Söka Avelshane på Internet?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare pemblan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 660
Sv: Söka Avelshane på Internet?

Har inte lusläst svaren du fått men om jag inte missat alldeles har inte en enda sagt SKK avelsdata som en bra variant att leta avelshane. För mig är det en bra början eftersom olika resultat redovisas, kullar, mm kan kollas och följas upp. Om det ser bra ut där som en början - ja, då är en kontakt med uppfödaren/ägaren nästa steg eftersom vi gärna vill träffa tilltänkta hanar innan vi bestämmer oss.

Jag hade skrivit det trodde jag, dock skrev jag slarvigt och skrev bara "hunddata" :D! Menade givetvis SKK hund - och avelsdata :laugh:

Ska inte söka hane på Blocket, ville höra vad andra tyckte. Hon är MH testad, tävlad i Lydnad med inte ännu uppnått resultat. Utställning mer för att det är kul, fick rätt så bra meriter förra hösten. Provat vallning hade hem får men inget för henne, eller mig heller för den delen. Agility har inte varit någon direkt kurs här. Har haft lite småskalig uppfödning av Islandshästar och vet vad som gäller när det ska passa med rätt hingst. Vi ska tävla igen om några veckor och om min lilla dam bara lugnar sig och koncentrerar sig är vi nog snart på Godkänt. Ska prata vidare med mina tre vänner som alla är uppfödare av rasen. :)

Det man kan tänka på är ju att de hundar som blir högt meriterade i utställningsringen oftast (OBS inte alltid, givetvis finns det apsnygga hundar enligt utställningsmått som också är arbetande!) inte fungerar för det arbete som rasen är menad till. Det är ofta extrema i t.ex bepälsning och kroppsbyggnad

Precis. Jag fick höra av en uppfödare på min ena ras (lapsk vallhund) att utseende och prestation aldrig eller sällan gick hand i hand. Man kunde inte kombinera det fullt ut helt enkelt. Källan till det har jag ingen aning om!

Med just aussien finns det väl så mycket som 3 typer idag? (Vad jag har sett IRL iaf)
En ren utställningstyp (mycket päls och stomme)
Ett mellanting (bra med päls, hyfsad stomme, bra arbetskapacitet)
Och en ren arbetstyp (påminner mycket om Border Collien både i päls och arbetskapacitet)

Typ 2 ser jag nog oftast tror jag.

Jag har också lagt märke till olika typer, men hur pass väl åtskilda är dessa? Min (extremt begränsade, mest letat runt på internet) uppfattning/erfarenhet är att typerna verkar blandas i aveln?

Delvis KL

Detta tjatar jag om i varje tråd där någon undrar om den egna tiken/hanen skall användas i avel...

Som jag ser det så handlar avel INTE om att hitta två lämpliga INDIVIDER att para utan att hitta två lämpliga LINJER.
Dvs att ha en bra tik/hane är bara början! Den individen måste sedan komma ur en kull/ur linjer som i sin helhet är "över medel"-bra för att avel skall vara aktuellt.

Hur ser tex den aktuella tikens MH ut? Hur ser hennes syskons Mh'n ut?
Hur ser föräldrarnas Mh/Mt ut?
Vilka är de genomgående styrkorna i tikens linjer?
Vilka brister finns det som man måste hålla koll på?
Finns tidigare syskon/halvsyskon som kan utvärderas?
Osv osv

Om det "bara" gälde att hitta en bra tik och en bra hane för att få bra valpar så vore avel en barnlek!

/Swat

Men om du tävlar och ställer ut ser du ju massor med hanhundar. Det är bara att fråga om du hittar en hanhund du gillar.

Dessutom håller vi uppfödare rätt bra koll på vad för hanhundar som finns, trots allt. Så fråga någon av de stora uppfödarna vad för hanhund de tror skulle passa din tik så får du säkerligen flera bra förslag.

Någonting som är viktigt för mig som uppfödare är att hanen är mycket välmeriterad i sitt område. Givetvis ska han vara frisk och sund på alla sätt och vis och givetvis ha alla hälsotester som rasen kräver gjorda. Varför ska jag använda mig av en omeriterad hane när jag kan använda mig av en meriterad? Det finns tillräckligt med meriterade hanhundar för att hitta någon som kompletterar tiken.

Jag håller på sätt och vis med dig men samtidigt är det ju så att rent genetiskt är det ganska viktigt att få med även de hundar som inte är jättemeriterade. Naturligtvis skall de ha en hyfsad grund (tex ett bra MH och MT om det är en bruksras och på något sätt visat att de funkar att jobba med) men för att få en tillräcklig genetisk bredd behövs även "stjärnans bror".
Däremot så skall man ju inte ta första bästa och som uppfödare lär man behöva vara rätt erfaren för att kunna hitta de där omeriterade guldkornen.

Men TS har ju en mer eller mindre omeriterad tik. Då är det viktigt att använda sig av en välmeriterad hane, som precis som Swat skriver kommer ur en välmeriterad och väl fungerande släktlinje som passar tillsammans med ens egen tiks linjer.

Knapplån.

Jag struntar totalt i meritering inom utställning faktiskt.

Hunden ska kunna visa att den har en bra mentalitet, en korrekt fysik och linjerna ska passa ihop OCH föräldradjurens svagheter ska komplettera varandra på ett passande vis.
Min ras meriteras i princip bara på utställning, men jag väljer absolut inte en meriterad hane bara för det. Massor av titlar framför hundens namn säger så lite ändå, det finns många champions som jag inte anser vara ordentligt rastypiska ens.
Min nästkommande parning sker med en omeriterad hane ( = Inte champion, dock utställd för bedömning), och jag har redan flertalet intresserade ändå. Valet föll på honom för att jag avskyr att använda hanar som redan gått i avel med fler än några få kullar, för att han kompletterar min tik perfekt, lämnar fina valpar genomgående och har ett bra temperament.

Jag har också lagt märke till olika typer, men hur pass väl åtskilda är dessa? Min (extremt begränsade, mest letat runt på internet) uppfattning/erfarenhet är att typerna verkar blandas i aveln?

Mer än vad jag vet :)
Jag är inte jätteinsatt i hur det avlas, men har levt nära/träffat en hel del Aussies. Det jag beskrev tidigare är den skillnaden jag upplevt.

Massor av titlar framför hundens namn säger så lite ändå
Fast är det verkligen så? Att det säger lite om utseendet är en sak, men jag tycker att det säger massor om mentaliteten. En hund som klarar av att på ett avslappnat vis visa upp sig på en större utställning måste man ändå säga funkar rätt så bra i skallen. Det är ju inte de hundarna som står och skäller i ringen, som är nervösa och spända som får titlarna.

Dessutom är det en hund ägaren gärna tar med sig, vilket innebär att det inte är alltför mycket jobb.

Njae, det är väl en sanning med modifikation, kan jag anse.

Jag vet om flertalet champions, även sådana med titlar i ett antal olika länder, som inte ALLS har en mentalitet jag skulle vilja föra vidare. Nervositet, rädslor, för mycket skärpa, otroligt mycket könsbunden aggressivitet och mycket mer.

En hund klarar utställningar galant, den är supertränad inför det hela. Men tittar du på samma hund om en smällare går av, så ser du den liggandes under sängen helt okontaktbar. Att passera en skjutbana skulle vara ogenomförbart. Samspela med andra hundar? Absolut inte.

Så nej, för mig är inte utställningstitlar särskilt mycket värt faktiskt. Min förra GD hade sådana svåra mentala problem i en del olika situationer att jag fick avliva henne 18 mån gammal, men jäklar i det vad hon kunde visa upp sig! Springa snyggt, stod som en gud och alla dregglade när jag showade med henne.. Om det kom hem främmande till oss så bet hon vid minsta trängning, barn var hon livrädd för och hon skapade (permanenta) negativa minnesbilder av det mesta.

Jag håller på sätt och vis med dig men samtidigt är det ju så att rent genetiskt är det ganska viktigt att få med även de hundar som inte är jättemeriterade. Naturligtvis skall de ha en hyfsad grund (tex ett bra MH och MT om det är en bruksras och på något sätt visat att de funkar att jobba med) men för att få en tillräcklig genetisk bredd behövs även "stjärnans bror".
Däremot så skall man ju inte ta första bästa och som uppfödare lär man behöva vara rätt erfaren för att kunna hitta de där omeriterade guldkornen.

:bow: Precis så är det!

Dessutom om vi begränsar aveln till bara de djuren som presterar "över medel" så kommer vi att på sikt minska den genetiska variationen ganska drastiskt. Det är illa redan nu, att sortera bort avelsdugliga, friska och fina hundar bara för att de inte har "alla titlar" är inte klokt ur en genetisk synpunkt. Även mediokra föräldrar kan föda fram riktigt fina valpar om de har a) rätt gener som nedärvs b) rätt kombination c) massa tur. Precis samma variabler som de finare djuren har..

Varför inte leta rätt på en lämplig hane och para i det löp som kommer rätt i tid, istället för att hasta fram en hane till nuvarande löp?

Det är ju så!

Inom min ras, som jag såklart kan bäst, så finns det några få välmeriterade, välkända, hanar som används flitigt. Ofta vid en ny import av "superhane" så paras han med ett antal av tikarna här i Sverige direkt.. Och i några år framåt också. Det resulterar i X antal halvsyskon, som sen i sin tur gärna paras med nästa "superhane" alla på en gång.. Och så fortsätter det.. Hur jäkla bra är det för avelsbasen på en skala liksom?!

Nej, jag vägrar att avla så i alla fall. Jag vill helst ha hundar som inte "alla" redan har, det blir ju bara samma typ av linjekombinering gång på gång på gång då..
Det är en av anledningarna till mitt val av hane även denna gång, han har 3 kullar bakom sig i 2 olika länder och hans syskon är inte massavlade på heller. Det gör att man kan utvärdera vad han lämnar, men man slipper att ha exakt samma stamtavlor som 108 andra valpkullar redan har.

En mycket känd avelshane inom rasen har parat sjukt många tikar, världen över. Han beräknas/sägs ha över 1000 avkommor, och det på ca 4½ år i avel (Han är 6 år gammal nu) - och han har tonvis av barnbarn redan för hans barn används precis lika flitigt i aveln som han själv i princip. Vart man än kollar numera så finns han i stamtavlan, gärna upprepad 2 ggr i alla fall. Genetisk variation, eller vad? Suck. Men han har ju jäääkligt många titlar ;)

Fast sån matadoravel är ju vansinne - det finns ett mellanting mellan omeriterad "söt" hane från blocket, eller obegränsad matadoravel på en enda hane.

/Migo

Njae, det är väl en sanning med modifikation, kan jag anse.
Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Bara för att en hund har meriter är denne inte mentalt kass. Att klara av stora utställningar som tex MyDog på ett bra sätt så behöver man ha en bra mentalitet. Så enkelt är det.

Sen kan det vara så att hunden inte fungerar på andra områden. Men ett steg i rätt riktning när man letar efter en avelshane såsom TS är (för det är hon som är i fokus i denna tråden) är det bättre att hitta en hane som är meriterad i det han gör och andra kan säga gott om honom. Hon har ingen aning om vart man hittar en sådan hane, men då rekommenderade jag att gå på utställningar och tävlingar och se vad som finns. Och prata med de hanhundsägarna som finns där.

Jag hävdar fortfarande att meriter från tävling och utställning är ett måste om man har en ras som aussie. Har man en chihuahua eller en mops så är det inte lika viktigt då de hundarna fungerar i ett normalt hem i alla fall. Men med arbetande raser krävs det lite mer tycker jag.

Självklart finns det ett mellanting! Jag vänder mig bara emot att utställningstitlar är något att ha egentligen, eller något att gå på när man letar hane faktiskt.

Arbetande raser ska ha arbetsmeriter, det är något helt annat.

Ja, rent generellt så har säkerligen dom flesta en hyfsat bra mentalitet för att kunna ställas ut på stora utställningar - men jag vet om så många undantag så jag ser det inte som något att rikta sig efter längre.

I TS fall hade jag kontaktat rasklubben, ingenting annat. Finns det ingen avelsrådgivare så brukar ordföranden alltid vara behjälplig med liknande frågor.
Kan man inte mer om rasens avel i sig, så att man inte har koll på lämpliga hanar ur passande linjer etc så är det bästa att få råd av någon som verkligen kan. Det föds ju liksom nog med skräphundar ändå.

Jag hävdar fortfarande att meriter från tävling och utställning är ett måste om man har en ras som aussie. Har man en chihuahua eller en mops så är det inte lika viktigt då de hundarna fungerar i ett normalt hem i alla fall. Men med arbetande raser krävs det lite mer tycker jag.

Det är minst lika viktigt för de andra raserna tycker jag! De är familjehundar, sådana som "civila" ska ha ;) de ska kunna klara av ett bra samarbete och ha en bra mentalitet för att passa in i skrikande barnfamiljer och i vissa fall hos okunniga mattar och hussar.. Ju friskare hundarna är i skallen ju mindre chans finns det att det blir bitskador på ex. barn..
Bara för att Aussien är en arbetande hund innebär det inte att den har högre prio på bra mentalitet, oftast är folk, som köper aussien som en arbetande individ, människor med kunskap om hundar, som vet vad de får och kan hantera problem lättare. En vanlig människa som köper en sällskapshund kan inte alla tricks och kan få stora problem om hunden visar sig vara svår i skallen..

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: _Taggis_
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 650
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 804
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka