Bukefalos 28 år!

Sömnproblem

_FiA_

Trådstartare
Okej jag får nog lov att inse att jag faktiskt har sömnproblem , och att det inte bara är något tillfälligt...

Det senaste året så har jag haft problem att somna, vissa nätter somnar jag relativt snabbt men någon/några dagar i veckan så somnar jag inte alls. Är alltså vaken hela natten mer eller mindre. Det kan hända ibland att jag lyckats somna framåt småtimmarna. Sedan ska man klara av att jobba? :crazy: Jag är ju som en zombie på jobbet.

Det konstiga i det hela är att om jag inte sovit alls en natt så kan man tycka att jag borde somna väldigt lätt/lättare nästa natt, men då har jag kommit in i "andra andningen" på något sätt som gör att jag har ÄNNU svårare att somna, känner mig helt klarvaken trots att jag tidigare på dagen varit helt färdig av trötthet. Så det händer inte allt för sällan att jag är vaken två dygn i sträck, sen tredje natten så brukar jag somna av ren utmattning.

När jag väl har somnat på natten så brukar jag sova rätt tungt.

Jag äter mirtazapin 15 mg, den har jag ätit i 5 år ungefär. Jag hade när jag började med den inga sömnproblem utan Jag åt den mot depression till att börja med, när depressionen lättade så försökte jag sluta men kunde då inte somna?! Utan var vaken i 4 dygn och läkaren sa åt mig att börja igen. Det var nästan som att kroppen var beroende av den för att kunna sova. Jag fortsatte då alltså att äta mirta och hade inga problem att sova med den fram tills för ett år sedan då. Det är som att den har slutat ha effekt?

Jag vet ju att sömnproblem har med stress och ångest att göra, och jag har både och. Går hos öppenpsyk till och från... har gått i terapi något år men det är slut på terapin nu och jag känner väl att jag mår aningens sämre,även om det inte är katastrof. Jag väntar på ny terapeut nu.

Har ni något förslag vad jag kan göra? Vill verkligen inte börja äta sömntabletter då dom är beroendeframkallande, och det känns som att man kommer få lov att äta dom hela livet om man väl börjat,

:crazy::cautious:
 
Sv: Sömnproblem

Jag har ätit sömntabletter i perioder för att bryta mönstret och har inte blivit beroende av att sova med hjälp av dem.
Just nu dock så äter jag lergigan på kvällarna för att varva ner pga allt som händer.
 
Sv: Sömnproblem

Det finns sömntabletter som inte är beroendeframkallande, be att få pröva dem! Sömntabletter fungerar olika på alla, det som inte fungerar för din kompis kan fungera jättebra på dig och tvärtom.

Jag har sömnmedel vid behov av både mildare och starkare sort, och det är väldigt skönt att veta att det går att ta till. Mitt problem är att jag inte våga ta dem när jag ska upp och jobba tidigt, eftersom jag är rädd att jag inte ska vakna... Dessutom blir jag jätteseg dagen efter och hjärnan känns nästan bakfull. Inte så bra på jobbet. Men alla reagerar inte så!
 
Sv: Sömnproblem

När jag jobbade skift blev det väldigt tydligt att jag somnade in i 4-timmars-cykler.

Jag blev trött vid 23:00. Gick jag och lade mig då, somnade jag in hur fint som helst. Missade jag däremot insomningsperioden, och fortfarande var vaken vid 24:00, då kunde jag inte somna förrän nästa insomningsperiod, vid 03:00. Missade jag också den, hade vi 07:00 att se fram emot.

Detta blev lite jobbigt vid avklarat nattskift, med slut vid 07:00, och hemma nån halvtimme efteråt. Då hann jag inte varva ned, utan fick klocka in 11:00.
Cyklerna var förresten väldigt tydliga under ett nattskift. Aktiviteten var väldigt låg vid 03:00, och mer sprudlande vid 01:00 och 05:00...


Är det så att du också har samma insomningscykler, och ditt liv och du matchar inte varandra?
 
Sv: Sömnproblem

Samma här, fast mina cykler ligger på 1,5-2 timmar.

För närvarande fungerar inte min sömn speciellt bra - antingen är det fullmånen som spökar, eller så har jag en ny "utbrändshetsperiod" att se fram emot... Behöver jag upp och jobba så tar jag Imovane, annars försöker jag klara mig utan tabletter.
 
Sv: Sömnproblem

Alla sömntabletter är långtifrån beroendeframkallande och i vanliga fall får man börja med någon mild sort som inte är beroendeframkallande. Det du behöver hjälp med är ju själva insomnandet och då är det insomningstabletter som du kanske behöver.
Eftersom du redan äter medicin så vill jag inte rekommendera dig att prova de naturmedel som finns eftersom de kan krocka med din medicin. Det får du isåfall diskutera med din läkare. Det du kan prova för att underlätta insomnandet är att alltid gå upp och gå och lägga dig samma tid så att kroppen kommer in i en bra dygnsrytm. Många tycker att något varmt innan läggdags hjälper som en mugg varm mjölk eller en mugg kamomillte. Drick bara inget med koffein i eftersom det piggar upp. Du ska inte äta de sista timmarna innan du lägger dig men du ska ju självklart inte lägga dig hungrig heller. Om du måste äta sent så ät något lätt då för annars är det också svårare att somna.
Stäng av tv, dator och dylikt senast två timmar innan läggdags och släck ner och förbered dig i god tid på att gå och lägga dig. Om du är stressad när du ska lägga dig så är det ju lönlöst att försöka somna och många sömnforskare menar att detta att vi ständigt är uppkopplade förvärrar eller till och med skapar sömnproblem. Många ligger ju och surfar på telefonen eller tittar på tv de sista de gör innan de ska sova och det rekommenderas alltså inte. Läs hellre en bok eller bläddra i en tidning.
 
Sv: Sömnproblem

TinyWiny tar upp flera viktiga saker. Ljus säger till kroppen att vara vaken, ffa blått ljus från dator/tv/mobil så undvik det innan sänggående. Om du använder koffein och annat uppiggande så testa att avstå helt en period, även om du tycker att du intar det långt före sovdags.

Som alternativ eller komplement till medicin så kan tyngdtäcken (boll- eller kedjetäcke) vara bra att testa, det räknas som hjälpmedel och du bör kunna få det förskrivet av arbetsterapeut inom psykiatri, vårdcentral eller kanske kommunen (det ser olika ut på olika ställen i landet). Ett sådant täcke kan även användas andra tider på dygnet t.ex. i soffan på kvällen för att minska oro.
 
Propavan kan jag "köpa" är ett sömnmedel. Alla de exempel som nämns är tunga neuroleptika. Jag skulle definitivt inte klassa quetiapin som sömnmedel, inte heller Atarax. Och jo, det finns en tillvänjning på Propavan, atarax och theralen också även om det inte är alls lika mycket som på "vanliga" sömntabletter.
 
Jag har haft sömnproblem hela livet. Det lindras av att hitta helt rätt rutiner, avslappningsövningar och andra knep, men den stora revolutionen kom när jag provade melatonin.

Jag brukar inte förespråka självmedicinering, men när det gäller sömn hade jag verkligen gjort det om du inte kan få circadin utskrivet.

För mig är skillnaden att jag somnar, vaknar 2-3 ggr per natt istället för vanliga 5-7, och dessutom upplever jag mig mer utvilad även de nätter jag inte sovit perfekt.
 
Ni skriver att det finns sömntabeltter som inte är beroendeframkallande, så det låter ju bra.. får kolla upp om man kan få testa någon av dom. I alla fall kan jag ju ta en sådan när jag inte sovit något natten innan, så slipper det åtminstone bli två dagar i rad. Men jag är väldigt rädd att jag ändå ska börja ta dom för ofta bara " för att" och bli beroende
 
Atarax blkir jag helt seg dagen efter av. Therelen får jag världens hangover dagen efter av och mår illa som sjutton! Åt dom förut som ångestdämpande
 
Sv: Sömnproblem

Alla sömntabletter är långtifrån beroendeframkallande och i vanliga fall får man börja med någon mild sort som inte är beroendeframkallande. Det du behöver hjälp med är ju själva insomnandet och då är det insomningstabletter som du kanske behöver.
Eftersom du redan äter medicin så vill jag inte rekommendera dig att prova de naturmedel som finns eftersom de kan krocka med din medicin. Det får du isåfall diskutera med din läkare. Det du kan prova för att underlätta insomnandet är att alltid gå upp och gå och lägga dig samma tid så att kroppen kommer in i en bra dygnsrytm. Många tycker att något varmt innan läggdags hjälper som en mugg varm mjölk eller en mugg kamomillte. Drick bara inget med koffein i eftersom det piggar upp. Du ska inte äta de sista timmarna innan du lägger dig men du ska ju självklart inte lägga dig hungrig heller. Om du måste äta sent så ät något lätt då för annars är det också svårare att somna.
Stäng av tv, dator och dylikt senast två timmar innan läggdags och släck ner och förbered dig i god tid på att gå och lägga dig. Om du är stressad när du ska lägga dig så är det ju lönlöst att försöka somna och många sömnforskare menar att detta att vi ständigt är uppkopplade förvärrar eller till och med skapar sömnproblem. Många ligger ju och surfar på telefonen eller tittar på tv de sista de gör innan de ska sova och det rekommenderas alltså inte. Läs hellre en bok eller bläddra i en tidning.

Naturläkemedel har jag testat utan resultat,
Jag har även testat sådana där råd att läsa och bara ta det lugnt innan sovdags. En sak som har hjälpt mig lite är att jag får inte vara hungrig för då kan jag verkligen inte sova. Sover bäst mätt, så att jag inte ska äta innan stämmer inte på mig i alla fall.Koffein intar jag aldrig, dricker inte kaffe. Att jag inte ska vara stressad blir svårt.. eftersom jag lider av ständig ångest mer eller mindre sedan många år tillbaka, och kommer antaligen göra det hela livet. Stressad över annat är jag sällan, men ångest har jag jämt.
 
Propavan kan jag "köpa" är ett sömnmedel. Alla de exempel som nämns är tunga neuroleptika. Jag skulle definitivt inte klassa quetiapin som sömnmedel, inte heller Atarax. Och jo, det finns en tillvänjning på Propavan, atarax och theralen också även om det inte är alls lika mycket som på "vanliga" sömntabletter.
Konstigt att atarax marknadsförs som ej vanebildande av både fass och de läkare jag träffat... Det låter också konstigt att en tung neuroleptika skulle skrivas ut som allergimedicin mot klåda. Jag har ätit atarax till och från i över 1 år och aldrig märkt något beroende. Det är ju ingen insomningstablett men verkar lugnande och ångestdämpande för många vilket kan hjälpa många att somna, däribland mig.
 
I perioder har jag haft svårt att sova. För mig har det alltid fungerat med något så "enkelt" som varm choklad och en smörgås med ost på.
 
Konstigt att atarax marknadsförs som ej vanebildande av både fass och de läkare jag träffat... Det låter också konstigt att en tung neuroleptika skulle skrivas ut som allergimedicin mot klåda. Jag har ätit atarax till och från i över 1 år och aldrig märkt något beroende. Det är ju ingen insomningstablett men verkar lugnande och ångestdämpande för många vilket kan hjälpa många att somna, däribland mig.
Tillvänjning o vanebildande/beroende är olika saker. Tillvänjning sker eftersom de är antihistaminer. Det enda av preparaten som kan förskrivas som sömnmedel är Propavan, men Lergigan funkar bra för en del. Lika så Nozinan, som är ett långväga besläktat preparat.
En del medel mot depression befrämjar sömn som Mirtazapin o Venaflaxin, dock verkar dom på olika sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 046
Senast: Badger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 162
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp