efterlyser. Helt ok i prisklass också.
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Mark todds nya, fastsydd helhals, kryssgjordar, bensnören, svanslapp, det är tjockt, men jag vet inte exakt gram.., snabbspännen, inget fleecefoder närmast hästen, bra passform, reflekser, rivtåligheten värkar bra men jag kan inte uttala mig till 100% då min häst går ensamm i hagen... och andas fuktionen kan jag inte heller uttala mig om, men jag tycker att det ä ett toppen täcke ! =)
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Köpte mitt Shires Stormbreaker för under 600kr på Sharpman i förra veckan, de har 15% sportlovsrabatt v 7,8,9 så skynda skynda! :)

Det är otroligt bra kanske jag ska säga oxå... 300gr - tror jag att det är och det sitter uppe mycket bra vid halsen och min stallkompis som är bra på det där med märken säger at Shires passar många hästar.
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Bucas Irish Turnout Extra! 300g foder, nylonfodrat i hela täcket, fastsydd ej stoppad hals som inte åker på sned (hästar avger ju inte mycket värme från halsen, men den förblir torr), snabbknäppe fram, kryssgjordar, svanslapp, bensnören, andas. Mycket nöjd med mitt!:)
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Mark todds nya, fastsydd helhals, kryssgjordar, bensnören, svanslapp, det är tjockt, men jag vet inte exakt gram.., snabbspännen, inget fleecefoder närmast hästen, bra passform, reflekser, rivtåligheten värkar bra men jag kan inte uttala mig till 100% då min häst går ensamm i hagen... och andas fuktionen kan jag inte heller uttala mig om, men jag tycker att det ä ett toppen täcke ! =)

Jag kan tillägga att Mark todd´s täcke även : 1200 D ripstop(ved det nu betyder :angel: ), att det andas och är teflonbehandlat. Just det, det är 250 g "i det " också ! :D
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

hippsonshoppen säljer ett sånt täcke som stämmer in på beskrivning (kommer inte ihåg märket på det men inget skitmärke i alla fall) nu på rea, 549kr eller nåt... Inte så snygg färg men för det priset :d

Tror dessutom dom har fraktfritt just nu med


event??
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

haglunds.s* har ett vintertäcke som stämmer ganska bra på din beskrivning, ngt litet i stl så man bör nog ta en större storlek...min nätta travare som hade 135, där var täcket ngt kort i baken
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

shires på ridsportshopen. 400g, fast huva, snabbspännen, kryssgjordar. vattentäta och inte alltför dyrt
Menar du Stormcheeta Combo? :) Jag har funderat på det faktiskt. Hoppas det är så bra som det verkar!
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Horseware Rambo plus är 370 g med fast hals och super passform! har tyvärr inga bensören med det brukar inte behövas då de sitter så bra ändå.
H_uteT_RamboPlus.jpg
Åh, det skulle vara det ultimata att ha det täcket.. Tyvärr ska jag övertala mina föräldrar att köpa ett täcke, och då ligger nog priset lite lägre. Men vet du en sida som säljer det ännu billigare, så säg till! :)
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Jag har ett täcke som passar in ganska bra på din beskrivning.
Av märket thermo-master.

PICT2503liten.jpg
(den högra)
P10101641liten.jpg


Tyvärr kassa bilder.
Kryssgjordar och snabbspännen (annorlunda spännen som ALDRIG gått upp), bensnören, svanslapp med reflex, rejält fodrat (minns ej exakt men minst 400 g och det håller mitt frusna fullblod varmt). Kryssgjordarna spänns innanför täcke och vattnet rinner av istället för in. Inge skav på känsliga fullblodshuden heller.
DOCK är det dragkedja till halsen (som är stabil och bra och behöver inte sättas fast i någon grimma utan håller sig uppe själv). Klurar de ut hur dragkedjan funkar också? Det är kardborre på tre ställen runt om halsen också, en på manken och en på början resp. slutet av dragkedjan (man sätter för 'dragaren' till dragkedjan).

Ett bra täcke annars, har klarat mycket lek i hagen (dragkedjan och lappen har tagits sönder men de är lätta att laga, annars helt 'orört').
Thermo-master gillar jag. Har ett regntäcke av det märket. Nej, täcken med dragkedja på halsen har jag inte testat. Hade ett med avtagbar hals (tunt regntäcke), där det var tre kardborrband + en klen hake & tänkt att grimma skulle sitta på & rem i den, men vi har inte grimma i hagen, så det var egentligen bara för hästarna att "lyfta av sig halsen".. gjort på 3 dagar, haken sönder ;/ Men detta täcke, finns det till försäljning på någon hemsida eller köpställe? Isåfall kan man kolla närmre. Men om det sitter fast i själva täcket utan några spec. kardborreband skulle det funka, annars vet jag inte.. Tack för svar! :)
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Till "Inka-90"

Vad för slags Shires-täcke är det du har?
Jag har tittat på "Shires Stormcheeta Combo", verkar väldigt bra. Rea på det nu också. Är det nåt annat du har/kan rekommendera av Shires-märket? ;)
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

jag har ett från shires som går in på din beskrivning.

Vad för slags Shires-täcke är det du har?
Jag har tittat på "Shires Stormcheeta Combo", verkar väldigt bra. Rea på det nu också. Är det nåt annat du har/kan rekommendera av Shires-märket? ;)
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Shires!
Jag är supernöjd med mitt, har överlevt senan 2003, trots mycket nafsiga hagkamrater!
Tyvärr inte snabbspännen fram men annars är det ju det du efterlyser. Helt ok i prisklass också.
Ja, alla verkar nästan överens om att Shires är det bästa som passar mina "krav"! ;) Thermo-master också. Vad för särskild modell rekommenderar du av Shires, vilket har du? Finns det någon hemsida eller köpställe du vet? Vart köpte du ditt & har du bild, vad kostade det?
 
Sv: Sökes; vintertäcke med fastsydd hals

Mark todds nya, fastsydd helhals, kryssgjordar, bensnören, svanslapp, det är tjockt, men jag vet inte exakt gram.., snabbspännen, inget fleecefoder närmast hästen, bra passform, reflekser, rivtåligheten värkar bra men jag kan inte uttala mig till 100% då min häst går ensamm i hagen... och andas fuktionen kan jag inte heller uttala mig om, men jag tycker att det ä ett toppen täcke ! =)
Åh, det verkar nice! Vilken modell & vad kostade det? Vart köpte du det? Finns det hemsida eller spec. köpställe?
 

Liknande trådar

O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 450
Senast: Bison
·
Utrustning Jag såg att Börjes har kvar gamla modellen av Macpro supertäcket (det bronsfärgade med svart/bruna detaljer som var med i förra årets...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: Russis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp