Bukefalos 28 år!

Sömnproblem

@_FiA_ Propavan har jag ätit. Första dagen enorma biverkningar, som en extrem bakfylla skulle jag tro (aldrig varit bakfull). Efter det blev jag mest slö. Extremt slö. Sov inte heller alltid på det trots maxdos (läkaren sa 1/2 tablett, sov inte ordentligt på 2 tabletter O_o)

Dock är det inte till för att somna på utan att "fortsätta sova" (sa i alla fall min läkare till mig). Så det beror ju på vad man har för problem.

Var med i en forskningsstudie om internet-KBT mot sömnproblem och det var det som löste mina :)
 
@_FiA_ Propavan har jag ätit. Första dagen enorma biverkningar, som en extrem bakfylla skulle jag tro (aldrig varit bakfull). Efter det blev jag mest slö. Extremt slö. Sov inte heller alltid på det trots maxdos (läkaren sa 1/2 tablett, sov inte ordentligt på 2 tabletter O_o)

Dock är det inte till för att somna på utan att "fortsätta sova" (sa i alla fall min läkare till mig). Så det beror ju på vad man har för problem.

Var med i en forskningsstudie om internet-KBT mot sömnproblem och det var det som löste mina :)


Ja precis, propavan är mer sömntablett och imovane insomningstablett.

Men jag kunde trippla dosen på båda två och det hjälpte inte ett skit.
Fick bara leva med en äcklig smak i munnen dagen efter som biverkning på imovanen.
 
Melatonin reglerar dygnsrytmen. Den kommer alltså inte hjälpa dig med din ångest, men kan hjälpa till att skapa ett bättre "sömnmönster" vilket är bra vid ångest. Du har väl någon ångestdämpande medicin också, om det är din grundproblematik..?

Circadin skrivs ut av många psykläkare och till personer i princip alla åldrar så just det är inget jag skulle oroa mig för.

Okej då förstår jag.

Jo jag har oxascand/Sobril men den är ju beroendeframkallande så jag försöker att hålla mig till max 4 ggr per vecka, och då är det på dagen när jag ska göra något extra jobbigt eller så. Men det har ju såklart hänt att jag behövt ta den för ångest på kvällstid också och då sover jag även bättre, så visst funkar den. men den måste väl ändå vara värre att ta för sömnen än vad tex imovane är?
 
Jag har haft sömnproblem till och från sen förra sommaren, har också jätte svårt att somna för att min hjärna går på högvarv, så fort det blir mörkt och tyst så kommer ångesten och tankarna.

Det som funkade på mig när inga sömntabletter fungerade var att ta med datorn till sängen, börja kolla på någon film och när jag vart liiite trött så sänkte jag ljudet så att jag precis hörde vad dom sa, vände mig om och låg sen och koncentrerade mig på att höra vad dom sa, på så sätt distraherade jag hjärnan och somnade efter en stund.

Det där med datortipset kanske skulle fungera, men det blir svårt eftersom min pojkvän sover bredvid mig
 
Jag har ju lergigan att sova på och det enda är att jag måste ta den bra mycket tidigare än en timme innan.
Kan få huvudvärk på em dan efter men :)
 
Jag har ju lergigan att sova på och det enda är att jag måste ta den bra mycket tidigare än en timme innan.
Kan få huvudvärk på em dan efter men :)
Jag har testat Atarax Theralen och Lergigan tidigare för bland annat illamående och ångest. Theralen fick jag som tidigare nämnt väldiga obehagliga biverkningar av dagen efter, så den tar jag aldrig mer. Lergigan fick jag inte riktigt lika hemska biverkningar på men jag fick ändå obehag i kroppen som myrkrypningar osv. Så jag Är lite rädd att testa den igen..


Hur som helst så fick jag pengar av mamma att hämta ut Cirkadin för. Så jag hämtar ut den ikväll och tänkte att jag skulle prova den i natt, eller är det dumt? Jag måste kunna jobba imorgon :confused:
 
Om du tror att du kan somna med hörlurar så kanske det kan funka att ha i bara den ena?
Vad jag fått för mig i alla fall så skulle jag nog aldrig kunna somna med ljud i öronen, eller ens runt mig. Helt tyst ska det vara och mörkt och exakt rätt rumsremperatur. Men å andra sidan så är det ju så jag har det nu och jag kan ändå inte somna, så man kanske skulle testa att lyssna på någon typ av ljudbok.

Grejen är den att jag har svårt att slappna av om jag känner att jag förlorar kontrollen/medvetandet medan något pågår. Vet inte hur jag förklara.. men jag skulle tex aldrig kunna somna om jag sitter på en buss, av ren rädsla att somna ifrån något viktigt eller att något händer. Jag kan heller aldrig någonsin somna i soffan framför en film, oavsett hur trött jag är och hur många dygn jag varit vaken. För att det känns "Fel" och att jag inte har koll på läget. I sängen när det är mörk och det är natt/sen kväll, så är det lugnt/okej att somna om du förstår vad jag menar.
 
Hur som helst så fick jag pengar av mamma att hämta ut Cirkadin för. Så jag hämtar ut den ikväll och tänkte att jag skulle prova den i natt, eller är det dumt? Jag måste kunna jobba imorgon :confused:

Det bör inte vara något problem alls, det är en väldigt snäll medicin. :)
Hoppas du får sova gott inatt!
 
Det bör inte vara något problem alls, det är en väldigt snäll medicin. :)
Hoppas du får sova gott inatt!

Okej hoppas på det! Och att den verkligen fungerar nu så jag slipper ta till starkare medicin. Men just eftersom den verkar svag/snäll så tvivlar jag på att det kommer fungera ;) Men jag ska ge den en chans
 
Nackdelen med Circadin är att det inte är till för att somna utan för att hålla en sovande. Vet att en del krossar tabletten för att det ska funka bättre för insomning, kanske kan vara värt att prova om du inte somnar på en hel :)
 
Jag har haft insomningsproblem hela mitt liv och har skaffat små ritualer inför sängåendet för att göra det lättare. Helst vill jag höra något ljud så jag sätter gärna på någon lättsam serie på TV'n eller datorn som jag kan lyssna på tills jag nästan har somnat. När jag väl har slumrat till en gång så är det inga problem för mig att vakna till och gå upp och borsta tänderna, för jag somnar alltid om. Det är just det här första insomnandet som jag har svårt för. Det kan också hjälpa att lägga sig på en spikmatta i sängen, då somnar jag oftast inom en kvart. Men då måste sambon ligga helt stilla så det funkar ju inte alltid ;). Sämsta alternativet för mig är när jag är helt ensam och det är tyst och mörkt. Samt att jag vet att det kommer dröja innan jag får sova ut om jag misslyckas med att somna i tid. Då går hjärnan på högvarv.

Provade lite olika sömnmediciner när jag var yngre. Propavan var helt värdelöst på mig, det tog minst 3 timmar innan det hade effekt och då var det väldigt milt. Imovane gjorde varken till eller från. Stilnoct funkade bäst men bara om jag var ganska sömnig när jag tog dem, annars somnade jag inte utan blev hög istället… Så jag gav upp det där med att somna på konstgjord väg.
 
Jag har testat Atarax Theralen och Lergigan tidigare för bland annat illamående och ångest. Theralen fick jag som tidigare nämnt väldiga obehagliga biverkningar av dagen efter, så den tar jag aldrig mer. Lergigan fick jag inte riktigt lika hemska biverkningar på men jag fick ändå obehag i kroppen som myrkrypningar osv. Så jag Är lite rädd att testa den igen..


Hur som helst så fick jag pengar av mamma att hämta ut Cirkadin för. Så jag hämtar ut den ikväll och tänkte att jag skulle prova den i natt, eller är det dumt? Jag måste kunna jobba imorgon :confused:

Cirkadin/Melatonin används lite mer sparsamt i Sverige än tex USA. Det sas förut att det inte fanns några långtidsstudier på det(hur det i långa loppet påverkar oss). Och att man därför var restriktiva med det och om det gavs ville göra det på licens och främst till äldre.
Jag fick det först då det först började användas i Sverige, på licens. Sen när reglerna ändrades och Cirkadin började skrivas ut utan licens har jag inte fått veta att man kan söka licens fortfarande.
Jag ska faktiskt ta upp det med min läkare.
Jag äter dubbla dosen Cirkadin för att förlänga min sömn. Insomning behöver ag däremot Stilnoct till.
Jag har dock genomgått sömnterapi och fått testa det mesta.
Man brukar vara väldigt försiktiga med att låta någon stå på Stilnoct eller Imovande stadigvarande, av goda skäl.
De tappar som sagt effekt utöver att man blir beroende.

För mig hjälper cirkadinet verkligen. Av alla de "vanliga" som Theralen, Propavan, Lergigan etc blir jag extremt seg av dagen efter. Dock inte av Cirkadin. Och jag sover lite längre och djupare än utan dem.

Generellt om man har sömnproblem brukar man ju rekommendera:
-Trappa ner info under kvällen. Ingen fysisk aktivitet och gradvis fasa ut hur mycket du måste tänka, ta in etc.. Så att se på film, surfa etc innan sänggående brukar inte rekommenderas. Det stimulerar för mycket aktivitet i hjärnan. Så man får svårt att somna sen.
- Bra sovmiljö där man bara sover och inte gör annat.
- Skapa rutiner och små ritualer inför sänggående. Mönster som sen kan börja betyda sova..
- Aktivitet under dagen. Upp viss tid, håll igång under dagen och inte vila etc..
- Se till att ta pauser/stunder under dagen då man varvar ner regelbundet. Man kan använda sig av mindfulness, meditation, avslappningsövningar, bara andas etc.. Men se till att göra det flera ggr per dag för att i tid bryta stress-spiraler.

För mig är mörker och tyst viktigt.
Värme kan få mig att slappna av mer och sova bättre.
Hoppas du kan få sova snart! Man orkar med allt annat så mycket mer då..
 
Jag hade sömnproblem ända tills jag hittade min älskade hängmatta och började sova utomhus. Hängmattan passar min trasiga kropp perfekt och jag vaknar pigg och utvilad och fri från värk och stelhet. "Tyst och stilla" är ju också ett vitt begrepp, jag har sovit nästan granne med både motorvägen och Arlandabanan samtidigt och sover som en död gris. :)
Enda problemet är om det snö i tofflorna när jag vaknar. :o
 
Okej jag kan meddela att circadin inte har fungerat. Legat vaken precis hela natten, har även ont i magen :(

Blir hemma från jobbet idag.

Nu är det bara propavan kvar att testa. Och den kommer jag inte kunna testa förrän i helgen eftersom jag inte vill riskera att inte kunna jobba.

Det här skrämmer mig, tänk om propavan inte kommer fungera? Då står jag utan alternativ till Imovane?
Den här ständiga sömnlösheten är verkligen inte bra för mig som haft depression och har ångestproblematik allt blir så mycket värre och jag vet inte hur länge till jag kommer orka med allt.

jätte bra att ni ger tips på hur man ändrar sin miljö och tänk för att göra det lättare att somna. Men mitt problem är inte att jag inte är trött, utan jag kan vara dödstrött när jag lägger mig , är så trött att jag inte vet vad jag heter. Men det är som att min hjärna inte klarar av själva insomningen, utan jag fortsätter bara vara medveten.
 
Jag åt nozinan ett par år för min sömn, man kan bli lite trött dagen efter men det blir inte jag. Sen är det ju en vanesak också, kroppen brukar vänja sig och då får man inte de biverkningarna. Kanske kan vara ett alternativ? Mirtazapin har jag också tagit, den blir man jättetrött av. s

Puh. Jag har gått igenom det mesta inom sömnmedicin, blev även väldigt beroende av sobril och andra narkotikaklassade, så jag är jäkligt försiktig med att säga till någon att ta såna. Tro mig, det är inte värt att fastna i ett beroende.
 
Jag åt nozinan ett par år för min sömn, man kan bli lite trött dagen efter men det blir inte jag. Sen är det ju en vanesak också, kroppen brukar vänja sig och då får man inte de biverkningarna. Kanske kan vara ett alternativ? Mirtazapin har jag också tagit, den blir man jättetrött av. s

Puh. Jag har gått igenom det mesta inom sömnmedicin, blev även väldigt beroende av sobril och andra narkotikaklassade, så jag är jäkligt försiktig med att säga till någon att ta såna. Tro mig, det är inte värt att fastna i ett beroende.


Sobril har jag att ta vid behov , haft flera år men vill inte ta den för sömnen också eftersom det skulle innebära större användning av den och det är ju aldrig bra.

Mirtazapin äter jag redan 15 mg till natten gjort i flera år, men den fungerar inte längre uppenbarligen för sömnen.

Sjäklart vill jag inte bli beroende av Imovane, men jag börjar känna mig desperat när jag inte sover alls, är ju vaken flera nätter i sträck emellanåt. Dom alternativen jag har just nu är ju att hoppas att propavan kan fungera när jag testar det i helgen , eller att äta imovane regelbundet, kunna sova och då kunna jobba. Eller sjukskriva mig på heltid från jobbet och låta bli imovane och knappt sova.
 
En sak som oroar mig är självklart ekonomin. Den summa jag lever på nu är strax över existensminimum(lön50%+aktivitetsersättning från FK 50%). Om jag inte får ordning på sömnen nu och att jag bestämmer mig för att inte äta imovane så kommer jag få oerhört svårt att kunna jobba, jag är en zombie som det är nu. Jag presterar inte alls på jobbet och lever på.... ja... vilja.....

Det innebär ju att jag kanske måste bli heltidssjukskriven ett tag. Men hur fungerar nu detta praktiskt? Jag förstår det som att arbetet betalar ut sjuklön 14 dagar, sen anmäler arbetsgivaren till FK som då ska bedöma min rätt till ersättning?

Min fråga nu är hur lång tid tar det för FK att ge ett beslut? Och under tiden vilka pengar ska jag då leva på?!

Som det är nu så får jag ut lite över existensminimum (lönen+ aktivitetsersättningen) varje månad. Och om jag då skulle bli utan pengar medan dom handlägger mitt ärende så kommer jag aldrig överleva på det.

Likaså om jag blir sjukskriven med lön från arbetsgivaren i 14 dagar så får jag ju bara 80% av lönen och det kommer bli svårt för mig att klara mig på den summan när jag redan lever på gränsen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 166
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 511
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp