Solcellspaneler.

.....Du har verkligen inte kommit med någon som helst fakta utan lösa påståenden, eget tyckande och killgissande. ....
Kul att du också gissar https://en.wikipedia.org/wiki/Killen_(surname)
.....
Sveriges elförsörjning möter stora utmaningar.
Inte då, vet de inte att med några solpaneler så kan vi sälja allt överskott utomlands och konkurrera ut all kol- och kärnkraft? Vi kan dessutom producera all el vi behöver eftersom solen lyser mest (med sin frånvaro) när behovet är som störst. :idea: Få se nu, hur många soltimmar har vi nu haft i år i Sthlmsområdet ... 0? Hur mycket el har gått på export till Danmark pga dåliga vindprognoser under nu senast nyårshelgen? 300 - > 1000 MW per timme från enbart Norden? Hur mycket tysk kolkraft? Nattetid kan vi iaf enas om att det är ingen solel. ;)
Jag kan inte minnas att jag varken sagt att solen skiner när behovet är som störst eller att det är sol i stockholm.
Men om man faktiskt kan tänka sig att läsa den infom jag skriver så hade du redan sett det.

Men nu har ni fått några dygn på er att visa lite fakta från er sida men den uteblev den med... inte förvånande.

Är det solcellernas fel att danmark köpt el över gränserna?
 
...Vad tycker du vi ska använda som reglerkraft i Sverige?
Funkar inte den vi har idag?, jag har sagt detta ett antal gånger, läser ni inte?

Att solceller är hippt och en bra grej för vissa?
Säger grafen på den här sidan dig något?
https://www.fatherly.com/gear/fidget-spinners-sales-amazon-toy-trend/
Hippt... helt klart bara bra för dem som har ett tak att sätta det på, ingen annan tjänar på att solen ger energi.
Eller så är det så att du använder solel helt omedvetet varje dag som solen är framme utan att märka, se eller tänka på det.

Grafen säger mig att dina källor är i en annan kategori än mina och inte hör hemma i denna tråden.
Men jag förstår vad du vill säga, bara för att många använder en sak så behöver det inte vara bra.
 
Med tillräckligt mycket paneler så ger de för mycket på dan på sommaren vilket då borde vara bra att placera dem så de ger mer optimalt på förmiddag och efter middag samt vår och höst. På sommaren blir det tillräckligt ändå.
Eller tänker jag fel. Som jag förstår det så är det en mojäng som gör om det till rätt spänning och skickar ut mot nätet och den har en begränsning, det är tiden den kan maxa som är intressant.


Detta blir ett svar även på tidigare "var producerar solcellerna mest"
"Solcellsmodulerna bör placeras lutade och riktade mot söder, till exempel på ett lutande södertak. Med en mindre lutning (exempelvis 15° mot horisontalplanet) får man mer el på sommaren och med en större lutning (exempelvis 60° mot horisontalplanet) får man mer el på våren och hösten.

Inom sydost till sydväst får man 0–10% mindre solel jämfört med en rakt södervända moduler. En vertikalt placerad solcellsmodul, till exempel om den monteras på en fasad, ger totalt cirka 30 % mindre solel jämfört med en rakt södervänd modul, men lite mer el på vår och höst."

källa http://www.svensksolenergi.se/fakta-om-solenergi/fragor-och-svar/solcellsmoduler-placering

Här är en bra bild som visar ungefär hur mycket man får ut i olika riktingar och lutningar.
verkningsgrad-solceller.jpg

källa https://www.jamtkraft.se/kundservice/guider/solel/verkningsgrad/

Så preocis som du skriver ptr så kan det mycket väl vara en fördel att montera på andra platser än i sydlig rikting beroende på när energin behövs.
Dock tror jag att detta inte kommer bli något direkt problem för de flesta, utan sålänge man har tak i väst öst eller syd så funkar taket utmärkt.
Något som är viktigare att ha koll på är om någon del av taket blir skuggad under dagen, blir den det ( tex av ett träd eller flaggstång) så ska man välja en inverter som bygger på principen microinverter.
Annars riskerar man att inte få någon energi alls om en panel täcks "helt" men med microinvertrar så uppstår inte det problemet.
SolarEdge är en tillverkare med denna principen http://www.solcellsgrossen.se/vaxelriktare/SolarEdge-vaxelriktare
Ang lutningen så ( syns inte på bilden men på länken) spelar den mindre roll över året
Skillnad på 20grader taklutning och 40grader är runt 2-5% produktionsförlust.

Själva "mojängen" (invertern) håller själv koll på att allt blir rätt ut på nätet och man behöver själv inte göra något alls när väl allt är installerat.
En del invertrar har även en funktion att den kan starta något om solen producerar över en viss gräns
Tex om du har 3 kw solceller och konstant använder 1kw i huset men vill använda så mycket sol som möjligt i huset så när solcellerna går över din gräns( i detta fallet 1kw) så startar invertern även tex varmvattenberedaren.
Detta är dock lite överkurs

När panelerna är som effektivast trodde jag själv också var under en strålande varm sommardag utan ett moln på himlen.
Men faktum är att så var inte fallet.
En strålande vår - början av sommaren med 0-10grader i luften är faktiskt då solcellerna presterar som bäst.
Sen är inte det hela sanningen för det är när de ger mest kw men mest kwh brukar inträffa under just sommaren eftersom solen är uppe längre.
Till er som inte vet vad kilowatt är så tänk er en vatten kran och en hink som ni fyller med vatten.
kw= så mycket vatten som kommer från vattenkranen just nu.(hur mycket energi som används/ produceras just nu
kwh = hur mycket vatten som är i hinken ( hur mycket energi som har producerats/ använts)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är tyvärr inget troll.
Kan dock ge lite allmän info.
Ibörjan på veckan producerade min anläggning (6kw solceller i skåne, 22graderslutning) 14,5kwh under en dag men då var det strålande sol från morgon till kväll.
Normalt för årstiden är närmare 0,5kwh per dygn om ens det, nu när det är grått och molnigt
 
Jag måste säga att nu i mars har mina 55 kvm solpaneler överraskar mig väldigt positivt.
Den sista veckan har jag gått plus varje dag, alltså producerat mer än vad huset konsumerat. Och under hela mars har anläggningen - trots en del dagar med heltäckande snö på panelerna - levererat rätt maffiga 816 kWh.
 
Hur rätt har slöseriombudsmannen i den här debattartikeln då?

https://www.expressen.se/debatt/ga-inte-pa-myten-om-klimatvanliga-solelen
Slöseriombudsmannen är part i målet. Fokus ligger på skattepengar, inte miljö - så jag vetinte m jag ska betrakt det som objektiv fakta......

Att bara installera solpaneler "för att" vet jag inte om det är vettigt. Har ingen koll på LCA för solpaneler. Har fått en del kritik till livs om dem.

Men för egen del vore de väldigt praktiska ur beredskapssynpunkt. Om elen försvinner så kan solpaneler rädda värmen genom att driva cirkulationspumparna så vedvärmen kommer ut i systemet.

Kan jag dessutom få ut el till allmänna nätet och minska min egen elräkning så är det bra.

Känns som det är vettigt att vänta några år??.
 
Nu bor jag ju söderöver, men vår anläggning är vi väldigt glada i i alla fall.

Vi har 7 kWp och ett batteri på ca 6 kW

Så här blev vår årsöversikt 2017:

årsförbrukning:
3587,93 kWh

el från nätet: 888,32 kWh

egen försörjning: 2699,61 kWh

el från batteri: 1156,10 kWh

direktel: 1543,51 kWh


totalt genererat: 7694,73 kWh

Egen förbrukning: 2930,42 kWh

Batteriladdning: 1482,00 kWh

Försäljning: 4773,98 kWh

Självförsörjningskvot: 75 %

Egen förbrukning: 38 %

Direktförbrukning: 20 %
 
Slöseriombudsmannen är part i målet. Fokus ligger på skattepengar, inte miljö - så jag vetinte m jag ska betrakt det som objektiv fakta......

Att bara installera solpaneler "för att" vet jag inte om det är vettigt. Har ingen koll på LCA för solpaneler. Har fått en del kritik till livs om dem.

Men för egen del vore de väldigt praktiska ur beredskapssynpunkt. Om elen försvinner så kan solpaneler rädda värmen genom att driva cirkulationspumparna så vedvärmen kommer ut i systemet.

Kan jag dessutom få ut el till allmänna nätet och minska min egen elräkning så är det bra.

Känns som det är vettigt att vänta några år??.
Tyvärr är det så att växelriktaren kräver nätspänning för att fungera men det kanske du redan vet? Dvs om nätet är strömlöst så får man ingen el från sina solceller heller. Det verkar gå att komma runt med reservdiesel och särskild reservkraftsbrytare (så att inte solcellerna matar ut el på nätet, kan bli farligt) men det är ingen standardlösning. Jag hoppas att det kommer en kommersiell lösning på det men jag har ingen aning vad status är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp