Solceller lantbruk - moms, skatt osv..?

Lickety

Trådstartare
Vi har en lada som vi tänkta sätta upp solceller på. Gården är klassad som lantbruk och är en enskild firma.

Någon som gjort något liknande som kan förklara reglerna så en vanlig dödlig kan begripa dem?

Vi läser och läser på skatteverket, men för oss är det inte alls solkart hur det blir med avdrag av moms om vi sätter upp anläggningen på lantbruket kontra skattereduktion grön teknik om vi sätter upp den för privat bruk. Eller om man kan göra lite av båda utifrån fördelningen av ens elförbrukning i verksamhet kontra privat.

All hjälp mottages tacksamt!
 
Vi har en lada som vi tänkta sätta upp solceller på. Gården är klassad som lantbruk och är en enskild firma.

Någon som gjort något liknande som kan förklara reglerna så en vanlig dödlig kan begripa dem?

Vi läser och läser på skatteverket, men för oss är det inte alls solkart hur det blir med avdrag av moms om vi sätter upp anläggningen på lantbruket kontra skattereduktion grön teknik om vi sätter upp den för privat bruk. Eller om man kan göra lite av båda utifrån fördelningen av ens elförbrukning i verksamhet kontra privat.

All hjälp mottages tacksamt!

Det är en snårskog.

Jag hade nog dubbelkollat med LRF och ställt frågan till installatören/leverantören. Många erbjudande vänder sig ju till lantbruk (jag blir lite avundsjuk på prisbilden), och de brukar vara väldigt pålästa vad gäller regelverket kring de anläggningar de säljer kontra målgrupp.
 
Det är en snårskog.

Jag hade nog dubbelkollat med LRF och ställt frågan till installatören/leverantören. Många erbjudande vänder sig ju till lantbruk (jag blir lite avundsjuk på prisbilden), och de brukar vara väldigt pålästa vad gäller regelverket kring de anläggningar de säljer kontra målgrupp.
Ja, snårigt värre, sa Bull. Installatören jobbar mot lantbruk men säljaren var inte så insatt. Han skulle försöka hänvisa oss till någon hos dem som har koll på regelverket, så får vi se. Vi får nog ringa både LRF och skatteverket nästa vecka...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 281
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp