Solcellspaneler.

Ja självklart ska det sättas upp också men eftersom jag inte vet vad det är för hus eller något alls om installationen så satte jag det som tillkommande kostnader.¨
Som du också ser så är det både precis över och under 10kkr per kw.

Hade du googlat fronius så hade du sett att det är en av de världsledande aktörerna över krafteletronik.
Missade att lägga med länken på var man kan köpa grejerna
http://www.solcellsgrossen.se/

Nyteknik är inte en källa för fakta tyvärr, de är pinsamt dåliga på att räkna rätt och skriva rätt när det gäller at redovisa just fakta.Att kommunen säkert har begärt de uppifterna tvivlar jag inte på men omständigheterna.
Tyvärr har jag inte tillgång till tidningen nu men hittar du de så lägg gärna upp det.

Vi pratade om kostnader för att sätta upp solceller, inte att driva dem x antal år.
Men enkelt förklarat så har jag räknat med 0 kr i underhållskostnader över iallafall 10 år.
skulle invertern gå sönder så kan man lägga på 2 år på kalkylen.

Att säga 130k för den anläggning du tittat på säger mig inget, vad har du tittat på ?

Se det som en vänlig upplysning att jag berättar detta och jag är fulltmedveten om att stora aktörer tar fantasisummor men... de har nyckelfärdiga lösningar, här får man själv bestämma.

Bemöt mig med fakta så blir jag tyst, annars blir jag inte det.
Varför ska jag bemöta dig med fakta när du bara sitter och hostar upp (ofullständiga) siffror och påståenden utan källhänvisningar? Varför är du så angelägen att försöka påvisa att jag har fel om mina egna förutsättningar? Du vet ju som du själv skriver ingenting om mitt hus och inte heller om övriga förutsättningar (mina ekonomiska förutsättningar etc). Tröttsamt som sagt.
 
Det spelar all roll. Om du läste vad jag skrev så var det knappast ros av kol och olja.
Sol ska alltid hyllas, men det ÄR inte helt fläckfritt. Imo så är kärnkraft bättre (i Sverige), speciellt om vi forskar lite mer på hur vi kan utvinna mer energi ur avfallet och därmed förkorta den farliga tiden.

Jag jämförde inte ens med hur man tar upp kol och olja. Läs.

Nej, under ett par timmar är det bra men vad gör du med överskottet de timmar du har för mycket el? Vad gör du de jättemånga timmar du har för lite el? Vad är din lösning?
Elbilar är långt bort och är inte en rimlig lösning. "Kan alla som har halvtomma bilar gå ut och tanka nu pliis?"

Vind är osäkert. Kika på Tyskland.

Frågan är varför något som är bättre än dagens lösningar måste vara fläckfria.
Forska gärna på om kärnkraft men under tiden så kan vi använda solen för att få energi.
Du kanske inte jämförde med kol och olja men jag gissar att du använder det idag i viss utsträckning direkt eller indirekt.

Idag har vi inte tillräckligt med solel för att driva helt på solel.

Vad gör man när man har för mycket av något? Säljer det. Konkurerar ut olja och kol i andra länder?

Elbilar är här inom en väldigt snar framtid.

Tyvärr är du pinsamt dåligt påläst om hur en elbil laddar och fungera.
Men jag kan berätta för dig.
Den styrs av en signal från sin "laddare" hur mycket den får dra.
Tänk dig då att som standard när du pluggar i bilen drar den 6A men när solen kommer fram så ökar laddaren själv till 10A, blir det fortfarande för mycket " el på nätet" så drar den upp till 16A.
När det sen kommer ett stort moln under 5min så drar laddaren ner till lämplig ampere igen. Du märker inget, bilen blir laddad.
 
Varför ska jag bemöta dig med fakta när du bara sitter och hostar upp (ofullständiga) siffror och påståenden utan källhänvisningar? Varför är du så angelägen att försöka påvisa att jag har fel om mina egna förutsättningar? Du vet ju som du själv skriver ingenting om mitt hus och inte heller om övriga förutsättningar (mina ekonomiska förutsättningar etc). Tröttsamt som sagt.
Ofullständiga?
 
Nånting stämmer inte här.
solceller producerar energi... är det solceller( el) eller solpaneler( värme)?
Solfångare heter det som ger värme. Solpanel brukar man säga om en panel med flera solceller. Äsch jag vet inte varför jag ids bemöta dig längre. Så trist bara när någon som du ska låtsas kunna så mycket och har trist ton mot de med andra åsikter (och mer kunskap).

Kan du ge en bra anledning till att någon här ska ta dig för den expert som du försöker framstå att vara? Vad är egentligen din kompetens och erfarenhet på området?
 
Solfångare heter det som ger värme. Solpanel brukar man säga om en panel med flera solceller. Äsch jag vet inte varför jag ids bemöta dig längre. Så trist bara när någon som du ska låtsas kunna så mycket och har trist ton mot de med andra åsikter (och mer kunskap).

Kan du ge en bra anledning till att någon här ska ta dig för den expert som du försöker framstå att vara? Vad är egentligen din kompetens och erfarenhet på området?

Hur vida det heter det ena eller det andra tycker jag är märkligt att du kommenterar.
De hon skrev gav inte helt säkert information om det var el eller värme som producerades.
Ska man gå riktigt långt så fångar " alla paneler värme" men vad de ger ut är olika.
Vem har jag haft trist ton mot?

Jag brukar bemöta på samma sätt som andra skriver.
Vem anser du har mer kunskap som jag påstått något annat om?

Varför man ska ta mig för en expert..?
Bra fråga men jag har inget bra svar.
Jag har både elbilar, solceller, vindkraftverk och bygger såna saker. Solcellerna som sitter på mitt tak har jag själv satt upp och fått "inkopplat" av elekriker men de säger inte så mycket om min kunskap i ämnet.
Att jag har kört elbil i över 10 år säger egentligen inte något heller.
Men jag har ett intresse i dessa saker.
Så varför skulle jag inte skriva för att belysa att det är inte en absolut sannning att ett stort elbolag säljer solceller och det kostar x kronor.
 
Hur vida det heter det ena eller det andra tycker jag är märkligt att du kommenterar.
De hon skrev gav inte helt säkert information om det var el eller värme som producerades.
Ska man gå riktigt långt så fångar " alla paneler värme" men vad de ger ut är olika.
Vem har jag haft trist ton mot?

Jag brukar bemöta på samma sätt som andra skriver.
Vem anser du har mer kunskap som jag påstått något annat om?

Varför man ska ta mig för en expert..?
Bra fråga men jag har inget bra svar.
Jag har både elbilar, solceller, vindkraftverk och bygger såna saker. Solcellerna som sitter på mitt tak har jag själv satt upp och fått "inkopplat" av elekriker men de säger inte så mycket om min kunskap i ämnet.
Att jag har kört elbil i över 10 år säger egentligen inte något heller.
Men jag har ett intresse i dessa saker.
Så varför skulle jag inte skriva för att belysa att det är inte en absolut sannning att ett stort elbolag säljer solceller och det kostar x kronor.
Ok, du är hobbytyckare alltså. Tack, då vet jag. Ja jag är ju bara civilingenjör inom energi med 10 år i energibranschen och anställning på ett elnätsföretag. Hur ska jag kunna konkurera kompetensmässigt med en elbilsägare? :angel:
 
Vi skickade in bidragsansökan i somras, men har inte hört något sen dess.
För mig är det delvis en ideologisk fråga, men utan bidrag ser kalkylen (nog) alltför dålig ut för att vi ska välja att installera.
 
Ok, du är hobbytyckare alltså. Tack, då vet jag. Ja jag är ju bara civilingenjör inom energi med 10 år i energibranschen och anställning på ett elnätsföretag. Hur ska jag kunna konkurera kompetensmässigt med en elbilsägare? :angel:
Hobbytyckare.. dvs en som faktiskt gillar det han gör utan att tjäna någon själv på det.

Det är nog mer du som har problem med att behöva hävda dig.
Om du nu är vad du säger så borde du visa lite mer fakta än vad du gjort tidigare.
Hittils är det bara jag som skrivit fakta i tråden med källa.
Det du skriver om dig själv säger mig inget alls, betyder det att du vet hur en elbilsladdning styrs? Har du byggt såna kretsar själv?
Har du själv en elbil? hur länge har du haft solceller?
Jag fortfarande intresserad av din fakta.
 
Vi skickade in bidragsansökan i somras, men har inte hört något sen dess.
För mig är det delvis en ideologisk fråga, men utan bidrag ser kalkylen (nog) alltför dålig ut för att vi ska välja att installera.


Du borde få svar till sommaren för genomsnittstiden har varit runt 1 år.
Tidigare var det 20% i bidrag men nu är det ökat till 30% även för privatpersoner.
 
Hobbytyckare.. dvs en som faktiskt gillar det han gör utan att tjäna någon själv på det.

Det är nog mer du som har problem med att behöva hävda dig.
Om du nu är vad du säger så borde du visa lite mer fakta än vad du gjort tidigare.
Hittils är det bara jag som skrivit fakta i tråden med källa.
Det du skriver om dig själv säger mig inget alls, betyder det att du vet hur en elbilsladdning styrs? Har du byggt såna kretsar själv?
Har du själv en elbil? hur länge har du haft solceller?
Jag fortfarande intresserad av din fakta.
:rofl:
Jag vet inte om du är på riktigt (och blandat ihop mig med någon?) eller bara driver men jag hoppar av ”diskussionen” här.
 
Frågan är varför något som är bättre än dagens lösningar måste vara fläckfria.
Forska gärna på om kärnkraft men under tiden så kan vi använda solen för att få energi.
Du kanske inte jämförde med kol och olja men jag gissar att du använder det idag i viss utsträckning direkt eller indirekt.

Idag har vi inte tillräckligt med solel för att driva helt på solel.

Vad gör man när man har för mycket av något? Säljer det. Konkurerar ut olja och kol i andra länder?

Elbilar är här inom en väldigt snar framtid.

Tyvärr är du pinsamt dåligt påläst om hur en elbil laddar och fungera.
Men jag kan berätta för dig.
Den styrs av en signal från sin "laddare" hur mycket den får dra.
Tänk dig då att som standard när du pluggar i bilen drar den 6A men när solen kommer fram så ökar laddaren själv till 10A, blir det fortfarande för mycket " el på nätet" så drar den upp till 16A.
När det sen kommer ett stort moln under 5min så drar laddaren ner till lämplig ampere igen. Du märker inget, bilen blir laddad.

Du är pinsamt dålig på att läsa och debattera. Fast det kanske är för att du redan vet allt?
Vad har du för bakgrund inom kärnkraft?

Som jag skrev så föredrar jag kärnkraft, och det gör jag till den dagen ett annat alternativ är stabilt och säkert och utan alltför tråkiga bieffekter (vilket jag inte tycker solceller uppfyller idag).

Vad gör du när du har för LITE av något? Importerar olja och kol, eller vad har du för reglerkraft i din värld? Vatten räcker inte och att bygga ut där är väl så gott som alla emot. Här är jag väldigt nyfiken på ditt svar så utveckla gärna.

Din teori bygger på att elbilarna laddas när våra problem uppkommer. Stabilt? Not so much.
 
Du borde få svar till sommaren för genomsnittstiden har varit runt 1 år.
Tidigare var det 20% i bidrag men nu är det ökat till 30% även för privatpersoner.
Det intressanta är att när det var sänkning på bidraget så var det beslutsdatum som gällde, men blir det det nu med eller blir det när ansökan var registrerad som avgör vilket bidrag det blir när det är ändrat på detta hållet.
 
Det intressanta är att när det var sänkning på bidraget så var det beslutsdatum som gällde, men blir det det nu med eller blir det när ansökan var registrerad som avgör vilket bidrag det blir när det är ändrat på detta hållet.
Tyvärr har jag inte så mycket mer info i ämnet än vad som står.
http://www.regeringen.se/artiklar/2...lcellsstodet-till-30-procent-fran-arsskiftet/
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/regeringen-okar-stodet-till-solceller/

Jag tolkar det som att har du redan fått utbetalt pengar så kan du inte få det retroaktivt men har du skickat in ansökan och håller på att bygga så får man 30% istället
 
Du är pinsamt dålig på att läsa och debattera. Fast det kanske är för att du redan vet allt?
Vad har du för bakgrund inom kärnkraft?

Som jag skrev så föredrar jag kärnkraft, och det gör jag till den dagen ett annat alternativ är stabilt och säkert och utan alltför tråkiga bieffekter (vilket jag inte tycker solceller uppfyller idag).

Vad gör du när du har för LITE av något? Importerar olja och kol, eller vad har du för reglerkraft i din värld? Vatten räcker inte och att bygga ut där är väl så gott som alla emot. Här är jag väldigt nyfiken på ditt svar så utveckla gärna.

Din teori bygger på att elbilarna laddas när våra problem uppkommer. Stabilt? Not so much.

Jag har aldrig varit beskylld för att vara bra på att uttrycka mig i skrift:nailbiting:
Får man inte veta mycket om en sak och berätta det?
Bakgrund inom kärnkraft? ingen alls, mer än att jag sökte jobb på barsebäck i samband med att det beslutades att lägga ner.
Vem har sagt något om att ta bort de alternativ vi har idag ( förutom just kol och olja).
Det är stor skillnad på att bygga ut solceller så de kan driva hela sverige och ha andra alternativ än att bara ha sol och enbart driva med sol.
Jag är fortfarande för att vidarutveckla kärnkraft för att kunna bli av med avfallet som redan finns.

Min teori bygger INTE på att elbilarna enbart ska laddas när det blir "problem".
Men de har en stor del i pusslet.

Varmvattenberedare ingår också som en pusselbit.
Alla har varmvatten hemma, hur många vet om när deras vvb är igång? (nästan ingen.)
Men tänk dig att samma styrning som kan appliceras på elbilar även appliceras på vvb.
Mycket sol , full effekt
Lite sol, minsta effekt
Ingen sol, Vänta på sol eller minsta effekten.
 
Jag har aldrig varit beskylld för att vara bra på att uttrycka mig i skrift:nailbiting:
Får man inte veta mycket om en sak och berätta det?
Bakgrund inom kärnkraft? ingen alls, mer än att jag sökte jobb på barsebäck i samband med att det beslutades att lägga ner.
Vem har sagt något om att ta bort de alternativ vi har idag ( förutom just kol och olja).
Det är stor skillnad på att bygga ut solceller så de kan driva hela sverige och ha andra alternativ än att bara ha sol och enbart driva med sol.
Jag är fortfarande för att vidarutveckla kärnkraft för att kunna bli av med avfallet som redan finns.

Min teori bygger INTE på att elbilarna enbart ska laddas när det blir "problem".
Men de har en stor del i pusslet.

Varmvattenberedare ingår också som en pusselbit.
Alla har varmvatten hemma, hur många vet om när deras vvb är igång? (nästan ingen.)
Men tänk dig att samma styrning som kan appliceras på elbilar även appliceras på vvb.
Mycket sol , full effekt
Lite sol, minsta effekt
Ingen sol, Vänta på sol eller minsta effekten.

Okej, lite ödmjukhet kanske? Eller bara försök hålla en okej trevlig ton?
Man får absolut veta mycket och berätta om det men man bör också respektera andra.

Den dagen sol är effektiv OCH miljövänlig(are än kärnkraft, bedömningsfråga..) så kör på, MEN se till att ha reglerkraft.
Du har fortfarande inte svarat på vilken reglerkraft du skulle ha.

Effektivisering av olika slag är suveränt även idag, men det är en annan fråga.
 
Får man inte veta mycket om en sak och berätta det?
Bakgrund inom kärnkraft? ingen alls, mer än att jag sökte jobb på barsebäck i samband med att det beslutades att lägga ner.
Vem har sagt något om att ta bort de alternativ vi har idag ( förutom just kol och olja).
Det är stor skillnad på att bygga ut solceller så de kan driva hela sverige och ha andra alternativ än att bara ha sol och enbart driva med sol.
Jag är fortfarande för att vidarutveckla kärnkraft för att kunna bli av med avfallet som redan finns.

Min teori bygger INTE på att elbilarna enbart ska laddas när det blir "problem".
Men de har en stor del i pusslet.

Varmvattenberedare ingår också som en pusselbit.
Alla har varmvatten hemma, hur många vet om när deras vvb är igång? (nästan ingen.)
Men tänk dig att samma styrning som kan appliceras på elbilar även appliceras på vvb.
Mycket sol , full effekt
Lite sol, minsta effekt
Ingen sol, Vänta på sol eller minsta effekten.
Alltså har du ingen bakgrund inom kärnkraft annat än du sökt ett jobb som du inte fick? Du tycker en massa men har ingen utbildning på området?
Tänker man sig i gamla banor så stämmer de du säger.
Tänker man sig istället lite framåt så går det att styra både på tillverkningssidan men även på belastningssidan.
Just elbilar är en fantastisk möjlighet att styra.
Medan du fantiserar om framtiden, jättebra med idéer och visioner, så är det flera som är mer verklighetsförankrade i ämnet och ser hur det fungerar idag och vad som är realistiskt.
Vad gör man när man har för mycket av något? Säljer det. Konkurerar ut olja och kol i andra länder?
Har du en aning om hur lång tid det tar att bygga ett ledningsnät som ska transitera överskottet och till konkurrenskraftiga priser? Vem ska bygga kablarna och vem ska reglera bort överskottet utomlands till vilket pris? Hört talas om Nordpool och en avreglerad elmarknad?
Det är mer eller mindre inget kök i sverige som är så dåligt att det byt ut för att det inte går att äta mat i de så jag låter bli att kommentera det
Visst kan det gå att äta mat i "alla" kök, sen är det en annan sak om det går att bereda mat på ett hygieniskt sätt i alla kök. I mitt hus var köket så mycket värre än vad besiktningen visade att vi fick riva det ner till stockarna och gräva ur grunden + ta ut Anticimex två gånger pga skadedjursangrepp, svamp och röta. Det är bra att du inte kommenterar sånt som du inte har kunskap om, fast det ser misstänkt likt ut som en kommentar.
Hur vida det heter det ena eller det andra tycker jag är märkligt att du kommenterar.
De hon skrev gav inte helt säkert information om det var el eller värme som producerades.
Ska man gå riktigt långt så fångar " alla paneler värme" men vad de ger ut är olika.
Vem har jag haft trist ton mot?

Jag brukar bemöta på samma sätt som andra skriver.
Vem anser du har mer kunskap som jag påstått något annat om?

Varför man ska ta mig för en expert..?
Bra fråga men jag har inget bra svar.
Jag har både elbilar, solceller, vindkraftverk och bygger såna saker. Solcellerna som sitter på mitt tak har jag själv satt upp och fått "inkopplat" av elekriker men de säger inte så mycket om min kunskap i ämnet.
Att jag har kört elbil i över 10 år säger egentligen inte något heller.
Men jag har ett intresse i dessa saker.
Så varför skulle jag inte skriva för att belysa att det är inte en absolut sannning att ett stort elbolag säljer solceller och det kostar x kronor.
Ja, jösses ... det är ingen som tar dig för en expert. :laugh:
 
Okej, lite ödmjukhet kanske? Eller bara försök hålla en okej trevlig ton?
Man får absolut veta mycket och berätta om det men man bör också respektera andra.

Den dagen sol är effektiv OCH miljövänlig(are än kärnkraft, bedömningsfråga..) så kör på, MEN se till att ha reglerkraft.
Du har fortfarande inte svarat på vilken reglerkraft du skulle ha.

Effektivisering av olika slag är suveränt även idag, men det är en annan fråga.
Tycker jag är ödmjuk mot dem som är de själva.
Absolut respektera andra men inte på bekostnad i att man lägger sig för att nån tycker annorlunda och sen inte kan visa något konkret som stödjer deras tyckande.
Här kommer ett problem , du säger att sol ska vara effektivare än kärnkraft.
verkningsgraden för kärnkraft kan ni gärna få lägga ut data på för jag har svårt att hitta något konkret men det verkar iallafall inte vara över 30%
( vi har ju många experter på kärnkraft så den siffran borde inte ta lång tid att få fakta på).
Jag förnekar inte att det skulle kunna vara "farligare" att gräva fram saker till solceller än till kärnkraftverk.
Men där slutar inte den " farliga resan", iallafall inte för kärnkraften.
Solcellerna sitter på ett tak hela sin livslängd och kan sen plockas ner och återvinnas.
När kärnkraften är "färdig" så ska det borras förvaringsrum och sen försluta detta avfall i bland annat kopparkapslar, sen ska det förvaras där till nästa generation som får ta hand om problemet eller bara blunda för det.
Att då tycka att solcellerna inte skulle vara miljövänligare är för mig helt absurt.

Vem har sagt något om reglerkraft? vad har vi idag? Fungerar den inte längre om folk sätter solceller på taket?
Om du tar en titt nedan så ser du att solenergi inte ens är utsatt på diagrammet
http://www.energimyndigheten.se/statistik/el-och-fjarrvarme/
Det är alltså väldigt liten andel av elen som kommer från solceller idag.
Dessutom så ser du att hushåll och tillverkningsindustrin står för över 50% av förbrukningen.
Och är det nån gång som tillverkningsindustin går på högvarv så är det väl när solen är uppe.
En annan stor del som förbrukar energi är vvb, om då den skulle styras till att börja värma när solen visar sig så har du egentligen bara skapat ett nollspel för solcellerna( de behöver inte skicka ut energin på nätet utan kan till stordel användas inom ett normalt hushåll)

Och här kommer det fina med solceller, de har enligt lag krav på sig att om spänningen på nätet försvinner så ska även invertern stänga all produktion ut på nätet inom x millisekunder.
Det resulterar inte i skadade solceller, sol som läcker ut som en pöl på golvet eller brända säkringar.
Bara energi som inte tas tillvara.
Så solenergi kan till och med reglera sig själv så länge som det finns för mycket genom att bara låta bli att utvinna till max om det skulle bli kris med förmycket solel under nån timme .
Solceller har ingen massa som ska bromsar upp eller ventiler som ska stängas.
Men självklart så kan de inte producera mer än vad solen lyser.
Så andra energislag behövs paralellt.

En annan vanlig missuppfattning är att solceller ger mest en strålande sommardag.
Så är inte fallet.
 
Alltså har du ingen bakgrund inom kärnkraft annat än du sökt ett jobb som du inte fick? Du tycker en massa men har ingen utbildning på området?
Bakgrund, kunskap och utbildning är 3 olika saker.
Medan du fantiserar om framtiden, jättebra med idéer och visioner, så är det flera som är mer verklighetsförankrade i ämnet och ser hur det fungerar idag och vad som är realistiskt. Har du en aning om hur lång tid det tar att bygga ett ledningsnät som ska transitera överskottet och till konkurrenskraftiga priser? Vem ska bygga kablarna och vem ska reglera bort överskottet utomlands till vilket pris? Hört talas om Nordpool och en avreglerad elmarknad?
Fungerar inte de ledningar vi har idag ?
De som vi köpte el via 2010? för kärnkraften hade lite problem?
Nordpool... känns bekant.. kan det ha något att göra med spotpris :laugh:
Visst kan det gå att äta mat i "alla" kök, sen är det en annan sak om det går att bereda mat på ett hygieniskt sätt i alla kök. I mitt hus var köket så mycket värre än vad besiktningen visade att vi fick riva det ner till stockarna och gräva ur grunden + ta ut Anticimex två gånger pga skadedjursangrepp, svamp och röta.
Det är bra att du inte kommenterar sånt som du inte har kunskap om, fast det ser misstänkt likt ut som en kommentar.
Jag hoppas vi kan vara överens om att detta inte är anledningen till gissningsvis 90% av alla kök renoveras i sverige idag.
Ja, jösses ... det är ingen som tar dig för en expert. :laugh:
Man behöver inte kategorisera mig:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp