Bukefalos 28 år!

Sömn och nattmatning

dee79

Trådstartare
Japp, nu är jag här igen. Sonen (14 mån snart) sover kanske aningens bättre, men jag har börjat ge upp hoppet om att få sova hela nätter någonsin igen. Det positiva är att i 99% av alla läggningar så gråter han inte längre. Det tar fortfarande 15-30 minuter (ibland 45), men han är lugn och go och brukar mysa och småprata lite innan han somnar.

I förra veckan ruttnade jag totalt på att skaka välling på natten (den natten skulle han ha välling 7 :eek::eek::eek: gånger), så jag bestämde mig för att ta bort nattmaten helt. Sen han var 4 månader har jag fått höra att det är nattmatningen som gjort att han sover illa och när han andra vällingfria natten faktiskt sov 22-06 var jag nära att tro att alla de har haft rätt.

Men NÄ, sonen sover precis lika illa som innan. 3-5 uppvak normalt sett, värre nätter blir det 6-10 uppvak. Han vaknar färre gånger när jag ligger i sängen (men stökar en hel del och stör ändå), men i egen säng/eget rum - jag skulle bli knäpp om jag var tvungen att springa upp vid varje omnattning. Nej, då fortsätter jag hellre med samsovning.

Är det någon som haft en strulputte med sömnen, som tagit bort nattmaten och det löst sig inom rimlig tid? Tänkte att han kanske behöver några nätter till på sig för att inse det trista i att vakna och inte få mat :angel:

Han somnar om fort, men det gör inte jag :(

Tips som att han kommer sova bättre när han går på dagis och när han börjar gå har också visat sig stämma väldigt illa. Han både går och går på dagis, men inte sover han bättre för det...

Och ja - vi turas om hemma, så ibland sover jag på soffan därnere och ibland gör sambon det. Och ibland sover vi alla i sovrummet. Men jag vill sova hela nätter åtminstone 50% av tiden , eller för all del med bara ett uppvak 100% av tiden. Jag börjar bli desperat och lilleman löper stor risk att bli utan syskon om han inte skärper sig snart.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Här du läst somna utan gråt? Jag tror hon har någon teori om ombetingning. Men annars har jag inte så mycket råd, min treåring har precis lärt sig hur man.somnar med flit :)

Hur mycket välling får han var gång?
 
Sv: Sömn och nattmatning

Jag har en som är 8 månader som är som din fast han inte riktigt vaknar, men han "stökar" ordentligt ett gäng gånger varje natt och är jag inte där och lägger en hand på honom eller lägger armen runt honom så vaknar han och är ledsen. Ofta är han ledsen i sömnen. Jag ammar fortfarande på nätterna för ibland kan lite mat göra honom lugn så han sover mer stilla.

Min bebis har sovit oroligt och stökigt sen han föddes. Lugnast är han när vi sover tillsammans och det är lugnast för mig. Som du säger, man vill ju inte springa upp och stoppa i napp/lugna/söva om hundra gånger per natt. Mindre jobbigt om man iaf kan ligga kvar i sängen.

Så jag har inte så mycket att komma med tyvärr, men jag är nyfiken på svar. Min kille somnar oftast bra (jag ligger hos honom och läser bok) men sover sen oroligt och det är väl svårt att påverka. Vi sover ju också olika hårt och bra...

Än så länge är jag ju hemma men fy för de här nätterna när man ska jobba.
 
Sv: Sömn och nattmatning

kl

My har strulat en hel del med sömnen, speciellt under hennes andra halvår och frammåt. Vi hade mååååånga nätter när hon vaknade flera timmar varje natt och inte kunde somna om. När hon var 15 månader slutade vi med nattvällingen från ena dagen till den andra, och det gick bra och visst sov hon lite bättre, men vaknade ändå ganska ofta. När hon var 17 månader var jag borta några dagar och hon sov själv med sin pappa, och då sov hon plötsligt hela nätter utan att vakna en endaste gång... inte ens ett napptapp!

Sen dess har hon faktiskt sovit rätt så bra. Det kommer oroliga perioder mellan varven (tänder, förkylningar, mycket drömmar osv), men över lag sover hon faktiskt bra. Hon vaknar oftast någon gång under natten, men då är det bara att stoppa in nappen och så somnar hon om (om hon inte är inne i oroliga perioder som nu då, för då vaknar hon oftast flera gånger och minst en gång är hon vaken en till 3 timmar i streck... "jobbigt" säger hon och "my lessen" och skruvar och vänder och vrider på sig...sjukt frustrerande!). Hon är nyss fyllda två år och sover fortfarande i vår säng.

Maja, 5 månader, sover som en kratta och jag håller på att dö av att aldrig få sova ordentligt... Men eftersom My sov bra sitt första halvår så hoppas jag att Maja gör tvärtom och sover bra sitt andra :D

//Julia
 
Sv: Sömn och nattmatning

Det låter verkligen som du har det jättejobbigt!

Min numera 4-åriga tjej vaknar fortfarande flera ggr om hon sover själv, så vi flyttar henne till vår säng när hon vaknar första gången (tills alldeles nyligen var det kl 22, men just nu ca 23-24). I vår säng sover hon ofta stabilt, men letar efter mig flera ggr/natt så hon sover alltså ganska oroligt. Hon har aldrig ätit på natten sedan hon slutade ammas vid 9 månader, och det blev aldrig någon som helst skillnad på sömnen annat än att den blivit långsamt bättre med tiden.

Jag har en 1,5-åring också som började sova hela nätter två dagar efter jag slutade med amning så jag tror det är väldigt individuellt.

Våra barn har dessutom haft den dåliga vanan att vakna kl 5 också, så under f-ledighet har jag alltid sovit på dagen.

Vad gäller hur man orkar jobba om man sovit dåligt så tycker jag det fungerar ok om barnet sovit de sista 3 timmarna lugnt (men ofta är det då de sover som sämst).

Så summan av kardemumman är väl den att det finns en risk att ditt barn kommer fortsätta sova dåligt ett par år framöver, men har du tur så går det över snart...
 
Sv: Sömn och nattmatning

Den boken köpte jag när han var runt 10 veckor och jag insåg att han faktiskt inte sov, trots att koliken gått över :crazy: Har läst den fram och tillbaka jag vet inte hur många gånger.

Nu får han ju ingen välling alls på natten, men i normalfallet drog han ca 3 dl vid läggning ich sen 3-4 x 1½-2 dl på natten, så det blev ju 7-10 dl per natt, mer de nätter han skulle ha mer och ibland blev det lite mindre.

Han får visserligen välling vid läggningen, det är nog det enda sättet jag kan komma på som får honom att gå ner i varv och ens fundera på att sova.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Jag har jobbat med den här skiten. Det blev ju bättre när han var 9 månader och jag slutade nattamma (vilket var snarare 7-12 gånger än de normalt 3-4 gånger han vaknar nu), för då kunde sambon ta nätter, men jag lovar att sitta och köra 15-30 mil dagen efter en natt då han ammat 10 gånger. jeeez vad jag inte var en bra förare!

Mina omnattningar går ju oftast fort, han somnar i regel inom 5 minuter, så det är inga långa vakensessioner, men sömnen blir ju upphuggen.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Jag har absolut inget emot att sova ihop, men jag vill ju gärna få sova!
Vi slutade också tvärt från en dag till en annan och det har faktiskt gått över förväntan, ingen hysteri eller panikgråt, så på det viset är jag nöjd. Han har ju dessutombörjat äta bättre på dagtid, så det är många vinster (plus att vi kanske spar lite på tänderna också).

Faktum är att hans pappa kan sova genom kärnvapenkrig om det vill sig, så han kanske skulle sova igenom de gnällstunder han har på natten (jag vaknar alltid och klappar om lite), för faktum är att han somnar om som snabbast om man ignorerar honom och låtsas sova.

Nu är ju inte omnattningarna i sig jobbiga, vilket de har varit tidigare, så han får nog all sömn han behöver och lite till, men jag då???

Att de blir stökigt vid sjukdom, mardrömmar etc, det har jag inget att säga om, men det kunde väl finnas några nätter som är bättre.

Och han har sovit som en kratta sen han kom ut...vet inte om det säger något?
 
Sv: Sömn och nattmatning

tja, du sätter ord på det som jag misstänker. Alltså att jag kommer att få leva med det här länge, för han är som din dotter - letar efter mig på natten och kryper intill eller för all del även upp på mig och somnar om.

Tur har jag aldrig haft, så då är det nog kört för min del :D

Hur sjutton gör man då med tankar runt ev syskon. Jag har alltid trott att jag skulle haft 2, men jag kan inte hitta sugen. Fy fan att vara gravid och aldrig få sova. Fy sjutton om vi väntar ett par år till och sen får en liten som sover precis lika illa. Ska jag inte få sova de närmsta 6 åren då eller? Det är inte lockande.

Ska man ta dem tätt och ta all "skit" på samma gång? Vilken rutten morsa jag skulle va då. Och snart är jag väl så gammal att jag är infertil också :angel:
Äh...det löser sig nog och blir han själv så blir han. Han är ju trots allt det finaste jag har :love::love::love: och jag skulle inte byta bort honom mot all sömn i världen, men ibland är jag bara så TRÖTT.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Skulle någon sagt innan vi fick barn att vi inte skulle sova en hel natt på 4 år (ja vi har haft natt-barnvakt två gånger, men jag har så störd sömn efter flera års väckning så jag vaknar av mig själv X ggr per natt ändå) så hade jag stirrat på personen och trott den skämtat. Men det har gått, även om det varit jobbigt. Det blir ju ändå bättre med barnets ålder...

Min syrra har en dotter som sov ännu värre än min när hon var liten, men hon började sova hela nätter runt 2 år, så det kanske inte behöver vara flera år framöver. Sen måste jag säga att det är enorm skillnad att bli väckt 1-3 gånger per natt och kunna gå upp klockan 6 - jag känner mig som en helt ny människa! Sen verkar det vara tufft att ha sånt jobb som du har, själv jobbar jag på kontor så de värsta dagarna är det värsta som kan hända att det inte blir så mycket gjort (och jag kan jobba igen när jag är piggare).

Det är svårt det där med syskon. Vi hade ju tur med vår tvåa som började sova hela nätter där vid 8 månader och gjorde det i många månader, men nu vaknar hon en gång/natt (och får då komma till vår säng och sover sen resten där utan störning). Men det är klart man undrar hur man överlever, men man gör ju det, tar en dag i taget och helt plötsligt inser man att det blivit bättre. Åren går ju fort... ;)

Jag har uppfattat att många som haft en jobbig etta har fått en lättare tvåa, men sen har vi ju vänner som haft två jobbiga och det måste vara kämpigare än något annat.

Tänk vad livet vore lätt om barnen bara sov!!!!
 
Sv: Sömn och nattmatning

... normalt 3-4 gånger han vaknar nu),

...

Mina omnattningar går ju oftast fort, han somnar i regel inom 5 minuter,

Alltså när du skriver så här låter det inte så jättefarligt...

Min 13 månaders vaknar mellan 4-10 ggr per natt för att amma (oftare 4 än 10) och jag tycker vi sover jättebra. Han är oftast bara vaken tills han får mjölk, men ibland har han långa vakenperioder mitt i natten. Jag måste ha det becksvart i sovrummet så att han inte ska hitta på bus.

Min treåring vaknar ibland en gång på natten, och ofta tidigt på morgonen. Jag tycker att han sover jättebra också.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Vad skönt att du känner dig nöjd med ditt sovande. Själv håller jag på att avlida av sömnbrist och fungerar inte alls som människa. Att bli väckt 4 gånger mellan 22/22.30 och 6-7 innebär att jag som max sover 2½-3h i sträck. Man bör som vuxen få minst ett sammanhängande pass om 5 timmar för att må bra och det får jag inte.

Nu har han vaknat 3 gånger sen han somnade 19, så jag inser ju hur den här natten kommer att bli - inte en av våra bättre i alla fall :( Det är tur att han är så enkel när han är vaken.

Synd bara att han inte sover på dagtid heller, så det finns ingen sömn att hämta då heller.

Det var lättare när jag fortfarande ammade, men nu när jag är helt utan förlossnings och amningshormoner så blir jag MKT grinigare av sömnbristen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömn och nattmatning

En gång per natt låter ju som rena drömmen! Det skulle jag palla, alla gånger. Men det finns ju inga garantier för att 2:an ska bli lättare. Jag misstänker att eftersom min sambo plus jag och alla syskon haft kolik (samt min son) så kommer ett ev syskon också med stor sannolikhet att få det. Tror att det var där den dåliga sömnen började och alla rutiner gick åt skogen, men det är väl bara något jag inbillar mig förstås :D

Ja tänk vad lätt livet skulle vara om barnet sov! Helt otroligt att sånt inte kommer naturligt - "jag är trött så därför sover jag"

Jaja, jag får fortsätta att snegla avundsjukt på alla vänner med sovande barn (som förfasas när barnet under korta perioder vaknar 1 gång per natt) och inse att det inte kommer att vara ett av mina minnen från småbarnsåren. Jag är så desperat att jag gärna skulle kliva upp klockan 5 om jag så bara fick sova hela natten fram till dess.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Vi är individer som alla har olika sömnbehov.

Våra nätter är rätt snarlika med dee79 och det fungerar för mig, men inte för sambon i samma utsträckning. Nu har ju vi turen att båda pluggar hemifrån så jag tar nätterna och han läggning + uppstigning.

E vaknar mellan 2-5 ggr natt och är oftast lätt att söva om, men min sambo blir helt slut av att få så ryckig sömn under natten, jag fixar det och känner mig inte alls så påverkad dagtid. :)
 
Sv: Sömn och nattmatning

Vi har det tvärtom, sambon påverkas inte alls av att få sömnen störd men det gör jag. Vi turas om med barnen och dom verkar turas om med varandra. När Emilia har bättre sovperioder sover Maja sämre och tvärtom.

Tills TS
Vårt äldsta barn (Emilia, snart 2 år) har sovit dåligt sen hon var 5 månader ungefär. Ofta har hon vaknat varje-varannan timme. Vi ger henne vatten på natten och det brukar fungera bra (tips om du behöver ngt alternativ till vällingen). Just nu sover hon bra, vaknar bara 2-3 gånger/natt. Som tur är har hon aldrig varit vaken längre perioder på natten. Vårat största problem nu är läggningarna, även om hon är jättetrött tar det minst 1h och då måste både jag och sambon ligga i sängen med henne.

Lillasyster Maja (4 mån) sov väldigt bra sina första två månader men nu vaknar hon ofta. Får se hur det utveckas.

Jag känner mig konstant trött, tur att det är närmar sig vår och solen ger lite energi. Sova en hel natt var väl ungefär 2,5 år sen senast. Även om jag skulle sova i ett annat rum en natt så vaknar jag flera gånger av en vana.
 
Sv: Sömn och nattmatning

Jag känner igen mig i vad du skriver, min lille kille som idag är 19 mån höll på sådär tills han fyllde 1 år.

Det är trots allt så att om man har en bebis som sover hela natten innan dom är 1 år då har man TUR! Det är mer normalt att dom inte gör det, tyvärr.
Vi har samsovit ihop med våran kille fram tills för några veckor sen bara. Hans sömn går verkligen i vågor, även om han faktiskt sover fler nätter än han vaknar nu.
Barn går ju igenom olika utvecklingsperioder där dom behöver olika mkt närhet till sina föräldrar. Därför har vi bestämt att lillen får sova hos oss så länge han behöver, vilket gjort att han sover mkt lugnare när han vet att vi finns där hela tiden.
Tyvärr blir det ju perioder när han sover sämre, om han är inne i nån ny utvecklingsfras eller om han är förskyld tex. Det har blivit jättejobbigt för min sambo som måste upp och jobba.
Så för inte så länge sen ställde vi in en ny växa säng brevid min. Där lägger vi över honom när han somnat och sen väljer han själv om han vill komma upp eller inte.
Det har fungerat super! Nu i nästan en vecka har han faktiskt vaknat i sin egen säng på morgonkvisten vid 7 :banana::banana::banana:

Jag tyckte det var skitjobbigt när inte sömnen fungera och alla hade tusen tips och råd och inget hjälpte.

Jag kan ge dig rådet att lyssna på Knattetimmen på P3, du kan lyssna på programmen i efterhand på nätet eller via pod. Där tyckte iallafall jag att BM och barnterapeuten hade en sund inställning till sömn.

Lycka till!
 
Sv: Sömn och nattmatning

Så länge som jag är hemma mycket så funkar det ju, men igår fick jag veta att jag efter 5 år ÄNTLIGEN får tillsvidareanställning på jobbet. Så min arbetslöshet slutar om 2 veckor (har varit säsongare och lite stand-in tidigare). Jag har dessutom blivit ansvarig för en del av verksamheten = mycket mer jobb och viktigare att vara alert.

Det kommer att lösa sig, men att få sova hade varit skönt :)
 
Sv: Sömn och nattmatning

Jag vaknar också av ren vana, även när jag är själv hemma. Lustigt hur kroppen och knoppen ställer in sig på ett visst beteende.

Vi ger vatten på natten, men han är faktiskt inte speciellt intresserad, så det är nog andra orsaker till hans uppvak. Jag får ju dock säga att jag är mycket nöjd med att det inte är långa vakenperioder på natten som jag vet att en del har.

Jag vet att det finns de med mycket värre nätter, men jag ville väl mest höra om det tar ett tag efter att man tagit bort nattmaten innan sömnen stabiliserar sig eller om det brukar ske rätt omgående (för då är ju sannolikheten mindre att han kommer att sova bra på mycket länge).
 
Sv: Sömn och nattmatning

Jo, det är som du säger. Jag sa till sambon innan han kom att man får räkna med åtminstone ett uppvak per natt fram till de är 1½-2, men det känns som att vi kommer att ha det problemet längre. Ett uppvak är iofs ingen fara och att samsova är definitivt inget problem för mig. Men jag skulle vilja ha några fler timmars sammanhängande sömn.

HAn sover lugnare med oss, men det innebär inte att det är lugnt. I aktiva utvecklingsperioder så vaknar han minst en gång i timmen och ofta tar det lite längre tid att natta om då han gråter.

Det är mer "normalnätterna" jag skulle vilja få stabilare...om ni fattar vad jag menar :)
 
Sv: Sömn och nattmatning

Ni borde dela upp passena mellan er mer regelbundet. För att båda 2 ska få sin sömn, kanske ni varje eller varannan kväll bör välja att en utav er sover i ett annat rum. Dvs ni turas om vem som ska stanna kvar i sovrummet och ta alla nattvaknaden, nästa dag så skiftar ni..tills ni fått in någorlunda sömnrutiner på er själva, och främst på dig.

Du vet ju redan med dig att du inte får sova tillräckligt när ni alla sover i samma rum, detta är ju som du vet ohållbart i längden. Att din man inte är så lättväkt spelar ingen roll eftersom han lär sig med tiden vakna när det behövs.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 587
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 111
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 359
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp